در سايه فيفا

تکل، شوت، گل، هيجان و ديگر هيچ. فوتبال به همين چيزها خلاصه نمي شود اما اگر اينها را هم از اين ورزش پر هيجان بگيريد ديگر بازي اي شبيه منچ يا شطرنج خواهد شد. چه فوتبال واقعي باشد و چه مجازي همين هيجاني که در بازي فوتبال وجود دارد باعث شده هر ساله آدم هاي زيادي پاي گيرنده ها و تلويزيون ها بنشينند و فوتبال ببينند يا حتي فوتبال بازي کنند.
پنجشنبه، 28 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در سايه فيفا

در سايه فيفا
در سايه فيفا


 





 

نسخه جديد سري PES چند وقتي است در بازار ديده شده. آيا نسخه جديد بازي خوبي است يا خير؟
 

تکل، شوت، گل، هيجان و ديگر هيچ. فوتبال به همين چيزها خلاصه نمي شود اما اگر اينها را هم از اين ورزش پر هيجان بگيريد ديگر بازي اي شبيه منچ يا شطرنج خواهد شد. چه فوتبال واقعي باشد و چه مجازي همين هيجاني که در بازي فوتبال وجود دارد باعث شده هر ساله آدم هاي زيادي پاي گيرنده ها و تلويزيون ها بنشينند و فوتبال ببينند يا حتي فوتبال بازي کنند. سري PES نزديک به دو دهه است که به صورت سالانه هر سال منتشر مي شود. يک جورايي بازي براي طرفدارنش حالت يک اعتياد سالانه پيدا کرده و اگر يک سال نسخه اي از بازي منتشر نشود بايد شاهد عواقب بدي براي طرفداران آن باشيم. امسال خوشبختانه بازي به موقع آمده. 2011Pro Evolution Soccer يا همان 2011PES حتي چند وقتي زودتر از موعدي به بازار آمد که کونامي از قبل در نظر گرفته بود.

ماجراي راه رفتن کبک و کلاغ
 

سال گذشته که کونامي 2011PES را روانه بازار کرد خيلي ها فهميدند که سري بازي هاي فوتبالي اين شرکت در حال افت شديد هستند. پروژه سقوط PES از وقتي کليد خورد که کنسول هاي نسل جديد به بازار آمدند. عدم تطبيق بازي سازان با قدرت کنسول هاي نسل هفتم خيلي زود باعث شد بازي PESهاي اين نسل آن چيزي نباشد که طرفداران از آن انتظار داشتند. هر بازي جديدي که در اين نسل مي آمد نشان اين را داشت که هنوز که هنوز است بازي سازان کونامي نتوانسته اند از عهده ساز و کار پردازشگرهاي جديد بر بيايند. بازي به بازي شاهد اين بوديم که گيم پلي از حالت اصلي و دلچسب خود خارج مي شود. اما چيزي که در نسخه جديد بيشتر به چشم مي آيد اين است که سازندگان به کل بي خيال تمام موفقيت هاي گذشته شدند و دل به ماجراجويي مخاطره انگيزي زده اند که نتيجه آن يا برد دلچسبي مي شد يا باختي مفتضحانه.
در PES2011 گيم پلي بازي با کمي ارفاق شکست خورده. آن هم شکستي بد تا حدي که مي توان گفت کمر سري PES با اين اتفاق شکست. سازندگان به جاي اينکه بيايند از خود نبوغ جديدي به نمايش بگذارند در پي کپي برداري از بازي فيفا رفتند. سيستم پاسکاري بازي با اينکه از مدل جديدي پيروي مي کند (که همان شيوه پاسکاري سري بازي فيفا است) اما نتوانسته باز هم گليم خودش را بالا بکشد و با سر به ته چاه رفته. مشکل اصلي سيستم پاسکاري اين است که در بيشتر مواقع پاس تان جايي مي رود که اصلاً انتظارش را نداريد. اين مشکل به حدي حاد است که مي تواند بعد از چند دست بازي کردن شما را به کل از PES2011 نا اميد کند. البته نبايد اينجوري فرض شود که کلاً با بازي نا اميد کننده اي طرف هستيم. يکي از نقاط برتري نسخه جديد، سيستم راهبري بازيکنان در مستطيل سبز است. ديگر از آن کندي و روباتي بودن حرکات بازيکنان خبري نيست. هر چند اين ويژگي هم به نوعي يک کپي برداري غير مستقيم از فيفاست اما باز هم کامل نيست. با اين حال شايد اين تنها برگ برنده بازي باشد که مي تواند شما را دلخوش به خود کند.

در جا زدن
 

گرافيک بازي فرق چنداني با نسخه قبل نکرده. اگر نگوييم که کمي ضعيف تر شده اصلاً و ابداً بهتر نشده. به هر حال گرافيک نسخه قبل آن قدر خوب بود که نيازي به بهتر شدن هم نداشت. بيشتر بازيکنان حتي از خود واقعي شان بهتر هستند. اين ماجرا براي بازيکنان مشهورتر بيشتر جنبه واقعي به خودش مي گيرد.
ستاره هاي فوتبال واقعي در اين بازي به شدت تحويل گرفته شده اند تا جايي که به غير ظاهر آنها به باطن آنها هم رسيدگي شده. به ادعاي سازندگان بيشتر حرکات ستاره هاي داخل بازي از روي خودشان بازسازي شده. خصوصيات و ويژگي هاي شخصي آنها با جزئيات در بازي گنجانده شده و تا جايي که در توان بوده آنها را شبيه چيزي در آوردن که ما در بازي واقعي از آنها مي بينيم.
 

چند ويژگي
 

با اينکه گيم پلي بازي کسي را سر ذوق نمي آورد اما بايد بگوييم چند ويژگي جديد در بازي گنجانده شده که مي تواند شما را حسابي غافلگير کند. Stadium Editor يکي از بخش هاي جديدي است که خوراک حسابي اي براي کساني آماده کرده که عاشق کارهاي جانبي در بازي هستند. از اسم بخش مشخص است که مي توانيد در آن استاد يوم بسازيد. از يک استاديوم 10 هزار نفري تا 100 هزار نفري که سر و شکل دادن به جزئيات آن دست خودتان است. براي ساخت هر استاديوم 25 قطعه وجود دارد که مي توانيد با آنها 50استاديوم مختلف بسازيد.
منبع: نشريه همشهري دانستنيها ويژه نامه ديجيتال آذر ماه 89.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.