اطلاعات فني دوربينRed One

قبل از انتخاب اين دوربين براي کارتان بايد چند مورد را در نظر داشته باشيد. اولين نکته اي که بايد ذکر شود اين است که اين دوربين براي صحنه هايي با رنگ هاي گرم و نور کم مناسب نيست؛ دماي رنگ طبيعي آن در حدود(5000k)است و سازندگان آن حساسيت(320ASA)را سفارش مي کنند. تخمين سازندگان دوربين براي بالانس حساسيت صفحه حسگر نسبت به نور روز اندکي کم بوده است، به اين معني که به حساسيت کم تري در نور روز و به حساسيت بيشتري در موقعيت هاي مصنوعي نورپردازي شده احتياج داريم.
شنبه، 20 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعات فني دوربينRed One

اطلاعات فني دوربينRed One
اطلاعات فني دوربينRed One


 

ترجمه: محمد نامدار




 
قبل از انتخاب اين دوربين براي کارتان بايد چند مورد را در نظر داشته باشيد. اولين نکته اي که بايد ذکر شود اين است که اين دوربين براي صحنه هايي با رنگ هاي گرم و نور کم مناسب نيست؛ دماي رنگ طبيعي آن در حدود(5000k)است و سازندگان آن حساسيت(320ASA)را سفارش مي کنند. تخمين سازندگان دوربين براي بالانس حساسيت صفحه حسگر نسبت به نور روز اندکي کم بوده است، به اين معني که به حساسيت کم تري در نور روز و به حساسيت بيشتري در موقعيت هاي مصنوعي نورپردازي شده احتياج داريم.
اگر بخواهيد از يک محيط خودماني با نور شمع فيلمبرداري کنيد، ترجيح مي دهيد در نور کم بادماي (2000)کلوين فيلمبرداري کنيد. ممکن است به اندازه چشمگيري، اطلاعا ت کانال آبي که به صفحه حساس مي رسد را کم کرده باشيد. نتيجه برحسب نوع نوردهي و ظهورتان، مقدار قابل ملاحظه اي نويز در تصوير است. راه چاره هيچ کدام از اين ها نيست:اگر بخواهيد نور يک محيط با دماي رنگي تنگستن يا پايين تر را به فضاي نور روز تبديل کنيد، در کم ترين حالت به يک فيلتر آبي(80C)احتياج داريد. اين فيلتر بيش از يک ديافراگم افت نور دارد، پس اگر آن را بپذيريد، حساسيت دوربين از(320)يه(160ASA)تنزل پيدا مي کند. اکثر مديران فيلمبرداري نگاتيوهاي (100ASA)يا حتي (200ASA)را براي شرايط نوري کم استفاده نمي کند. ما محتملا يک نگاتيو تنگستن(500ASA)را انتخاب مي کنيم و آن را يک استاپ فرانوردهي(Push)مي کنيم تا حساسيت آن به (640)تا(1000)برسد. تفاوت بين فيلمبرداري با حساسيت(100)تا(160)و(500)تا(1000AsA)مشخص است.
شخصاً با تجربه اي که از کارهاي متعدد با اين دوربين به دست آورده ام، بهترين روش را براي فيلمبرداري با نورکم پيدا کردم. من در اکثر موارد با سريع ترين لنزهاي ممکن کار مي کنم، همانند لنزهاي فوق سريع(1/3T)زايس يا لنزهاي جديدArriبا همان سرعت. اين دوربين اکثرا براي کارهايي با بودجه محدود استفاده مي شود و اگر شما نيز دچار اين محدوديت هستيد، فراهم کردن لنزهاي ارزان ترMaster Primes بهترين ترفند است. در هنگام فيلمبرداري موزيک ويدئوي کتي پري به نام"بيداري در وگاس"ما توانستيم اين لنزها را فراهم کنيم. در نماهي داخلي کازينوهاي لاس و گاس همراه با نورهاي چشمک زن و برافروخته ما عملا در تاريکي قرار داشتيم. فيلمبرداري با اين لنزهاي سريع همراه نورهاي مکمل با نورهاي داخلي يکي از بهترين تصاوير من با دوربينRedرا خلق کرده است.
کارخانه دارانRedعنوان کرده اند دوربين بعدي که در سال آينده به بازار خواهد آمد داراي سنسور پيشرفته جديدي خواهد بود که Mysterium-Xنام دارد و داراي حساسيت بالاتر و نويز کم تري است کمپاني عدد دقيقي را براي حساسيت اعلام نکرده است، ولي حدودا حساسيت آن را(800ASA)مي داند. اين يک پله صعود موفقيت آميز براي حل مساله فيلمبرداري نور کم است.
حس گرCMOSجديدRED ONEاز شاتري که اصطلاحا"غلتنده"ناميده مي شود استفاده مي کند. برخلاف دوربينArri D-21,Redاز شاتر آينه اي بازتابي چرخشي استفاده نمي کند و همانند خيلي از دوربين هاي ديجيتال در بازار از يک شاتر الکترونيکي براي خلق و اسکن فريم بر روي سنسور استفاده مي کند. مشکلات جايي پيدا مي شود که دوربين حرکات سريعي دارد، مانند يک پن شلاقي، يا هنگام تغيير ناگهاني نور، در اين موارد، سيگنال هاي جزئي نوردهي يا انحراف خطوط هندسي در فريم ممکن است به وجود بيايد.
سيگنال هايي که هنگام پن به وسيله دوربين ايجاد مي شود چندين دهه مورد ملاحظه قرار گرفته است اما يک شاتر غلتنده با تغييرات سريع در فريم مي تواند فريم هاي جدا شده نورداده را به وجود بياورد. براي مثال اخيرا ويدئويي از کريس براون به نام "خزيدن"را در مرکز لس آنجلس با دوربينRedو لنزهاي آنامورفيک کار کردم. در يکي از صحنه ها ما چندين فلاش پاپاراتزي(paparazzi)داشتيم که پشت هم خاموش و روشن مي شدند. چون فريم هاي ثابت بسيار سريع بودند، بسياري از تصاوير به اين گونه بود که نصفي از فاش در يک فريم و نصف ديگر در فريم بعدي نوردهي شده بود. من اين افکت را بسيار پريشان کننده ديدم، ولي قادر به حل آن نبودم.
Redهمچنين به گرما حساسيت نشان مي دهد که مي تواند بر روي تصوير شما اثر گذار باشد. گر چه دوربين داراي سيستمي است که مي توانيد دستگاه فن را کنترل کنيد، در هنگام ضبط برنامه در محيط هاي گرم همچنان مشکل را مشاهده مي کنيد. اين مساله به طراحي دوربين ربط پيدا مي کند. سيستم تهويه هواي گرم در پايين دوربين قرار دارد. همان طور که همه مي دانيم گرما به سمت بالا مي آيد شاسي اصلي دوربين يک استوانه آلومينيومي است و هنگامي که دوربين داغ مي شود، گرما بالا آمده و قسمت هاي الکترونيکي دوربين را داغ مي کند. هنگامي که سنسور داغ مي شود برخي خطوط مواج عمودي بر روي تصوير پديدار ميشود؛ اين عيوب در هنگام پخش و بر روي فايل هايRawضبط شده نيز وجود دارد . من شاهد اين اشکال در پروژه هاي مختلف با بدنه هاي مختلفRedبوده ام. تنها راه حل اين است که دوربين را به مکان سردتري ببريد و بگذاريد دوربين بار ديگر خنک شود.وقتي که خنک شد، خطوط بر روي تصوير ناپديد مي شوند.
انواع مختلف لرزش ها مي توانند مشکلاتي را براي سيستم هاي ضبط پيش بياورند سه گزينه اصلي براي ثبت اطلاعات تصوير وجود دارد:1-فلاش هايي که مستقيما داخل بدنه دوربين قرار مي گيرد؛2-درايوRed3-RedRaM.فلاش که ارزان ترين گزينه موجود است و کم ترين ظرفيت موجود را براي ضبط دارد، مستحکم ترين گزينه در برابر مشکلاتي از قبيل لرز ش است. درايوهايRedاساسا طول مدت زمان بيشتري را ضبط مي کنند؛ شما مي توانيد بيشتر از(120)دقيقه را با رزولوشن(4K)ضبط کنيد. اما يک مشکل وجود دارد:اگر شما در يک محيط لرزان کار مي کنيد، يا حتي صداهاي بلند اطراف شما زياد است، شما حتما مقداري ريختگي فريم بر روي اطلاعات ضبط شده تان مشاهده خواهيد کرد. در يکي از پروژه هايم که يک کار تبليغاتي بود، صداي بيش از حد باعث ريختگي هزاران فريم شد. اين قضيه هنگام فيلمبرداري موزک ويدئو که پخش موسيقي هنگام فيلمبرداري متداول است، بيشتر ديده مي شود.در اين مواقع ما بايد از رکوردهاي کم حجم تر مانند فلاش يا گران ترين گزينه موجود يعنيRedRAMاستفاده کنيم.
Red RAMظرفيت(40)دقيقه با فرمتRaw Redcodeرا دارد. Red RAMتقريبا ظرفيت ضبط (5)دقيقه بيشتر از درايو Redرا دارد و(9)دقيقه بيشتر از کارت هاي(16)گيگابايتRed CFظرفيت دارد. به هر حال، خيلي از فيلمسازان به دليل ضبط بلندمدت و ريختگي کم تر در قبال لرزش ها اين گزينه را بهترين انتخاب مي دانند. توضيح اين دوربين ناکامل خواهد بود اگر در مورد رزولوشن آن بحث نکرده باشيم. اما اول از همه لازم است در مورد سنسورMysterium Bayer-pattern CMOSصحبت کنيم تصويرگرهايBayer-Patternداراي يک سيستم منحصر به فرد به منظور ايجاد اطلاعات رنگي RGBهستند. در اين طراحي تراشه، چهار گروه پذيرنده رنگ همجوار بر روي سنسور قرار دارند. دو فوتوسايت سبز که يکي در ميان با فوتوسايت هاي قرمز و ابي احاطه شده اند. اين سيستم بر روي کل سنسور تکرار شده است. از اين رو، اطلاعات رنگي يک منطقه خاص تصوير بايد به وسيله پيکسل هاي سبز و يکي در ميان قرمز و آبي جمع بندي شود تا بتوان ارزش RGBانباشته را خواند. براي شفاف کردن بحث، بايد اذعان داشت که هر يک از فوتوسايت ها بر روي سنسور نمي تواند ارزش يک RGBمنفرد را محاسبه کند. بنابراين مقايسه تکنولوژي اين دوربين با ديگر دوربين ها کمي گيج کننده است.
به اين دليل، مقايسه خواص رزولوشن يک دوربين Bayer-Pattern4K با يک دوربين که اطلاعا ت را از يک پيکسل دريافت مي کند يا از يک سنسور تشکيل شده از فوتوسايت هاي يکسان کنار هم چيده شده، متشکل است. اين درست است که اطلاعاتBayer-Patternکه از سنسور دوربينRedاستخراج مي شود به صورت تکنيکي (4K)هستند، اما در جهان واقعي تنها راهي که Mysteriumمي تواند رزولوشن(4K)واقعي را ارائه دهد، هنگامي است که سنسور به عنوان يک تراشه تک رنگ استفاده شود و تصوير سياه و سفيد ارائه دهد. در اين صورت هر فوتوسايت به صورت مجرد خواهد ماند و معدل ميانگين اطلاعات فوتوسايت هاي مجاور نخواهد بود. هر فوتوسايت باعث يک رزولوشن سراسري و يکنواخت خواهد شد. متاسفانه هر فوتوسايت يک تصويرگرBayer-Patternبر روي سنسور يک ارزش يکنواخت RGBتوليد نمي کند و چون يک سنسورBayer-Patternبايد از اطلاعات رنگي فوتوسايت هاي مجاور چهارتايي کنار هم استفاده کند، اين کاملا مشخص است که رزولوشن آن کم تر از (4K)خواهد بود.
بياييد براي چند لحظه فرض کنيم شما سيستمي را اجاره کرده ايد که منجر به تصوير با کيفيت(1920،24x1080)فريم خواهد بود. شما احتمالا منطقي مي دانيد که با بالاترين رزولوشن فيلمبرداري کنيد، ولي زماني پيش مي آيد که من مي خواهم با رزولوشني غير از(4K)با دوربين Redکار کنم و اين جاست که تفاوت قابل ملاحظه اي در کيفيت تصوير مشاهده مي کنيم. من اين شانس را داشته ام که يک نما را با رزولوشن9×16(4K) با استفاده از Redcode36فيلمبرداري کنم و سپس با يک نور يکسان و کادر يکسان، براي تصوير اسلوموشن با رزولوشن(2K)فيلمبرداري کنم و سپس با يک نور يکسان و کادر يکسان، براي تصوير اسلوموشن با رزولوشن(2k)فيلمبرداري کنم. تفاوت4Kو2K تکان دهنده است. من تصوير را در خام ترين حالت ممکن که مستقيما از فايل هايr3de-Bayeredبر روي يک دستگا تنظيم شده براي نمايش رزولوشن هاي کيفيت بالا ريخته شده بود، مشاهده کردم.
دوربينRedتغيير سيستم رزولوشن و سرعت را با تغيير فيزيکي بر روي سنسور انجام مي دهد(به شکل1توجه کنيد).هنگامي که شما رزولوشن دوربين را پايين مي آوريد،دوربين به صورت فيزيکي از مقدار کم تري از سنسور استفاده مي کند. پس هنگامي که شما از (4K)به(2K)تغيير رزولوشن مي دهيد، در واقع از يک مديوم سوپر(35)به نصف آن در سنسور يعني حدودسوپر(16)ميليمتري تقليل مي کنيد.
اين مشخصه هنگامي که با ميزان فريم بالاتري کار مي کنيد، برجسته تر مي شود. فرض کنيد مي خواهيد يک نما را(24)فريم برثانيه فيلمبرداري کنيد و سپس، با يک ترکيب بندي يکسان ، همان را به صورت اسلوموشن با سرعت(72)فريم برثانيه فيلمبرداري کنيد. طبيعتا به دليل سخت افزار Build20اين دوربين شما براي فيلمبرداري(72)فريم مجبور هستيد که با سرعت(2K) فيلمبرداري کنيد و به اين دليل که دوربين نصف سنسور را در اين حالت استفاده مي کند، براي جبران شما مجبور به تغيير لنز هستيد. اين مشکل هنگامي که نماي شما باز(Wide)است بيشتر خواهد شد اگر به طور معمول شما با لنزUltra Prime14ميليمتري کار مي کنيد، هنگامي که مي خواهيد با اسلوموشن(72)فريم(2K)کار کنيد، براي رسيدن به عمق ميدان يکسان بايد از لنز (7)ميليمتريPrimeاستفاده کنيد . مطمئنا لنزهاي سوپر وايدانگل(35)ميليمتري موجود هستند، اما اکثر اوقات آن ها داراي اعوجاج تصوير و سرعت پايين تري نسبت به لنزهاي وايد معمولي هستند. استفاده از لنزهاي گوناگون به طور کلي آزار دهنده است، اما مجبور هستيد از سري لنزهاي(16)ميليمتري براي اسکن سايز سوپر (16)ميليمتري استفاده کنيد.
دوربين بعدي کمپانيRedاين مشکل را حل کرده و مي تواند سرعت صد فريم در ثانيه با رزولوشن(5)و(125)فريم در ثانيه را(4)ضبط کند
به علاوه، سري جديد مدل هاي مختلف با سنسورهاي گوناگون را عرضه کرده است که شامل تراشه هايMysterium-Xاندازه سوپر(35)،عکس ثابت(35)ميليمتري، فرمت(645)و حتي سنسورهاي Monstro فرمت(617)است. اين دوربين ها همچنين در زمينه گزينه هاي موجود فشرده سازي پيشرفت خواهند کرد.
اين موضوع يکي از بحث هاي مهم در Redرا پيش مي کشد؛ فشرده سازي .يکي از معجزات و مزاياي دوربينRed-Oneهمچنين پاشنه آشيل آن نيز هست.
فرايند کپي فايل بزرگRAW4Kبه يک کارتCFبه نظر مي رسد به فرمي از کيمياگري کامپيوتري نياز دارد که Redمشتاق به تبليغ آن نيست(اين برپايه الگوريتم فشرده سازيGPEG2000است.).هر چند در مدت هاي متداول اگر يک فايل تصويري (12)بيتBayer-Pattern4Kشکسته شده داشته باشيد، به چيزي شبيه اطلاعات تئوري مانند واقع در شکل (2)تبديل خواهد شد.
در حال حاضر بالاترين استاندارد فشرده سازي Redcode3636-Redبا سرعت (98،23)فريم در ثانيه تقريبا(108)گيگابايت در دقيقه، يا(0130)گيگابايت در ثانيه ضبط مي کند که (240)مگابايت در ثانيه محاسبه مي شود. هنگامي که شما آن را با يک ميزان اطلاعات غيرفشرده نشده (2573)مگابايت در ثانيه مقايسه مي کنيد ، ملاحظه خواهيد کرد که ميزان فشرده سازيRedcode36نزيدک (10ب1)است. منظور اين است که چيزي که شما در فرايند تصويرسازي مشاهده مي کنيد مقدار معيني بالانس کردن محدوده دامنه پويايي تصوير(Dynamic Range)و ظرافت در محدوده رنگ ها است.
من اين موضوع را در تست هاي عملي که با دوربين داشتم ملاحظه کرده ام. به عنوان مثال يک دوربينPhantom HDبا يک دوربينRed-Oneبراي فيلمبرداري از يک صحنه يکسان تنظيم شد.
فايلي که دوربينPhantom HDتوليد کرد در حالت(2K) تقريبا (8)برابر فايل(4K)دوربينRedبود. با ارائه آن اندازه فشرده سازي عمده با تجزيه رنگ-رزولوشن سنسورBayer-patternمن مي توانم بسته فايل هاي r3dدوربين Redرا اطلاعات RAWواقعي بنامم.
براي تنظيم رنگ اطلاعاتRAWبا برنامه هاي مختلف همچونLaster,Dawinci,pabloو کامپيوترAppleراه هاي مختلفي داريد که هر کدام از اين ها وقت و زمان خاص خود را براي رسيدن به تصوير مورد نظر خواهد داشت.
منبع:صنعت سينما شماره 96.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط