اين آسفالت، هواي آلوده مي خورد!

قديم تر ها مي گفتند نياز پدر اختراع است اما حالا اين طور نيست. يعني گاهي تا چيزي اختراع نشده كسي به آن احساس نياز نمي كند. حالا اين اختراع ها هستند كه نياز را مي آفرينند و البته گاهي هم ما به چيزهايي نياز داريم كه لا به لاي نيازهاي بزرگ و كوچك ديگر كم شده اند. به نظر نمي رسد پرهام اصلاني دست روي اين نيازها گذاشته و براي رفع آنها اقدام به اختراع راه حل هايي جالب كرده است. در كارهاي او يك رويكرد مشترك وجود دارد؛ كمك به حفظ جان
يکشنبه، 7 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اين آسفالت، هواي آلوده مي خورد!

اين آسفالت، هواي آلوده مي خورد!
اين آسفالت، هواي آلوده مي خورد!


 






 
از گاردريل ضد مرگ تا گوشي مخصوص بيماران؛ اخترامات پرهام اصلاني براي حفظ جان انسان ها طراحي شده است!
قديم تر ها مي گفتند نياز پدر اختراع است اما حالا اين طور نيست. يعني گاهي تا چيزي اختراع نشده كسي به آن احساس نياز نمي كند. حالا اين اختراع ها هستند كه نياز را مي آفرينند و البته گاهي هم ما به چيزهايي نياز داريم كه لا به لاي نيازهاي بزرگ و كوچك ديگر كم شده اند. به نظر نمي رسد پرهام اصلاني دست روي اين نيازها گذاشته و براي رفع آنها اقدام به اختراع راه حل هايي جالب كرده است. در كارهاي او يك رويكرد مشترك وجود دارد؛ كمك به حفظ جان انسان ها. هر چند پرهام اصلاني معتقد است وضعيت اختراع در كشور ما چندان جالب نيست اما اختراع هاي او به هر حال چيزهايي هستند كه با وجود آنها دنيا جاي كمي بهتري خواهد شد.
پرهام اصلاني: «من فقط بلدم كه براي حل يك مشكل چطور بايد اقدام كنم و چه مسيري را بروم تا بتوانم اين مشكل را حل كنم.»
در حقيقت او با اين جمله مي خواهد توضيح بدهد كه يك اختراع چطور شكل مي گيرد در تعاريف جديد اختراع راه حلي است كه كسي براي يك مشكل خاص تعريف مي كند و مخترع كسي است كه آن راه حل راه به صورت فيزيكي در مي آورد. از اين تعريف مشخص است كه هر مخترعي به حل مشكلاتي كه به نظرش جدي هستند، روي مي آورد. براي پرهام اصلاني يكي از اين مشكلات مثل هر شهروند ديگر تهراني آلودگي هواست.
اما موضوع اينجاست كه بعيد به نظر مي رسد وسيله اي بتواند مشكل آلودگي هوا را يك جا كند. اينجاست كه ذهن خلاق يك مخترع وارد اين بازي مي شود و براي رفع مشكل آلودگي هواي شهر تهران دست به يك اختراع عجيب مي زند؛‌ آسفالت جذب كننده آلودگي هوا.

باز هم نانو
 

پرهام اصلاني مي گويد: «اصلاً فكر نكنيد كه با يك چيز عجيب و غريب رو به رو هستيد. اين آسفالت هم مثل بقيه آسالت ها تشكيل شده از شن و ماسه و سنگدانه، قير، مواد مسلح سازي كف و البته دوده زغال فعال شده.» اين آخري همان چيزي است كه اصلاني به كمك همكارانش به آسفالت معمولي اضافه كرده: «ذرات ريز يا نانوي كربن فعال شده در تركيب و با قير باعث مي شوند كه آسفالت مانند يك فيلتر جذب كننده آلودگي هوا عمل كند.»
اين را اصلاني مي گويد تا معلوم شود مثل هر اختراع ديگري در اين روزها باز پاي ذرات نانو در ميان است. او ادامه مي دهد: «كربن فعال شده به كربني گفته مي شود كه توسط اكسيژن عمل آوري و فراوري شده ميليون ها سوراخ ريز در حجم كوچكي از اتم به وجود مي آيد. درست شبيه مدل كوچكي از يك سنگ پا.»
همين سوراخ هاي ريز جذب كننده آلودگي و ذرات ريز معلق در هوا خواهند بود. گازهايي از nox ,so و تركيب هاي مختلف گوگردي و نيتروژن دار كه از خطرناك ترين گازهاي ايجاد آلودگي هوا هستند.

جلوگيري از انتشار
 

پرهام اصلاني در توضيح نحوه عملكرد آسفالتش مي گويد: «اين لايه از آسفالت كه ما ساخته ايم،‌مي تواند تا 65 درصد گازها خروجي از گزوز ماشين ها را جذب كند.» اما علاوه بر اينها اين آسفالت خاصيت هاي ديگري هم دارد از جمله اينكه باعث اصطكاك بهتر لاستيك ماشين با كف خيابان مي شود و همچنين باعث بهبود مقاوت آسفالت در مقابل عوامل طبيعي مثل باران و برف شده و همين طور مي شود آن را به صورت پيش ساخته نصب كرد.
اين آخري با توجه به زمان بر بودن آسفالت كوچه و خيابان ويژگي مهمي محسوب مي شود. در حقيقت به اين ترتيب امكان استفاده از اين آسفالت به صورت قطعات پيش ساخته يكي ديگر از ويژگي هاي مهم اين اختراع است؛ «البته مهم ترين ويژگي اين آسفالت چيز ديگري است؛ قيمت آن.»
اصلاني با گفتن اين جمله به موضوع مهمي در زمينه اختراع اشاره مي كند. امروزه با توجه به گستردگي توليد مواد و قطعات شايد پيدا كردن راه حل براي حل مشكلات و در حقيقت نزديك شدن به يك اختراع آن قدر مهم نباشد كه كاربردي بودن آن و قيمت تمام شده آن اهميت دارد. در حقيقت اگر يك وسيله اختراع شده خيلي هم عالي باشد اما قيمت بالايي داشته باشد ديگر نمي شود روي استفاده از آن حساب كرد؛ «قيمت تمام شده اين آسفالت با توجه به حذف 40 درصدي نيروي انساني در فرايند توليد و همين طور خودكفايي در زمينه توليد كربن اكتيو با قيمت تمام شده آسفالت هاي رايج برابري مي كند.» حالا اين جديدترين اختراعي است كه با ثبت در اداره كل ثبت شركت ها و ماليكت صنعتي، منتظر تصميم مسؤولان براي ورود به خيابان است. تصميمي كه مي تواند باعث حفظ جان شهروندان تهراني از غول آلودگي هوا شود.

گاردريل واقعي
 

حالا مي خواهيم به سراغ دومين اختراع پرهام اصلاني برويم. دومين سومين اختراع او هم وسيله اي است كه به حفظ جان انسان ها كمك مي كند يا به قول خودش پروفيل تركيبي هوشمند: «گاردريل هاي فعلي كه در اطراف خيابان و اتوبان ها كشيده شده اند به جاي كمك به حفظ جان افراد باعث مرگ آنها مي شوند.
به همين دليل به فكر طراحي يك نمونه داخلي از گاردريل هايي افتادم كه واقعاً باعث حفظ جان افراد در برخوردهاي رانندگي شود.» در اين طرح پرهام اصلاني با كمك روشنك رجبلو اقدام به طراحي گاردريلي كرده كه بر مبناي استانداردهاي جان پناه ارائه شده توسط وزارت راه و ترابري ساخته شده است. او درباره اين طرح مي گويد: «ما با تلفيق تكنولوژي هاي پروفيل گريتينگ و ساختار اصلي گاردريل و با بردهاي الكتريكي، جان پناهي مطابق استانداردها با قابليت ضد مرگ و ايمني بيشتر ساخته ايم.» براي اينكه بدانيم سيستم گاردريل ضدمرگ چطور كار مي كند، بد نيست اول شناختي از اجزاي اين وسيله پيدا كنيم. به صورت ساده شده گاردريل از چند پايه و يك سپر تشكيل شده كه انعطاف پذيري سپر بايد باعث جذب ضربه شده و از شدت تصادف ها كم كند اما موضوع اينجاست كه اين اتفاق نمي افتاد. پرهام اصلاني و همكارش براي اين كار ابتدا شكل جديدي از پروفيل را طراحي كرده و سپس به كمك قطعه اي به نام فاصله انداز پروفيل را به پايه متصل كردند. گاردريل آنها از يك سپر دو جداره براي ضربه گيري بهتر، يك پايه جديد براي قابليت انعطاف بيشتر و يك قطعه به نام استاپر يا متوقف كننده بهره مي برد.
همچنين روي آن يك سرعت سنج ديجيتال نصب شده تا هم سرعت برخورد را ثبت كند و هم به رانندگان خط سبقت بزرگراه ها درباره سرعت بالا هشدار بدهد. پروفيل استاپر اين گاردريل هم شبيه مدل گريتينگ طراحي شده است. گريتينگ شبكه اي است كه براي تحمل بار از آن استفاده مي كنند و مي تواند از جنس هاي مختلف فلزي و غيرفلزي باشد.

موبايلي براي ديابتي ها
 

حالا قرار است به سراغ يكي ديگر از اختراع هاي پرهام اصلاني برويم. به نظرتان مخترع آسفالت ضد آلودگي و گاردريل واقعيت چه چيز ديگري مي تواند اختراع كند؟ مثلاً شايد شما هم به دستگاه خنك كننده هواي تهران فكر كنيد يا از بين برنده اتوماتيك ترافيك اما ذهن يك مخترع معمولاً به جاهايي سرك مي كشد كه به فكر ديگران نمي رسد. درست به همين دليل اختراع ديگر پرهام اصلاني يك موبايل جالب است؛ موبايلي براي ديابتي ها اما مگر افراد مبتلا به ديابت بايد از موبايل خاصي استفاده كنند؛ «نه آنها مي توانند از هر موبايلي استفاده كنند اما ما موبايلي طراحي كرديم كه مي تواند نيازهاي درماني افراد ديابتي را برطرف كند.» اصلاني اين را مي گويد و ادامه مي دهد: «هر فرد ديابتي اي كه تحت درمان با انسولين است چند نياز اساسي دارد؛‌ اولين نيازش كنترل مستمر قند خون است بعد بايد ميزان انسولين مورد نيازش را تعيين كرده و در آخر انسولين را در دسترس داشته باشد تا آن را به بدنش برساند.» اصلاني اين طرح را به كمك همكارش شهاب الدين شفا كه يك پزشك است به پايان رسانده است. موبايل ساخته آنها مي تواند به بيماران كمك كند در روز به دفعات قند خونشان را اندازه گيري كنند؛ يعني افراد مبتلا به ديابت مي توانند به جاي حمل يك دستگاه اندازه گيري قند خون آن را در موبايلشان داشته باشند كه شامل يك ورودي تستر و يك قسمت براي سوزن لنست است كه مثل سوزن هاي ديگر به صورت خشابي فعال مي شود. بقيه مراحل كار مثل دستگاه هاي معمولي است، يك قطره خون روي تستر چكانده مي شود و تستر بايد در محل مناسب قرار بگيرد اما بعد از اندازه گيري اين موبايل نه تنها ميزان قند خون را نمايش مي دهد بلكه مي تواند به كمك برنامه هاي جانبي نوشته شده روي موبايل ميزان انسولين مورد نياز بيمار را هم تعيين كند. اما حالا نوبت اساسي ترين نياز بيمار ديابتي يعني انسولين مي رسد. اما انسولين بايد در شرايط ويژه اي نگهداري شود، دور از نور باشد و دمايش بين دو تا هشت درجه سانتي گراد بماند. براي اين كار از يك سامانه خنك كننده با كمك يخ خشك استفاده شده كه به بيمار كمك مي كند تا دو واحد انسولين را به همراه سرنگ تزريق براي مدت 24 ساعت بدون خراب شدن همراه داشته باشد. به اين ترتيب اين موبايل مي تواند به تنهايي جايگزين كيف و ابزار همراه بيماران ديابتي شود. محفظه نگهداري انسولين اين وسيله بعد از هر بار مصرف بايد در دماي يخچال شارژ شده تا قابليت سرمايي اش را به دست بياورد. همچنين سوزن نمونه گيري، سوزن تزريق و تستر مثل بقيه دستگاه ها جزو لوازم مصرفي به حساب مي آيند.

درباره مخترع
 

پرهام اصلاني
دانشجوي رشته فيزيك هسته اي در مقطع كارشناسي دانشكده علوم پايه عضو بنياد ملي نخبگان، انجمن مخترعين ايران و فدراسيون اختراعات ايران- داور يازدهمين و دوازدهمين جشنواره جوان خوارزمي -كسب مقام دومي جهاني در مسابقات بين المللي روسيه مدال نقره 2010- كسب مدال طلاي مسابقات اختراعات ژنو (سوئيس) 2011

ساختار ملکولي کربن اکتيو
 

کربن اکتيو يا فعال شده نوعي کربن است که ساختار ورقه اي زغال يا گرافيت را دارد، با اين تفاوت که تخلخل زياد آن باعث شده که سطح لايه هاي تشکيل دهنده آن به نسبت وزن زياد شود .اين ميزان تخلخل به حدي است که سطح داخل خلال و فرج اين نوع کربن براي يک گرم در بهترين حالت به 1500 متر مربع مي رسد واحد ساختاري اين نوع کربن از نماي نزديک بسيار شبيه گرافيت است.

يک بلوک گاردريل
 

نماي کاملي از يک بلوک گاردريل ساخته شده در اين نما قسمت فاصله انداز، پروفيل گريتينگ جدا کننده پايه ها ومحل اتصال قسمت جدا کننده به ساختار گاردريل ديده مي شود. قسمتي که در اين تصوير به صورت لولايي از گارديل جدا شده جذب کننده ضربه نام دارد و در تصادفات شديد از شدت ضربه وارده به ماشين کم مي کند.
منبع: دانستنيها شماره 37



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.