جهنم در انتظار شماست

ارسلان شهلا/ خيلي از بازي هاي fps تفنگ مجازي را در دست شما قرار مي دهد و شما را وارد بازي مي کند، اما تعداد کمي از اين بازي ها به شما امکان مي دهد خود را واقعاً به جاي قهرمان بازي فرض کنيد. کيلزون 3 يکي از همين بازي هاست. اين بازي شما را مستقيماً وارد جنگي مي کند که سرنوشت آن به هيچ وجه معلوم نيست. بنابراين براي قهرمان داستان چه پيش خواهد آمد مشخص نخواهد بود. پس براي فهميدن اينکه پايان جنگ چه مي شود بايد دل را به دريا زد و بازي را به پايان خود رساند. کيلزون و رازهايش در انتظار شماست.
شنبه، 30 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهنم در انتظار شماست

جهنم در انتظار شماست
جهنم در انتظار شماست


 






 

کيلزون 3، بدون داستان اما خوشايند
 

ارسلان شهلا/ خيلي از بازي هاي fps تفنگ مجازي را در دست شما قرار مي دهد و شما را وارد بازي مي کند، اما تعداد کمي از اين بازي ها به شما امکان مي دهد خود را واقعاً به جاي قهرمان بازي فرض کنيد. کيلزون 3 يکي از همين بازي هاست. اين بازي شما را مستقيماً وارد جنگي مي کند که سرنوشت آن به هيچ وجه معلوم نيست. بنابراين براي قهرمان داستان چه پيش خواهد آمد مشخص نخواهد بود. پس براي فهميدن اينکه پايان جنگ چه مي شود بايد دل را به دريا زد و بازي را به پايان خود رساند. کيلزون و رازهايش در انتظار شماست.

داستان
 

اولين سؤال قبل از انجام يک بازي اين است که هدفتان از بازي کردن چيست؟کيلزون 3 را به هر دليلي بازي کنيد، جز داستان آن؛ چون در اين بازي بايد بي خيال داستان شويد و کنترلر را برداريد و به دل دشمن بزنيد داستان کيلزون، نبرد دو گونه مختلف از انسان هاست. آدم بدها نيروهاي ISA هستند که قيافه آدميزاد دارند در سوي ديگر هلگست ها با ماسک هاي ترسناک و چشم هاي سرخ آتشينشان قرار دارند که مي خواهند کهکشان را به تسخير خود درآورند. بازي در سياره هلگست ها به نام هلگان اتفاق مي افتد. ارتش هلگست به وکتا ـ سياره محل سکونت اهالي ISA حمله مي کند و دو سال بعد ISA جواب آنها را با حمله موشکي مي دهد. و به اين ترتيب نبرد در سياره هلگان شکل مي گيرد.
بيشترين چيزي که از داستان کيلزون 2 دستگيرتان مي شد اين بود که ارتش هلگست همه جا را گرفته بود و شما بايد آن را تار و مار مي کرديد. اما بعيد است کسي را پيدا کنيد که بگويد هلگست ها از کجا سروکله شان پيدا شده بود. ماجرا ها در کيلزون 3 شاخ و برگ بيشتري پيدا کرده است. يوران استال، رهبر هلگست ها را با ابروهاي در هم کشيده و سبيل پرپشتش مي بينيد که رئيس بزرگ ترين کارخانه اسلحه سازي هلگست هاست. استال کم کم در داخل خود هلگست ها همه را کنار مي زند و به ديکتاتور بي رحم و قدرتمندي تبديل مي شود که با سلاح فوق سري اش مي خواهد به حاکم کهکشان تبديل شود.
ماجرا از طريق صحنه هاي سينمايي متعددي روايت مي شود، اما مسأله اينجاست که کيلزون 3 نيازي به اين همه پرداخت داستاني و صحنه سينمايي ندارد. اساساً طرفداران کيلزون هم حوصله شنيدن داستان ندارند و مي خواهند زودتر به ميدان جنگ پا بگذارند و کله هلگست ها منفجر کنند. داستان پردازي جامع در کيلزون 3 را مي توان به فال نيک گرفت. اما تعداد صحنه هاي سينمايي آن قدر بالاست که بازيکنان را از ريتم مبارزه خارج مي کند و همين که دستشان گرم مي شود، بازي هم قطع مي شود تا بقيه داستان را تماشا کنيد.
شخصيت پردازي کيلزون 3 قابل پيش بيني و نسبتاً کليشه اي است. شخصيت هاي کيلزون 3 تک بعدي هستند؛ آنها يا سياه سياهند يا سفيد سفيد و در اين ميان شخصيت خاکستري اي وجود ندارد. روابط بين شخصيت ها قابل حدس است و گره داستاني خاصي وجود ندارد که بخواهيد آن را باز کنيد. کاپيتان تمپلار در کيلزون 1 شخصيت پرجذبه اي بود که خيلي زود مسحور او مي شديد، اما در کيلزون 3 همه شخصيت هاي معمولي و کم بيش در يک سطح هستند.

جهنم در انتظار شماست

گرافيک
 

اولين چيزي که با ديدن کيلزون 3 توجه همه را به خود جلب مي کند، گرافيک عجيب و غريب اين بازي است. مي گوييم عجيب و غريب چون کيلزون 3 مثل يک انيميشن سينمايي است. با اين تفاوت که «شما» همه چيز را کنترل مي کنيد صحنه هاي نبرد حماسي قهرمانان بازي ـ يعني توماس سوچنکو ملقب به «سو» و ريکوولاسکز ـ و نجات ميلي متري آنها از مرگ نفس گير است و نظير آنها را فقط در پر زد و خوردترين فيلم هاي هاليوودي ديده ايد. اما کيلزون 3 از ابتدا تا انتها آن قدر خيره کننده است که خيلي اوقات ترجيح مي دهيد کنترلر را کنار بگذاريد و سرنوشت قهرمان هاي خود را به خطر اندازيد تا به محيط اطراف خيره شويد.
محيط هاي نبرد کيلزون 3 از زيباترين مناظري است که در بازي هاي کامپيوتري يا حتي يک فيلم انيميشني ديده ايد. در کيلزون 3 همه چيز ديدني است، از يک سو در فضاهاي باز، عمق ميدان نبرد بسيار زياد است و تا چشم کار مي کند همه جا ويران شده و در دود و آتش فرو رفته است و از سوي ديگر با تماشاي قطب از بالاي پايگاه هلگست و فرورفتن در برف و بوران موهاي تنتان سيخ مي شود.
بايد به استوديوي Guerilla دست مريزاد گفت. سازندگان بازي يک بار ديگر ثابت کردند در بازار بازي هاي خوش آب و رنگ که هر روز به واقعيت نزديک تر مي شوند، چطور مي توان هميشه پيشتاز بود. اگر الان داريد به «کرايسيس» 1 فقط روي PC منتشر شد تا آنهايي که سيستم هاي پرقدرتي دارند پي ببرند که يک بازي کامپيوتري تا چه حد مي تواند پيشرفته باشد. اما با يک نگاه به راحتي مي توان قضاوت کرد که کرايسيس به پاي کيلزون 2 و 3 نمي رسد. کرايسيس 2 را هم که به تازگي براي کنسول ها و PC منتشر شده بايد حتماً ببينيد، و گرنه يکي از ديدني ترين بازي هاي سال 2011 را از دست مي دهيد. اما اينکه گرافيک کرايسيس 2 با کيلزون 3 برابري کند خواب و خيال است. اگر روي کرايسيس تعصب داريد و حرف ما را باور نمي کنيد، کافي است با چشم خودتان کيلزون 3 را تماشا کنيد.

لوکيشن ها
 

از معدود نقاط ضعفي که مي شد به کيلزون 2 گرفت، لوکيشن هاي محدود اين بازي بود؛ به طوري که محيط بازي و رنگ ها از ابتدا تا انتها شبيه هم بودند. اما در کيلزون 3در لوکيشن هاي متنوعي پا مي گذاريد و تا چشمتان مي آيد به فضاي يک مرحله عادت کند، وارد محيط متفاوتي مي شود. مرحله هاي برف بازي اي که روي يخ هاي قطبي اتفاق مي افتد تجربه کم نظيري است. تا چشم کار مي کند همه جا سفيد است و نبرد در پايگاه عظيم هلگست ها درست وسط برف و يخ هيجان انگيز است. علاوه بر اين در جنگل هاي انبوه و خرابه هاي به جا مانده از انفجار اتمي پا مي گذاريد و يک نبرد به ياد ماندني را تجربه مي کنيد.

گيم پلي
 

کيلزون 3 را با GTA يا «فار کراي» اشتباه نگيريد. در اين بازي قرار نيست با خيال راحت به گشت و گذار بپردازيد. و هر زمان و از هر جايي خواستيد به دشمن حمله کنيد. کيلزون 3 يک بازي خطي است که شما را در دل انفجار، کشت و کشتار و حادثه هل مي دهد. سکانس هاي نبرد فقط به راهروهاي تنگ و تاريک و پاي پياده ختم نمي شوند. مثلاً در يک مرحله سوارها ور کرافت مي شويد و در تعقيب و گريزي نفس گير سفينه پرنده هلگست ها را نابود مي کنيد. اما هميشه قرار نيست با کلي سروصدا به استقبال هلگست ها برويد؛ چون در بعضي از مرحله ها بايد بي سر و صدا از پشت به آنها نزديک شويد و گلويشان را پاره کنيد.

جهنم در انتظار شماست

هوش مصنوعي
 

هوش مصنوعي دشمن بالاست و حسابي شما را به دردسر مي اندازد. هلگست ها به خوبي مي دانند چطور پشت موانع مانور دهند تا خود را از آتش گلوله شما در امان نگه دارند. علاوه بر آنها تيراندازان ماهري هستند و بيشتر تيرهايشان به هدف مي خورد مراقب نارنجک هلگست ها باشيد که فرار کردن از آن خيلي دشوار است. هوش مصنوعي در جبهه نيروهاي خودي هم مثال زدني است. هم تيمي هاي شما به جاي اينکه دست و پاگير شوند يا توي ميله ها و ديوارها بلولند، خوب بلدند سر بزنگاه به دادتان برسند. هوش مصنوعي بالاي بازي زماني در سکانس هايي بيشتر جلوه مي کند که چند ده نفر از نيروهاي هلگست و ISA با هم در مي افتند. در واقع همان قدر که شما و هم تيمي هايتان حواستان جمع است و لحظه اي دست از پا خطا نمي کنيد، هلگست ها هم کاملاً روي دشمنشان متمرکز مي شوند.

توپخانه سنگين
 

يکي از آيتم هايي که به کيلزون 3 اضافه شده «جت پک» است. جت پک شبيه يک کوله پشتي است که شما را با گاز به هوا پرتاب مي کند. SanAndreas هم چيزي شبيه جت يک کيلزون 3 داشت که با پوشيدن آن مي توانستيد يکه و تنها بر فراز شهر پرواز کنيد. با پوشيدن جت پک بال در مي آوريد و مي توانيد در مسافت هاي کوتاه به پرواز در آييد. جت پت در کيلزون 3 مثل بعضي از بازي هاي پلات فومر يا Hack -n- slash مي ماند که در آن، شخصيت بازي به جاي يک پرش مي تواند دوبار در هوا بپرد. اين آيتم به بازي آزادي عمل کم نظيري مي بخشد و شما را از جلد يک سرباز سنگين بيرون مي آورد که خود را با سلاح هاي گنده و غول پيکر به زور اين طرف و آن طرف مي کشد. جت پک را در مرحله هاي قطبي به دست مي آوريد. در بخشي از بازي بايد از تکه يخ هاي قطبي شناور روي تکه ديگر بپرد تا به زمين سفت برسيد و در نهايت خود را از سازه هاي فلزي چند طبقه هلگست ها بالا بکشيد تماشاي قطب از آن بالا آن قدر ديدني است که سرما را روي پوست خود احساس مي کنيد.
علاوه بر سلاح هاي کيلزون 2 مثل آتش افکن، سلاح هاي جديدي را در اين قسمت در اختيار خواهيد داشت که حسابي سروصدا به راه مي اندازد. سلاحي که شبيه سلاح پلاسما در Doom3 است. به شما امکان مي دهد هاله سبز رنگ انرژي را سر تفنگ جمع کنيد و با يک شليک قوي، چند سرباز هلگست را بترکانيد. هر چند زياد فرصت نمي کنيد اين غول مرگبار را به دست بگيريد اما سلاح پلاسما شما را به سربازي توقف ناپذير تبديل مي کند.

غول سر به فلک کشيده
 

اگر shadow of the colossus را روي ps2 بازي کرده باشيد. احتمالاً از آن زمان تاکنون غول هايي به آن عظمت نديده ايد. کيلزون 3 پر از صحنه هاي مبارزه هيجان انگيز است؛ اما نبرد زماني به اوج مي رسد که يک غول سر به فلک کشيده سر راهتان سبز مي شود. اين غول بي شاخ و دم مثل جثه غول پيکرش حسابي جان سخت است و تا موفق به کشتن آن شويد چند تار موي سفيد در مي آوريد.

جهنم در انتظار شماست

مولتي پلير
 

حالت داستاني کيلزون 3 يک ماجراي نفسگير تمام عيار است؛ اما حالت مولتي پلير آن کيلزون را به يک بازي کامل تبديل مي کند. با شرکت در نبردهاي آن لاين مي توانيد مثل سيستم مولتي پلير کال ديوتي قابليت هاي جديد آزاد کنيد. نقشه هاي بازي از مرحله هاي داستاني اقتباس شده اند؛ با اين تفاوت که طراحي آنها براي يک مبارزه مولتي پلير دستکاري شده است. بزرگ ترين نقص کيلزون 3 نبود حالت co -op است که در بهترين حالت مي توانيد به صورت split screen به بازي بپردازيد. بازي هاي ديگر ps3 از جمله resistance2 از حالت co -op پشتيباني مي کند.

نبرد در بعد سوم
 

3D فناوري جذابي است، اما مهم اين است که چه چيزي را سه بعدي تماشا مي کنيد. بازي کردن کيلزون 3 در حالت سه بعدي شانسي است که نصيب همه نمي شود. اگر آن قدر خوشبخت هستيد که يک جفت PS3و تلويزيون سه بعدي داريد از تماشاي کيلزون در حالت 3D و عمق ميدان نبرد لذت ببريد. زل زدن به افق هاي دوردست در کيلزون 3 دست کمي از ايستادن بالاي يک تپه و چشم دوختن به غروب آفتاب ندارد.

موو
 

حتماً اسم کنترلر حرکتي پلي استيشن 3 به نام Move به گوشتان خورده است.move شبيه کنترلر wii است. با اين تفاوت که دقت بسيار بالاتري دارد و کوچک ترين حرکت دست شما را تشخيص مي دهد. بازي کردن کيلزون 3 با move دو کنترلر دارد که يکي براي حرکت کردن است و ديگري براي نشانه گرفتن.

کيلزون شناسي
 

قسمت اول کيلزون در سال 2004 به طور اختصاصي براي ps2 منتشر شد و از آن زمان تاکنون بازي اختصاصي کنسول هاي سوني بوده است. کيلزون 1 بازي تير اندازي اول شخصي بود که نتوانست حساب خود را از بازي هاي fpsديگر جدا کند و اگر قسمت دوم و سومي در کار نبود، کيلزون مدت ها قبل فراموش مي شد.
cuerrilla Games استوديوي سازنده کيلزون در نمايشگاه E3 2005 با نمايش تريلر خوش آب و رنگي از انتشار کيلزون 2 براي PS3 خبر داد. در آن زمان خيلي ها بر اين باور بودند که تريلر کيلزون 2 يک صحنه سينمايي از پيش رندر شده بود و امکان نداشت PS3 بتواند چنين گرافيکي را به صورت Real - time رندر کند. کيلزون 2 سال 2009 منتشر شد و چهار سال طول کشيد تا مردم باور کنند اين بازي واقعاً شبيه يک انيميشن سينمايي است. کيلزون 2 با هزينه 20 ميليون دلاري ساخته شد و به يکي از ديدني ترين بازي هاي دهه نخست قرن 21 تبديل شد.
نسخه اي از کيلزون با عنوان killzone liberation سال 2006 براي psp منتشر شد. اين بازي از نظر داستاني دنباله قسمت اول کيلزون است؛ اما گيم پلي کاملاً متفاوتي دارد. کيلزون پي اس پي از نماي ايزومتر يک دنبال مي شود؛ به طوري که دوربين از زاويه بالا همه چيز را نمايش مي دهد. اين در حالي است که کيلزون روي کنسول ها يک بازي اول شخص است. قرار است نسخه اي از کيلزون براي psp2 هم منتشر شود. psp2 که فعلاً NGP نام گرفته . اواخر سال 2011 عرضه خواهد شد و کيلزون يکي از بازي هايي خواهد بود که از روز نخست همراه اين کنسول وارد بازار مي شود.
منبع: نشريه دانستنيها، ويژه نامه ارديبهشت 90



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.