فوايد و مضرات ماء الشعير

همه ي ما به خوبي واقفيم که مصرف مواد غذايي سالم، ارتباط تنگاتنگي با سلامت جسمي هر فرد دارد و بعضي از غذاها بر سلامت بافت مو مؤثرند. مثل غذاهايي که حاوي پروتئين زياد، کربوهيدرات و چربي کم، يکي از غذاهاي مفيد براي داشتن موهاي زيبا مواد حاوي اسيدهاي چرب هستند که خصوصاً در روغن کانولا، ماهي و سويا ديده مي شوند
جمعه، 25 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوايد و مضرات ماء الشعير

فوايد و مضرات ماء الشعير
فوايد و مضرات ماء الشعير


 

نويسنده: فهيمه گلرخيان




 
همه ي ما به خوبي واقفيم که مصرف مواد غذايي سالم، ارتباط تنگاتنگي با سلامت جسمي هر فرد دارد و بعضي از غذاها بر سلامت بافت مو مؤثرند. مثل غذاهايي که حاوي پروتئين زياد، کربوهيدرات و چربي کم، يکي از غذاهاي مفيد براي داشتن موهاي زيبا مواد حاوي اسيدهاي چرب هستند که خصوصاً در روغن کانولا، ماهي و سويا ديده مي شوند. وجود اسيدچرب «امگا3» در مواد غذايي به دليل خاصيت ضد التهابي مي تواند نقش مؤثري در سلامت مو داشته باشد.
کمبود آهن خصوصاً در خانم هايي که در سنين باروري هستند، به دليل ايجاد کم خوني موجب کاهش گلبول قرمز خون و متعاقب آن ريزش مو مي شود. اين کمبود ممکن است بسيار جزيي باشد، ولي در خانم ها نقش مهمي در ريزش مو ايفا مي کند.
اضافه کردن مواد غذايي غني از آهن (مثلاً کلم بروکلي يا مخمر آبجو) مي تواند بعضي از انواع ريزش مو را به وضعيت طبيعي برگرداند. ويتامين هاي گروه B نقش ويژه يي در بهبود ريزش مو دارند. يکي از ترکيبات حاوي ويتامين B ماء الشعير است.
ماء الشعير به دليل داشتن ويتامين هاي گروه B و اسيدآمينه براي پوست و مو بسيار مفيد است و خواص درماني بسياري براي خانم هاي باردار و شيرده دارد و تا حدودي در افزايش ضريب هوشي نوزادان مؤثر است. ويتامين هاي گروه B محلول در آب هستند و به راحتي وارد فاز آبي ماء الشعير در حين جوشش مي شوند که در سنتز ميانجي هاي عصبي نقش مهمي ايفا مي کنند و باعث رفع استرس و بسياري از اختلالات عصبي ديگر مي شوند.
ماء الشعير يکي از نوشيدني هاي معمول است که در رفع تشنگي بسيار مؤثر است. هر صد سي سي ماء الشعير معمولي حدود 25 کالري انرژي دارد. ماء الشعير در تأمين آب و الکتروليت هاي بدن مؤثر است. اين نوشيدني از استحصال دانه هاي جو به دست مي آيد و علاوه بر جو، آب رازک و ساير افزودني هاي مجاز خوراکي در آن به کار مي رود. مزه ي تلخ ماء الشعير، مربوط به رازک است. رازک خاصيت آنتي بيوتيکي دارد و به پايداري ماء الشعير نيز کمک مي کند.
عصاره ي مالت جو حاوي فيبرهاي غذايي محلول است که در رفع التهاب روده، يبوست و فتق معده بسيار مؤثر است. فيبرها آثار زيادي در بدن دارند؛ از جمله باعث تنظيم عملکرد روده، کاهش خطر بيماري هاي قلبي و بعضي از انواع سرطان ها مي شوند. ماء الشعير غني از انواع فيتوکميکال ها مانند فلاونوييدها، کاروتنوييدها و آنتوسيانين هاست که در بهبود عملکرد خون رساني قلب و کاهش ابتلا به پرفشاري خون و سلامت کليه ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطان ها، سکته هاي قلبي و مغزي بسيار مؤثر هستند. زياده روي در مصرف هر نوع ماده ي غذايي (حتي اگر مفيد باشد) براي سلامت بدن مضر است. بنابراين به مقدار مناسب و متعادل ماء الشعير بنوشيد، نه زياد!
ماء الشعير شکم مي آورد؟
بعضي از افراد در مواقعي که بيرون از منزل هستند عادت کرده اند که از ماء الشعير به جاي آب بعد از هر وعده ي غذايي استفاده کنند. پس از مدتي اين گروه متوجه مي شوند که دچار اضافه وزن شده اند و شکم آورده اند. جالب است بدانيد که بر خلاف آنچه اغلب مردم تصور مي کنند، ماء الشعير باعث شکم آوردن آنها نمي شود. آنچه موجب جمع شدن اين بافت چربي در بدن آنها شده است. دريافت کالري مازاد بر نياز آنهاست، ماء الشعير کالري قابل توجهي دارد. هرچند که اين ميزان کالري از انواع ديگر نوشابه هاي کولادار کمتر است. ولي ناچيز هم نيست. وقتي شما از ماء الشعير به جاي آب استفاده مي کنيد. در واقع در حال رساندن کالري به بدن تان هستيد. اين کالري هاي اضافه بر نياز بدن که به صورت چربي ذخيره مي شوند. در آقايان در اطراف شکم جمع مي شوند و در خانم ها در اطراف باسن ها و ران ها (و البته پس از شروع دوره ي يائسگي، در اطراف شکم). اگر از هر منبعي بيش از انرژي مورد نياز بدن تان کالري دريافت کنيد. تعادل ساده ي انرژي دريافتي و مصرفي بدن تان به هم مي خورد و مازاد اين کالري به صورت بافت چربي در بدن شما ذخيره مي شود. با مصرف ماء الشعير، روزانه حدود 120 تا 150 کيلوکالري اضافه بر آنچه مي خوريد دريافت مي کنيد. حالا محاسبه کنيد اين کالري اضافه در ماه معادل چه عددي خواهد شد؟ بله، درست حدس زديد! معادل يک کيلو چربي؛ که مي تواند در ناحيه ي شکم شما شود.
ماء الشعيرهاي طعم دار
کارشناسان تغذيه معتقدند که مصرف زياد ماء الشعيرهاي گازدار، به ويژه در زنان باعث اختلال جذب کلسيم بدن مي شود. در جريان توليد ماء الشعير، مقداري قند نيز از نوع مالتوز که حاوي دو مولکول گلوکز است. توليد مي شود که نهايتاً مقدار آن قابل توجه نيست. در واقع ماء الشعير داراي درصد بسيار زيادي آب، مقداري قند مالتوز و دسته يي از ويتامين هاي گروه B است.
اگر فرآيند توليد، طبيعي و مطلوب باشد ماء الشعير يک نوشيدني مؤثر است. اما اگر فرآيند، توليد مطلوبي نداشته باشد، ممکن است حاوي الکل نيز باشد که توليدکننده ها معمولاً آن را بدون الکل مي کنند.
از آنجايي که مالتوز و ويتامين هاي B باعث جذب بهتر مواد غذايي مي شوند، مصرف زياد ماء الشعير در کنار مصرف مواد غذايي به جاي آب مي تواند به روند چاق شدن و جذب بهتر مواد غذايي کمک کند.
اخيراً ماء الشعيرهاي طعم دار طرفداران زيادي پيدا کرده است. به اين نوع از ماء الشعيرها شکر و اسانس ميوه جات افزوده مي شود که به عنوان ماده ي غيرتغذيه يي، بر انرژي فرد مي افزايد و چاقي را به دنبال دارد.
ايرادي که به ماء الشعير غيرتغذيه يي، بر انرژي فرد مي افزايد و چاقي را به دنبال دارد.
ايرادي که به ماء الشعير مي توان گرفت وجود گاز در آن است. به زنان توصيه مي شود از ماء الشعيرهايي که از گاز کمتري برخوردارند، استفاده کنند، زيرا گاز باعث اختلال در جذب کلسيم در بدن آنها مي شود مصرف کم و مناسب ماء الشعير موجب بهبود و تسريع کارکرد کليه خواهد شد. به افرادي که دچار سنگ کليه هستند نوع تلخ ماء الشعير توصيه مي شود؛ که البته بايد ميزان مصرف آن مناسب باشد؛ چرا که مصرف بيش از حد نيز مي تواند نتيجه ي معکوس به دنبال داشته باشد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 102.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.