جابه‌جايي در فتوشاپ(2)

اين فرمان در واقع به صورت همزمان امكان سه عمل جا به جايي، تغيير ابعاد و دوران لايه يا قسمت انتخاب شده را فراهم مي‌آورد. براي استفاده از اين فرمان نيز مانند فرمان ابزار Move بايد قسمت مورد نظر را انتخاب كنيم و در صورت وجود لايه‌بندي با كليك روي لايه مورد نظر، آن را فعال كرده سپس با زدن كليد تركيبي Ctrl+T آن را اجرا كنيم يا اين كه از مسير Menu\Edit اين روند را به انجام برسانيم. پس از فراخواني فرمان، در اطراف لايه يا محدوده انتخاب شده كادري مستطيل
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جابه‌جايي در فتوشاپ(2)

جابه‌جايي در فتوشاپ(2)
جابه‌جايي در فتوشاپ(2)


 

نويسنده:نويد حاتمي




 
يكي ديگر از فراميني كه در فتوشاپ كاربرد زيادي داشته و در طراحي يك پروژه بسيار زياد از آن استفاده خواهيم كرد، فرمان Free Transform است.
اين فرمان در واقع به صورت همزمان امكان سه عمل جا به جايي، تغيير ابعاد و دوران لايه يا قسمت انتخاب شده را فراهم مي‌آورد. براي استفاده از اين فرمان نيز مانند فرمان ابزار Move بايد قسمت مورد نظر را انتخاب كنيم و در صورت وجود لايه‌بندي با كليك روي لايه مورد نظر، آن را فعال كرده سپس با زدن كليد تركيبي Ctrl+T آن را اجرا كنيم يا اين كه از مسير Menu\Edit اين روند را به انجام برسانيم. پس از فراخواني فرمان، در اطراف لايه يا محدوده انتخاب شده كادري مستطيل شكل با 8 مربع در گوشه‌ها و وسط اضلاع كادر ظاهر مي‌شود كه با كليك و درگ ماوس روي اين مربع‌ها مي‌توانيم نسبت به تغيير ابعاد بخش انتخابي اقدام كنيم. در صورتي كه ماوس را داخل محدوده كادر ظاهر شده آورده و درگ كنيم، مي‌توانيم همانند فرمان Move به جابه‌جايي قسمت مورد نظر بپردازيم. در صورتي كه ماوس خارج از كادر ظاهر شده برده شود، شكل كرسر ماوس به حالت فلش خميده درآمده و در اين حالت با درگ ماوس، محدوده مورد نظر حول مركز كادر ظاهر شده دَوَران خواهد يافت. البته با كليك و درگ روي اين مركز دوران مي‌توانيم محل آن را تغيير دهيم و به محل دلخواه خود ببريم و دَوَران را حول آن نقطه اعمال كنيم. گفتيم با درگ ماوس روي لبه‌ها و مربع‌هاي كناري كادر ظاهر شده، امكان تغيير ابعاد شكل فراهم مي‌آيد ؛ اما اين تغيير ابعاد با به هم ريختن ابعاد طبيعي تصوير همراه خواهد بود. براي جلوگيري از اين رخداد بايد فقط از 4 مربع موجود در گوشه‌هاي كادر استفاده كرده و همراه درگ ماوس دكمه Shift از صفحه كليد را فشار دهيم تا نسبت ابعاد حفظ شده و به هم نريزد.
فرمان Free Transform حالت‌هاي خاصي نيز دارد كه به ما در انجام دقيق فرامين تغيير ابعاد كمك مي‌كند. براي مشاهده اين گزينه‌ها بايد بعد از فراخواني فرمان Free Transform راست كليك كرده و از منوي ظاهر شده نسبت به انتخاب گزينه مورد نظر خود اقدام كنيم. اين منو حاوي بخش‌هاي زير است:

جابه‌جايي در فتوشاپ(2)

1ـ Scale: با فعال كردن اين گزينه فقط امكان تغيير ابعاد فراهم خواهد آمد.
2ـ Rotate: با انتخاب اين گزينه نيز فقط امكان چرخش فعال شده و بقيه حالت‌ها غير فعال مي‌شود.
3ـ Distort & Skew: با انتخاب اين دو گزينه امكان ايجاد اعوجاج در تصوير با كليك روي مربع‌هاي كوچك فراهم مي‌آيد كه در حالت اول فقط يك ضلع مربع امكان تغيير مكان دارد و در حالت دوم هر دو ضلع منتهي به مربع كوچك،
جا به جا مي‌شود.
4ـ Perspective: با انتخااب اين گزينه مي‌توان تصوير را به صورت پرسپكتيو درآورد كه در اين حالت با جا‌به‌جايي يك مربع، مربع مقابل آن نيز به همان اندازه جا به جا مي‌شود.
5ـ Warp: در حالت‌هاي بالا اعوجاج تصوير به صورت محدود بوده و فقط با جابه‌جايي مربع‌ها امكان‌پذير مي‌شود. در اين حالت با تشكيل شبكه‌اي از مربع‌ها امكان ايجاد اعوجاج در جهت‌هاي مختلف فراهم مي‌آيد.
6 ـ Content-Aware Scale: اين حالت كه در واقع حالت هوشمندي از فرمان Free Transform است، به صورت هوشمندانه با بررسي محتواي قسمت مورد نظر هنگام اعمال فرمان از به هم ريختگي در تصوير جلوگيري مي‌كند.
7ـ Rotate: در اين مجموعه در 3 حالت 180 درجه، 90 درجه ساعت گرد و 90 درجه پاد ساعت گرد امكان دَوَران تصوير فراهم مي‌آيد.
8 ـ Flip: در اين قسمت نيز آينه‌اي كردن تصوير در جهت افقي‌(Horizontal) و عمودي (Vertical) امكان‌پذير مي‌شود.
به مرور با تسلط و استفاده از بخش‌هاي مختلف فتوشاپ، به كاربرد و استفاده از اين فرمان سودمند نيز مسلط خواهيد شد. نكته‌اي كه در استفاده از فرامين نامبرده شده در اين شماره بايد به آن دقت كنيد، انتخاب و فعال كردن صحيح لايه مورد نظر است‌؛ زيرا بسيار پيش مي‌آيد كه بدون توجه به انتخاب لايه درست، در نظر داريم كه از اين فرامين استفاده كنيم كه نتيجه مورد نظر به دست نمي‌آيد.
منبع:جام جم آنلاين
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.