کوسه هاي گاوي

بر اساس جديدترين تحقيقات به عمل آمده، کوسه هاي گاوي خطرناک ترين کوسه هاي جهان، محسوب مي شوند. به اين علت که اين موجودات آبزي، مهاجم ترين گونه هاي کوسه ها به شمار مي آيند و معمولاً در سواحل گرمسير، در قسمت هايي که افراد به شنا مي پردازند، به شکار مي روند. با اين حال، کوسه هاي گاوي عظيم الجثه در آبهاي سراسر جهان، و در آبهاي گرم و کم عمق اقيانوس ها وجود دارند. حتي تصور مي شود آنها به رودخانه ها (آب هاي
شنبه، 6 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کوسه هاي گاوي

 کوسه هاي گاوي
کوسه هاي گاوي


 






 
بر اساس جديدترين تحقيقات به عمل آمده، کوسه هاي گاوي خطرناک ترين کوسه هاي جهان، محسوب مي شوند. به اين علت که اين موجودات آبزي، مهاجم ترين گونه هاي کوسه ها به شمار مي آيند و معمولاً در سواحل گرمسير، در قسمت هايي که افراد به شنا مي پردازند، به شکار مي روند. با اين حال، کوسه هاي گاوي عظيم الجثه در آبهاي سراسر جهان، و در آبهاي گرم و کم عمق اقيانوس ها وجود دارند. حتي تصور مي شود آنها به رودخانه ها (آب هاي شيرين) راه پيدا مي کنند. گفته مي شود که در کل، انسانها شکار مطلوبي براي اين کوسه ها محسوب نمي شوند. به اعتقاد دانشمندان، کوسه هاي گاوي به اين علت به تعقيب انسانها مي پردازند که آنها را ماهي هايي بزرگ تصور مي کنند يا آنها را به عنوان صيدهاي مورد نظر خود اشتباه مي گيرند. اين کوسه ها، تقريباً همه چيز مي خورند، ولي شکار مورد علاقه شان، عمدتاً ماهي ها هستند. گاهي اوقات نيز به شکار و خوردن دلفين ها و لاک پشت هاي دريايي اقدام مي کنند.
آنها هم در روز و هم در شب شکار مي کنند و قبل از حمله ور شدن به شکار مورد نظر خود، ابتدا با سر خود به آن ضربه مي زنند. اين عادت ضربه زني با سر به همراه ضربات محکم و سريعي که با پوزه خود به شکارشان وارد مي آورند توأم با شخصيت عبوس و تندشان باعث شده که صفت کوسه هاي گاوي براي آنها در نظر گرفته شود. کوسه هاي گاوي در ميان ديگر کوسه ها به علت توانايي زيادشان در حفظ بقاء در آبهاي شيرين، آبزياني کاملاً عجيب محسوب مي شوند. اين کوسه ها در فواصل زياد از رود آمازون در جنوب آمريکا، در آبهايي بسيار دورتر از اقيانوس ها، ديده شده اند. در رود مي سي سي پي در شمال ايلينويز و در قسمت هاي علياي رودخانه هاي ديگري در سراسر جهان مشاهده شده اند. کوسه ها براي زنده ماندن بايد نمک موجود در بدنشان را در حد تعادل حفظ کنند. ولي کوسه هاي گاوي سازگاري خاصي در اين زمينه پيدا کرده اند- يعني در رابطه با شيوه عملکرد کليه ها و غدد ويژه اي که نزديک دم شان قرار دارند- که به آنها کمک مي کند تا حتي زماني که در آبهاي شيرين هستند، نمک بدنشان حفظ شود. دانشمندان و محققان هنوز هم براي شناسايي اين توانايي غير معمول، در حال تحقيقات هستند.
اين کوسه ها در شرايط طبيعي و مساعد، معمولاً حدود 16 سال عمر مي کنند.
طول آنها از 2/1 تا 3/4 متر در نوسان است.
وزن آنها بين 90 تا 230 کيلوگرم است.
به کوسه هاي گاوي در گروه، گله کوسه گفته مي شود.
زماني که هوا گرم مي شود، اين کوسه ها تا نواحي شمال ماساچوست پيش مي روند.
اين کوسه ها با اسامي متفاوتي شناخته مي شوند، مانند کوسه هاي زامبزي، کوسه هاي ون روين، کوسه هاي گنگز و کوسه هاي نيکاراگوئه.
حدود 375 گونه کوسه در آبهاي سراسر جهان شناسايي شده اند. سه گونه از اين کوسه ها به انسان ها حمله مي کنند که آنها عبارتند از: کوسه هاي گاوي، کوسه هاي سفيد درشت و کوسه هاي ببري.
نسل اين کوسه ها در خطر انقراض قرار ندارد. با اين حال، ماهي گيران اقدام به صيد آنها مي کنند تا از پوست و چربي شان استفاده کنند. اگر چه، محققان معتقدند که جمعيت اين کوسه ها در حال کاهش است.
قسمت روي بدن اين کوسه ها خاکستري رنگ و زير بدنشان (شکم شان) سفيد رنگ است. نوک باله هاي آنها معمولاً تيره رنگ است.
در آمريکا، سالانه به طور متوسط 16 مورد حمله کوسه به انسانها گزارش مي شود. با اين حال فقط هر دو سال يک بار، اين حمله ها، به مرگ يک انسان منجر مي گردد.
منبع:راه زندگي- ش 286



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما