سنگ الماس و چهارفاکتور مهم براي خريد آن

بنا به پيشينه و شغل نياکانم و رسالتي که مجله بر عهده ام نهاده است، اين بار تصميم گرفته ام مختصراً به تاريخچه سنگ الماس و چند پيشنهاد کليدي براي خريداران سنگ گرانبها بپردازم. و نيز شرح دهم که به چه ويژگي هايي بايد توجه کنيد تا صاحب يک برليان در حد بودجه و توان خود شويد.
پنجشنبه، 21 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سنگ الماس و چهارفاکتور مهم براي خريد آن

 سنگ الماس و چهارفاکتور مهم براي خريد آن
سنگ الماس و چهارفاکتور مهم براي خريد آن


 






 
بنا به پيشينه و شغل نياکانم و رسالتي که مجله بر عهده ام نهاده است، اين بار تصميم گرفته ام مختصراً به تاريخچه سنگ الماس و چند پيشنهاد کليدي براي خريداران سنگ گرانبها بپردازم. و نيز شرح دهم که به چه ويژگي هايي بايد توجه کنيد تا صاحب يک برليان در حد بودجه و توان خود شويد.
سنگ الماس در اعماق زمين و تحت فشار بسيار بالاي حرارتي با فشردگي عنصر کربن به روي هم شکل مي گيرد و به بلور الماس مبدل مي شود. اين سنگ از سخت ترين مواد متبلور شده در پوسته زمين محسوب مي شود. با انفجارکوه هاي آتشفشاني، سنگ معدن حاوي الماس بر روي سطح زمين آمده است و قدمت آن از نظر زمين شناسي به بيش از 70 ميليون سال قبل مي رسد. اين سنگ از عالي ترين و با ارزش ترين سنگ هاي قيمتي دنياست و از نظر فيزيکي در برابر ضربات مقاومت بسيار بالايي دارد و بهترين هادي حرارتي محسوب مي شود تا قبل از سال هاي 1476 ميلادي به مسئله تراش سنگ کمتر توجه مي شد و در همين سال فردي به نام لوئيز بروکن (Louis Berquen) براي اولين بار سنگ الماس را به طرز عملي و منظم شده سه گوشه اي تراشيد. با ابداع چنين سبکي دوک ايالت بورگاندي چارلز جسور (Chares the bold) سه قطعه بلور الماس درشت در خزانه سلطنتي داشت که به لوئيز بروکن سپرد و او هنرمندانه آن ها را به شکل بسيار زيبايي تراش داد. بعدها برليان مشهور و تاريخي فلورنتين (Florentine) که به رنگ زرد عسلي بود توسط لوئيز تراشيده شد تا از جمله آثار تاريخي جهان باقي بماند.
امروزه اين سنگ زيباي افسانه اي را به اشکال مختلف فرم دهي و به نام (Shape) آن را از سنگ راف جدا و در ابعاد بسيار تخصصي شکل دهي مي کنند تا در کارخانه ها آن ها را تراش بدهند. از رايج ترين و متداول ترين فرم دهي ها به روي سنگ راف نوع گرد آن است که به نام (Round Brillient) آن را مي خوانند. اشکال ديگري چون مستطيل (Baguette) ، لوزي (marquis)، اشک (pears)، قلب (heart)، مکعب (Emerald)، بيضي (Oval)، چهارگوش (peincess)، هشت گوش (Radiant)، ذوزنقه (Taper)، کله قندي (Drop)، تراش گل (Rose) از جمله اشکالي هستند که در فرم دهي سنگ راف الماس به کار مي برند. تراش سنگ الماس بعد از فرم دهي از مسائل پيچيده و کاملا حرفه اي ست که در کارخانه هاي تراش سنگ بسيار تخصصي با آن برخورد مي کنند و آن را (cut) مي خوانند. يک تراش خوب مي تواند جذابيت خارق العاده بلور الماس را تا 50 درصد پر و ارزش افزوده آن را هم تا همين ميزان بالا برد. بعد از مرحله تراش است که سنگ را به نام (برليان) مي نامند. خريداران سنگ برليان بايد به چهار مسأله بسيار مهم بيشتر از هر چيز توجه کنند.
1- وزن سنگ، 2- ميزان پاکي، 3- رنگ سنگ، 4- نوع تراش سنگ، که اين چهار اصل توسط متخصصين با اصطلاحاتي جهاني از هم تفکيک شده اند.
الف: وزن سنگ به قيراط محاسبه مي شود (Carat)، اين اولين ويژگي مهم در خريد سنگ برليان است، که هر چه بزرگتر باشد در قيمت سنگ تاثير بيشتري خواهد گذاشت. (يک قيراط برابر با دوميلي گرم و يا 100 سوت است).
ب: دومين امتياز، درجه پاکي سنگ برليان است که با کلمه (clarity Grade) مصطلح مي باشد و از نکات بسيار مهم براي شناسايي يک برليان است، با اينکه در کارخانه هاي تراش سنگ اين بلورهاي افسانه اي را قبل از تراش با محاسبات بسيار دقيقي که انجام مي دهند سعي مي کنند تا آن ها را از ذرات بسيار ريزي که به نان (Inclusion) مي باشد پاک سازند، اما باز هم اتفاق مي افتد که از اين ذرات طبيعي در سنگ ها ديده شود، هر چه تعداد اين ناخالصي ها کمتر و يا اندازه و مکان قرارگيري آن ها دورتر از مرکز سنگ قرار داشته باشد، بر ارزش و درجه پاکي سنگ تاثير مستقيم خواهد گذارد. (از نظر متخصصين درجه پاکي سنگ با ذره بين به مقياس 10 برابر بزرگ کردن سنگ مشخص مي شود.)
ج: سومين عامل بسيار موثر در ارزش يابي سنگ برليان رنگ آن است که به نام (Color) آن ها را طبقه بندي با اصطلاحاتي جهاني از يکديگر کاملا مجزا کرده اند. گاهي يک پرنده رنگ سير و يا روشن تر در سنگي مي تواند ارزش آن را چندين برابر تغيير دهد. متخصصين با تعيين حروفي تعريف شده و بين المللي اين رنگ ها را از هم تفکيک و طبقه بندي نموده اند، تا خريداران بدون هيچ دغدغه اي متوجه رنگ واقعي سنگ گردند. اين اصطلاحات به ترتيب پاکي رنگ از اين قرارند: نوع خوب و سفيد آن را با حرف (D) مي خوانند که به نام (Colorless) (بدون رنگ) ناميده مي شوند. اصطلاح حرف (H) از علايم ديگري است که به نام (Near colorless) (نزديک به رنگ) خوانده مي شوند. اصطلاح حرف (L) که به نام (Faint Yellow) (خوب مايل به زرد) مصطلح شده مي باشد. اصطلاح حرف (p) که به نام (very Light yellow) (خيلي کم زرد رنگ است.) آخرين اصطلاح حرف (z) مي باشد که به نام (Light Yellow) (زرد کم رنگ) در بين همگان در جهان مصطلح و رنگ سنگ ها را از يکديگر مشخص مي سازد و خريداران هم مي توانند از اين اصطلاحات براي شناسايي خريد سنگ افسانه اي خود استفاده نمايند.
د: آخرين ويژگي که بايد يک خريدار سنگ برليان در نظر بگيرد، تراش آن (Cut)، متخصصين تراش سنگ مي توانند با هنرمندي خود اين بلور خارق العاه را با فرم هاي مختلفي تراش بدهند. يک تراش خوب مي تواند به قدري در کيفيت و ظاهر سنگ تاثير بگذارد که گاه ارزش سنگ را تا 50 برابر هم افزايش دهد.
با توجه به شناخت بيشتر، روشن گرديد که به چه عواملي بايد توجه کنيد تا يک سنگ خوب الماس با تراش برليان تهيه نماييد و از نوع سنگي که خريده ايد عمري آسوده خاطر باشيد.
ساير تاليفات: 1-فرهنگ ساعت و ساعت سازي
2-فرداي بهتر
منبع:مجله راه کمال شماره 27



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.