مشهورترين زن بازيكن فوتبال در دنيا

ماريل مارگارت هام معروف به مياهام در سال 1972 در آلاباما متولد شد و تا به حال بهترين زن فوتبال در سرتاسر دنيا محسوب مي شود. مياهام مدت هفده سال براي تيم ملي فوتبال زنان ايالات متحده بازي كرد. پدر او يك خلبان بود و خانواده هام از همان كودكي به نقاط مختلف جهان سفر مي كردند. برادرش گرت باعث علاقه مندي ميا به فوتبال شد. در پانزده سالگي به عنوان جوان ترين بازيكن فوتبال در دنيا براي تيم ملي بازي مي كرد. مياهام در سال 1991 در سن 19 سالگي، به عنوان جوان ترين بازيكن فوتبال زن موفق به دريافت كاپ طلاي جهاني و پنج سال بعد در المپيك تابستاني آتن موفق به دريافت جايزه طلا شد.
شنبه، 26 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشهورترين زن بازيكن فوتبال در دنيا

مشهورترين زن بازيكن فوتبال در دنيا
مشهورترين زن بازيكن فوتبال در دنيا


 






 
ماريل مارگارت هام معروف به مياهام در سال 1972 در آلاباما متولد شد و تا به حال بهترين زن فوتبال در سرتاسر دنيا محسوب مي شود. مياهام مدت هفده سال براي تيم ملي فوتبال زنان ايالات متحده بازي كرد. پدر او يك خلبان بود و خانواده هام از همان كودكي به نقاط مختلف جهان سفر مي كردند. برادرش گرت باعث علاقه مندي ميا به فوتبال شد. در پانزده سالگي به عنوان جوان ترين بازيكن فوتبال در دنيا براي تيم ملي بازي مي كرد. مياهام در سال 1991 در سن 19 سالگي، به عنوان جوان ترين بازيكن فوتبال زن موفق به دريافت كاپ طلاي جهاني و پنج سال بعد در المپيك تابستاني آتن موفق به دريافت جايزه طلا شد. قبل از دهه 90، فوتبال زنان چندان مقبوليتي در ميان مردم نداشت و فقط بعضي اوقات چند مسابقه در انگلستان برگزار مي شد. در روزگاري كه غالب ورزش ها مثل هاكي،‌ بيس بال و بسكتبال مختص مردها بودند و كمتر زني به سراغ اين ورزش ها مي رفت، ‌مياهام پله هاي ترقي را به عنوان يك زن، آن هم در يك رشته ورزشي مردانه خيلي سريع طي كرد. برادرش مي گويد كه ميا از همان كودكي با پسرها فوتبال بازي مي كرد و اغلب هم آنها را شكست مي داد؛‌ اما بعدها براي پايش مشكلي پيش آمد و او مجبور شد مدتي تحت مداوا قرار بگيرد. روحيه ميا و علاقه اش به بازي باعث شد كه دوره درمان را خيلي سريع طي كند. سفر ميا و خانواده اش به كشورهاي گوناگون،‌خصوصا به ايتاليا،‌ باعث علاقه مندي بيشتر او به فوتبال شد. مياهام سال ها در سمت مهاجم براي تيم ملي ايالات متحده بازي مي كرد و در طول دوران بازي اش 158 گل به ثمر رساند. سر دبير روزنامه واشنگتن پست او را بزرگ ترين ورزشكار طي 15 سال اخير مي داند و پله نيز او را به عنوان بهترين فوتباليست زن انتخاب كرده است. مياهام در سال 2004 بازنشسته شد.

تيم ملي زنان
 

در سال 1991، وقتي كه تيم ملي زنان براي نخستين بار جايزه كاپ جهاني زنان فيفا را برنده شد،‌ هام به عنوان جوان ترين زن آمريكايي در نوزده سالگي اين كاپ را دست گرفت. او علاوه بر تيم ملي زنان، ‌عضو تيم دانشگاه ملي آمريكا نيز بود كه در سال 1993،‌ با شكست در برابر چيني ها و واگذار كردن بازي، موفق به دريافت جايزه نقره شدند. هام در سال 1999 تمام ركورد ها را شكست و با 109 گل نام خود را در كتاب گينس ثبت كرد. در سال 1997 لقب بزرگترين بانوي ورزشكار دنيا را گرفت و در سال 2004،‌ 151 اٌمين گل خود را ثبت كرد. در سال 1997 برادر خوانده هام،‌گرت هام، بر اثر نوعي بيماري خوني بسيار نادر درگذشت و بعد از آن هام موسسه خيريه مياهام را تأسيس نمود تا به كليه بيماراني كه از بيماري هاي خوني و استخواني رنج مي برند، كمك كند. او در سال 1994 با يكي از همكلاسي هاي خود در دوران كالج ازدواج كرد، ولي در سال 2001 از او جدا شد. سپس در سال 2003 با نومار گارسيا پارا ازدواج كرد. در مراسم ازدواج نسبتا خصوصي او سيصد نفر حضور داشتند، هام در سال 2007 صاحب دو دختر دوقلو به نام هاي ايزابلا و اِواكارولين شد. اين بازيكن سابق تيم ملي و برنده جايزه طلاي المپيك، ‌امروزه نام خود را با تاسيس موسسه مياهام بيشتر از قبل در تاريخ ثبت كرده است. تاسيس اين مركز براي ميا مثل يك رويا بود، ولي حالا كه اين رويا به واقعيت پيوسته است، ‌ميا و خانواده اش در كنار هم آن را اداره مي كنند. در واقع مرگ برادرش کرت چنان تأثيري روي ميا گذاشت كه تصميم گرفت اين مركز را براي حمايت از بيماران مبتلا به بيماري هاي نادر تأسيس كند. عشق، ‌علاقه و مهارت او در بازي فوتبال كاملا مشخص است و از بسياري جهات بازي او را با بكهام مقايسه مي كنند. ميا در مورد موسسه اش مي گويد: « تأسيس اين موسسه دو دليل اصلي داشت: اول اينكه در شناخت برخي بيماري هاي خاص تحقيقاتي انجام شود و از طرفي خانواده ها و بانوان را با ورزش آشنا كنيم. دليل دوم هم كاملا خصوصي است. اين موسسه با حمايت هاي مالي كمپاني هاي معروف «Nike, Mattel » و «Gatorade» تأسيس شد. هر سه موسسه از حمايت كننده هاي سفت و سخت ميا بودند. ميا در كنار همسرش تومار كه يك بازيكن مطرح بيس بال است،‌ زندگي خوب و آرامي دارد. دوقلوهايش اوا و ايزابلا حالا ديگر قادر به دويدن هم هستند و مي توانند در آينده از مادر ورزشكار خود الگو بگيرند. مياهام همچنين كتابي به نام حركت به سمت هدف را نوشته است كه در مورد برخي راهنمايي ها براي رسيدن به موفقيت در فوتبال و زندگي است. او در يك خانواده بسيار معمولي و متوسط از نظر مالي بزرگ شده و پنج خواهر و برادر ديگر به نام هاي مارتين،‌كارولين، تيفاتي، گرت و لاودي (گرت به سرپرستي گرفته شده است) دارد. ميا از تمام خواهر و برادرهايش كوچك تر است. او هيچ نسبتي با «جات هام» ندارد.
منبع: نشريه دنياي زنان شماره 68



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.