فشنگ فيل کش

اکثر ما تعريف درستي از ضربه عاطفي در ذهنمان نداريم و آن را با چيز هاي ديگر اشتباه مي گيريم . پس لازم است براي تعريف ضربه عاطفي يک مثال بياوريم . يک دختر 26 ساله و يک پسر 24 ساله سه سال است که درگير يک رابطه هستند . بعد از سه سال براي ازدواج به يک مشاوره مراجعه مي کنند ، بعداز انجام تست هاي مشاوره اي، به آنها گفته مي شود که براي ازدواج زوج مناسبي هستند . اما از همان روز ، آقا پسر با دختر خانم هيچ تماسي نمي گيرد ؛
شنبه، 3 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فشنگ فيل کش

 فشنگ فيل کش
فشنگ فيل کش


 

نويسنده : دکتر عليرضا شيري




 
ورود به روابط احساسي بدون داشتن مهارت ارتباطي لازم ، ممکن است نتيجه اي تلخ داشته باشد

خواسته و ناخواسته
 

اکثر ما تعريف درستي از ضربه عاطفي در ذهنمان نداريم و آن را با چيز هاي ديگر اشتباه مي گيريم . پس لازم است براي تعريف ضربه عاطفي يک مثال بياوريم . يک دختر 26 ساله و يک پسر 24 ساله سه سال است که درگير يک رابطه هستند . بعد از سه سال براي ازدواج به يک مشاوره مراجعه مي کنند ، بعداز انجام تست هاي مشاوره اي، به آنها گفته مي شود که براي ازدواج زوج مناسبي هستند . اما از همان روز ، آقا پسر با دختر خانم هيچ تماسي نمي گيرد ؛ يعني در لحظه اي که بايد در نقش يک حامي و حمايت کننده و شريک زندگي ظاهرشود ، عقب مي کشد . اينجاست که اين دختر خانم يک ضربه عاطفي بزرگ مي خورد . در يک تقسيم کلي ، دو نوع ضربه عاطفي داريم اول اينکه يکي از طرفين مي داند که دارد ضربه عاطفي مي زند . دوم اينکه نمي داند که دارد مرتکب چنين کاري مي شود . جالب اينکه اکثر آدم ها ، ضربه اي که خورده اند را يادشان مي ماند اما ضربه اي که زده اند را نه ؛ ضربه اي که شايد به همان آدم قبلي حتي بدترش را هم زده باشند.

رابين هود وارد مي شود !
 

يک مثلث مشهور داريم که شامل زجر دهنده ، قرباني و رابين هود ها مي شود . آدم ها ممکن است برحسب شرايطي که دارند در يکي از اين نقش ها قرار بگيرند .
يک آقا پسر به يک دختر خانم علاقه مند مي شود . اما هر چه ابراز علاقه مي کند هيچ جوابي نمي گيرد . اينجاست که دختر در نقش زجر دهنده ظاهر مي شود . اما بعد از يک مدت وقتي اين ارتباط به ازدواج رسيد يک تعويض نقش صورت مي گيرد ؛ وقتي به خاطر مشغله کاري توجه آقا به خانم کم مي شود اينجاست که دختر نقش قرباني و پسر نقش زجر دهنده را بازي مي کند . اکثر اوقات افراد جديدي هم پيدا مي شوند که ظلع سوم مثلث را کامل مي کنند و به عنوان يک رابين هود سر راه قرباني قرار مي گيرند و قصد دارند يک جورهايي دلسوزي کنند. در حالي که همين رابين هود ممکن است در جايي خودش نقش يک زجر دهنده را بازي کند . متاسفانه بالاي80 تا 90 درصد ارتباطات دختر و پسرهاي ايراني همين بازي رواني است. در عرصه زندگي ، آدم ها به صورت چرخشي نقش زجر دهنده، قرباني و رابين هود را بازي مي کنند . در اين ميان آدم فرهيخته کسي است که بتواند بخش بالغش را رشد بدهد و از اين بازي رواني خارج مي شود .

هيچ اتفاقي بي دليل نيست
 

ضربه عاطفي خود به خود اتفاق نمي افتد . زماني اتفاق مي افتد که يکي از دو طرف خوب ضربه زند و طرف مقابل هم خوب ضربه بخورد . کسي که در روابط ، نقش زجر دهنده را بازي مي کند از اول که زجر دهنده نبوده بلکه حتماً مشکلي در طرف مقابل بوده که اين زجردهندگي را رشد داده . خيلي از دختر ها در رابطه ، نقش بره را بازي مي کنند ؛ به اين معني که گرگ را به سمت خودشان جذب مي کنند و خيلي معصومانه به زندگي نگاه مي کنند که انگار زندگي هيچ روي بدي ندارد . آدمي با اين خصوصيات مشکلي ندارد که جز اينکه نبايد ازدواج کند . تمام پديده هاي زندگي روي ديگري هم دارند که اتفاقاً مخالف آن است . مثل بيماري و سلامتي . بيماري درون سلامتي وجود دارد ولي فقط گاهي خودش را نشان مي دهد طوري که ما هر وقت مي خواهيم سلامتي تعريف کنيم بايد بيماري را هم کنارش تعريف کنيم . در موضوع عشق و علاقه بايد روي ديگر قضيه را هم شناخت و تجربه کرد . مثل بي تفاوتي ، تنفر و ديده نشدن . در هيچ موضوعي نمي شود فقط روي خوب قضيه را ديد . وقتي کسي از رابطه و ناکامي هاي گذشته اش تعريف مي کند و مي بينيد که شخصيت دروني اين آدم ويژگي اي دارد که مي طلبد اين بلاها را سرش بياورند و گرنه امکان ندارد که تمام آدم هايي که با اين فرد در ارتباط بوده اند همگي شخصيت هاي ظالم و زجر دهنده اي داشته باشند .

خيانت
 

يکي از موضوعاتي که مي شود در ضربه عاطفي به آن پرداخت اين است که بعضي افراد استعداد ضربه خوري بالايي دارند ؛ يعني مستعد هستند که يک ضربه عاطفي را از بيرون دريافت کنند . اين افراد گروهي هستند که در درون احساس خوبي نسبت به خودشان ندارند . هميشه نسبت به چهره و خصوصيات اغلب ظاهري شان احساس ضعف مي کنند . طوري که فکر مي کنند هميشه عده اي وجود دارند که از آنها زيباتر و بهتر هستند که هر وقت باشند آنها ديده نمي شوند و طرف مقابلشان دنبال چيزي است که در آنها وجود ندارد. اين گروه هميشه در روابطشان اين خود کم بيني را وارد مي کنند و به طور ناخودآگاه کارهايي انجام مي دهند که مطمئن شوند اين فکر در موردشان درست است . ضربه عاطفي يك احساس ذهني است كه در بازي هاي رواني به وجود مي آيد. مثل بوكس، وقتي جايي بازي هست خطر ضربه خوري بالا مي رود. به همين روال، يكي از موضوعاتي كه منجر به ضربه عاطفي مي شود ، خيانت است . يک خيانت اگر از سمت يکي از طرفين رابطه اتفاق بيفتد در نهايت منجر به يک ضربه عاطفي سنگين مي شود و اغلب طرف مقابل را ناک اوت مي کند .
منبع :همشهري جوان شماره 299



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط