پاداش پرستاری
پرستاری ناتوانان جسمی
«مَن اعانَ، ضعیفاً فی بدنهِ علی امرهِ، اعانةِ الله علی امرهِ و نصبَ لهُ فی القیامةِ ملائكةِ یعینونه علی قطع تلكُ الاهوال و عبور تلك الخنادق من النارِ، حتی لایصیبه من دخانها و علی سمومها و علی عبور الصراط الی الجنةِ سالماً امناً»(1)؛ هر كس انسانی را كه ناتوانی جسمی دارد، یاری كند، خداوند او را در كارهایش یاری میدهد و در قیامت فرشتگانی را میگمارد تا او را در پیمودن مسیر هولناك قیامت و عبور از گودالهای آتش و بر عبور از صراط به سوی بهشت با سلامت و امنیت كامل یاری دهند.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: كسی كه برای رفع نیازهای بیماری تلاش كند خواه آن نیاز برآورده شود یا نشود، همانند روزی كه از مادر متولد شده است از گناهان پاك میگردد.
تقویت روحی
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله میفرماید:
«اذا دخلتُم علی المریضِ، فنفسوُا له فیالاجلِ فانََّ ذلك لایُرد شیئاً و هو یطیب النفس» (2)؛ هر گاه بر بیمار وارد شدید، او را به سلامت و طول عمر امیدوار سازید، گرچه این امیدوار ساختن در قضا و قدر مؤثر نیست ولی بیمار را دلخوش میسازد و باعث آرامش وی میگردد.
پرستاری در عاشورا
رسول خدا صلی الله علیه و آله گروهی از زنان را با خود به جنگ میبرد، تا به مداوای مجروحان بپردازند و از انفال به آنان میبخشید.»
با نگاهی به عاشورا میبینیم مجروحان جنگی از خود بر جای گذاشته است كه قابل درمان نمیباشند كه راهی برای ادامه حیات پیدا كنند، بلكه مجروحانی میباشند به فاصله كمتر از یك ساعت جان داده و به شهادت نایل میآمدند، ولی زنان در همین فرصت محدود در كنار زخمیان میماندند، خون از سر و رویشان پاك میكردند، دلداریشان میدادند.
در این میانه حضرت زینب علیهاالسلام مسؤولیتی بسیار گرانبارتر از دیگر زنان داشت، علاوه بر پرستاری روحی و جسمی از امام سجاد علیه السلام كه در معرض خطر مستقیم دشمنان قرار داشتند به امور رسیدگی زنان عزیز از دست داده، و غارت شده میپرداختند، از جانب دیگر سخنان و برخورد كوبندهاش با خصم در جریان انتقال كاروان از كربلا تا كوفه را به عهده داشته، با بررسی جریانات واقع شده درمییابیم كه پرستاری، به معنای واقعی در این برهه صورت گرفته است.
علاوه بر كمك به التیام زخمهای جسمی، بر آلام و دردهای روحی ایشان با سرافرازی و قدمهای استوار مرحم مینهاد و كاروان را به پیش میبرد، نمونه این گونه پرستاری را نه تنها در اسلام، بلكه در جهان نیز، آن از هم از زنی كه خود برادر، پسران، و ... را از دست داده مشاهده نگردیده است.
پاداش پرستاری
در بحارالانوار آمده است: رسول خدا صلی الله علیه و آله گروهی از زنان را با خود به جنگ میبرد، تا به مداوای مجروحان بپردازند و از انفال به آنان میبخشید.» (3)
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله میفرماید:
هر گاه بر بیمار وارد شدید، او را به سلامت و طول عمر امیدوار سازید، گرچه این امیدوار ساختن در قضا و قدر مؤثر نیست ولی بیمار را دلخوش میسازد و باعث آرامش وی میگردد.
عن الصادق علیه السلام عن آبائه قال: «قال رسول الله صلی الله علیه و آله مَن سَعی لِمریضِ فی حاجةِ، قضاها او لم یقضها، خَرج مِن ذنوبهِ كیومِ ولدتةِ امهِ» (4)؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: كسی كه برای رفع نیازهای بیماری تلاش كند خواه آن نیاز برآورده شود یا نشود، همانند روزی كه از مادر متولد شده است از گناهان پاك میگردد.
امام خمینی (ره) و پرستاری
«... بیماران احتیاج دارند به محبت، بیش از آن كه احتیاج به دوا دارند، یك مریضی كه از خانهاش آمده است در بیمارستان، این مریض خودش را مثل این که یك غریب میداند، اگر چنانچه این پرستارها با او ملایمت، با رفتار انسانی، با محبت، مثل برادر و خواهر با او رفتار كنند، این حس غربت از او منفصل میشود و آرامش برایش حاصل میشود و این آرامش روحی در بهبود او كمك میكند.» (6)
پينوشتها:
1- بحارالانوار ، ج 75، ص 21.
2- همان، ج 81، ص 225.
3- همان، ج 16، ص 184.
4- همان، ج 81، ص 217.
5- صحیفه نور، ج 12، ص 81.
6- همان، ص 82.
1- نگرشی اسلامی به فرهنگ پرستاری، اكبر اسدی.
2- نقش زنان در تاریخ عاشورا، دكتر علی قائمی
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb
/ج