سرعت با مکمل واقعيت

بهزاد يوسفي: / در کشور ما سبک رانندگي از قديم الايام طرفداران بي شماري داشته. شايد به اين خاطر است که هيجان اين گونه بازي ها را نمي توان در سبک هاي ديگر بازي ها جست و همين دليل باعث مي شود که اين سبک از بازي ها براي آنها تکراري نشود. از اين رو تصميم گرفتيم فهرستي از بازي هاي مطرح سبک رانندگي شبيه سازي تهيه کنيم که طرفداران بي شماري دارند.
شنبه، 30 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرعت با مکمل واقعيت

 سرعت با مکمل واقعيت
سرعت با مکمل واقعيت


 






 

چند بازي سبک شبيه سازي رانندگي که بايد آنها را بشناسيد.
 

بهزاد يوسفي: / در کشور ما سبک رانندگي از قديم الايام طرفداران بي شماري داشته. شايد به اين خاطر است که هيجان اين گونه بازي ها را نمي توان در سبک هاي ديگر بازي ها جست و همين دليل باعث مي شود که اين سبک از بازي ها براي آنها تکراري نشود. از اين رو تصميم گرفتيم فهرستي از بازي هاي مطرح سبک رانندگي شبيه سازي تهيه کنيم که طرفداران بي شماري دارند.

Gran Turismo +7
 

دارندگان کنسول هاي play station ديگر با نام سري بازي هاي gran turismo آشنا هستند، يکي از قديمي ترين بازي هاي شبيه ساز رانندگي که توسط استوديوي بازي سازي polyphony digital و آقاي يامائوچي از سال 1997 ساخته و راهي بازار شده اند. سري بازي هاي GT جز معدود عنوان هايي هستند که روش نسل هاي مختلف PS مي توان يک نسخه از آنها را پيدا کرد. از PSONE گرفته تا PS3 و حتي PSP، شاهد يک نسخه از اين عنوان محبوب هستيم. از اين سري از بازي ها مي توان به عنوان پدر شبيه ساز سبک رانندگي هم ياد کرد. تنوع مسابقات، اتومبيل ها و پوشش کلاس هاي مختلف يکي از نکات جالب توجه اين سري از بازي هاست. سري بازي هاي GT هميشه يکي از عنوان هاي مطرح SONYوPS بوده اند که فروش چشمگيري هم داشته اند. اين سري از بازي ها تاکنون بيش از 60 ميليون واحد در سرتا سر دنيا فروش داشته اند. نسخه پنجم اين سري از بازي ها که پس از پنج سال روي کنسول PS3 عرضه شد، با دارا بودن 1000 اتومبيل و 70 مسير مختلف، تا اين لحظه بيش از 6 ميليون نسخه در سرتا سر دنيا فروش داشته است. سري بازي هاي GT را مي توان يکي از محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي هاي سبک رانندگي دانست.

Forza Motor sport +7
 

اگر تنها يک بازي باشد که بتواند با بازي بزرگي همچون GT رقابت کند، آن عنوان فقط سري بازي هاي FORZE motor sport خواهند بود. اين سري از بازي هاي يک رقيب جدي براي سري بازي هاي gran turismo به حساب مي آيند. اين عنوان در چند سال گذشته توانسته نام خود را بيش از پيش بر سر زبان ها بيندازد و بازيکنان بيشتري را به سوي خود جذب کند. سري بازي هاي forza هم يک شبيه ساز رانندگي هستند که به طور انحصاري براي کنسول xbox 360 ساخته و راهي بازار مي شوند. اين سري از بازي ها از زمان نسل اول xbox ساخته شدند و تاکنون سه نسخه از آنها راهي بازار شده است. نسخه چهارم اين بازي هم اکنون در دست ساخت است و نکته جالب استفاده از کنترلر kinect است؛ کنترلري که قابليت هاي جديدي را به نسخه جديد سري بازي هاي forza اضافه کرده است.استوديوي بازي سازي turn 10 سازنده اين عنوان قصد دارد تا جديدترين نسخه از سري بازي هاي forza را به عنواني زيباتر از سري بازي هاي forza اضافه کرده است. استوديوي بازي سازي turn 10 سازنده اين عنوان قصد دارد تا جديدترين نسخه از سري بازي هاي forza را به عنواني زيباتر از سري بازي هاي GT تبديل کند. بازي Forza Motor sport3 که در سال 2009 عرضه شد، توانست. به عنوان بهترين بازي رانندگي آن سال انتخاب شود.

fi +7
 

گرچه در سري بازي هايForza و GT مي توان اکثر سبک هاي رانندگي را تجربه کرد، اما کمپاني codemasters با عرضه سري بازي هاي fi فقط اين سبک از بازي ها را به طور انحصاري به صورت يک بازي در آورده است. اين سري بازي ها از آنهايي هستند که بيشتر طرفداران اتومبيل هاي fi به سراغ آنها مي روند؛ اتومبيل هايي با سرعت هاي سرسام آور که راندن آنها هيجان خاصي دارد. اين سري از بازي ها بيشتر به يک بازي Arcade شبيه هستند تا يک عنوان شبيه سازي شده. اما با توجه به اين موضوع در اين بازي ها مي توان المان هايي هم از سبک شبيه سازي ديد. نسخه جديد اين سري از بازي ها که با نام 2010fi راهي بازار شد، توانست خود را به عنوان يک رقيب جديد براي ساير بازي هاي رانندگي معرفي کند. موفقيت اين بازي باعث شد که کمپاني codemasters اعلام کند که شايد اين سري از بازي ها را به صورت سالانه راهي بازار کند.

NASCRA +7
 

سري بازي هاي NASCRA در کشور ما چندان شناخته شده نيستند. و طرفداران آنچناني هم ندارند. اين سري بازي ها قبلاً توسط EA ساخته مي شد .EA با خريدن حق امتياز ساخت بازي از روي اين مسابقات قصد داشت تا پيش از پيش نام خودش را بين کمپاني هاي سازنده بازي هاي رانندگي بر سر زبان ها بيندازد. اما در کمال ناباوري اين کمپاني نتوانست بازي هاي خوبي را از روي اين سبک بسازد و راهي بازار کند. اين مسأله باعث شد که اين سري از بازي ها يک شکست تجاري براي EA به حساب بيايند، چرا که اين عنوان ها در بازار هم نتوانستند فروش چشمگيري داشته باشند. پس از اين بازي NASCRA R09 راهي بازار شد، EA ساخت اين سري از بازي ها متوقف کرد. اما Activision پس از مدتي حق امتياز ساخت بازي از روي اين مسابقات را خريداري کرد تا اندک طرفداران سبک NASCRA به عرضه يک بازي جديد اميدوار باشند. اما نسخه جديد هم هيجان توان رقابت با عنوان هاي مطرح روز را نداشت. حال مشخص نيست که پس از اين نمايش نااميد کننده Activision دنباله اين بازي را خواهد ساخت يا خير!

colin McRea+7
 

اين سري از بازي ها واقعاً عنوان ها بسيار زيبايي هستند که به طرز بسيار عالي اي مسابقات رالي را شبيه سازي کرده اند.codemasters با عرضه اين سري از بازي ها خود را به طور جدي وارد سبک رانندگي کرد و نشان داد که در ساخت اين سبک مهارت خوبي دارد و مي تواند بازي هاي مطرح و قابل قبولي را راهي بازار کند. اين سري از بازي ها ابتدا با نام قهرمان اين رشته ورزشي کولين مک را راهي بازار مي شد، اما پس از مرگ ناگهاني او، codemasters نام اين سري از بازي هاي را به DiRT تغيير داد. پس از اين تغيير نام، باز هم شاهد نسخه هاي مختلفي بوديم که هر کدام از آنها داراي نوآوري ها و پيشرفت هاي خاص خود بودند. وجود اتومبيل هاي مختلف، مسيرهاي متنوع و زيبا براي مسابقات رالي و فيزيک بسيار خوب براي تخريب پذيري اتومبيل ها از جمله نکات بارز اين سري بازي ها هستند. اين سري از بازيها جز معدود بازي هاي موفق سبک رانندگي هستند که توانسته اند روند رو به رشدي از خود به نمايش بگذارند و نامي براي خود دست و پا کنند. نسخه سوم سري بازي هاي DIRT خيلي ها را منتظر خود نگه داشته و خيلي ها منتظر اين هستند که ببينند اين بازي چه چيزي را در نسخه جديد به همراه دارد.
منبع: نشريه دانستنيها، ويژه نامه ارديبهشت 90



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.