هميشه بلندپرواز و هميشه موفق

• سارا پولي، بازيگر و كارگردان جوان كانادايي متولد 1979، بازيگري را از كودكي شروع كرد و در ادامه مسير حرفه اي اش چنان توانايي و استعدادي از خود نشان داد كه يكي از شاخص ترين سينماگران نسل خودش شد. بازي او در نقش سارا استنلي، يكي از شخصيت هاي اصل سريال قصه هاي جزيره (عنوان اصلي: آوُنلي يا جاده آوُنلي)، حتماً در يادتان مانده است. اين سريال كه از تلويزيون خودمان هم پخش شد و طرف داران پر و پاقرصي نيز پيدا كرد، در هفت فصل از
پنجشنبه، 25 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هميشه بلندپرواز و هميشه موفق

هميشه بلندپرواز و هميشه موفق
هميشه بلندپرواز و هميشه موفق


 






 

بازيگر خردسال محبوب «قصه هاي جزيره» اكنون فيلم ساز معتبري است
 

• سارا پولي، بازيگر و كارگردان جوان كانادايي متولد 1979، بازيگري را از كودكي شروع كرد و در ادامه مسير حرفه اي اش چنان توانايي و استعدادي از خود نشان داد كه يكي از شاخص ترين سينماگران نسل خودش شد. بازي او در نقش سارا استنلي، يكي از شخصيت هاي اصل سريال قصه هاي جزيره (عنوان اصلي: آوُنلي يا جاده آوُنلي)، حتماً در يادتان مانده است. اين سريال كه از تلويزيون خودمان هم پخش شد و طرف داران پر و پاقرصي نيز پيدا كرد، در هفت فصل از 1990 تا 1996 ساخته شد. پدر و مادر سارا پولي هم بازيگر بودند و او بازيگري را در چهارسالگي با فيلم يك كريسمس جادويي كمپاني ديزني شروع كرده بود. پولي در هشت سالگي در سريال رامونا بازي كرد و همان سال در يكي از نقش هاي اصلي فيلم ماجراهاي بارون مونشاوزن (تري گيليام) نيز ظاهر شد. اما بازي در قصه هاي جزيره او را به شهرت رساند. سارا پولي كه در يازده سالگي مادرش را بر اثر سرطان از دست داد در اين سريال نيز نقش دختركي را بازي كرد كه پس از مرگ مادرش براي زندگي به نزد خاله هتي ظاهراً بداخلاق و تندخو مي رود.
پولي برخلاف اغلب بازيگران كودك و نوجوان موفق كه در بزرگ سالي فراموش مي شوند يا حداكثر مجبور مي شوند به بازي در كارهاي نازل بسنده كنند، نه تنها در بزرگ سالي در مقام بازيگر به موفقيت هاي بيش تري دست يافت و چندين نقش ماندگار، از جمله در فيلم هاي ستايش شده اي هم چون فرداهاي زيبا (آتوم اگويان)، زندگي ام بدون من (ايزابل كويكست)، سپيده دم مردگان (زك اسنايدر)، زندگي پنهاني كلمات (ايزابل كويكست)، آقاي هيچ كس (ژاكو وان دورمل) و ... را در كارنامه خود ثبت كرد، بلكه به زودي نشان داد كه بلندپروازتر از اين هاست و سوداي فيلم سازي نيز در سر دارد. او در مقام فيلم نامه نويس و كارگردان نيز در حالي كه فقط 27 سال داشت با همان اولين فيلم سينمايي اش دور از او از سوي منتقدان بسيار ستايش شد (در سايت «راتن توميتوز» اين فيلم، امتياز حيرت انگيز 95 از 100 را بر اساس 128 نقد نوشته شده بر آن دارد). پولي اين فيلم را كه آتوم اگويان از تهيه كنندگانش بود بر اساس داستان كوتاهي از آليس مونرو نوشت و كارگرداني كرد. تسلط و مهارتي كه پولي در جريان كارگرداني همين فيلم اولش از خود نشان داد تهيه كنندگان فيلم و همه ي عواملش را شگفت زده كرد. فيلم نامزد دريافت دو اسكار هم شد: اسكار بهترين فيلم نامه اقتباسي براي خود پولي و اسكار بهترين بازيگر زن براي جولي كريستي كهنه كار كه آن موقع 65 سال داشت و بازي درخشانش در نقش اصلي فيلم بسيار مورد توجه قرار گرفت و از جمله جايزه ي گلدن گلوب را نصيب او كرد و باعث شد منتقدان به عنوان بهترين بازيگر زن سال 2007 انتخابش كنند.
دومين فيلم سارا پولي در مقام نويسنده و كارگردان اين والس را با من برقص (Take This waltz) نيز نخستين نمايش جهاني اش را در جشنواره ي تورنتو 2011 تجربه كرد و قرار است امسال اكران شود. پولي در فيلم دومش كه درام رمانيتك زنانه اي است، باز هم علاوه بر كارگرداني، فيلم نامه را نيز كه البته اين بار غيراقتباسي است نوشت. ميشل ويليامز و ست روگن نقش هاي اصلي فيلم را بازي مي كنند. پروژه ي بعدي پولي به عنوان فيلم نامه نويس و كارگردان كه تا اين جا بهترين نام دارد اقتباسي از رمان گريس ديگر نوشته مارگرت اتوود رمان نويس مشهور كانادايي خواهد بود. داستان اين رمان جنايي - روال كاوانه در سال 1843 مي گذرد و راوي اش دختري شانزده ساله به نام گريس است كه خدمتكار بوده و به اتهام قتل آقاي صاحب خانه و خدمتكار ديگرشان به حبس ابد محكوم شده است. اين كتاب كه نامزد جايزه ي معتبر بوكر شده، به بيشتر زبان ها ترجمه شده و به زبان فارسي هم با ترجمه ي جلال بايرام منتشر شده است. روايت اول شخص داستان، پيچيدگي هاي شخصيت اصلي، و هم چنين پس زمينه تاريخي اثر كه طراحي صحنه و لباس دشوار و احتمالاً پرخرجي را ايجاب مي كند، سومين تجربه ي كارگرداني پولي را اثري بلندپروازانه تر از دو فيلم پيشين او نشان مي دهد كه پولي را با چالش هاي دشوارتر از هميشه رو به رو خواهد كرد. البته سارا پولي تا اين جا ثابت كرده از آن هنرمندان نادري است كه هميشه بهترين مسير ممكن را انتخاب مي كنند و آن قدر هم استعداد و پشتكار دارند كه از پس دشواري هاي بسيار كارشان به بهترين شكل ممكن بربيايند.
منبع: ماهنامه سينمايي فيلم شماره 439



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.