نگاه مدرن به حمام سنتي

شايد همه ي ما در کلينيک هاي پوست، بيماران بسياري را با صورت هاي قرمز و زخمي ديده ايم که به دليل توصيه ي يکي از پزشکان ماهواره يي، براي درمان جوش هاي صورت خود به استعمال بتادين و کيسه کشيدن صورت متوسل شده و اين بلاها را سر خود آورده اند. از طرف ديگر مي بينيم، که بسياري از پدر بزرگ ها و مادربزرگ هاي ما که از قديم الايام به مصرف کيسه و سفيد آب(روشور) عادت داشته اند و هنوز هم اين عادت را ترک نکرده اند از پوستي شاداب و خوب برخوردارند؛ پس مشکل کجاست؟
شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاه مدرن به حمام سنتي

 نگاه مدرن به حمام سنتي
نگاه مدرن به حمام سنتي


 






 
نظر متخصصان پوست درباره ي کيسه کشيدن
شايد همه ي ما در کلينيک هاي پوست، بيماران بسياري را با صورت هاي قرمز و زخمي ديده ايم که به دليل توصيه ي يکي از پزشکان ماهواره يي، براي درمان جوش هاي صورت خود به استعمال بتادين و کيسه کشيدن صورت متوسل شده و اين بلاها را سر خود آورده اند. از طرف ديگر مي بينيم، که بسياري از پدر بزرگ ها و مادربزرگ هاي ما که از قديم الايام به مصرف کيسه و سفيد آب(روشور) عادت داشته اند و هنوز هم اين عادت را ترک نکرده اند از پوستي شاداب و خوب برخوردارند؛ پس مشکل کجاست؟
 
نکته اين است که کيسه کشيدن نيز مثل هر کار ديگري اگر در جاي مناسب خود بکار رود مي تواند مفيد بوده و اگر بي جا استفاده شود مي تواند مضر باشد. بايد متذکر شد که بسياري از تجهيزات مدرن امروزي که براي جوان سازي پوست بکار مي رود، از همان کيسه کشيدن هاي قديمي الايام الهام گرفته اند. مثلاً در روشي به نام ميکرودرم ابريشن، کريستال هاي خشن اکسيد آلومينيوم با فشار روي پوست پاشيده مي شوند و سپس با استفاده از مکش با فشار منفي دستگاه، پوست تحت ساييدن قرار مي گيرد و به اين ترتيب يک لايه ي سطحي از پوست برداشته مي شود. اين کار باعث شاداب شدن پوست، کمک به نفوذ بيشتر داروهاي تجويز شده ي موضعي توسط متخصص پوست و نيز موجب جوان سازي و بهبود چين و چروک و حتي برق جوشگاه هاي آکنه مي شود. خوب که توجه کنيم، مي بينيم که بسياري از ليزرها نيز همين هدف را دارند، يعني يک لايه ي سطحي پوست را با استفاده از انرژي ليزر برمي دارند، اما در گذشته از سفيد آب(رو شور) و کيسه براي لايه برداري مکانيکي پوست استفاده مي کرده اند و با حرکات رفت و برگشتي کيسه روي پوست صورت و بدن اولاً موجب بهبودي گردش خون پوست شده اند و ثانياً با بهره گيري از سفيد آب لايه برداري مناسبي از پوست انجام مي داده اند که موجب شادابي پوست و نيز تحريک آن براي کلاژن سازي مي شده اند. جالب است که بدانيد به تازگي يک خانم ايراني در آمريکا در فروشگاه هاي بزرگ اين کشور اقدام به فروش کيسه و سفيد آب کرده و اين وسايل مورد استقبال گسترده ي مردم آمريکا قرار گرفته و با همين وسايل پيش پا افتاده، اين خانم باهوش مولتي ميلياردر شده است! پس خوب است اکنون که در علم تکنولوژي بسر مي بريم رهنمودها و عادات قديمي ترها را فراموش نکنيم و آنها را بي اهميت نينگاريم.

روي ديگر سکه
 

همين لايه برداري مکانيکي اگر در پوست غير سالم انجام شود يا اگر در انجام آن زياده روي شود، مي تواند مشکل ساز باشد. بايد توجه داشت که اگر مي خواهيد از کيسه و سفيد آب براي بهبود وضعيت پوست و جوان سازي استفاده کنيد، نبايد اين کار را آنقدر ادامه دهيد که پوست تان زخمي شود: چرا که پوست هاي ايراني که اغلب گندمگون است، نسبت به زخم شدن و التهاب پاسخي مي دهد که همراه است با لک شدن پوست. حتماً توجه کرده ايد که اگر پوست سبزه يي داشته باشيد، در صورت سوختن پوست مثلاً با روغن يا آب جوش دچار لک قهوه يي رنگي مي شويد که گاه ماه ها همچنان پررنگ وجود خواهد داشت. علت اين است که هر التهابي که در پوست هاي سبزه رخ مي دهد، با فعاليت بيش از حد سلول هاي رنگدانه ساز همراه خواهد بود. بيماراني که از جوش هاي غرور جواني التهابي رنج مي برند اگر از بتادين و کيسه براي درمان استفاده کنند، دچار زخم هاي وسيع روي جوش هاي خود مي شوند که گاهي بهبود آن همراه با لک هاي فراوان و حتي جوشگاه روي صورت خواهد بود. برخي مطرح کرده اند که استفاده از سفيدآب مي تواند با رخداد عفونت پوستي همراه باشد چرا که عقيده دارند سفيدآب، بهداشتي نيستند و حاوي باکتري هايي هستند که مي تواند به پوست نفوذ کرده و آن را دچار عفونت کند.

ملاحظات ويژه
 

اگر داراي پوست سالم و غير زخمي باشيد و عمل کيسه کشيدن را به صورت ملايم انجام دهيد، سد لايه ي خارجي پوست (اپيدرم) اجازه ي ورود ميکروب به پوست را نخواهد داد و لذا از اين نظر هيچ جاي نگراني نيست، اما اگر در کيسه کشيدن افراط کنيد و باعث خراشيده شدن و زخمي شدن پوست شويد، اين سد نفوذ ناپذير در برابر ميکروب ها را شکسته ايد و لذا امکان رخداد عفونت هاي پوستي وجود خواهد داشت. با توجه به اينکه کيسه کشيدن در واقع يک نوع لايه برداري و پيلينگ شد. بنابراين کرم هاي ضد آفتاب را هرگز نبايد فراموش کنيد. بخصوص افرادي که مستعد لک هاي پوستي داشته باشند. اگر مي خواهيد از کيسه کشيدن براي بهتر شدن لک هاي پوستي تان استفاده کنيد، بايد دقت کنيد که برخي لک ها مثل لک بارداري (ماسک بارداري يا پلاسما) به شدت نسبت به تحريکات شديد و نيز نور آفتاب حساس هستند. اگر اين افراد مثلاً از ليزر درماني هاي معمول که شامل لايه برداري پوست هستند، استفاده کنند اغلب شاهد تشديد لک هاي خود خواهند بود. در مورد کيسه کشيدن اگر اين کار را خيلي شديد انجام دهند ممکن است باعث تميزتر شدن لک بارداري شود. ضمن اينکه پوست نسبت به نور آفتاب حساس تر خواهد شد و لذا استعمال ضد آفتاب بايد جدي تر مد نظر قرار گيرد. اما به طور کلي اگر خيلي ملايم با سفيدآب کيسه بکشيد، شايد کمک مفيدي به تأثير بيشتر داروهاي ضد لک تجويز شده توسط متخصص پوست تان بشود. به عنوان نتيجه گيري بايد بگويم که استفاده از کيسه و سفيد آب (روشور) در يک حمام گرم مي تواند آرامش بخش، شاداب کننده ي پوست و نيز جوان کننده ي پوست (به دليل تحريک کلاژن سازي) باشد يعني همان نتايجي که امروزه با کمک تجهيزاتي مثل ميکرودرم ابريشن مي گيريم، ولي نکته اينجاست که نبايد در اين کار افراط کرد و هرگز نبايد ساييدن پوست را تا حدي ادامه داد که موجب زخم شدن پوست شود که در اين صورت خطراتي مثل عفونت هاي ميکروبي و نيز ايجاد لک ها و يا جوشگاه روي صورت وجود خواهد داشت.
منبع:نشريه 7 روز زندگي-ش86.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.