اين غول ها

براي بعضي از پستانداران، بهترين شيوه دفاعي صرفاً جثه بزرگشان است. فيل، کرگدن، اسب آبي و زرافه آن قدر بزرگ هستند که حتي يک گله شير گرسنه هم نمي توانند از عهده شکارشان بربيايند. البته اين هيکل بزرگ هميشه به درد آنها نمي خورد. برخي گوشتخواران آفريقا با زيرکي خاصي زرافه نگون بختي را با سرعت خيلي زياد روي تخته سنگ ها تعقيب مي کنند تا زمين بخورد و طعمه اي چرب و نرم صاحب شوند.
شنبه، 2 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اين غول ها

اين غول ها
اين غول ها


 

نويسنده: رامين اسماعيلي




 
با جانوران رکورددار هيکل و وزن آشنا شويد
براي بعضي از پستانداران، بهترين شيوه دفاعي صرفاً جثه بزرگشان است. فيل، کرگدن، اسب آبي و زرافه آن قدر بزرگ هستند که حتي يک گله شير گرسنه هم نمي توانند از عهده شکارشان بربيايند. البته اين هيکل بزرگ هميشه به درد آنها نمي خورد. برخي گوشتخواران آفريقا با زيرکي خاصي زرافه نگون بختي را با سرعت خيلي زياد روي تخته سنگ ها تعقيب مي کنند تا زمين بخورد و طعمه اي چرب و نرم صاحب شوند.

غول هاي خشکي
 

پنج گونه اي که در صدر بزرگ ترين جانداران خشکي قرار دارند، جنس نر گونه هايي هستند که به ترتيب در اين شکل به نمايش در آمده اند.
نرها معمولاً جثه بزرگتري دارند، زيرا مجبورند براي تصاحب جفت با هم بجنگند.

زرافه
 

Giraffe
 

عنوان بلندترين جاندار خشکي به زرافه با شش متر ارتفاع تعلق دارد و به همين خاطر است که پاها و گردن زرافه وقتي در حال دويدن است به شکل صحنه آهسته (slow motion) در مي آيند.

اسب آبي
 

Hippo
 

بيشتر ساعات روز براي اينکه جثه بزرگش را از گرماي شديد دشت هاي آفريقا نجات دهد در درياچه ها به آبتني مي گذراند و فقط در اواسط شب براي تغذيه علوفه به سمت خشکي روانه مي شود. جالب است بدانيد که اين غول ما قبل تاريخ قلمرويش را با بر جا گذاشتن سرگين (مدفوع) در آب از ديگر اسب هاي آبي مشخص مي کند.

غول هاي اقيانوس
 

Humpback Whale
 

وال ها، دلفين ها و گاوهاي دريايي تنها پستاندارني هستند که در اقيانوس ها زندگي مي کنند. نزديک به 50 ميليون سال پيش، نياکان چهارپاي اين گونه ها خشکي را به سمت درياها ترک کردند تا طي فرايندي تکاملي تبديل به آن چيزي شوند که امروزه شناخته مي شوند.
روند تکاملي در اين گونه ها به شکلي رقم خورده که پاهاي شکمي آنها به باله تغيير شکل يافته و يک باله پهن به انتهاي دم آنها افزوده شده است و همچنين پاهاي عقبي و موي بدن در آنها تحليل رفته اند. راسته آب بازان مانند ديگر پستانداران، شش دارند و براي تنفس مجبورند به سطح آب بيايند. اين در صورتي که اگر اين پستانداران آبزي کاملاً از آبزي خارج شوند به احتمال زيادي جان خود رزا از دست خواهند داد.

نهنگ گوژپشت
 

اجتماعي بودن، انجام حرکات آکروباتيک، صداي رسا و مهاجرت هاي طولاني از ويژگي هاي بارز اين نهنگ است. اين نهنگ اقيانوس پيما براي ير قراري ارتباط با ديگر وال ها از آب به بيرون پرش مي کند و پشت خود را روي سطح آب مي کوبد. صداي مخصوص و فوق العاده اي دارد که در زير آب تا فاصله اي متجاوز از 100 کيلومتر قابل تشخيص است. البته مي تواند چندين نوع صدا ايجاد کند و در بين موجودات کره زمين متنوع ترين و طولاني ترين صدا را داراست.

نهنگ آبي
 

وال آبي
 

وال هاي آبي صدايي ناله مانند را ايجاد مي کنند. اين امواج صوتي در محوطه پيچيده اي واقع در حفره بيني آنها توليد مي شود. اين گونه با کمک سيستم بازيابي امواج (Echo location) از وضيعت پيرامون خود مطلع مي شود و به جست و جوي غذا مي پردازد.

Blue Whale
 

با طول بدن 27 متر (نرها از ماده ها کوچک ترند) و با وزني بيش از 180 تن، عنوان بزرگ ترين موجود کره زمين به اين نهنگ تعلق دارد. اين وال 33 برابر سنگين تر از يک فيل و يک و نيم برابر سنگين تر از بزرگترين دايناسور منقرض شده است. زبان اين وال به تنهايي به اندازه يک اتومبيل طول دارد. البته بلند ترين صدا را در بين جانداران کره زمين نيز داراست. صدا با فرکانس کوتاه توليد مي شود و در داخل آب تا صدها کيلومتر قابل شنيدن است.

فيل آفريقايي
 

African Elephant
 

در حال حاضر يک ماده فيل آفريقايي با وزني حدود 5/6 تن، سنگين ترين جاندار کره زمين محسوب مي شود. البته اين رکورد تا سال 1955 به يک فيل نر در آنگولا تعلق داشت که همان سال با شليک تفنگ يک شکارچي از پا درآمد. ارتفاع بدن اين فيل به چهار متر مي رسيده و وزنش حدود 11 تن بوده است؛ يعني وزني برابر 150مرد بالغ. فيل هاي نر جوان در گله هايي با رهبريت ماده فيل ها زندگي مي کنند و فيل هاي نر سالخورده و غول پيکر اغلب زندگي انفرادي را به حضور در گله ترجيح مي دهند.

کرگدن
 

Black Rhino
 

وقتي گله اي از کرگدن ها شروع به دويدن مي کنند صحنه ترسناکي را ايجاد مي کنند. اين غول هاي شاخدار، دونده هاي سريعي هستند؛ حتي سريع تر از قهرمانان المپيک به نحو شگفت انگيزي باهوش. البته هيچ جانداري هنوز نتوانسته بر سرعت و قدرت گلوله هاي تفنگ شکارچيان چيره شود. کرگدن چشم هاي نزديک بيني دارد؛ به طوري که اگر شکارچي بالاي سرش قدم بزند، قادر به ديدنش نيست. در آخرين فهرست سرخ گونه هاي در حال انقراض که سازمان جهاني حفاظت از گونه ها اعلام کرد، نام کرگدن نيز ديده مي شود؛ به طوري که تنها 3000 عدد از اين گونه روي زمين باقي مانده است.

کرگدن سفيد
 

White Rhino
 

هر دو گونه کرگدن سياه و کرگدن سفيد شمايلي خاکستري دارند. نام White Rhino از واژه آفريقا Weit برگرفته شده که به معناي عريض است. کرگدن سفيد، لب هاي پهني دارد که با نوع تغذيه اش سازش يافته است اما لب هاي کرگدن سياه براي خوردن سرشاخه هاي درختان به شکل قوس داري درآمده اند.

دلفين ها
 

Dolphin
 

دلفين ها فعال ترين و پرسرعت ترين خانواده از راسته آب بازان هستند. برخي از گونه هاي اين خانواده کشتي ها را تعقيب مي کنند و در جلوي آنها به جست و خيز مي پردازند. گاهي اوقات دلفين ها براي جنگيدن جمع مي شوند و به حيوان مزاحم حمله مي کنند. آنها حتي مي توانند کوسه هاي بزرگ را بکشند. هنگام حمله ضربات خود را با قسمت انتهايي بدن خود به کوسه ها وارد مي کنند و از ضربه زدن به دهان آنها خودداري مي کنند. چون که کوسه ها دندانهاي بسيار برنده و خطرناکي دارند و ممکن است آسيب هاي جدي به اين پستانداران وارد کنند. در بين دلفين ها روحيه همکاري خاصي وجود دارد. گاهي اوقات يک يا چند دلفين به کمک دلفين مجروح يا بيمار يا در حال زايمان مي آيند و او را براي تنفس به طرف سطح آب هل مي دهند. گزارش هايي مبني بر نجات انسان هاي در حال غرق شدن (به خصوص زنان حامله) يال نجات افراد از حمله کوسه توسط دلفين وجود دارد.

گاوهاي دريايي
 

دو گونگ در مناطق شني گياهان را با پوزه از ريشه مي کند و پس از تکان دادن در آب و دور کردن شن ها، آن را مي خورد.
Dogong
دو گونگ يا مناطقي را گاهي اوقات گاو دريايي نيز مي نامند زيرا هم علفخوارند، هم مطيع و هم جثه بزرگي دارند. اين جانوران در آب هاي کم عمق نواحي استوايي زندگي مي کنند. مناتي ها در رودخانه ها و سواحل اقيانوسي اطلس و دو گونگ ها در سواحل اقيانوس اطلس و دو گونگ ها در سواحل اقيانوس آرام و هند پراکنش دارند. برخي محققان مي گويند که مناتي ها و دو گونگ ها از جانوران خشکي زي از خانواده فيل ها مشتق شده اند. البته احتمال اينکه دلفين ها و نهنگ ها از خويشاوندان نزديک اسب هاي آبي باشند نيز وجود دارد.

نهنگ هاي بالن دار
 

Baleen Whale
 

بزرگ ترين وال هاي دنيا در اين زير راسته قرار دارند. اين نهنگ ها دندان ندارند ولي به جاي دندان تيغه هاي مثلثي شکل بلندي به نام بالن دارند که به دو طرف سقف دهان چسبيده اند و معمولاً در جلوي دهان به هم وصل مي شوند. تعداد آنها در هر طرف ممکن است به 480 عدد برسد. اين نهنگ ها برخلاف جثه بزرگشان از موجودات بسيار ريزي داخل آب تغذيه مي کنند. آنها آب زيادي را وارد دهان مي کنند، سپس با بيرون دادن آب و فيلتر کردن آن، مواد غذايي را که معمولاً توده هاي پلانکتون جانوري و ديگر موجودات کوچک آبزي است توسط تيغه هاي شاخي و موها در دهان نگه مي دارند.

Sperm Whale
 

نهنگ هاي دندان دار
 

دانشمندان راسته آب بازان به دو دسته نهنگ هاي بدون دندان (MYSTACETI) که به جاي دندان تيغه هاي بلندي (بالن) در دهان دارند و زير راسته نهنگ هاي دندان دار، دلفين ها، پورپويزها، وال هاي قاتل. چند نوع ديگر از وال ها را شامل مي شوند. همه گونه هاي اين زير راسته باهوشند و با دندان هاي ميله اي شکلشان از ماهي ها و اسکوئيد ها تغذيه مي کنند و گاهي توقات وال هاي قاتل به ساحل درياها يورش مي برند و شير هاي دريايي را شکل مي کنند.
منبع: مجله همشهري دانستنيها



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط