يک سؤال اساسي!

به نظر شما آيا يک نوت بوک مي تواند جايگزين يک کامپيوتر دسکتاپ هم رده خود باشد؟ امروزه در دنياي نوت بوک ها با مدل هاي مختلفي رو به رو هستيم و از آنجا که بازي هاي کامپيوتري نيز بخش مهمي از دنياي کامپيوتر را به خود اختصاص مي دهند، بيشتر سازندگان نوت بوک يک سري از توليدات خود را به اين زمينه اختصاص مي دهند. سازندگان کارت هاي گرافيک نيز در کنار محصولات دسکتاپ، براي نوت بوک ها نيز توليداتي هم نام با محصولات دسکتاپ توليد مي کنند. اما يک سؤال به وجود مي آيد که آيا هر دوي اين محصولات که نام مشابهي دارند، کارايي مشابه يا نزديک به يکديگر نيز دارند؟
شنبه، 23 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک سؤال اساسي!

يک سؤال اساسي!
يک سؤال اساسي!


 






 
MSI GX640
به نظر شما آيا يک نوت بوک مي تواند جايگزين يک کامپيوتر دسکتاپ هم رده خود باشد؟ امروزه در دنياي نوت بوک ها با مدل هاي مختلفي رو به رو هستيم و از آنجا که بازي هاي کامپيوتري نيز بخش مهمي از دنياي کامپيوتر را به خود اختصاص مي دهند، بيشتر سازندگان نوت بوک يک سري از توليدات خود را به اين زمينه اختصاص مي دهند. سازندگان کارت هاي گرافيک نيز در کنار محصولات دسکتاپ، براي نوت بوک ها نيز توليداتي هم نام با محصولات دسکتاپ توليد مي کنند. اما يک سؤال به وجود مي آيد که آيا هر دوي اين محصولات که نام مشابهي دارند، کارايي مشابه يا نزديک به يکديگر نيز دارند؟
چندي پيش يک نوت بوک GX640از شرکت MSI به دستمان رسيد که با داشتن کارت گرافيک HD 5850، پردازنده دو هسته اي Core i5 430M (با فرکانس کاري 27/2گيگاهرتز) و چهار گيگابايت حافظه DDR3 1066، يکي از قوي ترين نوت بوک هاي بازي به شمار مي آيد. نام HD 5850 خود به تنهايي مي تواند مژده داشتن بهترين جزئيات گرافيکي را در يک محصول به همراه داشته باشد. با توجه به اين موضوع، بهتر است قبل از هر چيز به مشخصات فني اين کارت گرافيک نگاهي بياندازيم.
از آنجا که در نوت بوک ها ميزان توان مصرفي يکي از مهم ترين موارد است، به همين دليل شرکت ATi تا آنجا که ممکن بوده، توان مصرفي اين کارت گرافيک را کاهش داده و به 39 وات رسانده است. البته براي رسيدن به اين توان مصرفي بايد برخي چيزها را قرباني کرد. اين پردازنده گرافيکي بر اساس فناوري چهل نانومتر طراحي و ساخته شده است و به 04/1 ميليارد ترانزيستور مجهز است (کمتر از نصف تعداد ترانزيستورهاي HD5850 دسکتاپ و مشابه HD5770 و HD5750) بر اساس اطلاعات ارائه شده در اين پردازنده گرافيکي از هشتصد واحد پردازشگر جرياني استفاده شده که تعداد آن نصف تعداد واحد پردازش جرياني در HD5850 دسکتاپ است. در اين کارت گرافيک امکان استفاده از حافظه هاي GDDR5 وجود دارد، اما استفاده از رابط حافظه 128 بيتي باعث شده تا در کنار فرکانس چهار گيگاهرتزي حافظه، پهناي باند حافظه حداکثر به 64 گيگابايت در ثانيه برسد (به همين دليل انتظار نداشته باشيد کارايي اين کارت گرافيک بتواند به کارت گرافيک HD5850 نسخه دسکتاپ برسد).
حالا بهتر است با ديگر امکانات GX640 آشنا شده و سپس کارايي آن را بررسي کنيم. قاب پشت صفحه نمايش و محل قرار گيري دست از آلومينيوم صيقل داده شده است. باتري دستگاه نيز در دو نوع شش و نه سلولي عرضه مي شود که در نوع نه سلولي، کمي از باتري از پشت نوت بوک بيرون مي زند. براي کاربردهاي مختلف، پنج پیش فرض براي ميزان کارايي و نور صفحه نمايش در نظر گرفته شده که توسط دکمه لمسي ECO روي نوت بوک قابل تغيير است.
اين نوت بوک به چهار اتصال 5/3 ميلي متري مجهز است که مي تواند صداي محيطي 1/7 کاناله را براي کاربر ايجاد کند. همچنين با قابليت cinema Pro امکان سوييچ به حالت Movie به راحتي امکان پذير است. بر اساس اطلاعات ارائه شده، اين قابليت باعث بالا بردن کيفيت تصوير و فعال سازي افکت هاي صوتي مي شود که اين موضوع تجربه بهتري از ديدن فيلم را براي کاربر ايجاد مي کند.
وزن 7/2 کيلو گرمي GX640 نيز تقريباً مانند ديگر نوت بوک هاي اين سايز است. البته از آنجا که با باتري نمي توانيد بيش از سه ساعت بازي کنيد (در بهترين حالت ممکن )، مجبور هستيد شارژر را نيز همراه خود داشته باشيد که در نتيجه وزني که بايد جابه جا کنيد به حدود سه کيلوگرم مي رسد.

يک سؤال اساسي!

در ادامه نگاهي اجمالي به ديگر مشخصات اين محصول خواهيم داشت.
1.دوربين اينترنتي دو مگاپيکسلي اين نوت بوک داراي کيفيت مناسبي است.
2.صفحه نمايش اين نوت بوک يکي از نقاط قوت آن است. سايز اين صفحه نمايش 4/15اينچ بوده و حداکثر دقت آن به 1050×1680 پيکسل مي رسد. زاويه ديد در حالت عمودي در حد مناسبي است و هنگامي که از پايين به آن نگاه مي کنيد، رنگ ها فقط کمي نگاتيو مي شوند.
3.در اين قسمت چندين کليد ميانبر حساس به لمس قرار دارد که کارهاي مختلفي از جمله فعال کردن Webcam‏، Blutooth‏، Wi-Fi و سوييچ کردن بين وضعيت هاي مختلف مصرف باتري قرار دارد (البته اثر انگشت به سادگي روي پلاستيک به کار رفته در اين قسمت باقي مي ماند)
4. GX640 يک نوت بوک مخصوص بازي است و انتظار داشتم با صفحه کليدي با نور پس زمينه روبه رو شوم که متأسفانه اين طور نبود. تنها چيزي که نشان مي دهد اين صفحه کليد مخصوص بازي است، مشخص کردن کليدهاي WASD با علامت هاي قرمز رنگ است. در اين صفحه کليد، کليد هاي عددي مخصوص ماشين حساب در نظر گرفته شده که اين موضوع باعث کوچک شدن بيش از حد برخي ديگر از کليدهاي اصلي از جمله Enter و Shift سمت راست شده است (همچنين بهتر بود جاي کليد Fn و Ctrl در سمت چپ با يکديگر عوض مي شد).همچنين دو کليد/ روي صفحه کليد قرار دارد که يکي از آن ها در کنار کليد Space قرار گرفته است (دليل آن را واقعاً نمي دانم!)
5. برخلاف بسياري از نوت بوک ها، خروجي هوا در سمت راست GX640 واقع شده و دليل آن هم واضح است. معمولاً سطح صفحه کليد در محل خروجي هوا گرم مي شود و چون هنگام بازي بيشتر اوقات يک دست روي کليدهاي WASD قرار دارد، اين گرما مي تواند آزار دهنده باشد، به همين دليل خروجي هوا به سمت راست منتقل شده، اما اين طراحي باعث ايجاد مشکل بزرگي شده است.
از قرار MSI فراموش کرده که براي انجام بازي به ماوس هم نياز است و اين ماوس در بيشتر مواقع در سمت راست قرار دارد. در اينجا است که اين گرما واقعاً آزاردهنده مي شود و امکان بازي براي مدت طولاني را از شما مي گيرد. در اين سمت يک پورت USB 2.0، يک پورت USB Combo‏/‎eSATA، پورت شبکه، IEEE 1394a، محلي براي نصب Express Card و يک Card Reader با توانايي خواندن کارت هاي حافظه SD‏، MMC‏، XD‏ و MS قرار دارد.
6. زير GX640 دو پوشش پلاستيکي قرار دارد که زير يکي هاردديسک و زير ديگري حافظه، کارت گرافيک و پردازنده مرکزي قرار گرفته است. اين پوشش به سختي باز مي شود و در صورت نياز به ارتقاء حافظه بايد به هر نحوي شده اين پوشش اصلي را باز کنيد.
7.سطح قابل لمس نيز آلومينيومي است و دکمه هاي به نسبت سفتي دارد. در سمت چپ صفحه قابل لمس، هاردديسک پانصد گيابايتي و در سمت راست آن نيز پردازنده قرار گرفته که گرمای به نسبت زيادي دارد. ميکروفون نيز روي سطح سمت راست تعبيه شده است.
8.خوشبختانه هنوز MSI اتصال RJ-11 را فراموش نکرده و مي توان به کمک اين اتصال به خط تلفن متصل شد. DVD Writer به اين قسمت منتقل شده و يک پورت USB 2.0 ديگر در اين قسمت قرار دارد. همچنين همان طور که اشاره شد، چهار اتصال 5/3 ميلي متري صدا در اين سمت قرار گرفته اند که مي توانند خروجي صداي 1/7 کاناله فراهم کنند.

بررسي کارايي
 

سيستم عامل GX640 نسخه 64 بيتي Windows 7 Home Premium است. همچنين در تمامي تست ها از حالت Gaming Mode اين نوت بوک استفاده کرديم تا حداکثر ميزان کارايي در دسترس باشد.

يک سؤال اساسي!

‎3D Mark Vantage
 

اولين تستي که با اشتياق روي اين نوت بوک اجرا کردم. ‎3D Mark Vantage بود، اما نتيجه نهايي نشان از اين داشت که در مقايسه با يک سيستم بازي دسکتاپ نبايد انتظار بالايي داشته باشم. در اين تست در حالت Performance امتياز 6946 و در حالت High امتياز 4713 به دست آمد. البته وجود يک پردازنده چهار هسته اي مي توانست اين امتياز را بالاتر ببرد.

Unigine Heaven 2
 

HD 5850 از Directx11 پشتيباني مي کند و به همين دليل در مرحله بعد به سراغ Unigine Heaven 2رفتم. همان طور که در نمودار 1 ديده مي شود، متوسط فريم در دو حالت مختلف اجراي تست، تقريباً نزديک به يکديگر بوده که البته در هر دو حالت کمتر از حد متوسط است.

يک سؤال اساسي!

Dirt 2
 

در بازي Dirt 2 نيز در دقت تصوير 1050×1680 پيکسل و حداکثر جزئيات، متوسط 2/23 فريم در ثانيه به دست آمد، اما با فعال کردن هشت مرحله Anti Aliasing اين مقدار به 21/5 فريم در ثانيه مي رسد.

Far Cry 2
 

خوشبختانه در Far Cry 2 که ديگر بازي نسل قبلي به شمار مي آيد، اوضاع خوب است و همان طور که در نمودار نتايج آن مشاهده مي شود، در هر دو حالتي که تست اجرا شده، متوسط فريم بالاي سي فريم درثانيه است.

Resident Evil 5
 

GX640 در Resident Evil 5 نيز کارايي به نسبت مناسبي دارد. GX640 در اين تست در دقت تصوير 1050×1680پيکسل و حداکثر جزئيات، متوسط 1/36 فريم در ثانيه به دست آمد. اما در مرحله بعدي با اعمال دو مرحله Anti Aliasing و فعال کردن Motion Blur ميانگين به 4/30 فريم در ثانيه کاهش يافت.

يک سؤال اساسي!

Fur Mark 1.8.2
 

در تست Fur Mark 1.8.2 زماني که Displacement Mapping و Post Fx غيرفعال است. نتيجه قابل قبولي به دست مي آيد. اجراي اين تست فشار زيادي به کارت گرافيک وارد مي کند. به طوري که در دقت تصوير 1050×1680 پيکسل و هشت مرحله Anti Aliasing، دماي پردازنده گرافيکي به 98 درجه سانتي گراد مي رسد!

Cinebench R11
 

پس از بازي ها به سراغ تست هاي ديگر مرتبط با کارايي مي رويم. در تست Cinebench R11 که يکي از تست هاي معروف براي بررسي کارايي است، اين نوت بوک در نرم افزار Cinebench R11 (نسخه 64 بيتي) در تست Open GL امتياز 01/19 و در تست CPU امتياز 09/2 را به دست آورد.

Everest Ultimate 5.5
 

در بخش تست حافظه نرم افزار Everest Ultimate 5.5 از آنجا که حافظه هاي مورد استفاده در اين نوت بوک از نوع DDR3 1066 است، شاهد کارايي مناسبي هستيم (جدول 1).

PC Mark Vantage
 

علاوه بر تست اصلي، سه تست Memories‏، Gaming و Productivity را نيز روي محصول انجام داديم که به ترتيب امتياز هاي 6032، 4707، 5711 و 4939 به دست آمد.

HD Tune Pro 4
 

هاردديسک پانصد گيگابايتي اين دستگاه ساخت Western Digital است که بر اساس نتايج اين نرم افزار، کارايي متوسطي دارد، اما نتيجه تست حافظه فلش Team Group J100 مشابه ديگر محصولات است.( جدول 2)

مزايا
 

کيفيت و دقت مناسب صفحه نمايش ، خروجي صداي 1/7 کاناله، وجود مودم Dial up، کارايي مناسب HD 5850 در مقايسه با ديگر کارت هاي گرافيک نوت بوک

معايب
 

تعبيه خروجي هوا در سمت راست دستگاه (اين مسئله باعث گرم شدن دست هنگام بازي مي شود). کارايي به نسبت پايين HD 5850 در مقايسه با کارت هاي گرافيک دسکتاپ، قيمت بالا، عدم استفاده از پردازنده چهار هسته اي.

 

         جدول 1

خواندن(MB/s )

نوشتن(MB/s )

کپی(MB/s )

زمان تأخیر(ns )

حافظه

7541

7218

8641

5/98

حافظه نهان L1

40337

40324

80609

6/1

حافظه نهان L2

26866

24293

31088

4

حافظه نهان L3

18866

14052

18451

3/5

 

   جدول 2

حداقل (MB/s)

حداکثر (MB/s)

متوسط (MB/s)

کپی(ms )

Burst Rate(MB/s)

هارددیسک

4/29

3/78

9/60

6/16

3/115

حافظه فلش

8/13

2/17

9/15

2/1

9/17

منبع: مجله عصر شبکه، شماره ي 108



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.