13قانون راهگشاي زندگي

براي اين که بتوانيد در زندگي احساس سعادت کنيد و از رابطه هاي عاطفي تان با اطرافيان لذت ببريد. بايد حواس تان به چند نکته باشد! در اينجا به سيزده قانوني که مي تواند به شما کمک کند اشاره مي کنيم.
چهارشنبه، 17 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
13قانون راهگشاي زندگي

 13قانون راهگشاي زندگي
13قانون راهگشاي زندگي


 

نويسنده: عبدالرسول کريمي




 
براي اين که بتوانيد در زندگي احساس سعادت کنيد و از رابطه هاي عاطفي تان با اطرافيان لذت ببريد. بايد حواس تان به چند نکته باشد! در اينجا به سيزده قانوني که مي تواند به شما کمک کند اشاره مي کنيم.

1- خود را علت اصلي رويدادهاي زندگي تان بدانيد
 

هر چقدر بيشتر خودتان را علت اصلي وقايع زندگي تان بدانيد، بيشتر مي توانيد تعيين کننده ي رويدادهاي آينده زندگي خود باشيد. يادتان باشد تمام سرزندگي و کارآيي شما مرتبط به تصميمات و اقدامات شماست!

2- از تعلقات خود رهايي يابيد
 

شما مي توانيد وابسته به يک شخص، يک شي، يک ماده ي مخدر و ... باشيد. هنگامي که شما نسبت به از دست دادن آن چيز تهديد مي شويد ترس، اضطراب و جنون وجودتان را فرا مي گيرد. در واقع وابستگي ها شما را در يک مکان ثابت نگه مي دارند و نمي گذارند آزادانه به اطراف حرکت کنيد. پس از تمام وابستگي هاي خود دل بکنيد و به آن ها اجازه ي رهايي دهيد.

3- هر رابطه اي را ميسر بدانيد
 

براي اين که رابطه يي را ميسر سازيد بايد خود، شرايط و طرف مقابل را مورد بخشش و پذيرش قرار داده و به شريک خود اجازه دهيد همانگونه که هست باشد. او را دوست داشته باشيد و به وي قوت قلب و اعتماد به نفس دهيد.

4- دلخوري ها را رها کنيد
 

احساس نفرت و بيزاري را از خود دور کنيد. تا زماني که خود را از نفرت رها نساخته ايد، طعم آزادي را نخواهيد چشيد. براي رهايي از احساس نفرت و خشم نيز بايد خود، ديگران و زندگي را آن گونه که هستند مورد بخشش و پذيرش قرار دهيد.

5- در متن زندگي باشيد
 

هنگامي که خود را از جريان زندگي کنار مي کشيد، از خلق کردن باز مي مانيد و واکنش منفعلانه نشان مي دهيد. بنابراين زندگي برخلاف ميل شما به سمت سراشيبي و ناکامي پيش مي رود. براي آن که زندگي با شما يار باشد بايد در آن مشارکت کنيد و مسؤوليت زندگي تان را در دست بگيريد. هرگاه خود را معلول شرايط يافتيد، بلافاصله با قاطعيت خود را در مقام علت قرار دهيد.

6- مسؤول باشيد
 

ما آموخته ايم که مسووليت دو فرد در يک رابطه، به صورت پنجاه، پنجاه است، اما اين نسبت بايد تغيير يابد و هر کدام از طرفين خود را 100 درصد مسؤول موفقيت و شکست در آن رابطه بداند. نوع رفتار شما با شريک تان تعيين کننده ي نوع رفتار او با شما خواهد بود. بنابراين شما مسؤول حضور يا فقدان عشق و صميميت در رابطه ي خود هستيد. هنگامي که شما بار مسؤوليت رابطه را از 100 درصد بر دوش شريک خود قرار مي دهيد، در واقع خود را درمانده و منفعل مي سازيد. پس براي بازيابي قواي خود مسؤوليت 100 درصد رابطه را بپذيريد.

7- چرخه ناسازگاري را متوقف سازيد
 

در ابتدا روابط به شکل ايده آل آغاز مي شود اما اين سرخوشي ديري نمي پايد. چرخه از آن جا آغاز مي شود که يکي از طرفين رنجيده خاطر مي شود، بنابراين شروع به کشيدن يک ديوار حفاظتي پيرامون خود مي کند تا در پس آن بتواند حمله يا مقاومت کند. در مقابل شريک او نيز از اين نحوه ي رفتار رنجيده خاطر شده و مشابه همان ديوار حفاظتي را در مقابل خود بنا مي کند. فرد نخست آشفته تر شده و شديدتر واکنش نشان مي دهد... سرانجام هر دو شريک نادانسته وارد يک چرخه ي مقاومت، حمله و کناره گيري مي شوند. يادتان باشد جاي ملامت و انتقاد به شريک خود عشق بورزيد و او را مورد پذيرش بي قيد و شرط قرار دهيد تا اين چرخه از حرکت باز ايستد.

8- مقاومت نکنيد
 

مقاومت کردن نه تنها توانايي درک شرايط و يافتن راه حل مشکلات را از شما سلب مي کند، که حتي مشکل را قدرتمند مي سازد. براي مثال شما از اين که شريک تان انسان قابل اتکايي نيست گله منديد و در نهايت از او متنفر و بيزار مي شويد، اما هنگامي که باور کنيد او واقعاً غير قابل اتکاست و اجازه دهيد همانگونه که هست، باشد. بياموزيد که تنها به خودتان اتکا کنيد، ديگر اين واقعيت که شما را آزار نخواهد داد. حقايق را ببينيد و آن ها را بدون مقاومت کردن بپذيريد.

9- از واقعيت افراد فرار نکنيد
 

مقاومت در برابر واقعيات افراد و زندگي عملي عبث و عذاب آور است. هنگامي که خود را مقابل جريان زندگي قرار مي دهيد يا فراتر از آن مي کوشيد برخلاف سيل خروشان واقعيت حرکت کنيد. تنها خودتان را به رنجي ابدي گرفتار کرده ايد. سوار زورق آرزوها و خواسته هاي خود شويد، اما همسو با جريان واقعيات زندگي حرکت کنيد.

10- زمينه دوري افراد را فراهم نکنيد
 

هنگامي که شما وابسته به فردي مي شويد، او را از آزادي هاي مشروع خود منع مي کنيد و ناخودآگاه فرد را از خود دور مي سازيد، فرد در اين وضعيت احساس خفگي مي کند و مي خواهد براي يافتن فضايي براي تنفس، خود را از دستان شما خلاص سازد. پس نه محبوب خود را کاملاً به حال خود رها کنيد که از دستش بدهيد و نه آن قدر محدود سازيد که تبديل به يک زنداني در بند شود.

11-ويژگي هاي اخلاقي ديگران را تحمل کنيد
 

هر ويژگي اخلاقي و شخصيتي که شما قادر به تحمل آن در شريک خود نيستيد، در واقع جنبه يي از درون شماست که نمي توانيد تحمل کنيد. وقتي درمي يابيد آن ويژگي در شما هم موجود است، مقاومت در برابر آن فرد جايش را به محبت و دوستي خواهد داد.

12- منفعل نباشيد
 

چنانچه تصميم داريد از روز خود نهايت لذت را ببريد. همين کار را بکنيد، يعني منفعل نباشيد تا انتقاد يا رفتار ناشايست ديگران فوراً شما را اندوهگين، افسرده و ناراحت و تحسين و تمجيد آن ها شما را از خود بيخود سازد.

13- رنجش هاي کهنه را تجربه کنيد
 

عامل آزار دهنده که شما از آن اجتناب مي ورزيد، در واقع يک رنجش ديرينه است که آن را سرکوب کرده ايد. پس اجازه دهيد آن رنجش بروز يابد تا قدرت خود را از دست داده و محو شود. هر قدر شما بيشتر با اين احساسات آزار دهنده بجنگيد، آن ها بيشتر بال و پر گرفته و در زندگي شما رسوخ خواهند کرد. اما رو در رو شدن با اين احساسات است که به شما قدرت مي بخشد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 129.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.