فاتح ناشناس

واژه هاي خلاقيت و نوآوري اين روزها بسيار کم شنيده مي شوند؛ خصوصا زماني که در مورد يک بازي رايانه اي صحبت مي کند و خصوصا زماني که آن بازي در سبک شلوغ پر ازدحام استراتژي باشد. در نگاه اول، KA)King Arthur)يک تقليد ساده از بازي هايي مثل سري Total War به نظر مي رسد؛ اما با نگاهي عميق تر در مي يابيم که KA نه تنها يک بازي استراتژي همزمان (Real Time)و نوبتي )Tum Based )Old School) است؛ بلکه خلاقيت ها و نوآوري هاي هر چند کوچکي
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فاتح ناشناس

 فاتح ناشناس
فاتح ناشناس


 

نويسنده : بهزاد ضيايي




 
واژه هاي خلاقيت و نوآوري اين روزها بسيار کم شنيده مي شوند؛ خصوصا زماني که در مورد يک بازي رايانه اي صحبت مي کند و خصوصا زماني که آن بازي در سبک شلوغ پر ازدحام استراتژي باشد. در نگاه اول، KA)King Arthur)يک تقليد ساده از بازي هايي مثل سري Total War به نظر مي رسد؛ اما با نگاهي عميق تر در مي يابيم که KA نه تنها يک بازي استراتژي همزمان (Real Time)و نوبتي )Tum Based )Old School) است؛ بلکه خلاقيت ها و نوآوري هاي هر چند کوچکي دارد که آن را از ساير بازي هاي اين سبک متمايز مي سازد. NecoCore سازنده مجارستاني گمنام که پيش از اين عنوان Crusaders: The Kingdom Com را نيز در کارنامه دارد، دست به کار بزرگي زده و با ساخت KA، نام خود را مطرح کرده است. KA داستان پادشاه افسانه اي بريتانيا و شمشير مشهور Excalibur را در قالب يک بازي استراتژي همزمان، نوبتي و نقش آفريني بازگو مي کند. داستان بازي از جايي آغاز مي شود که شاه آرتور شمشير Excalibur را از سنگ بيرون کشيده و اعلام مي کند که فرمانروايي بر بريتانيا حق مسلم اوست .اکنون وظيفه بازيباز است که در نقش شاه آرتور، بريتانيا را تحت فرمانروايي خود در آورد.نکته ي مهمي که در مورد داستان بازي وجود دارد اين است که اعمال شما در طول بازي شخصيت پادشاه آرتور را شکل مي دهد. بنابراين ممکن است نتيجه ي کار شما با اسطوره ي اصلي کاملا متفاوت باشد. هسته ي گيم پلي بازي در بخش استراتژيک بسيار شبيه به بازي هاي سري Total War يا
Europa Universalis است . شما ابتدا روي نقشه استراتژيک (Worldmap) نيروهاي خود را جا به جا کرده و در صورت لزوم با بعضي پادشاه هاي ديگر متحد شده و به بعضي ديگر اعلام جنگ مي کنيد. درکل تمامي فعاليت هاي استراتژيک ، مديريت منابع (که پيچيدگي چنداني نداشته وتنها به کنترل وضعيت طلا و غذا خلاصه مي شود) و جمع آوري سربازها روي (Worldmap) انجام مي شوند . در اين قسمت بازي به سبک نوبتي دنبال مي شود و هر نوبت به اندازه ي يک فصل از سال کشيده و به چند حرکت براي هر طرف محدود مي شود. در فصول گرم مبارزه ها انجام مي شوند و با فرا رسيدن زمستان ، جنگ ها متوقف شده و ارتقا (Level Up) و بازسازي ارتش ها آغاز مي شود.
در فصل زمستان مي توانيد با استفاده از Experience Point هايي که کسب کرده ايد، قابليت هاي ارتش خود از جمله توانايي هاي تدافعي، تهاجمي، دقت هدف گيري، روحيه و ... را افزايش دهيد. يکي از فاکتورهاي بسيار مهم روحيه است ؛ چرا که سربازها با روحيه بيشتر در ازاي دريافت مبالغ کمتر با انگيزه هاي بيشتر براي شما مي جنگند. همچنين ممکن است يک ارتش با تعداد نفرات زياد و روحيه ي ضعيف شانس زيادي براي پيروزي در مبارزه ها نداشته باشد.بخش ديگري از بازي را مبارزه ها تشکيل مي دهند.باز هم مانند سري Total War زماني که روي نقشه اي استراتژي همزمان مي شود وکنترل جنگ را مستقيماً به دست مي گيريد. البته پادشاه آرتور شخصا در مبارزه ها حضور ندارد و ارتش ها توسط 12 شواليه ميزگرد که قابليت هاي ويژه اي دارند و در واقع Hero به حساب مي آيند، کنترل مي شوند. هر کدام از اين شواليه ها قابليت ها وکلاس مخصوص خود را دارند و با داشتن توانايي هايي نظير پرتاب گلوله هاي آتشين، درمان گروهان هاي آسيب ديده و تاثير زيادي بر سرنوشت جنگ ها مي گذارند. همچنين اين امکان وجود داردکه براي شواليه ها خود سلاح هاي جادويي تهيه کنيد. شواليه ها نيز مانند ارتش ها ارتقا مي يابند، اما سيستم ارتقاي آن ها کمي متفاوت و پيچيده تر است، چرا که اعمال شواليه ها در طول بازي تاثير مستقيمي بر نتيجه ي کلي بازي و شکل گيري امپراطوري پادشاه آرتور مي گذارد . همان طور که گفتيم مبارزه ها در مجموع شبيه به ساير بازي هاي اين سبک هستند؛ اما چند نوآوري جالب مبارزه ها را در KA بسيار جذاب کرده اند. اولين نوآوري انتخاب ميدان مبارزه است . براي بعضي از مبارزه ها ، شما اين امکان را داريد که محل رويارويي با نيروهاي دشمن را خودتان تعيين کنيد. اين ويژگي زماني مفيد است که شناخت خوبي از نيروهاي دشمن داشته باشيد . مثلا زماني که دشمن کمان داران خوبي داشته باشد مي توانيد با انتخاب محيط جنگلي پناهگاه خوبي براي خود ايجاد کنيد. يا زماني که دشمن سواره نظام خوبي داشته باشد، مي توانيد با انتخاب محيط کوهستاني (مرتفع) براي دشمن مشکل ساز شويد. اما ويژگي جديد و جذاب تري که در مبارزه ها وجود دارد، Victory Location است. در هر نقشه چند VL وجود دارد که با به دست آوردن آن ها مي توانيد از قابليت هاي ويژه اي بهره مند شويد. از جمله اين قابليت ها مي توان به افزايش روحيه، انگيزه و استقامت سربازها، توانايي هاي درماني براي گروهان هاي آسيب ديده، غنيمت هاي بيشتر در قالب غذا و .. اشاره کرد. علاوه بر اين ، VLها مي توانند در سرنوشت کلي جنگ ها تاثير بسياري داشته باشند. پيش از هر مبارزه قدرت شما و نيروهاي دشمن به شکل دو نوار در بالاي صفحه نمايش داده مي شوند. با از بين رفتن نيروها اين نوارهاکوتاه مي شوند تا زماني که يک طرف شکست بخورد. زماني که VL ها را در اختيار داشته باشيد، نوار شما بلندتر مي شود و شانس پيروزي تان افزايش مي يابد. حتي گاهي اوقات ممکن است سرنوشت يک جنگ تنها با کنترل VL ها رقم بخورد. VL ها در قسمت هاي مختلفي از نقشه مانند کليساها يا مکان هاي مرتفع يافت مي شوند. از نکات مهم ديگري که در سرنوشت مبارزه ها نقش دارند، مي توان به مکان مبارزه و موقعيت طرفين نسبت به آن مکان ، مرتبه ارتش ها و نحوه ي آرايش جنگي آن ها و هم چنين قدرت و توانايي هاي شواليه ها اشاره کرد. نکته ي ديگر در مورد مبارزه ها وسعت آن ها است . به طوري که گاهي اوقات بيش از 1500 سرباز در يک نقشه در حال مبارزه هستند.

فاتح ناشناس

گروهان هاي موجود در بازي استاندارد هستند و ترکيب خوبي از سواره نظام ، پياده نظام، نيزه داران، کمان داران و .... وجود دارد.بعضي از اين گروهان ها در مقابل بعضي ديگر ضعف و قوت را به خوبي بشناسيد مي توانيد در جنگ ها از آن ها استفاده کنيد. البته متعادل نبودن نيروها گاهي براي خودتان هم مشکل ساز مي شود. علاوه بر بخش هاي استراتژي ، بخش نقش آفريني( RPG) هم در بازي وجود دارد.در بخش نقش آفريني باز هم شواليه ها نقش اصلي را ايفا مي کنند. بخش نقش آفريني بازي به طور کلي به اين صورت است که در ابتداي هر فصل تعدادي ماموريت ارايه مي شوند. اين ماموريت ها در مکان هاي خاصي از نقشه مشخص شده اند و در صورتي که با يک شواليه وارد آن ها شويد مي توانيد ماموريت را انجام دهيد.
ماموريت Dialogue Based هستند به اين صورت که يک مجموعه سوال و جواب سرنوشت ماموريت را تعيين مي کند و شما با پاسخ هايي که مي دهيد ممکن است بدون جنگيدن به راه خود ادامه داده يا مجبور به مبارزه شويد. ماموريت ها عمدتاً طولاني هستند و بعضي از آن ها شامل 10- 12 سوال مختلف مي شوند. بعضي از اين ماموريت ها مربوط به معامله با دشمنان و بعضي ديگر مربوط به پيداکردن يک فرد يا نجات يک کودک و بعضي ديگر مربوط به افسانه هاي مختلف آن دوران مي شوند. نکته ي مهم در مورد اين بخش اين است که نتيجه ي آن ها تاثير بسياري بر روند بازي گذاشته و نحوه شکل گيري امپراتوري آرتور را تعيين مي کند. مثلا با انجام اعمال خوب، قدم برداشتن در راه مسيحيت، کمک به دوستان و ياران خودي و ... امپراتوري صلح و صفا و دينداري شکل مي گيرد. اما اعمال بد مانند کمک کردن به فرقه هاي کافر، خيانت کردن به دوستان و .. باعث مي شود امپراتوري ظالم، ستمگر و بي دين ايجاد شود. علاوه بر مبارزه ها ، شواليه ها در ماموريت ها نيز EP به دست مي آورند.با استفاده از اين EP ها مي توانيد قابليت هاي شواليه ها از جمله قدرت ضربات، توانايي هاي جادويي ، توانايي درمان گروهان هاي آسيب ديده و ... را ارتقا دهيد. هم چنين اين امکان وجود داردکه توانايي شواليه ها را براي فرمانروايي ، رهبري و جادوگري افزايش دهيد. توجه به نيازهاي شواليه ها بسيار مهم است .چرا که آنها بايد براي همراهي شما انگيزه داشته باشند. با هر شواليه بايد بسته به نيازهايش برخورد کنيد. مثلا مي توانيد شواليه ها را به مقام فرماندهي استان هايي که در اختيار داريد، برسانيد.

فاتح ناشناس

گيم پلي KA در مجموع ترکيب بسيار خوبي از سه سبک پر طرفدار است . اگر از طرفداران قديمي و حرفه اي بازي هاي اين سبک باشيد، احتمالا KA را يک بازي بي نقص مي دانيد؛ چرا که ايرادهاي وارد به بازي عمدتاً مربوط به دشواري و پيچيدگي بيش از حد مي شوند؛ در حالي که يک بازيباز حرفه اي اين سبک از دشواري و پيچيدگي استقبال مي کند. از نظر گرافيکي ، KA در سطح بالايي قرار دارد.
شبيه سازي بريتانياي قديم به خوبي انجام گرفته و سازندگان توانسته اند اتمسفر آن دوران را به بهترين شکل ممکن شبيه سازي کنند. تابش نور خورشيد بر دشت هاي وسيع و سر سبز بريتانيا و درياها بسيار چشم نواز است. امکان گردش 180 درجه اي دوربين و هم چنين قابليت بزرگنمايي زياد باعث شده مبارزه ها هم ارزش تماشا کردن داشته باشند. صداگذاري و موسيقي بازي شايد چندان به ياد ماندني نباشند؛ اما در مجموع قابل قبول هستند. موسيقي بازي کاملا با اتمسفر آن همخواني دارد و افکت هاي صوتي بازي نيز بعضاً بسيار خوب و بعضاً کاملا معمولي هستند. صداگذاري شخصيت ها نيز در مجموع از کيفيت خوبي برخوردار است.
KA را در مجموع مي توان يک بازي حماسي و خلاقانه دانست که با ترکيب هوشمندانه چند سبک و اضافه کردن المان هاي جالب به آن ها ، يک تجربه ي جديد را براي بازيبازها به همراه آورده است.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط