نقش انتخابات در جوامع بشری

انسان موجودي انتخابگـراست . وعقل او فرمان مي دهد كه در زندگي از اين نعمت خدا داد استفاده كنـد .انتخاب نا صحيح وعجولانـه آنچنان آثار مخربي در بر داشته :كه تا دهها نســل بعدآثار سوء آن هويداست.حضـور در انتخـابات ها بيانگر پاي بند بودن به آرمان هاي را تداعي مي كند
دوشنبه، 21 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 نقش انتخابات در جوامع  بشری

نقش انتخابات در جوامع بشری
نقش انتخابات در جوامع بشری


 

نویسنده: منصور مقدم جونقانی




 

مقدمه:
 

انسان موجودی انتخابگراست. وعقل او فرمان می‌دهد که در زندگی از این نعمت خدا داد استفاده کند. نعمتی که در هیچ موجود دیگری یافت نمی‌شود.
خدا وند منان پیامبرانی را برای راهنمائی انسان‌ها فرستاد (وَ ارسلنا رُسُلنا) و در درون انسان هم عقل را قرداد تا انسان راه درست را دریابد. در اصل راه مشخص است چرا که درقرآن کریم فرموده (ما راه را مشخص کرده‌ایم) حال این خود انسان است که شکر گزاری کند یاکفران بنماید.
شکر گذاری این است که انسان قدر نعمتهای خدا را بداند و از آن‌ها استفاده درست به نماید. استفاده درست از نعمت‌ها در دست خوداست و انسانها می‌توانند سرنوشت خود را تغییر دهند. سر نوشت انسان اگر چه در دست خدا است ولی خداوند این فرصت را داده تا خود انسان انتخاب کند بهشت را آفریده وجهنم را نیز. وراهنمائی هم فرستاده : حال انتخاب با خود انسان‌هاست. در طول تاریخ هر انتخاب درستی از سوی انسان‌ها ثمراتی داشته که راههای سعادت ونکبختی را بر آن‌ها گشوده و برای آیندگان توشه ای پر بار مهیا کرده وبر عکس یک انتخاب نا صحیح وعجولانه آنچنان آثار مخربی در بر داشته :که تا ده‌ها نسل بعدآثار سوء آن هویداست. در سهای قرآن کریم وتعلیم انبیاء (ع) نمونه های بارز این مدعا است اقوامی که دچار عذاب الهی گشتند چون قوم نوح، عاد، ثمود، فرعون، قوم سباءو ...این بیان قرآن کریم است که می‌فرماید:()سیروا فی الارض در زمین بگردید. آری باید در زمین خدا بگردیم تا درس بگیرم از گذشتگان تا زندگی حال و آینده را تغییر دهیم چرا که خدا سر نوشت قومی را تغییرنمی دهد مگر اینکه خود آن مردم سر نوشتشان را تغییر دهند. واین وابسته به انتخاب درست هر ملتی است. راه انتخاب در هر حال برای همه باز است. هر کس باشد خواه پسر نوح خواه غیر این، خود انتخابگران هستند که باید انتخاب اصلح کنیم. در طول تاریخ بشری حکومتهای زیادی را می‌بینیم که صعود و نزولهای داشته‌اند. آنجا که سخن از انتخاب ورأی مردم است هرحکومتی پیروز وسر بلندوبر عکس هرکجا استبداد وخود رأی بوده انحطاط گرفتار جوامع گشته است. اگر در زمان خوارزمشاهیان انتخاب سنجیده صورت می‌گرفت بدون شک مغولان خوانخوار به کشورما سرازیر نمی‌شدند؛ و آن مصیبتهای غیرقابل وصف برسرکشورما نمی‌آمد. البته هر تصمیمی به نوعی انتخاب محسوب می‌گردد. حال اینکه یک نفر برای جمع تصمیم بگیرد یااینکه رأی همه تکلیف اجتماع را تعیین کند. که امروزه برمی گردد به نوع حکومت‌ها و گروههای غالب دراجتماعات بشری.

انواع حکومت‌ها
 

امروزه همه دم از دمکراسی و حکومت مردم بر مردم می‌زنند ولی در اصل نوع این حکومت‌ها در اکثر کشورها این معنی را می راساند که یک نفر به عنوان مقام اول تعین تکلیف می‌کند. از حکومت سلطنتی گرفته تا جمهوری‌های بلاواسته ومع الواسته ودیکتاتوری هر کدام مدعی ملت وبنام ملت هستند وبرای ملت در حالی که در عمل چنین نیستند. بلکه وابستگانی هستند که از پشتیبانی آحاد مردم به دور هستند. منبعی که بهترین وبرترین پایگاه به حساب می‌آید. درتفکر این نوع حکومت‌ها وابستگی به قدرتهای جهانی نقطه‌ی قوتی به حساب می‌آید ولی گذشته نشان داده این طرز تلقی هیچ زمانی درست از آب در نیامده است. قدرت‌ها تا زمانی که احتیاج به دیگر کشورها داشته‌اند وبرای منافعشان ضرری نداشته هم پیمان ویار بوده‌اند. ودر بسیار از موارد سر بزنگاه عهد بشکسته و منافع خود راجسته اند ولی حکومتهای مردمی که ریشه در اعماق جامعه داشته واز پشتیبانی مردم بر خوردار بوده‌اند چه در خطر وچه در حضر استوار مانده و در بدترین بحران‌ها توانسته اند کشتی طوفان زده را به ساحل امن برسانند. این حکومت، حکومت مردم سالار است.

حضور در تعیین سر نوشت:
 

امام راحل در وصیت نامه سیاسی الهی خود می‌فرماید : (وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات‌ها درصحنه باشند) واین بیان اهمیت تک تک رأی مردم را می‌رساند وتعیین تکلیفی که بر گردن همه نهاده شده که ادای آن ازهیچ کس ساقط نیست. در بیان گهربار دیگری می‌فرماید:
انتخابات مال همه مردم است. وبایدتوجه داشت که هدف از انتخابات حفظ اسلام است.1 وخط مشی که ترسیم فرمودند اینچنین است که : اگر بخواهیددر مقابل دنیا اظهار حیات بکنید که بگوئید ما بعد از گذشت چندین سال هستیم، باید در انتخابات شرکت کنید.2 از این بیان پیامبرگونه می‌توان در یافت که 1:انتخابات نمونه بارز اظهار حیات یک ملت است و یک ملت با انتخابات خود را معرفی و ابراز وجود می‌کند 2: ایستادن در برابر زور گویان عالم بسته به شرکت در انتخابات است 3: حضور در انتخابات‌ها بیانگر پای بند بودن به آرمان‌های را تداعی می‌کند. رهبر فرزانه که به حقیقت مرید امام راحل است.
حضور مردم را این چنین ترسیم می‌کند که:آنچه که برای مردم در این انتخابات وهمه گزینش‌های ملی وانتخابات مهم است این است که سطح کار آمدی نظام روز به روز ارتقا پیدا کند اساس مسئله این است. ودر بیان علی گونه دیگر حضور مردم را راهبرد اساسی در مقابله با دشمن ارزیابی می‌نماید و می‌فرماید :
شرکت مردم در انتخابات انشاءالله جزء حماسه های ملی خواهد شد، شرکتی باشد که دشمن را از دست اندازی به ایران اسلامی وملت سرافراز مأیوس کند. هرکس می خواهداین کشور این ملت عزیز، سر بلند وموفق باشد باید در انتخابات شرکت کند.3

حضورمردم جلوه شرکت درسرنوشت خودوجامعه
 

حضور مردم در صحنه‌ی انتخابات درهرجامعه ای نشان علاقه واحساس مسئولیت همگانی آن ملت است در به دست گیر سرنوشت خود و سهیم شدن در آینده ای که هم متعلق اوست وهم افراد بعد ازا و. این یک سوی قضیه است واز سوی دیگر مشارکت در امر انتخابات ومیزان حضور پیامدها و دستاوردهای را رقم می‌زند که از جهات مختلف حائز اهمیت است. چه از نظر سیاسی و چه از نظر اجتماعی و فرهنگی واقتصادی. وبه نوعی رشدفرهنگی علمی وسیاسی مردم رابه نمایش می‌گذارد.
واز نظردیگرمیزان مشارکت نشان اثبات یا رد، مقبولیت یا عدم آن، مشروعیت وغیر آن را برای دیگران بیان می‌کند. مشارکت همگانی با بینش درست همه جانبه سبب رشد و حفظ نشاط وطراوت سیاسی اجتماعی در سطوح مختلف جامعه می‌گردد. وضریب امنیتی در عرصه های متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی را افزایش می‌دهد. وخطر احتمالی شکل گیری استبداد وانحصار را از بین می‌برد ویا به حد اقل می‌رساند.
حضور پر شورمردم چون سدی است در برابر تهدیدات اجانب و کار آمدی هر نظامی چرا که هر دولتی از پشتیبانی مردمش برخودار باشد بدون شک مشارکت و همکاری بین آن‌ها دو سوی ودوجانبه است واین روح همفکر وتعاون سبب پاسخ گوئی صحیح به مطالبات واقعی مردم می‌گردد و زمانی که مردم دل گرم باشند. همبستگی ملی ایجاد می‌شود که جلو هر خطر احتمالی راسد می‌کند.
با یک نگاه صحیح ومنطقی به رژیم‌ها وحکومتهای امروزدنیا توان دریافت که موفقیت یا عدم آن دست خوش چه عواملی است. بحرانهای و اعتراضات ویا حمایتها به چه عواملی برمی گرد پر واضح است اِتکا به نیروی مردمی و دوری از اجانب راهگشای مشکلات و وابستگی به اجانب سبب انحطاط و رکود گشته است.

چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟
 

امروز بعد از گذشت سالهای امتحان الهی وگذشتن پیروزمندانه امت همیشه در صحنه ازموانع بسیار دشوار استکبار جهانی. عرصه‌ی دیگری فرا روی آینده یمان فراهم آمده است. که این میدان از جهات مختلف قابل تأمل است. چالش‌های فراوان در زمینه های مختلف وبروزتهاجم همه جانبه ی استکباربا همه‌ی لطایف الحیل ازبرنامه های ماهواره ای گرفته تا مانع تراشی درراه پیشرفت علمی وفرهنگی واجتماعی کشور و کارشکنی در راه بدست آوردن انرژی صلح آمیز هسته ای که این بیانگر مقابله همه جانبه ی استکبار جهانی با مقاومت دلیرانه امت سخت کوش اسلامی است. اگر چه درسی که سال‌ها حضور مردم در انتخابات‌ها و صحنه های انقلاب اسلامی به مستکبران داده راهگشای بسیاری از تنگناها شده است. ولی امروز حضورما معنا ومفهوم خاص زمان خود را دارد. حضوردرپای صندوق‌های رأی از یک سو مشت محکمی بر دهان ابر جنایتکاران دنیا به سرکردگی آمریکاست واز سوی دیگر بارقه های امید به آینده را دردلهای مظلومان عالم زنده خواهد کرد. چرا که چشم امید محرمان به انقلاب ما دوخته شده است.
گوش به فرمان ولایت ورهبری شمع راهی است که تاریکهارا به روشنی مبدل می‌سازد آنجا که فرمود:(همه به انتخابات به چشم یک حادثه بزرگ ملی که می تواندملت ما را با استحکام هرچه بیشتر در راه بنای کشورخود مجهز ومسلح کند، به این چشم نگاه کنید. اگر مردم مؤمنا نه وصادقا نه در انتخابات نشان دهند که به فضل الهی نشان خواهند داد، به حول و قوه الهی دشمن را نابود خواهند کرد. آن وقت دشمن با حضور مردم می‌فهمد که نمی‌تواند به آینده مصالح این کشور، او تصمیم گیری کند) لبیک به فرامین مقام رهبری و حرکت در پشت سر قائد با بینش وهشیاری در صحنه های گوناگون ملی ومذهبی از دلائل متقنی است که ما را به حضوردر انتخابات ملزم می‌کند. از نگاه دیگر تعین سرنوشت و مشارکت در بر نامه ریزی برای آینده ونسل بعدی تکلیفی الهی است که بر دوش همه نهاده شده است ودینی است که باید ادا گردد. از همه برتر وحدت ویگانگی است که راه پیشرفت را هموار می‌کند. ومگر نه این است که یدالله مع جماعة است و رمز پیروزی اتحاد وهمبستگی و وحدت کلمه. پس برماست بار دیگر با تمام قوا با حضور خود درصحنه ی انتخابات ریاست جمهوری به دنیا به فهمانیم که این حضور بیت مجدد با تمام آرمانهای امام راحل ومقام معظم رهبری است. وبیعت دوباره با خون شهدا و بر افراشتن پرچم سرخ شهادت وایثار است. شرکت می‌کنیم تا به عالم اعلام کنیم ای عالمیان تا پایان راه و نبرد در رکاب صاحب اصلی این انقلاب مهدی موعود (عج) هستیم وسر مست جام الستیم وتا ازجام کوثر سیراب نگردیم آرام نمی‌گیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست.
شور ونشات تصمیم گیری برای فردای بهتر و مشارکت در سرنوشت آیندهای که فرا رویمان است وفکر به حال کسانی که باید در آینده به دنیا بیایند مارا بر آن می دارکه با مسؤولیتی دوچندان مهیای این عرصه ملی باشیم. تا آیندگان در باره ی ما به قضاوتی سنجیده بنشینند و از دستاورد هم اندیشی خردمندانه بهره‌ها ببرند می‌طلبد هوشیارانه توطئه های دشمنان را نقش بر آب کنیم وطرحی نو دراندازیم. آنچنان عزم خودرا جزم کنیم که دشمن درتمام میادین خوار و ذلیل گردند و دلهای مسلمین عالم شاد. ان شاء الله. والسلام.

پي‌نوشت‌ها:
 

1:کلمات قصار، ص 132
2:صحیفه نور، ج 19، ص 195
3:خطبه های نماز عید فطر 1383، و حدیث ولایت
 

منابع
ردیف نام کتاب / نام نویسنده / تاریخ نشر
1 قرآن کریم ...
2 کلمات قصار امام خمینی (ره) مؤ سسه نشر آثار / 1376
3 صحیفه نور ج 9 / مؤسسه نشر آثار / 1372
4 تحلیلی بر انتخابات / رمضان شعبانی / 1384
5 انوار تابان ولایت / تبلیغات سپاه / 1368
6 اید ئو لوژی تربیت وتوسعه علی میزا بیگی / 1374
7 اصول علم سیاست / دکتر ابوالقاسم طاهری / 1373

ارسال توسط کاربر محترم سایت :mansoor67




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط