گذشته، حال و آينده ي يك حرفه اي

فيلم پرخرج و عظيم انتقام جويان را كه در ماه مه به نمايش عمومي در خواهد آمد، اغلب صاحب نظران و تحليلگران سينما، مهم ترين فيلم سال 2012 قلمداد مي كنند. فروش اين فيلم آينده حرفه اي كارگردانش جاس ودون را هم بسيار تحت تأثير قرار خواهد داد. اگر فيلم ركوردشكن بشود، جاس ودون را كه پيش از اين با سريال هايي مثل بافي قاتل خون آشام ها، اينجل، فاير فلاي و ... به عنوان يكي از موفق ترين و معتبرترين عنوان كارگردان سينما هم در موقعيتي
پنجشنبه، 25 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گذشته، حال و آينده ي يك حرفه اي

 گذشته، حال و آينده ي يك حرفه اي
گذشته، حال و آينده ي يك حرفه اي


 






 

در انتظار مهم ترين فيلم سال 2012
 

فيلم پرخرج و عظيم انتقام جويان را كه در ماه مه به نمايش عمومي در خواهد آمد، اغلب صاحب نظران و تحليلگران سينما، مهم ترين فيلم سال 2012 قلمداد مي كنند. فروش اين فيلم آينده حرفه اي كارگردانش جاس ودون را هم بسيار تحت تأثير قرار خواهد داد. اگر فيلم ركوردشكن بشود، جاس ودون را كه پيش از اين با سريال هايي مثل بافي قاتل خون آشام ها، اينجل، فاير فلاي و ... به عنوان يكي از موفق ترين و معتبرترين عنوان كارگردان سينما هم در موقعيتي بسيار عالي قرار خواهد داد. به خصوص كه نخستين فيلم سينمايي او يعني فيلم علمي خيالي سِرِنيتي هم گرچه در طول چند سالي كه از زمان ساخته شدنش مي گذرد تبديل به يكي از فيلم هاي كالت ژانر خودش شده، ولي فروش چنداني نداشت.
ودون كه شايد كم تر يادش مانده باشد به عنوان يكي از فيلمنامه نويسان اسكار هم شده، قطعاً از معدود چهره هاي تلويزيون و سينماست كه مي تواند ادعا كند كار در لااقل تلويزيون در خون اوست. او پسر تام ودون و نوه جان ودون فقيد است كه هر دو از نويسنده هاي موفق تلويزيون بوده اند. ضمن اين كه برادرانش زك و جِد نيز هر دو از حرفه اي هاي سينما و تلويزيون هستند. با اين حال حتي براي آدمي مثل او هم هيچ تضميني در ارتباط با آينده حرفه اي اش وجود ندارد. با وجود همه پيش بيني هاي اميدواركننده در مورد پرفروش ترين انتقام جويان، بديهي است كه فيلمي 150 ميليون دلاري، براي موفقيت نياز به فروشي بسيار بيش تر از حد متعارف دارد. در عين حال ترديدي نيست كه جاس ودون با پروژه اي در اين ابعاد، به مخاطره بزرگ و هولناكي تن داده است. در مناسبات هاليود، فيلم سازي كه فيلمش، آن هم فيلمي چنين پرهزينه و با حضور لشكري از ستاره ها (شامل رابرت داوني جونيور، كريس همزورث، اساكارلت جوهانسن، ساموئل ال.جكسن، استلان اسكارسگارد، گويينت پالترو، پل بتاني، مارك رافلو، كريس اِوَنس، جرمي رنر و ...) در حد قابل قبولي نفروشد، به راحتي از چرخه ي اين سيستم حذف خواهد شد. حتي با اعتبار و سابقه درخشان ودون. شايد به همين دليل جاس ودون هميشه باهوش پس از كارگرداني اين فيلم كمپاني جمع و جور و كوچكش «بل وِدِر» را راه انداخت و شروع به توليد فيلم هايي ارزان، مستقل و شخصي كرد تا تضميني براي تداوم كار حرفه اي اش داشته باشد و البته به نظر مي رسد كه قصد دارد در هر حال به كار در اين عرصه ادامه بدهد. نخستين محصول اين شركت كوچك كه ودون آن را با كمك كاي كوله همسرش و تهيه كننده اي كه سال هاست با او همكاري مي كند تأسيس كرده، كمدي هياهوي بسيار براي هيچ بر اساس اثر معروف شكسپير بود كه پارسال در سكوت كامل خبري ساخته شد و با گردآوري مجموعه اي از بازيگران محبوب دوست داران آثار ودون (از جمله نيتن فيليون، الكسيس دنيسوف، ايمي ايكر، فرن كرانز و ...)، نوعي هديه به اين طرف داران و ضيافتي دل نشين براي آن هاست. پروژه ي بعدي بل ودر، در چشمان تو خواهد بود كه يك درام عاشقانه ي فراطبيعي است. ودون به طرف داري سرسختانه از حقوق زنان شهرت دارد و اصولاً يكي از ويژگي هاي شاخص و بارز آثارش هم قهرمان زن مقتدر و مستقل و قدرتمندشان است. بنابراين جاي تعجب ندارد كه بازگير اصلي اين فيلمش ابيگيل اسپنسر است. ودون هميشه علاقه ي آشكاري به مايه هاي متافيزيكي و علمي خيالي نشان داده و توانايي او در تلفيق مايه هاي عاشقانه قدرتمند با چنيني درون مايه هايي، يكي ديگر از ويژگي هاي بارز كارهاي اوست.
منبع: ماهنامه سينمايي فيلم شماره 439



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.