کمربند ايمني ويژه نوروز

فرا رسيدن سال نو همواره با انديشه ها و نگرش هاي جديد به زندگي و رفتار و اخلاق فردي و اجتماعي همراه بوده است. بياييد انگيزه و تلاش امسالمان را تلاش در جهت ارتقاء سلامتي قرار دهيم. همانطور که مي دانيم تغذيه...
يکشنبه، 17 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمربند ايمني ويژه نوروز

کمربند ايمني ويژه نوروز
کمربند ايمني ويژه نوروز


 

نويسنده: مريم آريافر
کارشناس تغذيه
کاشناس ارشد علوم و صنايع غذايي


 

با رعايت اين نکات نوروز را به خوبي سپري کنيد
 

فرا رسيدن سال نو همواره با انديشه ها و نگرش هاي جديد به زندگي و رفتار و اخلاق فردي و اجتماعي همراه بوده است. بياييد انگيزه و تلاش امسالمان را تلاش در جهت ارتقاء سلامتي قرار دهيم.
همانطور که مي دانيم تغذيه نقش ثابت شده اي در حفظ سلامتي دارد و رعايت نکردن اصول صحيح تغذيه زمينه را براي بروز بسياري از امراض فراهم مي سازد. پس بياييد امسال بهترين هديه الهي را که همان سلامتي است با تغذيه صحيح حفظ نموده و تندرستي را به خود و خانواده مان هديه کنيم.
در آغازين روزهاي سال و با شروع ديد و بازديدها و مسافرت ها ممکن است تغييراتي در برنامه غذايي و الگوي تغذيه تمامي خانواده ها رخ دهد. در همين رابطه بايد نکاتي را مد نظر داشت تا شيريني سال نو را با عوارض ناشي از تغذيه نادرست تلخ نکنيم. در ادامه به برخي از مشکلات رايج تغذيه اي در ايام نوروز پرداخته مي شود:

غذاهاي از شب مانده را دور بريزيد
 

يکي از مشکلات رايج در مسافرت هاي نوروزي مسموميت هاي غذايي مي باشد. مصرف غذاهاي از شب مانده منجر به اين مشکل مي شود، بنابراين سعي کنيد از مصرف اين غذاها خودداري نماييد و در صورت نياز از غذاهاي سبکي مانند نان و پنير که راحت تر در دسترس مي باشند، استفاده کنيد.

پرخوري در نوروز ممنوع!
 

به طور طبيعي در طول مسافرت اشتهاي انسان زياد مي شود و ميل به مصرف تنقلات و شيريني جات و حتي چند وعده غذايي اضافي افزايش مي يابد و ممکن است به جاي سه وعده، پنج وعده غذا با حجم بيشتر مصرف شود. به علاوه استفاده از نوشابه هاي گازدار و عدم کنترل رژيم غذايي روزمره (مصرف چربي ها، غذاهاي آماده، سوسيس، کالباس و ...) در طول سفر (مخصوصاً در ايام تعطيل نوروز) بيشتر شده و اغلب منجر به افزايش فشار خون، چربي خون، بالا رفتن کلسترول مضر (LDL) و در نهايت چاقي مي گردد.
براي جلوگيري از چاقي و اضافه وزن و بيماري هاي ناشي از آن، مسافران بايد مصرف آجيل، تخمه، شيريني و شکلات را به حداقل برسانند و در طول سفر از مصرف بي رويه نوشابه، چيپس، پفک، سوسيس، کالباس، پيتزا و به طور کلي غذاهاي آماده يا فست فود بپرهيزند. مخصوصاً افرادي که مبتلا به فشار خون بالا هستند، بايد انواع آجيل و تخمه نمک سود شده را مصرف نکنند، چون نمک آنها باعث افزايش فشار خون و تشديد بيماري هاي قلبي خواهد شد. بهتر است در ديد و بازديدهاي عيد مصرف شيريني جات کمتر گردد و بيشتر به ميوه جات توجه شود.

تنقلات سالم مصرف کنيد
 

جايگزين کردن تنقلاتي مانند چيپس و پفک در اين ايام به جاي وعده هاي اصلي غذايي به هيچ وجه صحيح نمي باشد، زيرا اين مواد افراد را بيشتر بي اشتها کرده، سيري کاذب ايجاد مي نمايند و فاقد ارزش غذايي کافي مي باشند. در چنين شرايطي استفاده از مغزهاي خام، نخودچي، کشمش و انواع برنجک مطلوب تر است.

مصرف فست فودها را به حداقل برسانيد.
 

مصرف انواع اسنک ها ممکن است تهديدي براي سلامتي محسوب شود، زيرا مواد تشکيل دهنده آنها معمولا سوسيس و کالباس مي باشد که امروزه بحث هاي زيادي در خصوص سلامت آنها وجود دارد. عوارضي به شرح زير براي آنها عنوان شده است:
مصرف زياد گوشت هاي فرآوري شده، احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده و پانکراس را افزايش مي دهد.
معصرف سوسيس و کالباس باعث جهش ژني مي شود. همچنين مصرف سوسيس و کالباس به شب ادراري در کودکان مي انجامد، زيرا غذهاي داراي مواد رنگي مصنوعي مانند قهوه، شير کاکائو، شکلات يا داراي ادويه هاي تند مانند سوسيس و کالباس، باعث انقباض شديد مثابه و شب ادراري مي شوند.
از طرفي نيترات و نيتريت سديم به عنوان مواد نگهدارنده به سوسيس و کالباس اضافه مي گردند که به علت خاصيت ضد باکتريايي مانع رشد باکتري هاي خطرناکي مانند کلستريديوم بوتولينيوم مي شوند، اما متأسفانه اين دو ماده در بدن به يک ماده سرطانزا به نام نيتروزآمين تبديل مي شوند که اين نيتروزآمين ها در ايجاد تومورهاي بدخيم مؤثرند.
چاقي، اضافه وزن، بيماري هاي قلبي- عروقي و اختلالات گوارشي و کبد از عوارض مصرف اين مواد است، زيرا اين نوع غذاها با کالري، نمک و چربي هاي زياد به ويژه اسيدهاي چرب اشباع بالا در دراز مدت خطر ابتلا به پر فشاري خون را افزايش مي دهند.

نوشيدني هاي سالم را جايگزين نوشابه هاي گازدار کنيد
 

نوشابه هاي گازدار نيز حاوي مقادير زيادي قند هستند و مصرف مداوم آنها مي تواند به بروز چاقي منجر شود. نوشابه، به دليل ميزان بالاي فسفات، جذب کلسيم مواد غذايي را مختل مي سازد، بنابراين مصرف نوشابه هاي گازدار همراه با غذا مانع از جذب کلسيم غذا شده و به تدريج موجب کمبود کلسيم بدن مي شود که در بزرگسالي به پوکي استخوان منجر خواهد شد.
مواد افزودني و نگهدارنده نوشابه ها در برخي کودکان، موجب بروز آلرژي و انواع حساسيت مي شود. به جاي نوشابه، مي توان از نوشيدني هاي سالم مثل آبميوه ها، شير، دوغ کم نمک و انواع شربت هاي خانگي کم شيرين استفاده کرد. اين نوشيدني حاوي مواد مغذي مثل انواع ويتامين ها و املاح به ويژه کلسيم هستند و حتي اگر هر روز مصرف شوند، مشکلي ايجاد نمي کنند.

سس قرمز را جايگزين سس سفيد کنيد
 

انواع چاشني ها و سس هايي که همراه با فست فودها مصرف مي شوند، محرک اشتها، ترشح اسيد معده و حرکات سيستم گوارشي هستند که اين موضوع زمينه را براي پرخوري و بروز چاقي فراهم مي کند. سس قرمز به مراتب بهتر از سس سفيد است. يک قاشق سوپخوري سس قرمز فقط يک گرم چربي دارد، در حاليکه يک قاشق چايخوري سس سفيد، پنج گرم چربي دارد. يک مزيت ديگر سس قرمز اين است که داري ويتامين C مي باشد، اگر چه در فرآيند فرآوري از ويتامين آن کاسته مي شود، ولي استفاده از سس قرمز ارجحيت دارد. قابل ذکر است که انواع سس، رفلاکس معده را افزايش مي دهند که مي تواند به سرطان مري منجر شود.

وعده هاي غذايي اصلي را حذف نکنيد
 

حذف وعده هاي اصلي غذايي مي تواند منجر به مشکلات بعدي شود. از آنجا که در ايام نوروز انواع شيريني ها، شکلات و آجيل ها در دسترس هستند، حذف يک وعده غذايي، ريزه خواري را به دنبال داشته و اين ريزه خواي ريسک اضافه وزن و چاقي را بيشتر مي کند، بنابراين وعده هاي اصلي غذايي و ميان وعده ها نبايد به هيچ عنوان حذف شوند.

در انتخاب رستوران دقت کنيد.
 

در صورت رفتن به رستوران، هميشه رستوران هاي تميز و شلوغ را انتخاب کنيد. از فروشنده هاي خياباني هم غذا خريداري ننماييد.
مواد غذايي پر خطر که احتمال ابتلا به مسموميت هاي غذايي با آنها بيشتر است، عبارتند از مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، شير و ماهي هميشه از سلامت اين مواد و خوب پخته بودن آنها مطمئن شويد.
اميدواريم با رعايت نکات فوق، سالي پربار، سرشار از برکت و همراه با سلامتي پيش رو داشته باشيد.
منبع: دنياي تغذيه شماره 106



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط