کم مویی در صورت آقایان

بسیاری از آقایان از این که صورت شان کم موست یا ریش و سبیل کم پشتی دارند، ‌ناراحت و نگران هستند
دوشنبه، 9 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کم مویی در صورت آقایان
 کم مویی در صورت آقایان
 





 
بسیاری از آقایان از این که صورت شان کم موست یا ریش و سبیل کم پشتی دارند، ‌ناراحت و نگران هستند و برای حل این مشکل انواع درمان ها را جست و جو می کنند. در این مقاله درباره ی علل کم مویی محاسن آقایان و راه حل این عارضه می خوانید.

دلایل کم مویی آقایان

درآمدن موهای صورت یا ریش و سبیل از علایم بلوغ مردان است،‌ اما گاهی پیش می آید که بعضی از آقایان ریش در نمی آورند یا ریش و سبیل بسیار کم پشت و تنکی دارند. در نیامدن موهای صورت در جنس مذکر می تواند دو منشا داشته باشد:
* ممکن است فولیکول مویی در صورت وجود نداشته باشد. در بعضی نشانگان ها (سندرم ها) مثل «هیپوتریکوزیس» ارثی و مادرزادی چنین مشکلی وجود دارد و به طور ژنتیکی در بعضی از پسران و مردان خانواده قسمتی از ریش های فرد در نمی آید.
* شاید علت کمبود موهای صورت آقایان کمبود هورمون های مردانه باشد. کمبود هورمون های مردانه (آندروژن) اگر قبل از سن بلوغ رخ دهد موجب علایمی می شود که شامل ایجاد علایم ثانویه ی جنسی به طور ناقص، تناسب اسکلتی نامناسب، ‌آلت تناسلی کوچک، کوچک ماندن بیضه ها و عدم تشکیل چین و چروک های خاص کیسه ی بیضه است. در این حالت صدای فرد نازک مانده و توده ی عضلانی اش افزایش پیدا نکرده و قدرت فرد نیز از حد طبیعی کمتر است.
جالب است بدانید اگر کمبود تستوسترون بعد از بلوغ رخ دهد، ‌بیمار ممکن است فقط از کاهش میل جنسی، ‌اختلال عملکرد جنسی و کاهش یافتن انرژی شکایت کند.
در بیماران بالغ که دچار کمبود خفیف هورمون های مردانه می شوند یا در مواردی که این کمبود تازه ایجاد شده باشد،‌موهای صورت یا بدن چندان تحت تاثیر قرار نمی گیرند زیرا پس از درآمدن ریش، تنها میزان اندک آندروژن (هورمون مردانه) برای حفظ آن کافی است و به همین دلیل افرادی که از مذکر به مونث تغییر جنسیت می دهند با این که تحت درمان با هورمون های زنانه قرار می گیرند، لازم است برای رفع موهای صورت از لیزر درمانی استفاده کنند.

راه حل

مردانی که از کم پشت بودن موهای صورت و ریش خود رنج می برند، در ابتدا باید توسط متخصص غدد درون ریز تحت بررسی هورمونی قرار بگیرند تا مشکلات هورمونی احتمالی شان بررسی شود، هم چنین معاینه و بررسی موهای سر،‌ دندان ها و علایم جنسی ثانویه می تواند برای تشخیص سندروم های خاص مفید باشد.
بیشتر کسانی که چنین مشکلی دارند با تراشیدن ریش این نقص را تقریباً‌ غیرقابل مشاهده می کنند، ‌ولی کسانی که اصرار به بلند کردن محاسن خود دارند می توانند از داروی «ماینوکسیدیل» موضعی که موهای ریزی صورت را درشت تر می کند استفاده کنند. در مواردی هم که هیچ مویی روی صورت وجود نداشته باشد،‌ معمولاً درمانی جز کاشت مو نتیجه بخش نخواهد بود.

استفاده از رنگ مو برای ضخیم تر شدن موها

استفاده از رنگ مو ممکن است موی صورت را ضخیم تر و پرتر نشان دهد، ولی در صورتی که موی صورت خیلی نازک باشد رنگ کردن آن چندان موثر نیست و نمی تواند منظره ی ریش و سبیل یک فرد بالغ را نشان دهد.
اگر تمایل به رنگ کردن ریش و سبیل خود دارید، از محصولاتی استفاده کنید که منحصر به موی صورت آقایان هستند و فقط برای سبیل و ریش استفاده می شوند. این محصولات باعث بروز واکنش آلرژیک یا راش نمی شوند، البته بهتر است قبل از انجام این کار آن ها را آزمایش کنید.

ضخامت موهای صورت با تراشیدن ریش و سبیل

دلایل متفاوتی وجود دارند که موی صورت شما پس از اصلاح به نظر ضخیم تر می رسند. موها در نزدیکی ریشه ی مو کلفت تر و تیره تر هستند و وقتی شما مو را از نزدیکی ریشه می برید کلفت تر به چشم می آیند. خارج شدن مو از سطح پوست باعث ایجاد حالت زبری روی سطح پوست در یکی، ‌دو روز پس از اصلاح می شود و با ادامه ی رشد مو این حالت زبری کمتر خواهد شد. اگر این باور درست باشد بیشتر افرادی که هر روز اصلاح می کنند باید ریش پر و کاملی داشته باشند،‌در حالی که این طور نیست!
منبع: 7 روز زندگی شماره 142




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.