دهه60 در قاب سينما

روند سريال سازي با محوريت تحولات تاريخ معاصر روند روبه رشدي بوده است؛ به خصوص از نظر کيفي مي توان اين روند را اميدوار کننده توصيف کرد، چه اين که اگر در سال هاي نخست پس از جنگ، اين نفس دفاع و حوادث جاري در ميدان نبرد بود که توجه فيلم سازان رابه خود معطوف مي کرد. آرام آرام اين نگاه به سمت زندگي عادي مردمان آن دوران چرخيد تا در نمونه هاي موفقي چون «وضعيت سفيد» تصاويري ماندگار از اين زندگي توأم با محدوديت و محبوبيت ثبت شود.
چهارشنبه، 17 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دهه60 در قاب سينما

دهه60 در قاب سينما
دهه60 در قاب سينما


 






 

تلاش هايي براي ثبت خاطرات مشترک يک نسل
 

روند سريال سازي با محوريت تحولات تاريخ معاصر روند روبه رشدي بوده است؛ به خصوص از نظر کيفي مي توان اين روند را اميدوار کننده توصيف کرد، چه اين که اگر در سال هاي نخست پس از جنگ، اين نفس دفاع و حوادث جاري در ميدان نبرد بود که توجه فيلم سازان رابه خود معطوف مي کرد. آرام آرام اين نگاه به سمت زندگي عادي مردمان آن دوران چرخيد تا در نمونه هاي موفقي چون «وضعيت سفيد» تصاويري ماندگار از اين زندگي توأم با محدوديت و محبوبيت ثبت شود.

1360راه اندازي گروه جنگ
 

هم زمان با نخستين ماه هاي جنگ تحميلي در شبکه يک سيما

1365راه اندازي گروه شاهد
 

راه اندازي گروه شاهد در معاونت سيما

1369پايان جنگ و پذيرش قطعنامه 098
 

توجه فيلم سازان به سمت جنگ و حواشي آن معطوف مي شود.

1370سريال گل پامچال
 

اين سريال به کارگرداني محمد علي طالبي با موضوع دامنه تأثيرات جنگ، از شبکه اول سيما روي آنتن رفت.

1372آتش در خرمن
 

اين مجموعه تلويزيوني به کارگرداني سعيد حاج ميري مجموعه تلويزيوني ديگري بود که در هفت قسمت توليد و نسخه تلويزيوني آن براي گروه سني کودک و نوجوان شبکه دو سيما پخش شد.

1373نبردي ديگر
 

مجموعه «نبردي ديگر» به کارگرداني عبدالله باکيده، در 13قسمت در گروه جنگ شبکه يک سيما ساخته شد.

1375 ليلي با من است
 

با ساخت «ليلي با من است» در دو نسخه سينمايي و تلويزيوني، زبان طنز به حوزه دفاع مقد س وارد شد و سريال «بهترين تابستان من» به کارگرداني علي بهادر با اين حال و هوا در اين سال روي آنتن رفت. در اين مجموعه علي صادقي براي نخستين بار مقابل دوربين رفت.

1376سفر به چزابه
 

نسخه تلويزيوني «سفر به چزابه»ساخته ماندگار ملاقلي پور از شبکه يک سيما پخش شد.

1378بازگشت پرستوها
 

مجموعه «بازگشت پرستوها» ساخته ابوالقاسم طالبي از شبکه دو سيما روي آنتن رفت.

1379بچه هاي بهشت
 

حسين قاسمي جامي دو مجموعه «بچه هاي بهشت» براي مخاطب کودک و«سيمرغ» «با موضوع زندگي شهيدان کشوري و شيرودي»را هم زمان روي آنتن فرستاد.

1383خوش غيرت
 

تجربه موفق «خوش رکاب»سال بعد شاه حاتمي را مجاب به کارگرداني«خوش غيرت»در همان حال و هوا کرد.

1384بچه هاي هور
 

باکيده فعاليت خود درباره سال هاي دفاع مقدس رادر سينما ادامه داد تا اين که در سال84 سريال «بچه هاي هور»را با موضوع دفاع مقدس براي شبکه يک سيما مقابل دوربين برد.

1386يک مشت پرعقاب
 

مجموعه «يک مشت پرعقاب»به کارگرداني اصغر هاشمي پخش بسيار پرحاشيه اي را تجربه کرد.

1387گل هاي گرمسيري
 

محمد مهدي عسگر پور، سريال«گل ها گرمسيري»را با موضوع جنگ و مقاومت مردم ايران در برابر دشمن ساخت که در آن نيم نگاهي هم به زندگي جاري در پشت جبهه نيز بود.

1379 سپيد جامگان
 

عبدالحسن برزيده ، احمد اميني واحمد مرادپور تصميم گرفتند سه گانه اي با عنوان «روز ايپريت»، «لانه شيطان» و «رقص پرواز » را در يک بسته تلويزيوني به نام «سپيد جامگان» در باره نقش پزشکان در جنگ روي آنتن ببرند که بعدها هر کدام جداگانه در طول دهه 80 روي آنتن رفتند.

1379 همه فرزندان من
 

محمد دستگردي مجموعه تلويزيوني «همه فرزندان من» را راهي شبکه يک تلويزيون کرد و هم زمان علي بهادر «عشق سال هاي جنگ» را بر اساس کتابي به همين نام به تهيه کنندگي حبيب الله کاسه ساز از شبکه يک سيما پخش کرد.

1380 خاک سرخ
 

«خاک سرخ» به کارگرداني ابراهيم حاتمي کيا روي آنتن رفت تا اين فيلم ساز نام آشنا در سينما، يکي ازمجموعه هاي ماندگار دفاع مقدس در قاب تلويزيون را هم به نام خود ثبت کند.

1382 خوش رکاب
 

علي شاه حاتمي «خوش رکاب» را در ايام نوروز روي آنتن فرستاد.

1388 در چشم باد
 

سريال «در چشم باد» ساخته مسعود جعفري جوزاني روي آنتن رفت. که فصل سوم خود را به جنگ ايران و عراق اختصاص داد و از تهران دهه 60 هم تصاويري خلق کرد.

1389 ارمغان تاريکي
 

سريال «ارمغان تاريکي» به کارگرداني جليل سامان يکي از موفق ترين مجموعه ها در زنده کردن حال وهواي دهه 60 در تلويزيون بود.

1390 نابرده رنج
 

سريال «نابرده رنج» تهران دهه 60 را بستر اصلي روايت خود انتخاب کرد و در ادامه به فضاي جنگ رسيد.

1390 ستايش
 

پخش سريال «ستايش» با حال وهواي سال هاي آغاز جنگ آغاز شد.

1390 وضعيت سفيد
 

مجموعه «وضعيت سفيد » با روايت داستاني که در سال هاي بمباران تهران مي گذرد ، نگاه کاملا متفاوت به دهه 60 ، که در آن کمتر نشاني از جبهه و جنگ است و بيشتر «زندگي جاري در شهر» مورد توجه قرار گرفته.
منبع: پنجره شماره 114



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.