GPS چيست؟

جي پي اس (GPS: GLOBAL POSHTIONING SYSTEMll)، سيستم موقعيت ياب جهاني، مجموعه اي از 24 ماهواره است که در مدارهاي مشخصي دورزمين مي گردند و در هر مدار چهار ماهواره قرار دارد. اين سيستم را وزارت دفاع ايالات متحده پشتيباني مي کند و گيرنده هاي GPS مي توانند از آن به صورت رايگان استفاده کنند. به کمک اين سيستم موقعيت ياب ماهواره
پنجشنبه، 28 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
GPS چيست؟

 GPS چيست؟
GPS چيست؟


 





 
جي پي اس (GPS: GLOBAL POSHTIONING SYSTEMll)، سيستم موقعيت ياب جهاني، مجموعه اي از 24 ماهواره است که در مدارهاي مشخصي دورزمين مي گردند و در هر مدار چهار ماهواره قرار دارد. اين سيستم را وزارت دفاع ايالات متحده پشتيباني مي کند و گيرنده هاي GPS مي توانند از آن به صورت رايگان استفاده کنند. به کمک اين سيستم موقعيت ياب ماهواره اي، مي توانيد هر جاي کره زمين که قرار داشته باشيد، در هر شرايط آب و هوايي و در تمام ساعات شبانه روز، به کمک يک گيرنده GPS مختصات جغرافيايي محلي را که در آن قرار دازيد، با دقت خوبي به دست بياوريد، به شرط آنکه بتوانيد حداقل به چهار عدد از اين ماهواره ها دسترسي داشته باشيد. اين ماهواره ها از محاسبات رياضي ساده اي براي فرستادن اطلاعات استفاده مي کنند که در روي زمين يک گيرنده اين اطلاعات را دريافت و به طول، عرض و ارتفاع جغرافيايي تبديل مي کند.
وزارت دفاع ايالات متحده در سال 1973 اين سيستم را راه اندازي کرد تا مشکلات سيستم هاي موقعيت يابي قديمي را حل کند.
سيستم GPS در اصل براي کمک به سربازان، خودروهاي نظامي، هواپيماها و ناوهاي نظامي جهت تعيين دقيق موقعيت آنها در سراسر جهان طراحي شده بود و لي در دهه 1980 اين سيستم براي استفاده غير نظامي در دسترس عموم قرار داده شد.
امروزه استفاده از GPS هم در زمينه هاي تجاري و هم در زمينه هاي علمي گسترش يافته است. در زمينه تجاري به عنوان وسيله موقعيت يابي در هواپيماها، خودروها، کشتي ها و تقريباً تمام فعاليت هاي تفريحي خارج از منزل مانند پياده روي، ماهيگيري و قايق سواري استفاده مي شود. همچنين دستگاه GPS در علم زمين شناسي نقش بسيار مهمي دارد. به عنوان مثال زمين شناسان از GPS به عنوان يک سيستم بسيار دقيق نقشه برداري و مطالعه در مورد زمين لرزه ها استفاده مي کنند.هواشناسان هم براي پيش بيني وضعيت آب و هوا و ثبت و مطالعه موقعيت هاي اقليمي جهان به سيستم GPS نياز دارند.
GPS براساس يک سيستم راديويي ناوبري که روي زمين مستقر مي شود، طراحي شده است. اين سيستم ابتدا در اوايل دهه 40 ميلادي طراحي شد و در خلال جنگ جهاني دوم مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1956 فردوارد وينتربرگ، آزمايشي براي آزمودن تئوري نسبيت عام اينشتين طراحي کرد. در اين آزمايش بايد يک ساعت اتمي بسيار دقيق در يک ماهواره که به دور زمين مي چرخيد، قرار مي گرفت. طراحان GPS از نتايج اين آزمايش براي تصحيح ساعت هاي ماهواره ها استفاده کرده اند.
قدم بعدي زماني برداشته شد که اتحاد جماهير شوروي اولين ماهواره ساخته دست بشر را به فضا پرتاب کرد و اين ماهواره در مدار زمين قرار گرفت. يک تيم از دانشمندان آمريکا که روي امواج ارسالي اين ماهواره کار مي کردند، متوجه شدند به دلايل تأثير دوپلر، زماني که ماهواره در حال نزديک شدن به آنهاست، فرکانس ارسالي بلندتر و در زماني که ماهواره از آنها دور مي شود، فرکانس ارسالي کوتاه تر است. آنها متوجه شدند با اندازه گيري اين طول موج و با توجه با اينکه مختصات دقيق موقعيت خودشان را مي دانند، مي توانند موقعيت دقيق ماهواره را مشخص کننيد.
اولين سيستم ناوبري ماهواره اي TRANSIT نام داشت که نيروي دريايي ايالات متحده آن را در سال 1960 راه اندازي کرد. اين سيستم شامل پنج ماهواره بود که تقريباً هر يک ساعت يک بار مي توانست مختصات يک محل را مشخص کند.
با اينکه براي مقاصد نظامي و غيرنظامي به دقت و سرعت بيشتري براي تعيين موقعيت يک محل نياز بود، اما هزينه بسيار زيادي براي تحقيقات لازم بود و اين مانع از پيشرفت تحقيقات مي شد. اما با شديدتر شدن رقابت بين غرب و شرق در طول جنگ سرد و زيادتر شدن خطر حمله اتمي شرق به غرب، کنگره ايالات متحده بودجه لازم براي تحقيقات در اين زمينه را تصويب کرد.
در يکي از روزهاي سال 1973، دوازده افسر ارتش ايالات متحده در پنتاگون جلسه اي تشکيل دادند و در مورد سيستم دفاعي ناوبري ماهواره اي بحث تشکيل دادند و در مورد سيستم دفاعي ناوبري ماهواره اي بحث کردند. در اين جلسه بود که اصول چيزي که بعدها تبديل به GPS امروزي شد، تصويب شد.
در سال 1983 يک هواپيماي مسافربري کره که 269 مسافر داشت، از مسير اصليش منحرف شد و به اشتباه وارد حريم هوايي شوروي شد.ارتش شوروي هم اين ورود ناگهاني را به عنوان يک حمله تلقي کرد و هواپيماي مسافربري کره را سنگون کرد. بعد از اين سانحه غم انگيز، رونالد ريگان- رئيس جمهور وقت آمريکا- خواستار اين شد که سيستم GPS براي استفاده هاي غيرنظامي و به صورت رايگان در اختيار همه قرار بگيرد.
در سال 1994 ساختار 24 ماهواره اي GPS تکميل شد و اين ساختار تاکنون حفظ شده است. عمر مفيد هر کدام از اين ماهواره ها ده سال است که پس از تمام شدن اين مدت، از مدار خارج مي شود و ماهواره تازه اي جاي آن را مي گيرد. به کمک اين ماهواره ها مي توان مختصات بسيار قابل اطمينان هر نقطه از کره زمين را درتمام مدت شبانه روز در زمان بسيار کمي به دست آورد.

GPS چگونه کار مي کند؟
 

GPS براساس مقايسه زمان ارسال و دريافت سيگنال توسط يک ماهواره کار مي کند. اختلاف زمان مشخص مي کند که گيرنده GPS چقدر از ماهواره دور است. حال با اندازه گيري مسافت از چند ماهواره گيرنده Gps مي تواند کاربر را مشخص کند و حتي روي نقشه الکترونيکي نمايش دهد. يک گيرنده Gps بايد حداقل سيگنال هاي سه ماهواره را براي تعيين دقيق دو موقعيت (طول و عرض جغرافيايي) دريافت کند و سيگنال هاي چهار ماهواره يا بيشتر مي تواند سه موقعيت (طول، عرض و ارتفاع) را نشان دهد. بخش فضايي Gps از 24 ماهواره تشکيل شده است که در مداري به فاصله 20000 کيلومتر از سطح زمين در حال چرخش به دور زمين هستند. هر کدام از اين ماهواره ها در هر 12 ساعت يک بار به دور زمين مي چرخد. اين ماهواره ها به شش گروه چهارتايي تقسيم شده اند و زمان چرخش آنها به دور زمين تنظيم شده است که در هر نقطه از کره زمين، همواره حداقل شش ماهواره در خط ديد قرار داشته باشند. منبع تأمين کننده انرژي ماهواره هاي Gps انرژي خورشيدي است.
اين ماهواره ها سيگنال هاي راديويي(شامل اطلاعاتي درباره ماهواره) را به زمين مي فرستند که يک گيرنده Gps که روي زمين قرار دارد، مي تواند اين سيگنال ها را دريافت کند و طول، عرض و ارتفاع جغرافياي گيرنده را مشخص کند.
يکي از مشکلاتي که در سيستم ناوبري Gps وجود دارد،گران قيمت بودن ساعت اتمي است. قيمت اين ساعت ها حدود 50 تا 100 هزار دلار است که فقط در ماهواره هاي Gps از اين ساعت ها استفاده مي شود. در گيرنده هاي Gps معمولي روي زمين، از ساعت هاي معمولي ديجيتالي استفاده مي شود. به همين دليل امکان اختلال در سيستم زماني وجود دارد.
 
مشکل مهم ديگر اين است که ماهواره ها سيگنال هاي راديويي را خارج از جو زمين ارسال مي کنند. اين امواج بايد از اتمسفر زمين عبور کنند و اتمسفر سرعت انتقال سيگنال ها را کم مي کند. بنابراين امواج با تأخير چند صدم ثانيه اي به گيرنده هاي Gps مي رسند اما گيرنده هاي Gps از وجود اتمسفر زمين خبر نداشته و محل ماهواره هاي ارسال کننده امواج را دورتر از موقعيت حقيقي شناسايي مي کنند. براي رفع اين مشکل، از ايستگاه هاي (dGpsdifferentialGps) که روي زمين و در مکان هاي مشخصي قرار دارند، استفاده مي شود. اين ايستگاه ها فاصله دقيق بين ماهواره ها تا همان ايستگاه را مي دانند و در صورت بروز خطاي حاصل از اتمسفر زمين، اين خطا را با سيگنال هاي راديويي به دستگاه هاي گيرنده Gps انتقال مي دهند تا آنها نيز از اين درصد خطا با خبر باشند. اما دو نکته مهم در اين رابطه وجود دارد؛ اولين نکته اين است که دستگاه هاي گيرنده Gps بايد مجهز به سيستم DGps باشند و نکته دوم اينکه ايستگاه هاي DGps، امواج راديويي را در همان منطقه و در اختيار گيرنده هاي GPS همان منطقه قرار مي دهند، زيرا ضخامت اتمسفر زمين در نقاط مختلف متفاوت است و از اين رو در هر ناحيه، تنها ايستگاه DGPS خاص همان ناحيه قابل استفاده است. از ديگر مشکلات گيرنده هاي GPS اين است که در ساختمان ها نمي توان از آنها استفاده کرد، زيرا امواج راديويي متصاعد شده از ماهواره ها به درستي از ساختمان ها عبور نمي کنند و حتماً بايد در محيط بدون مانع، از گيرنده هاي GPS استفاده شود.
امروزه بهاي گيرنده هاي GPS به طور چشمگيري کاهش پيدا کرده است و هم اکنون در کشور ما با بهايي معادل يک عدد گوشي متوسط موبايل نيز مي توان يک گيرنده GPS تهيه کرد. در کشورهاي توسعه يافته از اين سيستم جهت کمک به راهبري خودرو، کشتي و انواع وسايل نقليه استفاده مي شود. هر چه نقشه هاي منطقه اي که در حافظه گيرنده بارگذاري مي شود دقيق تر باشد، سرويس هايي که از GPS مي توان دريافت داشت نيز ارتقا مي يابند. براي مثال مي توان از GPS مسير نزديک ترين پمپ بنزين، تعميرگاه يا ايستگاه قطار را سؤال کرد و مسير پيشنهادي را دنبال کرد. دقت مکان يابي اين سيستم در حد چند متر است که بسته به کيفيت گيرنده تغيير مي کند. از سيستم محل يابي جهاني مي توان در کارهايي چون نقشه برداري و مساحي، پروژه هاي عمراني، کوهنوردي، کايت سواري، سفر در مناطق ناشناخته، کشتيراني و قايقراني، عمليات نجات هنگام وقوع سيل و زمين لرزه هر فعاليت ديگر که نيازمند محل يابي باشد، بهره برد.

TOMTOM GO 750
 

مدل TOMTOM GO 750 قابليت کنترل با صدا را با قابليت هاي قبلي دستگاه هاي TOMTOM اضافه کرده است. البته اين دستگاه GPS است. نداشتن قابليت هاي مربوط به ترافيک با توجه به قيمت اين مدل، نااميد کننده است اما کاربراني که از مدل استفاده مي کنند، آن را يکي از زيباترين دستگاه هاي GPS مي دانند و از تجربه رانندگي به کمک اين دستگاه راضي هستند.
اين مدل TOMTOM اولين دستگاه GPS مجهز به کنترل صداست و توليد کنندگان اين مدل روي اين موضوع تبليغات زيادي کرده اند. همچنين طراحي اين مدل کمي بهتر شده است و کارايي سيستم بلوتوث آن نيز بهتر شده است اما قابليت پايين آن در مورد وضعيت ترافيک، نکته منفي آن به شمار مي رود. GPS هاي TOMTOM به خاطر سادگيشان معروفند و مدل GO 750 برخلاف اينکه ظاهرش با مدل هاي ديگر TOMTOM کمي متفاوت است، از اين قاعده مستثنا نيست.تمام ويژگي هاي کليدي اين مدل، مانند مدل هاي قبلي است: يک صفحه لمسي که اين مکان را ايجاد مي کند که تمام عمليات مربوطه با تماس انگشت کاربر با اين صفحه انجام شود و يک دکمه براي خاموش و روشن کردن دستگاه. قوس بيشتر طراحي فيزيکي و يک قاب نقره اي رنگ زيبا،ظاهر اين مدل را از مکان هاي قبلي مجزا کرده است.
جست و جوي يک نشاني خاص تقريباً مانند مدل هاي قبلي سري GO است و تفاوت اصلي در اين است که اين دستگاه GPS قابليت کنترل با صدا را اضافه کرده است. 140 دستور مختلف براي اين مدل در نظر گرفته شده است که اين مکان را ايجاد مي کند که علاوه بر طي کردن مسير به سمت مقصد مورد نظر، شما مي توانيد يک مسير مسدود شده را دور بزنيد، نقشه منطقه مورد نظر را بزرگ تر يا کوچک تر کنيد، صداي دستگاه را کنترل کنيد و يک محل خاص را به مجموعه محل هاي مورد علاقه تان اضافه کنيد. سيستم کنترل با صدا به راحتي فعال مي شود/ کافي است در محيط اصلي نرم افزار اين دستگاه، آيکون ميکروفون را لمس کنيد. حالا کافي است دستور مورد نظرتان را به GO 750 بگوييد و دستگاه عمل خواسته شده را انجام بدهد. اما مانند بيشتر سيستم هاي تشخيص صدا، اين سيستم هم اشکالات زيادي دارد. اين دستگاه معمولاً براي درست فهميدن دستوري که کاربر مي دهد، کمي مشکل دارد و کاربر بايد کمي به ميکروفون دستگاه نزديک شود و با صداي بلند و واضح دستور مورد نظرش را بيان کند. يکي از قابليت هاي جالب مدل هاي TOMTOM اين مکان است که کاربران اين مدل ها اين امکان را دارند که نقشه هايي را که خودشان ويرايش مي کنند، به اشتراک بگذارند.کاربران مي توانند تغييرات جاده ها را روي نقشه تصحيح کنند، شماره تلفن ها را ويرايش کنند يا خيابان هاي جديد را به نقشه اضافه کنند. سپس به کمک نرم افزاري که TOMTOM طراحي کرده است، اين نقشه را آپلود کنيد. نقشه شما بعد از اينکه خطاهاي احتماليش تصحيح شد، روي يک پرتال قرار مي گيرد و کاربران ديگر TOMTOM مي توانند از اين نقشه استفاده کنند. مدت زمان کار کردن باتري در مدل GO 750 حداکثر سه ساعت است. متأسفانه TOMTOM براي مدل GO 750 شارژر AC در نظر نگرفته است و کاربر بايد به کمک کابل USB يا يک شارژر اتومبيل براي شارژ کردن دستگاه ناوبريش استفاده کند.
 عنوان: GPS چيست؟

ويژگي هاي اصلي
 

رزولوشن: 480*272
سايز صفحه نمايش: 4.3 اينچ
حافظه داخلي: 1024 مگابايت
اتصال بي سيم: BLUETOOTH

نقاط قوت و ضعف
 

صفحه لمسي حساس
کنترل با صدا
کيفيت نمايش عالي
نداشتن قابليت هاي ترافيکي
کنترل با صدا گاهي خوب کار نمي کند.

NAVIGON 8410
 

مسير ياب ماهواره اي NAVIGON 8410 يکي از جديدترين مدل هاي مسير ياب هاي ماهواره اي است. اين مسير ياب مي تواند اطلاعات مربوط به وضعيت ترافيک، وضعيت جوي و آب و هوا را دريافت کند و مناسب ترين مسير را به کاربرش ارائه کند. همچنين اين مسير ياب قادر است از نقشه هاي گوگل براي مسير يابي استفاده کند.علاوه بر اين، کاربران اين مسير ياب تا دو سال بعد از خريدن اين محصول مي توانند به نقشه هاي NAVIGON دسترسي داشته باشند و از آنها استفاده کنند.
اين مدل طراحي چشمگيري دارد. با طراحي باريک و قاب فلزي و نقره اي رنگ آن مي تواند يک همراه زيبا براي رانندگي شما باشد.
مدل 8410 يک صفحه نمايش پنج اينچي دارد که در بين مسير ياب هاي ماهواره اي، يکي از بزرگ ترين صفحه هاي نمايش به شمار مي رود و جزئيات صفحه نمايش براي کاربر به راحتي مي تواند قابل ديدن باشد.بالاي دستگاه تنها يک دکمه قرار دارد که کار روشن و خاموش کردن دستگاه را بر عهده دارد. يک حفره تقريباً غيرقابل رؤيت در جلوي دستگاه قرار دارد که ميکروفون دستگاه به شمار مي رود. زير دستگاه هم يک ورودي شارژر USB، پورت مموري SD و خروجي هدفون قرار دارد. طراحي اين مدل NAVIGON بسيار زيبا و حرفه اي است و ممکن است بسياري از مسيرياب هاي ديگر در برابر اين مدل يک مسير ياب غيرحرفه اي به نظر برسند. طرح اين مسير ياب NAVIGON، نمونه اي از طراحي پيچيده در عين سادگي است.
 عنوان: GPS چيست؟
صفحه نمايش اين مسير لمسي است و به طور کامل با اين صفحه نمايش کنترل مي شود. براي کاربران اروپايي، نقشه تمام کشورهاي اروپايي (شامل نقشه 40 کشور اروپايي) در دسترس است. کاربر مي تواند از طريق بلوتوث، تلفن همراهش را به مسير ياب متصل کند و مقصد مورد نظرش را به مسير ياب بدهد. همچنين وارد کردن آدرس به صورت دستي کار ساده اي است. کد پستي، شهر، خيابان و شماره را به اين مسير ياب مي دهيد و مسيرياب محلي را که در آن قرار داريد روي نقشه مشخص مي کند، سه مسير مختلف را به شما پيشنهاد مي کند، مسافت و زمان تقريبي هر کدام از اين مسير ها را هم نمايش مي دهد.
NAVIGON 8410 قابليت کنترل شدن با صدا را هم دارد. براي فعال کردن اين قابليت کافي است انگشتتان را به کنار دستگاه بکشيد. اما قابليت براي تشخيص دادن صدا کمي پايين است و بايد کمي تلاش کنيد تا بتوانيد فرماني را که مي خواهيد به درستي به مسير ياب بگوييد. اما زياد نگران نباشيد، مسير ياب براي اينکه مطمئن شود شما را به مقصد مورد نظرتان خواهد برد، بعد از اينکه شما آدرس را به مسير ياب گفتيد، مقصد مورد نظر را براي شما تکرار مي کند و از شما مي خواهد که آن را تأييد کنيد. اگر اشتباهي رخ داده باشد، شما مي توانيد مسير را مجدداً تصحيح کنيد. يکي از جذاب ترين قابليت هاي اين مسير ياب،قابليت نمايش سه بعدي آن است. در اين حالت مي توانيد خيابان ها و ساختمان هاي محلي را که در آن رانندگي مي کنيد، به صورت سه بعدي در مونيتور اين دستگاه ببينيد. هر وقت هم که از اين حالت خسته شديد، مي توانيد نمايش سه بعدي را غيرفعال کنيد، به حالت نمايش دو بعدي برگرديد و به رانندگي ادامه بدهيد.

MIO C725
 

مسيرياب MIO C725 طوري طراحي شده است که تعداد زيادي از قابليت هاي مربوط به مولتي مديا را ارائه مي کند. به اين ترتيب اين مسيرياب قادر است زماني را که پشت فرمان اتومبيل مشغول رانندگي هستيد، به زمان لذت بخشي تبديل کند.
نخستين چيزي که در مورد اين مسيرياب به چشم مي آيد، صفحه نمايش هفت اينچي آن است. صفحه نمايش هفت اينچي اين مسيرياب، نسبت به مسيرياب هاي ديگر، بسيار بزرگ تر است و اين صفحه نمايش بزرگ مي تواند براي تماشاي فيلم و برنامه هاي تلويزيون مناسب باشد. بله، اين مسيرياب قادر است به کمک آنتني که با آن اطلاعات مربوط به ترافيک را دريافت مي کند، برنامه هاي تلويزيوني را هم دريافت کند.
البته اين دستگاه براي اتومبيل هاي کوچک مناسب نيست، زيرا صفحه نمايش بزرگ آن فضاي زيادي از ديد راننده را اشغال مي کند.
 عنوان: GPS چيست؟
ديگر ويژگي اين دستگاه اين است که به راحتي قابل حمل است. همراه دستگاه يک روکش چرمي ارائه مي شود که مي تواند نقش محافظ را براي دستگاه بازي کند. به اين ترتيب و با توجه به اينکه اين دستگاه قادر است فرمت هاي صوتي و تصويري مختلفي را پشتيباني کند، اين مسيرياب مي تواند به عنوان يک پلير قابل حمل استفاده شود.
ظاهر اين مسيرياب طوري طراحي نشده است که يک محصول جذاب به نظر بيايد. در طراحي آن خلاقيت چشمگيري وجود ندارد و جنس قاب پلاستيکي آن کمي از حد متوسط بالاتر است. ضخامت اين مسير ياب 23 ميلي متر است و نسبت به مسيرياب هاي ديگر کمي ضخيم تر است.
طراح اين مدل سعي کرده است که تعداد دکمه هاي محصول را به حداقل برساند. اين مسيرياب فقط سه دکمه دارد که همگي بالاي آن قرار گرفته اند. يکي براي خاموش و روشن کردن مسير ياب، دومي براي رفتن به حالت پخش تلويزيون و سومي براي قطع کردن صداي دستگاه.
اين مسيرياب داراي ورودي USB 2.0 و پورت مموري SD است. همچنين ورودي تصوير اين مسيرياب اين امکان را به کاربر مي دهد که ازر اين مسيرياب به عنوان يک مونيتور کوچک براي تماشاي فيلم استفاده کند.
دستگاه مي تواند با يک شارژر AS شارژ شود و اين امکان را به وجود مي آورد که هر جا که کاربر به برق دسترسي داشته باشد، بتواند از اين دستگاه استفاده کند.
مثل هر وسيله ديگري، اين مسيرياب هم نواقصي دارد و مهم ترين نقص آن نداشتن قابليت اتصال از طريق بلوتوث است. اين دستگاه از WI-FI پشتيباني نمي کند. بنابراين اين مسيرياب قادر نيست به راحتي به فهرست تلفن ها و آدرس هاي تلفن همراه شما دسترسي داشته باشد.

ويژگي هاي اصلي
 

رزولوشن: 480*800
اندازه صفحه نمايش: 7 اينچ
حافظه داخلي: 64 مگابايت
قابليت پشتيباني از کارت حافظه تا حجم 2 گيگابايت
قابليت پخش تصاوير ويدئو و MP3

نقاط قوت و ضعف
 

صفحه نمايش 7 اينچي
قابليت اتصال بلوتوث و WI-FI ندارد.

GARMIN NUVI 3790T
 

GARMIN سعي کرده است اين مدل از مسيرياب هاي ماهواره اي اش را باريک تر از مدل هاي قبلي بسازد. اين مدل با داشتن 122 ميلي متر طول و 75 ميلي متر عرض، تنها 8/9 ميلي متر ضخامت دارد که اين تقريباً نصف ضخامت مدل هاي ديگر مسيرياب هاي GARMIN است.اين مدل حتي از IPHONE 4 هم نازک تر است. وزن اين مدل هم کمي بيشتر از 113 گرم است. وزن و ضخامت کم اين مدل، ويژگي مناسبي است که باعث مي شود به راحتي درون جيب قرار بگيرد.
تنها دکمه فيزيکي دستگاه بالاي قاب دستگاه قرار دارد. اگر آن را يک بار فشار دهيد، دستگاه قفل مي شود و اگر دکمه را فشار دهيد و در همان حالت نگه داريد، دستگاه خاموش (يا روشن) مي شود. در لبه سمت راست دستگاه پورت مموري MICRO SD قرار دارد. در زير دستگاه ورودي کابل MICRO-USB قرار دارد و در کنار لبه سمت چپ حفره کوچکي قرار گرفته که در واقع ميکروفن دستگاه است. از طريق اين ميکروفن کاربر مي تواند مسيرياب را از طريق صدا کنترل کند.
صفحه نمايش اين دستگاه مانند بسياري از مسيرياب هاي جديد، لمسي است. اندازه اين صفحه نمايش 4/3 اينچ است و رزولوشن آن 800 در 480 پيکسل است. صفحه نمايش اين مدل «خازني» است که باعث مي شود عکس العمل آن سريع تر و بهتر باشد. اين ويژگي وقتي که بخواهيد روي صفحه نمايش دستگاه چيزي را تايپ کنيد ويژگي مهمي به شمار مي رود. اما نکته بد اين تکنولوژي صفحه نمايش آن است که براي کار کردن با آن، حتماً بايد با سطح پوستي انگشت صفحه نمايش آن را لمس کنيد و اگر دستکش در دستتان باشد، نمي توانيد با صفحه نمايش کار کنيد بنابراين استفاده از اين مسيرياب در مناطقي که آب و هواي سرد دارند، مناسب نيست.
 عنوان: GPS چيست؟
در داخل اين مسيرياب يک حسگر قرار دارد که مي توان وضعيت آن را نسبت به افق تشخيص بدهد و جهت تصوير را با اين وضعيت تنظيم کند و در يکي از وضعيت هاي افقي يا عمودي قرر بدهد. وضعيت افقي مي تواند هنگام رانندگي مناسب باشد و وضعيت عمودي براي زمان پياده روي.

ويژگي هاي اصلي
 

اندازه صفحه نمايش: 4/3 اينچ
رزولوشن تصوير: 480*800
اتصال: بلوتوث، USB

نقاط قوت و ضعف
 

ضخامت و وزن کم
دريافت اطلاعات ترافيک به صورت رايگان
هنگامي که دستگاه را در دست مي گيريد
دستگاه اطلاعات مربوط به ترافيک را نمي تواند دريافت

MOTOROLA MOTONAV TN765T
 

اين دستگاه مسيرياب ماهواره اي توليد MOTOROLA با صفحه نمايش نسبتاً بزرگ آن، از ديگر مسيرياب هاي ماهواره اي مجزا مي شود. صفحه نمايش MOTOROLA MOTONAV TN765T 5,1 اينچ است. نسبت ابعاد آن2/39:1 است که از صفحه نمايش هاي مسيرياب هاي ديگر که معمولاً نسبت آنها 16:9 است، عريض تر است.اين نسبت ابعاد باعث مي شود ارتفاع اين مسيرياب نسبت به ديگر مسيرياب هايي که صفحه نمايش بزرگ دارند، کمتر شود و اين يعني اين مسيرياب قسمت کمتري از فضاي ديد راننده را اشغال مي کند.
اين مسيرياب نسبت به مسيرياب هاي جديد تعداد بيشتري دکمه فيزيکي دارد. در قسمت بالايي اين دستگاه دکمه هاي خاموش و روشن و کليد دسترسي به موي اصلي قرار گرفته است. در لبه سمت چپ دکمه هايکم و زياد کردن و قطع کردن صدا قرار دارد. در لبه سمت راست هم دکمه هاي زوم و زوم بک و يک دکمه قابل تعريف قرار دارد. در قسمت زير دستگاه محل مموري MICRO SD و ورودي کابل MICRO-USB قرار دارد.
مسيرياب MOTOROLA MOTONAV TN765T تمام امکانات و قابليت هاي استاندارد يک مسيرياب را ارائه مي کند. وقتي که شارژر دستگاه وصل باشد، مي تواند اطلاعات مربوط به ترافيک بزرگراه ها را به صورت رايگان دريافت کند. اين مسيرياب قابليت اتصال بلوتوث هم دارد و مي تواند از طريق بلوتوث به يک تلفن همراه متصل شود و اس ام اس هاي کاربر را با صداي بلند بخواند. همچنين تعداد زيادي اس ام اس آماده در حافظه دستگاه وجود دارد که کاربر مي تواند بدون اينکه دستش را از فرمان اتومبيل بردارد، براي فرد مورد نظرش، اس ام اس بفرستد.
 
يکي از قابليت هاي منحصر به فرد اين مسيرياب، امکان برنامه ريزي سفر است. مي توانيد مکان هاي مختلفي را که در يک روز قصد داريد برويد، به اين مسيرياب بدهيد و از آن بخواهيد بهترين ترتيب را براي سفر به اين نقاط ارائه کند. مسير ياب، مسيري را به شما پيشنهاد مي کند که در کم ترين زمان و با طي کم ترين مسافت بتوانيد به تمام نقاطي که مي خواهيد برويد.
 عنوان: GPS چيست؟

ويژگي هاي اصلي
 

اندازه صفحه نمايش: 5/1 اينچ
رزولوشن: 854*358
قابليت پشتيباني از کارت حافظه تا حجم 4 گيگا بايت
قابليت اتصال بلوتوث

نقاط قوت و ضعف
 

نقشه هايي با جزئيات دقيق و مفيد
در دريافت اطلاعات کند است، روي مقصد نهايي دير ثابت مي شود.

MAGELLANROADMATE 1470
 

ROADMATE 1470 تمام ويژگي هاي معمولي مسيرياب همرده خودش را دارد. طول اين دستگاه 132 ميلي متر، عرض آن 84.5 ميلي متر و ضخامت آن 18 ميلي متر است. اين مسيرياب با ضخامت کم اش يکي از نازک ترين مسيرياب هاي موجود است و اين ضخامت کم، حمل کردن آن را بسيار آسان کرده است.
مانند بيشتر مسيرياب هاي مدرن، صفحه نمايش RIADMATE 1470 هم رنگي و هم لمسي است. اندازه صفحه نمايش اين مدل 4/7 اينچ است که يک صفحه نمايش مناسب و قابل توجه به شمار مي رود.صفحه نمايش اين مسيرياب به گونه اي طراحي شده است که نور خورشيد را بازتاب ندهد. اين ويژگي براي کساني که مي خواهند در مناطق آفتابي رانندگي کنند، بسيار قابل توجه است.
دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه در لبه بالايي قرار دارد و وقتي که اين دکمه را فشار دهيد،شمارش معکوس از پنچ تا يک آغاز مي شود و کاربر مي توان در اين چند ثانيه عمل خاموش شدن را کنسل کند.
زير دستگاه ورودي حافظه MINI-USB و MICRO-SD قرار گرفته است. از وروديMINI-USB مي توانيد براي شارژ کردن دستگاه و يا وصل کردن آن به يک کامپيوتر استفاده کنيد.
 عنوان: GPS چيست؟
سرعت عکس العمل صفحه نمايش لمسي اين مدل بسيار بالاست و اين باعث مي شود که انجام عمليات با آن سريع تر باشد. اما صفحه کليدي که روي صفحه نمايش به نمايش در مي آيد، QWERTY نيست و به ترتيب حروف الفبا مراب شده است. اين باعث مي شود که سرعت نوشتن کاربر(به دليل ناآشنا بودن اين صفحه کليد) پايين باشد.
اين مسيرياب قابليت نمايش سه بعدي هم دارد و به راحتي مي توان بين دو حالت دو بعدي و سه بعدي سوئيچ کرد. همراه اين مسيرياب آنتن دريافت اطلاعات ترافيک وجود ندارد ولي به کمک يک آنتن گيرنده موج FM مي تواند به اطلاعات ترافيک دسترسي داشته باشد.
روي هم رفته، اين مدل از مسيرياب هاي ماهواره اي، نسبت به مدل هاي همرده اش، قيمت کمتري دارد. صفحه نمايش آن بزرگ تر، سرعت عکس العمل آن بيشتر و امکانات و قابليت هاي آن بيشتر است.
هنگام خريدن اين محصول دقت کنيد: در ابتدا تنها نقشه کشورهاي آمريکا، کانادا و پورتوريکو روي آن قرار دارد.

ويژگي هاي اصلي
 

اندازه صفحه نمايش: 4/7 اينچ
رزولوشن: 272*480
پشتيباني از حافظه خارجي MICRO SD

نقاط قوت و ضعف
 

صفحه نمايش لمسي سرعت عکس العمل بالايي دارد.
صفحه کليد QWERTY نيست.

NEXTAR 43LT
 

اگر شما يک فرد پرمشغله هستيد و به خاطر شغلي که داريد، مجبوريد که از شهري به شهر ديگر سفر کنيد و نمي خواهيد وقت تان را در ترافيک تلف کنيد يا در مسيرهاي انحرافي راه خودتان را گم نکنيد، بهترين کار ممکن اين است که از يک مسير ياب ماهواره اي استفاده کنيد. سيستم هاي مسيرياب ماهواره اي به خاطر قيمت نسبتا بالايي که دارند، معمولاً از طرف کساني که نمي خواهند اين مقدار پول را بابت اين سيستم بپردازند،کنار گذاشته مي شوند و به جاي آن از همان نقشه هاي کاغذي قديمي استفاده مي کنند. اما nextar 43Lt نسبت به مسيرياب هاي رده بالا قيمت بسيار پايين تري دارد. بنابراين اگر مي خواهيد به راحتي محل هايي را که مي خواهيد، پيدا کنيد، مناسب ترين مسيرها را به سادگي انتخاب کنيد و از رانندگي تان بيشتر از هميشه لذت ببرند، nextar43lt مي تواند يک همراه خوب براي سفر شما باشد.
اندازه صفحه نمايش اين مدل 4/3 اينچ است و رزولوشن آن 272*480 پيسکل است. اين اندازه براي يک مسيرياب ماهواره اي اتومبيل اندازه مناسبي است و نه ديد راننده را محدود مي کند و نه آن قدر کوچک است که راننده در ديدن جزئيات دچار مشکل شود. سيستم هدايت اين مسيرياب ماهواره اي ساده است و استفاده از آن پيچيده و گيج کننده نيست. در اين حالت مسافت مانده به پيچ بعدي قسمت سمت چپ بالاي صفحه قرار دارد، نام خيابان بعدي را مي توانيد در قسمت وسط بالاي صفحه پيدا کنيد و مدت زمان باقيمانده تا رسيدن به مقصد هم در قسمت پايين چپ صفحه قابل مشاهده است. اين مسيرياب حالت سخنگو هم دارد که در اين حالت مسيرياب به شما مي گويد که چه زماني و به چه سمتي بايد بپيچيد. اين مسيرياب قابليت اتصال بلوتوث ندارد و حافظه کمتري براي ذخيره کردن اطلاعات مربوط به نقشه دارد. اما اگر نمي خواهيد از اين امکانات استفاده کنيد و نمي خواهيد بابت آنها پول اضافي پرداخت کنيد، nextra43lt انتخاب مناسبي مي تواند باشد.
 عنوان: GPS چيست؟

ويژگي هاي اصلي
 

اندازه صفحه نمايش:4.3اينچ
رزولوشن:272*480
حافظه داخلي ندارد.
از حافظه هاي جانبي sd پشتيباني مي کند.

نقاط قوت و ضعف
 

قيمت پايين
نمايش سه بعدي
اتصال بلوتوث ندارد.
مسيرياب ماهواره اي روي تلفن همراه

GARMINasusm20
 

حاصل همکاري يک شرکت مشهور توليد دستگاه هاي ناوبري ماهواره اي، Garmin و يک کمپاني پيشرو در زمينه تکنولوژي asus، تاکنون دو دستگاه تلفن همراه با قابليت هاي مسيريابي garmin-asus بوده است. اولين محصول اين همکاري، مدل L60 بود که سيستم عامل آن لينوکس است. صفحه نمايش اين دستگاه ضد بازتابش نور است که ويژگي بسيار مناسبي براي مسير ياب هاي اتومبيل است.دومين محصول مشترک اين دو شرکت، مسيرياب-موبايلgarmin asusm20 است که سيستم عامل آن ويندوز موبايل6/1 (wm6.1) است. اولين چيزي که در مورد مدل m20 به چشم مي آيد،اندازه کوچک آن است. ابعاد اين مدل 95.3 در 52.5 در 12.8 ميلي متر است که باعث مي شود ظاهر بسيار جمع و جوري داشته باشد. وزن آن تنها 99 گرم است. با داشتن اين وزن و ابعاد، مي توان به راحتي اين تلفن همراه را در داخل جيب و يا يک کيف دستي کوچک حمل کرد. اين تلفن همراه طراحي زيبا و مدرني دارد. صفحه اصلي m20 تنها يک جفت دکمه براي عمليات مربوط به تلفن و يک پد کنترلي براي چهار جهت اصلي دارد. صفحه اصلي اين گوشي صيقلي و براق است و قسمت پشت آن از جنس پلاستيک است. روي هم رفته طراحي اين دستگاه ساده، زيبا، مدرن و جذاب است.
نکته اي که در مورد گوشي هاي کوچک و سبک وجود دارد اين است که فضاي زيادي براي داشتن يک صفحه نمايش بزرگ وجود ندارد. اين موضوع در مورد m20 هم صدق مي کند و اندازه صفحه نمايش vga آن تنها 2.8 اينچ است. اين اندازه يک اندازه معمول براي يک تلفن هوشمند معمولي است. اما معمولاً صفحه نمايشي که براي اين تلفن هاي همراه به کار مي رود، qvga هستند که رزولوشن آنها يک چهارم صفحه نمايش هاي vga است. همان طور که احتمالاً مي توانيد تصور کنيد، با داشتن يک صفحه نمايش کوچک با چهار برابر رزولوشن گوشي هاي معمول، m20 نسبت به صفحه نمايش هاي qvga، تصاوير و متن هاي بسيار ظريف تر و باکيفيت تر خواهد داشت. اما رزولوشن بالاتر هميشه خوب نيست. مشکل زماني به وجود مي آيد که بخواهيد روي يک آيکون کوچک يا يک لينک کليک کنيد. براي اين کار تقريباً هميشه به قلم گوشي نياز خواهيد داشت.
براي شارژ کردن وصل کردن به کامپيوتر و وصل کردن هدفون، در قسمت زير گوشي يک ورودي mini-usb قرار گرفته است. ممکن است ترجيح بدهيد از هدفون هاي معمولي خودتان استفاده کنيد. توليد کنندگان اين گوشي فکر اين موضوع را هم کرده اند و يک تبديل کننده همراه گوشي قرار داده اند.
 عنوان: GPS چيست؟
m20 کارت حافظه جانبي نمي خورد و تنها از حافظه داخلي آن که چهار گيگابايت است، مي توانيد استفاده کنيد.
قابليت هاي اتصال بي سيم m20 با استانداردهاي روز هم خواني دارد و از سيستم هاي بلوتوث، wi_fi و hsdpa پشتيباني مي کند.
از آنجا که m20 نام garmin را هم يدک مي کشد، بالطبع داراي امکانات مسيريابي نيز خواهد بود. سخت افزار مسيرياب m20 از پردازنده gualcomm msm7200a است. اين پردازنده در بين تلفن هاي همراه هوشمند بسيار معمول است و در اينجا تنها تفاوت در نرم افزار m20 است. وقتي m20 را روشن مي کنيد، سه آيکون بزرگ روي صفحه آن مي بينيد. يکي براي وارد شدن به قسمت نرم افزارهاي مربوط به تلفن همراه و دو تاي ديگر براي وارد شدن به قسمت هاي جست و جو و ديدن نقشه مسيرها در نظر گرفته شده است. در قسمت بالاي صفحه هم چند آيکون براي دسترسي سريع به چند نرم افزار قرار گرفته است که کاربر مي تواند متناسب با نياز خودش آنها را انتخاب کند.
در کنار نشانگر سيگنال تلفن، يک نشانگر سيگنال gps قرار گرفته است. با کليک کردن روي آن پنجره اي باز مي شود که مي توانيد به کمک آن يک محل خاص يا يک آدرس را جست و جو کنيد و يا از محل هاي نزديک شما باخبر شويد. به اين ترتيب مي توانيد به راحتي بدانيد خودپردازها، رستوران ها و پارکينگ هاي نزديک شما دقيقاً کجا قرار دارند. اما صفحه نمايش کوچک 2/8 اينچي m20 باعث مي شود اين دستگاه به عنوان مسيرياب اتومبيل چندان مناسب نباشد.

ويژگي هاي اصلي
 

اندازه صفحه نمايش: 2/8 اينچ
رزولوشن صفحه نمايش: 640*480
حافظه داخلي: چهار گيگا بايت
از حافظه جانبي پشتيباني نمي کند.

نقاط قوت و ضعف
 

امکانات و قابليت هاي gps بسيار خوبي دارد.
سبک و زيباست.
صفحه نمايش آن کوچک است.
شارژ باتري دوام زيادي ندارد.

nokia n97
 

nokia n97 بهترين محصول شرکت نوکيا از لحاظ سيستم ناوبري و gps است. اين گوشي موبايل طراحي بسيار زيبايي دارد، از نظر سخت افزاري بسيار قدرتمند است و بيشترين امکانات و قابليت هاي ممکن را دارد. همچنين اين مدل اولين مدل گوشي هاي نوکياست که يک صفحه نمايش لمسي بزرگ دارد. اندازه صفحه نمايش آن 3/5 اينچ است.
قابليت اتصال بي سيم n97 از طريق بلوتوث و wi-fi است. از سيستم g3.5 هم پشتيباني مي کند و مي تواند از طريق بلوتوث به يک مودم تبديل شود. اما قابليت اتصال usb ندارد و در حالتي که از طريق بلوتوث به يک لپ تاپ وصل شود، مقدار مصرف باتري آن زياد است.
 عنوان: GPS چيست؟
دوربين پنج مگاپيکسلي اين گوشي هم يکي از ويژگي هاي مناسب آن است و مي تواند انتخاب مناسبي براي کساني باشد که دوست دارند با موبايلشان عکاسي کنند.
n97 صفحه کليد qwerty دارد که زير صفحه نمايش آن قرار گرفته است. کاربر مي تواند صفحه نمايش را به صورت کشويي باز کند و از ين صفحه کليد استفاده کند. اما قابليت مهمي که در اينجا ما را به مدل n97 نوکيا علاقه مند کرده است، قابليت ها و امکانات gps اين مدل نوکياست.n97 از نقشه هايي که خود نوکيا تهيه کرده است، براي مسيريابي استفاده مي کند. برخلاف نقشه هاي گوگل، نقشه هاي نوکيا مي توانند روي دستگاه ذخيره شوند و ديگر نيازي نيست که براي استفاده مجدد از يک نقشه خاص، آن نقشه به طور کامل بارگذاري شود. بنابراين مي توانيد يک بار نقشه تمام جهان را که تنها چهار گيگابايت است روي n97 دانلود کنيد و با خيال راحت به هر جاي دنيا که مي خواهيد سفر کنيد. اما نقشه هاي نوکيا نسبت به گوگل، امکانات کمتري دارند. به عنوان مثال شما نمي توانيد مقصد مورد نظرتان را روي يک نقشه نوکيا علامت گذاري کنيد. حافظه داخلي 32n97 گيگابايت است و مي تواند از يک حافظه جانبي 16 گيگابايتي هم پشتيباني کند. اين مقدار حافظه براي يک تلفن همراه که بخواهد هم به عنوان مسيرياب استفاده شود و هم يک پخش کننده موسيقي هم باشد، مناسب است.

ويژگي هاي اصلي
 

اندازه صفحه نمايش: 3/5 اينچ
رزولوشن: 360*640
حافظه داخلي :32 گيگابايت
از حافظه جانبي تا حجم 16 گيگابايت پشتيباني مي کند.
قابليت اتصالwi-fi و hsdpa
دوربين 5 مگا پيکسل

نقاط قوت و ضعف
 

حافظه داخلي 32 گيگابايتي، قابليت ها و امکانات معمول يک مسيرياب ماهواره اي را دارد.
پردازنده کمي ضعيف است و عمليات به کندي انجام مي شود.
صفحه نمايش لمسي به خوبي کار نمي کند.

samsung 18000 omnia 11
 

omnia 11 يکي از بهترين گوشي هاي هوشمند سامسونگ است. صفحه نمايش اين مدل wvga amoled است.wvga به اشاره مي کند که رزولوشن اين صفحه نمايش 800*480 پيکسل است. البته اين رزولوشن در بين صفحه نمايش هاي تلفن هاي هوشمند چندان خارق العاده نيست. نکته مهم amoled بودن آن است. اين ويژگي باعث مي شود که صفحه نمايش اين گوشي کيفيت بسيار بالا و خارق العاده اي داشته باشد.
قدرت پردازنده 800omnia 11 مگاهرتز است که در بين گوشي هاي هوشمند، يکي از سريع ترين پردازنده ها به شمار مي رود. حافظه داخلي اين گوشي سامسونگ دو گيگابايت است و مدل هاي 8 و 16 گيگا بايتي آن ها در بازار موجود است. omnia 11 از حافظه جانبي تا حجم 32 گيگا بايت پشتيباني مي کند.سيستم عامل اين موبايل هوشمند ويندوز موبايل 6.1 است و نسخه 6.5 هم مي تواند روي آن نصب شود. همچنين اتصال wi-fi را هم دارد.
 عنوان: GPS چيست؟
اما نکته مهم اين است که اين گوشي از سيستم gps پشتيباني مي کند.اين مدل گوشي سامسونگ يک گيرنده داخلي gps دارد و قابليت پشتيباني از سيستم a-gps را هم دارد. a-gps سيستمي است که مي تواند امکان دسترسي به نقشه هاي محلي را در زمان کوتاه تري فراهم کند. دسترسي به اطلاعات gps با سيستم a-gps چيزي در حدود پانزده ثانيه طول مي کشد و در حالت معمولي اين زمان در حدود يک دقيقه است.omnia 11 18000 صفحه نمايشي به اندازه 3/7 اينچ دارد که مي تواند اندازه بسيار مناسبي براي يک مسير ياب ماهواره اي اتومبيل باشد. متأسفانه در ابتدا يک نرم افزار مسيريابي روي اين گوشي سامسونگ نصب نشده است اما نرم افزار ناوبري route66 مي تواند يک انتخاب مناسب براي omnia11 18000 باشد.
به کمک اين نرم افزار مي توانيد نقشه هاي گوگل را روي omnia 18000 بارگذاري کنيد و از قابليت هاي مسيريابي اين گوشي بهره مند شويد.

ويژگي هاي اصلي
 

اندازه صفحه نمايش: 3/7 اينچ
رزولوشن: 480*
حافظه داخلي: 16گيگابايت
از حافظه جانبي تا حجم 32 گيگابايت پشتيباني مي کند.
قابليت اتصال wi-fi ،hsda و dlna

نقاط قوت و ضعف
 

صفحه نماش amoled که تصاوير را با کيفيت بسيار بالايي نمايش مي دهد.
صفحه نمايش زير نور به خوبي ديده نمي شود.
منبع: نشريه همشهري دانستنيها ويژه نامه ديجيتال اسفند 89




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما