نگاهی به فیلم «شکوفه های پژمرده»

ریتم مناسب فیلم، فضا و عمق، روانی تصاویر، تدوین دقیق و حساب شده، شخصیت های فوق العاده و داستانی که با روایتی شاعرانه توصیف می شود. این برخی از مواردی است که «شکوفه های پژمرده» را به یکی از زیباترین و شاخص ترین ملودرام های تاریخ سینما مبدل می کند.
يکشنبه، 3 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به فیلم «شکوفه های پژمرده»

نگاهی به فیلم «شکوفه های پژمرده»
نگاهی به فیلم «شکوفه های پژمرده»


 

نويسنده:حسن نیازی




 
نگاهی به فیلم «شکوفه های پژمرده»- ««Broken blossoms
کارگردان و فیلمنامه نویس: ریچارد وارک گریفیث – بر مبنای داستانی نوشته "توماس برک"
فیلمبردار: بیلی بیتسر
بازیگران: لیلیان گیش، ریچارد بارتلمس، دانلد گریسپ...
ساخت آمریکا .1919سیاه و سفید، 6013 فوت، سینمای صامت.
لینک فیلم در سایت IMDB http://www.imdb.com/title/tt0009968/
خلاصه داستان: زنده گی یک جوان چینی و رابطه اش با دختری معصوم که با خشونت و بدرفتاری پدرش دستخوش اتفاقاتی ناگوار می شود...

نگاهی به فیلم «شکوفه های پژمرده»

یک اثر هُنری جاودانه
درباره "ریچارد وارک گریفیث" چه می توان گفت؟ اینکه تا قبل از سال 1910 – سیستم تدوین و بیان تدوین شکلی آشفته داشت و "گریفیث" به این سیستم – تکوین، دقت و کارایی بیشتری بخشید. او قطع متناوب و پیشبرد مُقارن دو واقعه را به سینما معرفی کرد، تدوین از نبوغ "گریفیث" سرچشمه گرفت و او با آثارش نشان داده بود که چطور باید فیلم را تدوین کرد. اما این تنها نبوغ گریفیث در سینما نبود و سهم او در پیشبرد و رشد سینما چیزی فراتر از این بود.
"ژان میتری" نظریه پرداز و مُدرس بزرگ فرانسوی درمورد سهم "گریفیث" در سینما اینچنین می گوید که (برای فهرست کردن سهم "گریفیث" در سینما، دست کم باید تاریخ چهار یا پنج سال تولید فیلم را نوشت و دست کم سی فیلم را باید به طور عمیق تحلیل کرد؛ چون او را نمی توان تنها ابداع کننده تدوین یا نمای درشت دانست یا تکنیک های دیگری که او آنها را تکمیل کرد. دست کم او اولین کسی است که این ها را با نوعی انسجام و پیوستگی به کار بُرد و به امکانات بیانی تبدیل کرد. معنای فضا، تنوع نقطه دید «نماها و زوایا» و اولین کسی که نورپردازی در روز را در آثارش به کار گرفت). در واقع سینما پس از دو فیلم «تولد یک ملت» و «تعصب» شکل بهتری به خود گرفت و جدی گرفته شد، سینمایی که قبل از آن به صورت یک سرگرمی بود و این آثار ثابت کردند که سینما زبان خاص خود را دارد.
"گریفیث" تا سال های 1930 و 1931 و تا آخرین فیلم مطرح اش «مبارزه» بیش از 500 فیلم را کارگردانی کرده بود. برخی از آثار مهم او عبارت اند از: «قتل عام» اولین وسترن شاخص او و نخستین وسترن متمایز تاریخ سینما، فیلم های «سوزی پاکدل» و «شکوفه های پژمرده» هر دو به سال 1919 و فیلم های «در دوردست شرق» به سال 1920 و «یتیمان توفان» به سال 1921؛ فیلم هایی که به آثار هنری احترامی دوباره می بخشند و همواره به مثابه یک اثر معتبر باقی می مانند.
در میان این آثار، فیلم «شکوفه های پژمرده» ساخت 1919 یک شگفتی است. یک اثر هنری جاودانه که هنوز قابلیت این را دارد که با آثار هنری و بزرگ امروزین سینما حرکت کند و خود را نشان بدهد. اثری که تماشاگر را به دوباره دیدن وامی دارد.
ریتم مناسب فیلم، فضا و عمق، روانی تصاویر، تدوین دقیق و حساب شده، شخصیت های فوق العاده و داستانی که با روایتی شاعرانه توصیف می شود. این برخی از مواردی است که «شکوفه های پژمرده» را به یکی از زیباترین و شاخص ترین ملودرام های تاریخ سینما مبدل می کند.
فیلم داستان "لیلیان گیش" دختری معصوم است که با پسری جوان و اهل کشور چین با نام "ریچارد بارتلمس" آشنا می شود. جوان چینی که به رویای عشق و دوستی به انگلستان آمده است، ناگهان رویای خود را در وجود دختر می بینید. اما دختر معصوم گرفتار خشونت و بدرفتاری پدرش "دانلد کریسپ" است. فیلم به رابطه و عشق و دوستی بین جوان چینی و دختر می پردازد که خشونت پدر صمیمیت و دوستی آنها را به سوی تباهی می کشاند.
فیلم تجربه ای است در استفاده از احساس و اندوه و نمایشی است غمگنانه از معصومیت هایی از دست رفته. این موضوع را می توان حتی تنها در یک صحنه از فیلم نیز تجربه کرد. صحنه ای که دختر با آرامش و حالتی معصوم و صداقتی وصف ناشدنی کنار یک اسکله روی طناب های یک کشتی می نشیند و به نقطه ای خیره می شود؛ یک قاب زیبا و تصویری غریب از چهره ای که به تاریخ سینما می پیوندد. موارد و لحظات دیگری در فیلم وجود دارد که بر ارزش های زیبایی شناسی بصیری فیلم افزوده اند. اولین برخورد و نگاه های جوان چینی با نگاه های دختر که در پُشت ویترین مغازه اتفاق می افتد و یا صحنه های پایانی فیلم که جوان چینی، دختر را در حالی که زیر ضربه های شلاق پدرش بی جان افتاده است به خانه می برد و سپس گل های پژمرده شده اش را روی دست های دختر می گذارد و پس از آن با نگاه هایی حسرت بار به دختر به زنده گی خودش نیز پایان می دهد.
سبک کار "گریفیث" در تکوین واقع گرایی اجتماعی و روانشناسی انسانی نیز تاثیر داشته است و سینما همواره از کشفیات او بهره گرفته است. در فیلم «شکوفه های پژمرده» صحنه ای وجود دارد که در آن پدر "لیلیان گیش" که از رابطه او با جوان چینی مطلع و خشمگین شده است با استفاده از یک تبر به یک درب چوبی ضربه می زند و آن را می شکند تا دخترش را که از ترس او پنهان شده بیرون بیاورد و دختر در آن طرف درب وحشت زده جیغ می کشد. از نظر نگارنده – این صحنه ای است که شاید بتوان گفت سال ها بعد "استنلی کوبریک" از آن وام گرفته است و مُشابه اش را در فیلم معروف اش «درخشش» به کار برده است. موضوعی که اگر اینگونه باشد می تواند ادای دینی زیبا به "گریفیث" باشد.
یکی از مهمترین ویژگی های فیلم «شکوفه های پژمرده» حضور بازیگران خوب و تاثیرگذار است از جمله ستاره فیلم "لیلیان گیش" در نقش دختری معصوم با چهره ای فرشته گونه که در جریان یک زنده گی غم انگیز قربانی ناهنجاری های اجتماع می شود. حضور "گیش" در فیلم نقطه ی عطفی به حساب می آید. همکاری "گیش" با "گریفیث" تنها در این فیلم خلاصه نمی شود. او همکار و یار کارگردان در بسیاری از آثار عظیم اش بود، یکی از مهمترین همکاری های تاریخ سینما.
"گریفیث" زبان خاص خودش را خلق کرده است. این زبان دارای زمینه ی تازه ای بود که همواره ایده را به دنبال خود می کشاند. "گریفیث" را بیشتر با دو فیلم عظیم اش می شناسند، فیلم های «تولد یک ملت» و «تعصب» که غنی ترین و پیچیده ترین آثارش بودند، اما در واقع آثاری همچون «شکوفه های پژمرده» و «سوزی پاکدل» را باید موفق ترین و زیباترین آثار او دانست.
منبع:http://www.cinemanegar.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط