ماشين ضد سرنوشت

براي ستاره هاي هاليوودي که پاپاراتزي ها در به در به دنبال شکار تصوير از آنها هستند داشتند ماشين هايي با شيشه دودي يکي از الزامات حياتي است اما اگر سياستمدار باشيد يا صاحب يک امپراتوري ثروتمند ديگر فقط با پاپاراتزي ها طرف نيستيد و بايد نگران مساله ديگري به نام تروريست ها هم باشيد. مطمئن باشيد که هزاران دشمن و رقيب داريد و هزار دليل براي ترور کردن شما وجود دارد. از تغيير در حکومت يک كشور، رقابت هاي درون حزبي، سياست هاي بين
سه‌شنبه، 9 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماشين ضد سرنوشت

ماشين ضد سرنوشت
ماشين ضد سرنوشت


 

نويسنده: احسان بيکايي




 
براي ستاره هاي هاليوودي که پاپاراتزي ها در به در به دنبال شکار تصوير از آنها هستند داشتند ماشين هايي با شيشه دودي يکي از الزامات حياتي است اما اگر سياستمدار باشيد يا صاحب يک امپراتوري ثروتمند ديگر فقط با پاپاراتزي ها طرف نيستيد و بايد نگران مساله ديگري به نام تروريست ها هم باشيد. مطمئن باشيد که هزاران دشمن و رقيب داريد و هزار دليل براي ترور کردن شما وجود دارد. از تغيير در حکومت يک كشور، رقابت هاي درون حزبي، سياست هاي بين المللي تا حتي دليل ساده اي مثل جلب کردن توجه جودي فاستر. 80 تا 90 درصد حملات تروريستي هم، زماني اتفاق مي افتد که قرباني با ماشين در حال حرکت است. به همين دليل ماشين ضد گلوله يکي از خريدهاي اوليه تان خواهد بود. خيلي از سياستمداران را با ماشين هاي ضد گلوله شان مي شناسند مثلا ليموزين کاديلاک ويژه رئيس جمهور آمريکا يا همان کاديلاک اول، لقبش هيولاست. رفيق حريري يک بنز ويژه ضد گلوله داشت که بدون آن سفر نمي کرد و حتي در سفرهاي خارجي هم آن را با خود مي برد که به غير از امکانات اوليه اي مثل شيشه ضد گلوله مجهز به آخرين تجهيزات الکترونيکي خنثي کردن بمب هايي بود که در مسيرش قرار داشتند و به همين معماي ترور او را پيچيده تر مي کند.
مشخصي نيست اين روزها تعداد ثروتمندان و سياستمداران زيادتر شده است يا تعداد تروريست ها اما هر چه که هست مصرف ماشين هاي ضد گلوله بيشتر شده است و ديگر آن قدر در تجهيزات ايمني اين ماشين ها زياده روي شده است که ديگر به آنها به جاي ماشين ضد گلوله، ماشين زره پوش گفته مي شود. بسياري از اين ماشين هاي به سفارش اشخاص توليد مي شوند وبيشتر تلاش کمپاني ها اين است که به رغم تبليغ ماشين کسي از امکانات ويژه آنها سر در نياورد. به همين دليل رقابت بين کارخانه هاي سازنده اتومبيل ها باعث شده تا آنها علاوه بر محصولات معمولي خود اين نوع ماشين هاي ضد گلوله و خاص را هم توليد کنند، در بين ده ماشين زره پوش برتر دنيا بعضي را کارخانه هاي معمولي اتومبيل سازي تهيه مي کنند و در واقع مدل تقويت شده از نمونه هاي معمولي موجود در بازار است و ماشين هايي هستند که فقط به عنوان ماشين زره پوش توليد مي شوند و بيشتر شبيه يک تانک با امکانات داخلي ليموزين هستند تا ماشين.

مرسدس بنزاس 600 گارد
 

اين مدل مرسدس بنز کاملا شبيه مدل هاي ديگر بنز سري اس ساخته شده است و فقط بعضي تجهيزات ايمني خاص مثل بدنه تقويت شده، شيشه هاي ضد گلوله و سيستم ترمز مخصوص به وسيله کارخانه در آن تعبيه شده است. اين ماشين بيشتر استفاده ديپلماتيک دارد و ضريب ايمني آن در برابر ماشين هاي زره پوش پايين تر است اما سرعت و چابکي بالاي آن علاوه بر هندلينگ عالي ماشين در کنار ظاهر عادي و شيک، آن را يک ماشين مناسب براي سياستمداران قرار داده است. بدنه تقويت شده اين ماشين در مقابل گلوله هاي شليک شده از اسلحه هاي نظامي سبک و ترکش هاي نارنجک و بمب هاي متوسط مقاوم است. موتور دوازده سيلندر آن مي تواند شما را با سرعتي وحشتناک از صحنه حادثه دور کند لاستيک هاي مخصوص ضد پنچري اين ماشين هم به خوبي امکان فرار در برابر هر شرايطي را براي شما مهيا مي کنند. کيفيت بالاي ماشين، داخل لوکس و شيک آن، اين ماشين را به محبوب ترين ماشين ضد گلوله بازار تبديل کرده است.

کاديلاک ليموزين
 

اين ماشين که در دوره جورج بوش پسر ساخته شده است به خاطر ظاهر ويژه آن و امکانات خاص اش به هيولا معروف شده است. اين ماشين تمام دست ساز است و فقط يک نمونه از آن در سال 2005 توليد شده است. به غير از کارخانه توليد کننده کاديلاک يک شرکت نيمه نظامي که تخصص اش در زره پوش کردن خودروهاست هم بر مقاوم سازي اين ماشين نظارت داشته است. در طراحي اين ماشين جايي هم در کنار بدنه ماشين براي ايستادن افراد سرويس مخفي آمريکا در نظر گرفته شده است. چراغ هاي ويژه، کامپيوتر و تلفن مخصوص رياست جمهوري با پنج آنتن مخصوص، ماساژور صندلي ها، زره پوش پنج اينچي بدنه ضد موشک، صفحات فولادي زير ماشين براي بمب هاي کنار جاده اي، درهاي اتوماتيک، شيشه هاي مخصوص که فقط کمي پايين مي آيند، اين ماشين علاوه بر ايمني در برابر حملات نظامي و مسلحانه در برابر حملات تروريستي بيولوژيک و شيميايي هم ايمن است. قدرت بالاي موتور و چرخ هاي ضد پنچري آن هم کمک مي کند تا هيولا به سرعت از هر مهلکه اي خارج شود. اين ماشين در همه سفرهاي رياست جمهوري به هر نقطه دنيا با هواپيما حمل مي شود و کشور مقصد فقط مي تواند پرچمش را به يکي از آنتن هاي ماشين اضافه کند.

تانک شخصي
 

اين ماشين شاسي بلند روسي بيشتر از خانواده تانک و زره پوش هاي جنگي است تا ماشين هاي معمولي؛ نام آن را از کلمه روسي ماشين گشتي جنگي گرفته شده است و يک کمپاني روسي آن را توليد مي کند. از اين ماشين نمونه هاي زيادي در کشورهاي عربي مثل عراق و سوريه وجود دارد که مصرف شخصي دارند. مهم ترين نکته در مورد اين ماشين اين است که دو زيست است و مي تواند علاوه بر رانندگي روي جاده ها در کف رودخانه و زير آب هم حرکت کند؛ موتور ديزل وي 8 آن به اندازه کافي قدرتمند است تا اين کوه فولاد را حرکت دهد. در ظاهر اين ماشين چهار چرخ بزرگ دارد اما چهار چرخ مخفي ديگر هم در زير اين ماشين قرار دارد که با فشار دکمه اي مخفي بيرون مي آيند تا حرکت روي مسيرهاي برفي يا شني را ساده تر کنند؛ سيستم صوتي و تصويري پيشرفته؛ سيستم جهت ياب ماهواره اي، دوربين مدار بسته براي اطراف ماشين، سيستم ديد در شب، جعبه پيشرفته کمک هاي اوليه با سيستم راهنماي سخنگو از امکانات داخلي اين تانک روسي است.

ماشين ضد سرنوشت

زره پوش روسي کمبات تي 98
 

اين ماشين شاسي بلند بيشتر يک تانک روسي لوکس است تا وسيله نقليه معمولي. در واقع اين ماشين ترکيبي از هامرو و تانک است و نامش هم شبيه تانک تي 9 روسي است. درهاي اين ماشين با ورقه هاي فولاد تقويت شده اند و شيشه هاي پنجره اش سه اينچ قطر دارند. بدنه زره پوش اين ماشين مي تواند در مقابل گلوله هاي مختلفي از اسلحه کلاشنيکف معمولي گرفته تا نارنجک هاي تفنگي مقاومت کند. موتور وي 8 اين ماشين آن قدر قوي هست که بتواند بدنه سنگين آن را به سرعت جابه جا کند. اين ماشين لوکس توسط يک شرکت مخصوص روسي و فقط به صورت سفارشي و در دو نوع طلايي و معمولي توليد مي شود و تاکنون تعداد محدودي از آن به فروش رفته است.

هورس والت زره پوش
 

اين هم از آن نمونه ماشين هايي است که به طور عادي در خيابان مشاهده نمي کنيد و فقط به منظور استفاده امنيتي توليد مي شود. اين ماشين ويژه ترکيبي از يک ليموزين، يک ماشين شاسي بلند و ماشين حمل پول بانک است که براي 25 نفر جا دارد. بدنه فولادي با ظاهر استيل، شيشه هاي ضد گلوله، کف پوش ها کامپوزيت و فولادي، لاستيک هاي مخصوص، دو مسير خروج اضطراري، دو دريچه براي شليک به سوي مهاجمان از امکانات ايمني اين ماشين است. درون اين وسيله هم به اندازه يک کلاب مخصوص تجهيز شده است. روکش هاي چرم، ال سي دي هاي مختلف با دستگاه پخش دي وي دي، سيستم صوتي پيشرفته، لامپ هاي نئون و طراحي سفارشي مبلمان داخلي باعث شده تا قيمت اين ماشين با موتور معمولي اش بيش از 150 هزار دلار باشد.

ماشين ضد سرنوشت

ماشين شواليه
 

ماشين هاي نظامي به طور کلي جذاب ترين و قدرتمندتر به نظر مي رسند به همين دليل ماشين شواليه ايکس وي با ظاهر عضلاني و رنگ مشکي اش علاوه بر يک ماشين ضد گلوله مي تواند به عنوان ماشين لوکس هم جذاب به نظر برسد. اين ماشين در کانادا توليد مي شود و از مدل نظامي گورخا الگوبرداري شده است اما تزئينات داخلي آن اين ماشين را به وسيله اي تبديل کرده است که بيشتر مورد توجه ثروتمندان جوان است تا سياستمداران جدي و عبوس؛ کف پوش پشمي مخصوص، روکش هاي چرم با صندلي هاي گردان، سيستم جهت ياب کوهستان، بلوتوث و سيستم ديد در شب به همراه يک دستگاه پلي استيشن 3 تنها بخشي از امکانات جانبي اين ماشين لوکس است. درباره بدنه و نوع مقاومت آن اطلاعاتي زيادي منتشر نشده است. از اين مدل ماشين فقط 100 نمونه ساخته شده است و براي توليد آن چون به صورت دستي انجام مي شود 1500 نفر ساعت زمان صرف مي شود. هر ماشين شواليه حدود 490 هزار دلار قيمت دارد.

ماشين ضد سرنوشت

رنج روور ووگ زره پوش
 

اين مدل رنج رور طوري طراحي شده است که در برابر شليک مسلسل و انفجار نارنجک هاي دستي هم مقاوم باشد. مدل زره پوش اين ماشين شاسي بلند که در انگليس توليد مي شود اولين مدل کاملا زره پوش شده يک ماشين از خانواده لندرورهاست که ماشين هاي نظامي ارتش انگليس را هم تامين مي کند. کف پوش هاي فولادي و بدنه تقويت شده آن در مقابل بمب هاي متوسط هم مقاوم است. چرخ ها سيستم ضد پنچري دارند و بعد از پاره شدن تا 50 کيلومتر هم مي توان با آنها رانندگي کرد. باک ماشين در برابر انفجار و آتش سوزي مقاوم است. اين ماشين در چهار سطح ايمني توليد مي شود که سه سطح اول آن مشخصات فوق را دارند و مدل چهارم آن علاوه بر اينها مي تواند در برابر سلاح هاي نظامي قوي تر و گلوله هاي ضد تانک هم مقاومت کند. براي داخل اين ماشين امکانات لوکس چنداني در نظر گرفته نشده است و بيشتر به ايمني مسافر توجه شده است به همين دليل به جاي پلي استيشن و روکش چرم کابين اين ماشين تلفن ماهواره اي و منبع اکسيژن اضطراري دارد و شيشه هاي ضد گلوله تيره استفاده از تک تيراندازها براي ترور مسافر را بي فايده کرده است.

ماشين ضد سرنوشت

شورلت سابرين زره پوش
 

اين ماشين شاسي بلند آمريکايي دقيقا شبيه مدل هاي معمولي از اين نمونه است که زره پوش شده است. بدنه چند لايه و صفحه هاي فولادي زيرين ماشين باعث شده تا در برابر مين هاي ضد نفر و ضد ماشين اسلحه هاي نيمه سنگين مانند مسلسل هاي ام 193 هم مقاومت داشته باشد. تمام شيشه هاي معمولي اين مدل هم با شيشه هاي چند لايه ضد گلوله جايگزين شده است و در مدل زره پوش به جاي نواحي خالي بدنه ماشين در نمونه هاي معمولي از صفحات فولاد و کامپوزيت مخصوص استفاده شده تا گلوله هاي ضد تانک هم نتواند از آن عبور کند. چرخ هاي ضد پنچري ويژه، محافظ رادياتور و کف ماشين، در عقبي مخفي و پوشش هاي چرم داخل ماشين از ديگر امکانات اين شورلت زره پوش است.

ماشين ضد سرنوشت

بنتلي زره پوش
 

مدل هاي معمولي ماشين هاي بنتلي هم به خودي خود يک ماشين خاص مخصوص ستاره ها و شخصيت هاي ويژه هستند، چه برسد به اينکه قرار باشد آن را به اندازه يک زره پوش تجهيز کنند. بالاترين سيستم هاي ايمني ضد گلوله در اين ماشين ها رعايت شده است و در عين حال ظاهر ماشين هم چندان تغيير نکرده و مدل کلاسيک بنتلي را حفظ کرده است. فضاي داخلي بنتلي ظاهر لوکس و اشرافي خود را تغيير نداده است اما قدرت موتور ماشين به خاطر اضافه وزن ناشي از صفحات فولادي بدنه کمي نسبت به مدل هاي معمولي کمتر شده است. تمام شش وجه ماشين با ورقه هاي فولاد تقويت شده است و چرخ هاي مخصوص، مخزن ضد انفجار بنزين، منبع اکسيژن کابين، ايمني در برابر حملات گاز شيميايي و شيشه هاي ضد گلوله قيمت اين ماشين لوکس را به بيش از 500 هزار دلار افزايش داده است.

ماشين ضد سرنوشت

منبع: دانستنيها-ش27



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.