جابجایی مرزها در بزرگ سیاره کوچک

ساخت دنباله ای برای یک بازی موفق امری بسی دشوار است که بعضاً با شکست نیز روبرو می شود. با این حال Media Molecule (MM) که پیش از این
پنجشنبه، 26 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جابجایی مرزها در بزرگ سیاره کوچک
 جابجایی مرزها در بزرگ سیاره کوچک
 

نویسنده: رضا چشمی



 
Little Big planet 2
ساخت دنباله ای برای یک بازی موفق امری بسی دشوار است که بعضاً با شکست نیز روبرو می شود. با این حال Media Molecule (MM) که پیش از این با ساخت Little Big planet مهارت های خود را به عنوان سازنده های متفاوت به اثبات رسانده بود، با ساخت قسمت دوم بازی قصد دارد، خلاف این نکته را به اثبات برساند. نخستین LBP با شعار play, create and share مخاطبان بسیاری پیدا کرده، در نتیجه صدها هزار مرحله توسط کاربران ایجاد و در اختیار دوستداران بازی در سراسر جهان قرار گرفت. این استقبال بی نظیر، ذهن خلاق MM را تحریک کرد که برای ساخت قسمت دوم تغییرهای عمده ای در بازی پدید آورند. این تغییرها عموماً در جهت گسترش مشارکت کاربران در ساخت مراحل و به اشتراک گذاری آن انجام گرفته است.
دوران کودکی را می توان سرمنشأ رؤیاهای بی پایان تصور کرد که هیچ حد و مرزی را نمی توان برای آن در نظر گرفت. در نگاه کودکان هرچیزی می تواند جان بگیرد و به زبان درآید حتی یک جاروی برقی شرور. اگر جاروبرقی شرور بتواند به سخن درآید پس می تواند همه چیز را ببلعد، حتی اگر آن شی دنیا باشد. اکنون که دنیا توسط یک جاروبرقی بلعیده شده، چه کسی می تواند آن را نجات دهد؟ نمی دانم، بگذارید کمی فکر کنم. شاید یک تکه گونی بتواند دنیا را از شر جاروبرقی نجات دهد. شاید!
خوب، بد نیست تکه های گونی را به هم بدوزیم و آن را به شکل یک عروسک در بیاوریم. نامش را چه بگذاریم؟ فکر کنم نامش را sackboy بگذاریم، بهتر باشد اکنون پیش به سوی نجات جهان از دست جاروبرقی نابکار. داستان بازی به همین سادگی است نجات جهان از دست جاروبرقی پلیدی به نام The Negativation توسط sackboy. در این میان شخصی به نام Larry Da Vinci با آن چهره شگفت انگیز و عینک سه بعدی اش نیز شما را همراهی خواهد کرد. بین خودمان بماند، او رهبر گروهی نیمه سری و نیمه سازماندهی شده به نام The Alliance است. او سعی دارد با کمک Sackboy دنیای Craftworl را پیش از آن که نابود شود، از شر The Negativation نجات دهد.
به نظر می رسد سیستم play, create and share نکات سیاری را به MM آموخته است. این نکات را می توان به خوبی در تغییرات سیستم گیم پلی دید. بزرگ ترین کمکی که این سیستم به MMکرده، بهره گیری از ایده هایی است که توسط کاربران طراحی و در اینترنت به اشتراک گذارده شده است. بر همین اساس گیم پلی بازی دچار تحولات مثبتی شده و گسترش یافته است. ابزارهای جدیدی نظیر Grappling Hook و ‍Cratinator دو وسیله ای هستند که در بازی جدید آن ها را می بینیم. این دو وسیله ابزاری مناسب برای فایق آمدن بر مشکلات فیزیکی، حل پازل ها و ... هستند.
قطعاً حرکت های تارزان را دیده اید یا با آن آشنایی دارید. Sackboy دوست داشتنی در این بازی همانند تارزان، در حالیکه بر فراز اشیا تاب می خورد، مراحل را یک به یک پشت سر می گذارد که این مهم به کمک Grappling Hook امکان پذیر می شود. اما GH بیشتر از این که شبیه به طناب های مورد استفاده تارزان باشد، همانند بازوی جادویی «RAD» spencer Nathan در بازی Bionic commando عمل می کند. با این وسیله می توان از مکان های خاص آویزان شد، به نقاط بالاتر دسترسی پیدا کرد یا اشیا و آیتم های مختلف را جمع آوری کرد. GH علاوه بر افزایش جذابیت بازی به آسان شدن گیم پلی نیز کمک کرده است.
جابجایی مرزها در بزرگ سیاره کوچک
تغییر دیگر گیم پلی مربوط به سلاح جدیدی به نام Creatinator است که عناصری نظیر آب، آتش، یخ و غیره را به چالش می کشد و آن ها را با گیم پلی بازی گره می زند. Cratiantor سلاحی همه کاره است که کاربردهای مختلفی دارد. می توان توسط آن شکاف های میان سطوح را با یخ پر کرد یا گوی های آتشین را به وسیله یخ خاموش کرد یا هر چیزی را به آتش کشید و کلی کار دیگر. به طور کلی هر دو سلاح گیم پلی بازی را دگرگون کرده اند که نکته مثبتی برای کل بازی محسوب می شود. scuba Gear وسیله دیگری است که sackboy را در عبور از آب ها یاری می کند.
LBP2 سرشار از تنوع و نوآوری ها در زمینه گیم پلی است که می تواند ساعت ها بازیبازها را سرگرم کند. یکی از این نوآوری ها امکان ساخت بازی توسط ادیتورهای مخصوص lbP2 است. این ادیتور که در نسخه قبلی هم وجود داشت، اکنون پیشرفت بسیاری کرده به گونه ای که امکان ساخت بازی هایی به سبک Racing، پازل و نقش آفرینی را به شما می دهد. بنابراین علاوه بر بخش داستانی، می توان ساعت ها روی ساخت بازی های دلخواه البته با حضور افتخاری sackboy تمرکز کرد و سرگرم شد. کار کردن با ادیتور در ابتدا کمی پیچیده و زمان بر است اما به مرور زمان و به محض آشنا شدن با این ادیتور آن را بسیار ساده و جذاب خواهید یافت. گستره گیم پلی به همین جا محدود نمی شود. بخش دیگری هم برای بازی تدارک دیده شده به نام cinematic Masterpieces که بازیباز را در موقعیت کارگردانی قرار می دهد که قرار است sackboy را به عنوان بازیگر در فیلم ها به بازی بگیرد. این فیلم که به شکل Full-Motion cut-scenes تهیه می شوند، می توانند در جریان گیم پلی هم مورد استفاده قرار گیرند.
بخش صداگذاری هم فراموش نشده است. این بخش که از جذاب ترین قسمت های بازی است، ذوق و استعداد بازیبازها را در خصوص صداگذاری به چالش می طلبد. برای سهولت کار تعدادی صدای پیش فرض در نظر گرفته شده است. در صورت تمایل می توانید از ps Eye یا میکروفون مخصوص‌ ps3 هم برای صداگذاری استفاده کنید.
در ادیتور ساخت بازی می توان موجودات بامزه ای به نام sackbot که هدایت آن ها به هوش مصنوعی سپرده می شود. این موجودات جالب می توانند نقش های متفاوتی را در جریان بازی به عهده بگیرند. نقش های نظیر دشمن، دکور، دوست وغیره. باید اذعان داشت: که هوش مصنوعی sackbot ها بسیار عالی طراحی شده است.
در نسخه قبلی، نمای کلی بازی عموماً در دایره پلتفرم محصور بود؛ اما در این قسمت وسعت این دایره افزایش یافته و دیگر از پلفترم صرف خبری نیست. ممکن است گاهی بازی را در این حالت بگذرانید؛ ولی گهگاهی هم زاویه دوربین از حالت 2.5 بعدی به حالت های مختلف از جمله over Head یا پرسپکتیو تغییر کند. در قسمت هایی از بازی ردپای بازی های دیگر نیز به چشم می خورد به عنوان مثال در بخشی از بازی صحنه هایی خواهیم دید که تداعی کننده مراحل جذاب بازی Metal slug است. از این دست تشابه ها در بازی به وفور دیده می شود.
جابجایی مرزها در بزرگ سیاره کوچک
با این که در هنگام ساخت صحبت هایی مبنی بر سازگار بودن بازی با دستگاه move از طرف سازندگان بر زبان جاری شد و همچنین شایعاتی در خصوص امکان استفاده از کیبورد و موس در بخش create mode مطرح شد؛ اما هرگز در هنگام عرضه بازی امکان استفاده از این امکانات میسر نشد. در عوض سازندگان در حال طراحی آپدیتی هستند که استفاده از Move را امکان پذیر می سازد. از طرفی امکان استفاده از ps Eye در بازی وجود دارد می توانید در هر زمان از چهره خود یا دوستان تان عکس گرفته و آن را در بخش های مختلف بازی به کار ببرید. در یک نگاه کلی گرافیک بازی نسبت به نسخه پیشین بهتر شده است. فیزیک کماکان از محورهای اصلی گیم پلی به شمار می رود. بازی در دنیای 2.5 بعدی دنبال می شود که همانند اواخر دوران بازی کلاسیک دارای لایه های مختلفی است. سرعت حرکت لایه ها به ترتیب از جلو به پشت کمتر می شود و برای زیباتر شدن نمای بازی، لایه آخر به طور کامل محو شده است. سرعت فریم بازی عدد ثابت 30 است و روی 720p اجرا می شود. اشکالاتی نظیر screen Tearing (پارگی تصویر) در برخی مراحل بازی دیده می شود. یکی از پیشرفت های گرافیک بازی در volumetric Lighting (نورپردازی حجمی) رخ داده است. سایه های پدید آمده از تباش نور در محیط های شامل دود و گرد و خاک از جمله این تغییرات است.
سیستم جدید رندرینگ موتور گرافیکی بهینه شده و شاهد تصاویر بهتری نسبت به نسخه قبلی هستیم. کافی است که یکی از مراحل نسخه اول بازی را به نسخه دوم Import کنید. نتیجه کار بسیار متفاوت خواهد بود. البته به نظر می رسد سیستم Motion Blur به کار رفته در قسمت اول بازی در قسمت دوم کمرنگ تر شده است. در مجموع، مقایسه تکنیکی هر دو نسخه نشان می دهد که قسمت دوم پیشرفت های جالب توجهی داشته است.
بخش آنلاین بازی هم که طبق معمول گل سرسبد بخش های این بازی است. در این بخش علاوه بر این که می توان مراحل ساخته شده را به اشتراک گذاشت، می توانید به شکل آنلاین با دیگردوستان تان به رقابت بپردازید یا به اتفاق یکدیگر مراحل را به پایان برسانید. البته این مورد آخری را به شکل آفلاین هم می توان انجام داد.
LBP2 پیش از این که بازی ای 30 مرحله ای باشد، دنیایی است که در آن ایده های خلاق و صد البته کودکانه جریان دارد پس اگر همچنان خاطرات زیبایی دوران کودکی شما را به وجد می آورد با LBP2 همراه شوید.
جابجایی مرزها در بزرگ سیاره کوچک

مزایا

گیم پلی فوق العاده زیبا و متنوع، گرافیک نسبت به شماره قبل پیشرفت داشته، اضافه شدن بخش فیلمسازی و ساخت بازی به سبک های مختلف
جابجایی مرزها در بزرگ سیاره کوچک

معایب

برخی مشکلات در حرکت دوربین در حالت چند نفره، حذف شدن برخی تکنیک های گرافیکی
منبع: نشریه بازی رایانه، شماره 42.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.