ميدان نبرد ، جاده Racing

اصولا عناوين Racing به سه دسته کلي تقسيم مي شوند.دسته اول عناويني هستند که تمام تمرکز خود را بر روي مسائل شبيه سازي گذاشته اند و سعي دارند تا تجربه اي واقعي را براي بازيباز به ارمغان بياورند. دسته دوم بازي هايي هستند که به عنوان يک شبيه ساز کامل شناخته نمي شوند اما از سوي ديگر يک Areade به تمام معنا که تنها جنبه هاي سرگرم کننده يک بازي را به همراه داشته باشد به شمار نمي روند. اما دسته سوم وآخر مربوط به بازي هايي مي شود
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ميدان نبرد ، جاده Racing

ميدان نبرد ، جاده Racing
ميدان نبرد ، جاده Racing


 






 
اصولا عناوين Racing به سه دسته کلي تقسيم مي شوند.دسته اول عناويني هستند که تمام تمرکز خود را بر روي مسائل شبيه سازي گذاشته اند و سعي دارند تا تجربه اي واقعي را براي بازيباز به ارمغان بياورند. دسته دوم بازي هايي هستند که به عنوان يک شبيه ساز کامل شناخته نمي شوند اما از سوي ديگر يک Areade به تمام معنا که تنها جنبه هاي سرگرم کننده يک بازي را به همراه داشته باشد به شمار نمي روند. اما دسته سوم وآخر مربوط به بازي هايي مي شود که کاملا تمرکز خود را براي بازيبازهاي تازه کار گذاشته اند و سعي در اين دارند تا تنها لحظات سرگرم کننده اي را همراه با جذابيت هاي لازم براي يک عنوان Racing به همراه داشته باشند. Blur عنوان جديد استوديوي خوش سابقه Bizarre acareation درست در عمق دسته سوم قرار مي گيرد. عنواني که حتي پا را فراتر از بازي هايي همچون سري NFS و Burnout گذاشته و نهايت فانتزي را وارد سبک Recing کرده است. عنواني که قصد دارد تعريف جديدي از اين سبک را براي مخاطب تازه کار به همراه داشته باشد.

افزايش قدرت از نوع مرکبي
 

هسته اصلي مکانيزم گيم پلي Blur بر اساس سيستمي به نام Power-Up است. بازيباز با استفاده از اين سيستم مي تواند در طول مسير مسابقه از قدرتهاي خاصي بهره ببرد که هر کدام از آن ها در نوع خود جالب اما تکراري هستند. نحوه استفاده از اين سيستم نيز کاملا به صورت سنتي طراحي شده و بازيباز مي تواند با رد شدن از داخل نمادها اين قابليت ها که در جاهاي مختلف مسير قرار گرفته اند هر کدام از قابليت هاي اين سيستم را به دست آورده و از آن ها استفاده کند. درکل اين سيستم شامل 5 قابليت کلي است که در ادامه به آن ها مي پردازيم:
Shunt: اولين قابليت سيستم Power-Up چيزي جز Shunt نيست. زماني که بازيباز اين قابليت را به دست مي آورد مي تواند با استفاده از کليد مشخصي آن را مورد استفاده قرار دهد و در ادامه به اتومبيل جلوي خود انرژي وارد کرده و او را از مسير خود منحرف کند.اين قابليت که نقش عمده اي درگيم پلي Blur ايفا مي کند تاثير بسيار شديدي بر روي حريف مي گذارد و باعث مي شود که در يک لحظه از چند نفر ديگر عقب افتاده و دوباره مجبور شودکه تعداد زيادي از حريف هاي خود را پشت سر بگذارد. Barge: موقعيتي را در نظر بگيريد که يک يا دو اتومبيل ديگر از پشت سر به شما نزديک مي شوند و شما بايد آن ها را از خود دور کنيد. در اين لحظه Barge يکي از قابليت هايي هست که تأثير خود را نشان مي دهد. بازيباز مي تواند با استفاده از Barge انرژي اي را از دو طرف خود آزاد کرده و ماشين هاي حريف هاي خود که در کنار وي هستند را به دو طرف جاده پرتاب کند. هر چند درصد تاثير گذاري Barge پايين است و تنها باعث مي شود که حريف بازيباز چند متر از او دور شود . اما در لحظات حساس مانند انتهاي مسابقه و نزديک به خط پايان همين قابليت نيز مي تواند به کمک بازيباز بيايد و باعث پيروزي وي شود.
Mine: يکي ديگر از قابليت هاي سنتي اين عنوان توده بزرگي از انرژي را پشت سر خود باقي بگذارد تا بقيه حريف ها با برخورد به آن مسير اصلي خارج شوند . سيستم استفاده از اين قابليت کاملا به صورت سنتي طراحي شده و اين بازيباز است که مي تواند با تصميم گيري مناسب ميزان ارزش يک Mineرا تعيين کند. به اين صورت که اگر Mine در جاي مناسبي مثلا سر پيچ يا درست بعد از آيکون يک Power Up قرار بگيرد مسلماً به ديگر اتومبيل هاي موجود در مسابقه برخورد مي کند و باعث خرابي بر روي سيستم آن ها مي شود اما اگر بازيباز در زمان نامناسبي تصميم به استفاده از Mine بگيرد شايد توده رها شده به هيچ کس برخورد نکند و تا انتهاي مسابقه دست نخورد و بي مصرف باقي بماند.
Shock: شايد نوآورانه ترين و جديدترين (البته از نظر خود سازنده ها )قابليت Blur همين Shockباشد. بازيباز بعد از اين که اين قابليت را به دست آورد ميتواند با هدف گيري يک اتومبيل يا فضاي ميان چند اتومبيل انرژي را از ماشين خود به آن نقطه منتقل کند و باعث متوقف شدن موتور و تمامي سيستم هاي الکتريکي ماشين هاي ديگر شود. اتومبيل هايي که در مورد هدف Shock قرار مي گيرند براي چند ثانيه از حرکت ايستاده و هيچگونه دستوري را از راننده خود دريافت نمي کنند، همين نکته باعث مي شود که به يکباره بعضي بازيبازها تمامي کنترل هاي خود بر روي اتومبيلشان را از دسته داده و وارد رودخانه شوند!
Nitro: آخرين و قديمي ترين قابليت اين عنوان چيزي نيست جز Nitro. بازيباز اين امکان را دارد که با استفاده از Nitro به سرعت ماشين خود بيفزايد و حريف هاي خود را در يک چشم به هم زدن پشت سر بگذارد.

ميدان نبرد ، جاده Racing

ترکيب قدرت در سرعت
 

تنوع در قابليت سيستم Power Up اين عنوان اصلا به چشم نمي خورد و مسلماً وجود 5 قابليت که حتي يکي از آن ها هم نکته جديدي در سبک Arcade نيست نمي تواند در تمام طول بازي براي بازيباز سرگرم کننده باشد.
به همين خاطر تيم سازنده بازي امکاني را در اختيار بازيباز قرار داده تا وي بتواند با استفاده از آن اين 5 قابليت اصلي را با يکديگر ترکيب کرده و Power Up هاي جديدي را به وجود بياورد. همين نکته خود مستلزم اين است که بازيباز قابليت ذخيره کردن Power Up هاي خود را داشته باشد. به همين خاطر در بازي سيستم طراحي شده که هر بازيباز مي تواند طي آن در ابتداي بازي 2 قابليت اصلي و تا انتهاي بازي هر 5 قابليت اصلي را يک جا ذخيره کند و در مواقعي که لازم مي بيند از آن ها بهره ببرد. البته لازم به ذکر است که در اين Slot هاي ذخيره اجباري وجود ندارد که از هر قابليت يکي را ذخيره کنيد بلکه اين امکان وجود دارد که از يک قابليت 2 يا 3 بار لازم را نگهداري کرده و از آن استفاده کنيد.
به همين ترتيب که توضيح داده شد بازيباز مي تواند مثلا با ذخيره کردن قابليت هايي همچون Barge و Shunt و استفاده از آن ها به طور همزمان به اصطلاح ترکيبي را ايجاد کند که طي آن انرژي مورد نظر از جلو و طرفين همزمان پرتاب شوند.
همان طور که مي بينيد در کل قابليت هاي بخش Power Up اين عنوان نکته جديدي را در بر ندارد و درست همان امکانات قديمي و کلاسيک عناويني مانند Mario Kart و CTR را در اشکالي متفاوت نيست به آن ها براي مخاطب فراهم کرده است.
هر چند تمامي اين امکانات مي تواند درکنار هم باعث جذابيت بازي شوند اما مسئله اي که در اين گونه عناوين نقش به سزايي دارد ،تعداد ماشين هايي است که در يک مسابقه وجود دارند . خوشبختانه در اين قسمت Bizarre فوق العاده کار کرده است و ما شاهد اين مسئله هستيم که در هر مسابقه تعداد 20 اتومبيل با يکديگر به رقابت مي پردازند.
اين عدد به خودي خود نويد بخش يک گيم پلي جذاب و نفس گير است و اگر آن را با مکانيزم Power Up و تعداد مختلفي ماشين ترکيب کنيم مي تواند سرگرم کنندگي يک عنوان را تضمين کند، نکته اي که Bizarre تمام تمرکز خود را بر روي آن گذاشته است.

پروژه اي قديمي اما زيبا
 

يکي از نقاط قوت سري PGR که در تمامي عناوين آن نيز وجود داشته، گرافيک زيبا و سطح بالاي آن بوده است.
Bizarre اين بار براي ساخت عنوان جديد خود يعني blur از موتوري استفاده کرده که درگذشته از آن براي ساخت PGR4 با يکديگر دارند در تعداد بالاي ماشين هاي موجود در هر مسابقه و فعل انفعالاتي است که در طول مسير مسابقه روي مي دهد که براي Blur از اهميت بيشتر نسبت به PGR4 برخوردارند و اگر اين عنوان در اين زمينه نقصي داشته باشد به کلي در گيم پلي آن مشکل به وجود مي آيد.
به همين منظور تيم سازنده بازي تصميم گرفته تا جزييات بسيار بالا را فداي سرعت فريم بازي و شلوغي آن بکند. در همين راستا در همان نگاه اول تنها گرافيک Blur از ديد هنري و رنگ بندي است که به چشم مي آيد.
البته Bizarre در همين دو مورد ذکر شده سنگ تمام گذاشته و باعث شده که هر بازيبازي با يک نگاه متوجه تنوع بالاي رنگ هاي استفاده شده و درکل رنگ بندي شاد اين عنوان شود که مسلماً با حال و هواي آن نيز سازگار است.
يکي ديگر از مواردي که در عناوين Arcade مخصوصاً عنواني مانند Blur مي تواند از لحاظ بصري جزو نکات مثبت بازي به حساب بيايد Model Damaging ماشين هاي داخل هر مسابقه است.
طبق نمايش اين عنوان در نمايشگاه هاي مختلف و وجود بازخوردهاي اشخاص مختلفي که اين عنوان را تجربه کرده اند مي توان اين نتيجه گيري را کرد که Blur تا کنون نمايش خوبي در اين زمينه نداشته است. هر چند ظاهر ماشين ها در طول بازي دست خوش تغيير مي شود و صدمات وارده به آن ها کاملا ديده مي شود اما نحوه ايجاد اين تاثيرات به خوبي طراحي نشده و شاهد اين هستيم که ماشين بازيباز بعد از اصابت با موانع زيادي تنها خرابي هاي کوچکي مي بيند و آنچنان که بايد و شايد نشان دهنده صدمات وارد شده نيست. البته مي توان منتظر پيشرفت بازي در اين زمينه باشيم چون هنوز وقت کافي براي تيم سازنده وجود دارد.
از ديگر مواردي که مي تواند توجيه کننده پيشرفت کم بازي از لحاظ گرافيک فني باشد وجود قابليت Split Screen براي چهار نفر است. با وجود اين قابليت 4 بازيباز مي توانند بدون احساس کردن هيچگونه افت گرافيکي و افت سرعت فريم بر روي يک سيستم به بازي بپردازند و لذت بيشتري را تجربه کنند.
درکل Blur تا با حال چند بار تاريخ انتشارش به تاخير افتاده است و تا به اين جا نتوانسته نظر مساعد منتقدان و بازيبازها را جلب کند، اما با توجه به اين که سازندگان بازي قبلا عنوان هاي بسيار خوبي در سبک ريسنگ ساخته اند و مي توان اميدوار بود که بازي نهايي در هنگام انتشار (اگر باز هم با تاخير مواجه نشود) بهتر از نمايش هاي کنوني اش باشد، البته اگر واقعا اتفاق خاصي در استوديو Bizarre Creation نيافتاده باشد وکارکنان آن همان افراد سابق باشند که سري بازي PGR را ساخته بودند!

ميدان نبرد ، جاده Racing

تعمير کار سيار
 

همان طور که در طول متن اشاره شد المان هاي متعددي وجود دارند که بازيباز بتواند با استفاده از آن ها به رقيبان خود صدمه بزند و باعث برخورد اتومبيل هاي آن ها به موانع مختلف شود. به همين منظور نوار سلامتي ( Health Bar) در بازي وجود دارد که هر بازيباز مي تواند با نگاه کردن به آن از ميزان آسيب هاي وارد شده به ماشين خود با خبر شود. در راستاي اين سيستم سلامتي نمادهاي ديگري همانند نمادهاي سيستم Power up در مسير بازيباز قرار دارند که بازيباز مي تواند با رد شدن از داخل آن ها نوار سلامتي خود را پر کند.لازم به ذکر است که اگر اين نوار خالي شود بازيباز به کلي از روند مسابقه خارج مي شود. پس بهتر است که حواستان به نوار سلامتي ماشينتان باشد!

اتومبيل خود را انتخاب کنيد.
 

يکي از مواردي که همواره در عناوين Racing مورد توجه قرار دارد تنوع اتومبيل هاي موجود در بازي است به همين منظور تيم سازنده بازي قول اين را داده است که تعداد بازي از ماشين هاي واقعي که رسماً لايسنس شده اند به همراه تعدادي ماشين تخيلي که تيم سازنده بازي خود آن ها را طراحي کرده در اين عنوان حضور داشته باشند. از نکات جالب Blur اين است که ماشين هاي واقعي آن نيز دچار تغييراتي شده اند تا کاملا به حال و هواي بازي سازگار باشند. به طور مثال مي توان به Ford Transit مدل 1994 اشاره کرد که تقويت شده و موتور يک ماشين F1 بر روي آن قرار داده شده است!
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.