تابستاننامه!

بسياري از ما از گرماي مطبوع هوا استقبال مي کنيم و بعضاً فصلهاي گرم را ترجيح مي دهيم. تابستان زمان فوق العاده اي براي رفتن به گردش و وقت گذراني بيرون از خانه است. اما فعاليت هاي تابستاني خطرات جديدي براي...
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تابستاننامه!

 تابستاننامه!
تابستاننامه!


 






 
بسياري از ما از گرماي مطبوع هوا استقبال مي کنيم و بعضاً فصلهاي گرم را ترجيح مي دهيم. تابستان زمان فوق العاده اي براي رفتن به گردش و وقت گذراني بيرون از خانه است. اما فعاليت هاي تابستاني خطرات جديدي براي سلامت شما به همراه مي آورد. گرماي شديد در طولاني مدت سلامت افراد به ويژه کودکان، افراد سالمند و کساني که مبتلا به بيماريهاي جدي هستند را تهديد مي کند. در مورد اين خطرات بيشتر بدانيد تا با رعايت اقدامات پيشگيرانه جزئي تابستاني امن و راحن داشته باشيد.

وقتي که گرما يک معضل مي شود!!!
 

شواهد قابل ملاحظه اي وجود دارد که نشان مي دهد گرما مي تواند خطرناک و حتي کشنده باشد. موج گرما در سال 2003 بين 2 تا 3 هزار نفر را فقط در انگلستان و بيش از 30 هزار نفر را در سراسر اروپا از پاي درآورد. در سال گذشته دماي هوا در کويت به 80درجه رسيد که در 52 سال اخير بي سابقه بود. دپارتمان برنامه ريزي تابستان سلامت اعلاميه اي براي مقابله با گرما منتشر کرده است. دانستن اين نکات و رعايت آنها در طول تابستان به حفظ و ارتقاي سلامت شما کمک مي کند.
ميانگين دماي 30 درجه سانتيگراد در روز و 15 درجه در شب مي تواند زنگ خطر را به صدا درآورد و چنان چه حداقل 2 روز و يک شب طول بکشد تاثير معناداري در سلامت افراد خواهد داشت. يکي از خطراتي که موج گرما مي تواند به دنبال داشته باشد از دست رفتن آب بدن و گرمازدگي است.

از دست رفتن آب بدن
 

اغلب ما وقتي در اين مورد مي شنويم کسي را تصور مي کنيم که در بياباني خشک و برهوت گم شده و از تشنگي در حال تلف شدن است. حال آن که بسياري از ما روزانه در معرض چنين خطري قرار داريم. ممکن است تا کنون برخي تاثيرات کم آبي را تجربه کرده باشيد، چيزهايي مانند: احساس خستگي مفرط، گرسنگي بي دليل، سوءهاضمه، يبوست، ورم معده، زخم معده، خشکي پوست و... آب بدن مي تواند در گرماي تابستان به سرعت کاهش يابد. پس منتظر نشويد که احساس تشنگي کنيد تا آب بنوشيد. وقتي در هواي گرم بيرون مي رويد حتما آب کافي همراه خود ببريد. به خصوص مراقب کودکان باشيد. آنها ممکن است تقاضاي آب نکنند اما بايد حواستان باشد که به اندازه کافي آب بنوشند.

گرمازدگي
 

گرمازدگي يک شرايط به لحاظ پزشکي جدي است که مي تواند زندگي فرد را به خطر بياندازد. در اين شرايط دماي دروني بدن افزايش مي يابد و مي تواند مانند تب به صدمات جبران ناپذير منجر شود، برخي علائم گرمازدگي به شرح زير است:
- تنگي نفس يه با نفس افتادن
- عرق نکردن
- بالا رفتن ضربان قلب
- درد در ناحيه قفسه سينه
- احساس ضعف و سرگيجه
اگر کسي در اطرافتان چنين علايمي داشت او را به محيطي خنک منتقل کنيد و به او آب بنوشانيد اما چنان چه پس از مدت کوتاهي بهبود نيافت حتما او را به پزشک برسانيد.

چه کساني بيشتر در معرض خطر هستند؟
 

گرماي زياد مي تواند هر کسي را تحت تاثير قرار دهد اما برخي بيش از ديگران در مقابل آن آسيب پذير هستند، براي مثال:
- افراد مسن (به ويژه بالاي 65 سال) و کودکان
- زنان باردار
- کساني که دچار مشکلات تحرکي هستند مثل مبتلايان به پارکينسون يا افرادي که سابقه سکته دارند.
- و بالاخره افرادي که به لحاظ فيزيکي تحرک زيادي دارند مثل کارگران يا ورزشکاران.

با تابستان بسازيد!
 

براي جلوگيري از صدمات ناشي از گرما نکات زير را رعايت کنيد:
پنجره ها را ببنديد تا از جهنم بيرون در امان باشيد. در ساعاتي که هوا خنک تر و بهتر است مدتي پنجره را باز بگذاريد تا هواي داخل خانه عوض شود.
از گرما اجتناب کنيد، زير نور مستقيم آفتاب نمانيد و چنان چه در مقابل گرما آسيب پذير هستيد، بين ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر (يعني گرم ترين بخش روز) بيرون نرويد.
سعي کنيد از پرده هايي با رنگ روشن استفاده کنيد و آنها را بسته نگه داريد. پرده هاي تيره مي توانند اتاق را گرمتر کنند.

دوش آب خنک بگيريد
 

از نوشيدنيهاي خنک، مثل آب و آبميوه غافل نباشيد و چاي و قهوه را تا اطلاع ثانوي فراموش کنيد.
گزارش هواشناسي و پيش بيني وضع هوا را در راديو، تلويزيون يا وب سايت هواشناسي دنبال کنيد و با آن هماهنگ باشيد.
خنک ترين اتاق يا قسمت خانه را شناسايي کنيد تا بدانيد که کجا مي توانيد به سرعت خنک شويد.
لباس هايي سبک و خنک بپوشيد و بيرون از خانه از کلاه استفاده کنيد.
منبع: نشريه زندگي سالم شماره8



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط