نفوذ به اعماق سازمان سيا

«توييتر» هک شده؛ «جرس» خوابيد؛ «موج کمپ» و «راديو زمانه» و چند تا سايت ديگر هم همين طور. آن قدر سريع و راحت سايت هاي مختلف را زدند که آوازه شان به آن سر دنيا هم رسيد. حتي وقتي يک فراري خارج نشين هم سخنراني مبسوطي درباره توصيه هاي هک نشدن مي کرد، چنان رودستي خورد که سايت اينترنتي خودش قبل از هر سايت ديگري کله پا شد.
سه‌شنبه، 26 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نفوذ به اعماق سازمان سيا

نفوذ به اعماق سازمان سيا
نفوذ به اعماق سازمان سيا


 

نويسنده:محمدمهدي حاجي پروانه




 

شنيده هاي اختصاصي «همشهري جوان» از پديده ي اينترنتي
 

«توييتر» هک شده؛ «جرس» خوابيد؛ «موج کمپ» و «راديو زمانه» و چند تا سايت ديگر هم همين طور. آن قدر سريع و راحت سايت هاي مختلف را زدند که آوازه شان به آن سر دنيا هم رسيد. حتي وقتي يک فراري خارج نشين هم سخنراني مبسوطي درباره توصيه هاي هک نشدن مي کرد، چنان رودستي خورد که سايت اينترنتي خودش قبل از هر سايت ديگري کله پا شد.
روي صفحه اول همه اين سايت ها اما يک اسم مشترک بود: «ارتش سايبري ايران»؛ يک خانه قديمي و دو طبقه در مرکز تهران با يک گروه 40ــ30 نفره از جوان هايي که ميانگين سني شان از 4ــ23 سال بالا نمي زند اما با اين حال در فضاي مجازي اينترنت کاري کرده اند که تن همه حتي متخصصان CIA را هم مي لرزاند. اين ساده ترين توصيف از محل کار ارتش سايبري ايران است. ارتش سايبري ايران حالا چند ماهي مي شود که به عنوان يکي از سه ارتش سايبري قدرتمند دنيا روي بورس است. از جزئيات آنها چيز دقيقي منتشر نشده است که خب دلايل امنيتي اش هم کاملاً منطقي است. اما منابع غير رسمي و تأييد نشده درباره ارتش سايبري ايران اطلاعات جالبي را با ما در ميان گذاشته اند.
از اتفاقات انتخابات رياست جمهوري امسال بود که يک گروه از جوان هاي مذهبي و البته متخصص کامپيوتر براي جواب دادن به حرکت هاي آن لاين ايجاد شد. اصلي ترين هدفشان هم شبکه هاي اجتماعي توييتر و فيس بوک بوده که اولي را موفق شده اند اما دومي را تا به حال نه. براي همين رفته اند سراغ سايت هايي مثل موج کمپ، جرس، کلمه و راديو زمانه.
هسته اصلي ارتش يک گروه پنج ــ شش نفره اند که کارهايي مثل تصميم گيري ها، هماهنگي و ارتباط با اعضا را انجام مي دهند. اما تعداد اعضاي همکار با گروه نامعلوم است. منابع غير رسمي ما البته اين شايعه منتشر شده در بعضي سايت ها را که «ارتش سايبري ايران يک جوان 21 ساله است» تأييد نکرده اند. خيلي ها با اين گروه همکاري دارند که شايد حتي خودشان هم ندانند که دارند با ارتش سايبري همکاري مي کنند. منابع غير رسمي ما اين را هم تأييد مي کنند که بيشتر جوان هاي ارتش سايبري دانشجوهاي مذهبي هستند و ليسانس و فوق ليسانس مي خوانند حتي در رشته هاي نامربوط و البته از طريق شبکه هاي اجتماعي و آدم ها و هکرهاي فني دور و برشان همديگر را پيدا کرده و به گروه پيوسته اند. همه کارهايشان را با لپ تاپ هاي شخصي انجام مي دهند. درآمد اصلي شان هم از پروژه هاي ديگر تأمين مي شود. اين يعني آنها براي فعاليت در ارتش سايبري حقوقي دريافت نمي کنند و آن طور که منابع ما مي گويند هدفشان دلي بوده و وابستگي دلي به نظام. اما مرکز جنگ سايبري سپاه يکي از نهادهايي است که گفته مي شود فعاليت ارتش سايبري را هدايت مي کند. حتي خبرگذاري فارس در خبر روز سوم اسفند ماه خودش از

نفوذ به اعماق سازمان سيا

قول مؤسسه «defence tech» نوشت: «مؤسسه ديفنس تک با تأکيد بر اينکه ارتش سايبر ايران زير مجموعه تيم رصد سايبري سپاه است بودجه اين تيم را 76 ميليون دلار اعلام کرده است». با اين حال بروبچه هاي ارتش سايبري دوست دارند به عنوان يک گروه ولايي و مذهبي شناخته شوند تا يک گروه دولتي و حکومتي.
اعضاي گروه به صورت پراکنده فعاليت مي کنند. اما مرکز جلسه ها و تصميم گيري ها همان دفتر کوچک در طبقه اول ساختمان دو طبقه مرکز تهران است که طبقه دومش هم مسکوني است. با يک زيرزمين که خالي افتاده و قرار بوده اجاره اش بدهند براي تأمين درآمدشان. اما زيرزمين همچنان خالي افتاده.
شايعه هاي زيادي درباره حمايت کشورهاي مختلف از ارتش سايبري ايران منتشر شده؛ از جمله اينکه هکرهاي اين گروه چيني و روسي هستند. گروه هم که کشته و مرده اين جور کل کل هاست؛ براي اينکه نشان بدهد با چيني ها کاري ندارد، زد سايت موتور جست و جوي چيني ها را هک کرد؛ هر چند ارتباطشان با روس ها تا حالا تکذيب و تأييد نشده است. اين طور که بر مي آيد، آنها به دليل عدم پشتيباني مالي، تا حالا به مشکلات زيادي برخورده اند.
اين را هم داشته باشيد که با وجود تحريم معامله با دولت ايران از طرف شرکت هاي آمريکايي، ياهو سايت ارتش سايبري ايران را ثبت کرده. يک مؤسسه تحقيقاتي در آمريکا هم جوان هاي ارتش سايبري ايران را قابل رقابت با سه ارتش سايبري قدرتمند دنيا دانسته و البته خود ايران را هم يکي از 5 کشور داراي ارتش سايبري قدرتمند. شاهد اين ادعا هم اين نکته که با اينکه سايت ارتش سايبري در آمريکا ثبت شده تا به حال آمريکايي ها نتوانسته اند سايت را تعطيل کنند. آن هم به دليل پراکنده بودن آدم ها و قدرتشان که هيچ ردپايي از خودشان به جا نمي گذارند.
نکته جالب از شنيده هاي پيرامون ارتش سايبري ايران را به عنوان پايان بخش اين گزارش اختصاصي اما تأييد نشده بخوانيد. ارتش سايبري ايران يک بار توانسته وارد شبکه سازمان سيا شوند و حتي به سيستم هاي سازمان جاسوسي آمريکا هم دسترسي پيدا کنند. طرف مقابل هم براي جبران، شروع به رديابي سيستم ارتش سايبري کرده که البته تا حالا فقط دور خورده. از چه کساني؟ از جوان هاي بي ادعا اما قدرتمند ارتش سايبري ايران.
منبع: همشهري جوان، شماره 254



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.