تنها دو بار زندگي مي کنيم

مجيد نور دوست/يکي ديگر از بازي هاي بسيار خوبي که در سال 2010 عرضه شدو اين سال را به سالي پر بار براي بازي هاي کامپيوتري تبديل کرد، نسخه دوم بازي mass effect بود. نسخه اول اين بازي که در سال 2007 عرضه شد، المان هاي جديدي را به سبک نقش آفريني اضافه کرد و باعث شد بازيکنان با سبک تازه اي رو به رو شوند. خيلي ها منتظر بودند تا ببينند
شنبه، 30 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تنها دو بار زندگي مي کنيم

 تنها دو بار زندگي مي کنيم
تنها دو بار زندگي مي کنيم


 





 
مجيد نور دوست/يکي ديگر از بازي هاي بسيار خوبي که در سال 2010 عرضه شدو اين سال را به سالي پر بار براي بازي هاي کامپيوتري تبديل کرد، نسخه دوم بازي mass effect بود. نسخه اول اين بازي که در سال 2007 عرضه شد، المان هاي جديدي را به سبک نقش آفريني اضافه کرد و باعث شد بازيکنان با سبک تازه اي رو به رو شوند. خيلي ها منتظر بودند تا ببينند دنباله اين بازي چگونه خواهد بود و داستان بازي به کجا مي رسد. اينکه آيا نسخه جديد مي توانست همان قدر که نسخه اصلي جاودانه بود، جاودانگي کند؟ سؤالي بود که سال گذشته ميلادي به آن جواب داده شد. ناگفته نماند قسمت سوم بازي هم در سال جديد ميلادي منتشر خواهد شد.
در قسمت هاي پاياني نسخه اول ديديم که سفينه نرماندي به شدت مورد حمله قرار گرفت و کاپيتان شپارد و گروهش در خطري بزرگ قرار گرفتند. شپارد تمام افراد سفينه را از آن خارج کرد اما در آخرين لحظات، خودش مورد حمله بيگانه ها قرار گرفت و نتوانست نجات پيدا کند. جسد شپارد در فضايي بي انتها قرار مي گيرد. اما گروهي او را پيدا مي کنند و او را وارد پروژه اي به نام lazarus مي کنند. شپارد دو سال تمام در اين پروژه قرار مي گيرد و سرانجام به هوش مي آيد. پس از اتفاقات اوليه شپارد دوباره به سفينه نرماندي باز مي گردد. اما همه چيز براي او از نو آغاز شده است. بايد دوباره به دنبال گروه قبلي خودش برود و ياران اصلي اش را پيدا کند. اما اين تنها بخشي از کارهايي است او بايد انجام دهد. مأموريت اصلي چيزي است که دوباره شپارد و گروهش را به خطر مي اندازد. داستان بازي بسيار طولاني است و بازيکنان همواره مأموريت هاي بسيار زيادي را پيش رو خواهند داشت. مأموريت هاي فرعي زيادي در بازي قرار دارد که بازيکنان با کامل کردن آنها مي توانند امتيازات به خصوصي به دست بياورند. همچنين انجام بسياري از اين مأموريت ها به تکميل داستان اصلي بازي کمک زيادي مي کند.
تنها دو بار زندگي مي کنيم

گرافيک
 

بازي mass effect2 از جمله بازي هايي بود که گرافيک بسيار خوبي را به نمايش گذاشت تا حدي که اين بازي در مقايسه با نسخه اول که نقطه اول که نقطه عطفي در زمينه گرافيک بازي ها در زمان خودش محسوب مي شد، يک سر و گردن بالاتر بود.
بازي با استفاده از موتور بازي سازي unreal3 ساخته شده و سازندگان در اين بازي چهره ديگري از اين موتور بازي سازي را به نمايش گذاشتند. شخصيت هاي بازي از جزئيات بسيار خوبي بهره مند هستند که اين مسأله درتمام شخصيت هاي بازي ديده مي شود. تنوع مراحل بازي آن قدر زياد است که هرگز از اين تنوع خسته و يازده نخواهيد شد. اما در عوض فيزيک بازي چندان قوي نيست و تخريب پذيري آن چناني اي را در طول بازي شاهد نيستيم.
 
مشکل دير پردازش شدن بافت ها که يکي از مشکلات مرسوم unreal3 است، در اين بازي بسيار کم ديده مي شود و اين مسأله سطح کيفي بازي را بالاتر برده است.

موسيقي/صداگذاري
 

کار آهنگسازي بازي را جک والي(jack wall)انجام داده که آهنگسازي نسخه يک اين سري از بازي ها را هم خود او بر عهده داشته. شايد دليل اينکه موسيقي بسيار خوبي را هم در نسخه دوم شاهد هستيم، همين مسأله باشد. وال آشنايي خوبي با حال و هواي بازي دارد و با اين آگاهي موسيقي هاي بسيار خوبي رابراي بازي ساخته است . وال سابقه خوبي هم درزمينه آهنگسازي براي بازي هاي مختلف دارد که از بين آنها مي توان به tom clancys، splinter cell: pandora tomorrow و jade empire اشاره کرد. در کنار موسيقي بازي ما با افکت هاي صوتي خوبي رو به رو هستيم. براي حفظ سبک تخيلي بازي از صداهاي غير واقعي استفاده شده است؛ صداهايي که تازه به نظر مي رسند و کاملاً با محيط هاي تخيلي بازي هماهنگي دارند. براي صداگذاري روي شخصيت هاي بازي هم از پيشه گان بسيار خوب و بازيگران حرفه اي استفاده شده است. از صداي کري آنه موس بازيگر نقش ترينيتي در سه گانه ماتريکس، براي شخصيت آرياتي لوک، از صداي آقاي مارک مير صدا پيشه بازي هايي همچون «mass effect» ،«dragon age: origins» و «jade empire» براي شخصيت اصلي بازي يعني «commander shepard» استفاده شده.
تنها دو بار زندگي مي کنيم

گيم پلي
 

اين سري از بازي ها ترکيب خوبي از سبک نقش آفريني و سبک اکشن سوم شخص را به نمايش درآورده اند که هم حس نقش آفريني به خوبي در بازي حس مي شود و هم حس هيجان يک بازي اکشن. روند صحبت کردن و ديالوگ ها در بازي به همان صورت نسخه اول است. در طول بازي با اشخاص بسيار زيادي رو به رو خواهيد شد و بايد با آنها صحبت کنيد. يکي از مسائلي که باعث شده که اين بازي از صداگذاري زيادي استفاده کند، همين است. در جواب دادن به سؤال هايي که بازي پرسيده مي شود، بايد جوابي که فکر مي کنيد درست است را بدهيد. پاسخ ها در روند بازي تاثير زيادي دارند و خط داستاني بازي را تغيير مي دهند. به همين دليل است که save هاي نسخه اول در نسخه دوم تغييراتي را از نظر داستاني ايجاد مي کنند. روند گيم پلي بازي چندان سخت نيست اما شايد در اوايل بازي کمي گيج کننده باشد. سيستم ارتقاع قابليت ها و قدرت سلاح ها در بازي باز هم وجود دارد و طبق نسخه قبلي نقش مهمي را در طول بازي ايفا مي کند. تنوع سلاح ها در بازي زياد است و بازيکنان مي توانند همه آنها را ارتقا دهند. همچنين روند گيم پلي بازي را که براساس نوع کلاسي در ابتداي بازي براي شخصيت خود انتخاب مي کنيد، کمي متفاوت مي شود. اين تفاوت هم بيشتر در قابليت هاي شخصيت اصلي بازي است. سيستم اکشن بازي همانند ديگر بازي هاي سوم شخص است که پناه گرفتن و تيراندازي مهم ترين کار در اين قسمت هاست. مراحل بازي را به صورت گروهي انجام خواهيد داد. ياران شما بسيار خوب در بازي واکنش نشان مي دهند و هرگز جلوي دست و پاي شما حرکت نمي کنند. اين مسأله نشان مي دهد روي هوش مصنوعي بازي بسيار خوب کار شده و به همين دليل ياران شما در سطح بسيار خوبي در نبرد ها از خود واکنش نشان مي دهند و حتي شما را به خوبي پشتيباني مي کنند. يکي ديگر از بخش هايي که باعث شده بازي بسيار هيجان انگيز تر شود، صحنه پردازي ها و کارگرداني بسيار خوب صحنه هاي آن است.
تنها دو بار زندگي مي کنيم

نتيجه گيري
 

عنوان MASS EFFECT2 را مي توان يک بازي بسيار عالي نام برد، عنواني که مي تواند خود را به نوعي الگوي بسياري از بازي ها قرار دهد. اين بازي مي تواند به خيلي از شرکت هاي بازي سازي بياموزد که يک عنوان خوب بايد چگونه باشد. سري بازي هاي MASS EFFECT از جمله بازي هايي هستند که در اين نسل معرفي شدند و بدون کوچک ترين سابقه اي توانستند به موفقيت بسيار خوبي دست پيدا کنند.
منبع: نشريه همشهري دانستنيها ويژه نامه ديجيتال اسفند 89




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.