رقابت در ثانیه های بحرانی!

انواع و اقسام سبک های بازی را در آخرالزمان تجربه کرده بودیم، به جز مسابقه های اتومبیلرانی به شیوه MS که آن هم به مدد فراست Evolution studios مهیا شد.
پنجشنبه، 26 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رقابت در ثانیه های بحرانی!
 رقابت در ثانیه های بحرانی!
 

نویسنده: رضا چشمی



 
Motor storm: Apocalypse
انواع و اقسام سبک های بازی را در آخرالزمان تجربه کرده بودیم، به جز مسابقه های اتومبیلرانی به شیوه MS که آن هم به مدد فراست Evolution studios مهیا شد. البته به این تغییرات مکانی می توان با دیده مثبت نگریست. برخلاف قسمت اول و دوم بازی که در مکان هایی نظیر کوهستان، جنگل و ... دنبال می شد Evolution studios قسمت سوم را به داخل شهر کشانده تا تحولی در مکان های بازی پدید آید؛ گرچه این شرکت اهداف دیگری را هم از این تغییرها دنبال می کند.
برخلاف قسمت های قبلی ساختار بازی به گونه ای طراحی شده که محوریت آن بر مبنای داستان پیش برود به همین دلیل قرار است داستان نقش مهمی در بازی داشته باشد. البته داستان جذابیت چندانی ندارند و بیشتر بهانه ای است برای انجام رقابت های اتومبیلرانی در سواحل غربی آمریکا به خصوص کالیفرنیا که در این بازی The city نامیده می شود. بازی طی فستیوالی که دو روز پیاپی به طول می انجامد. با حضور سه شخصیت به نام های Mash Tyler و Big Dog برگزار می شود که هر یک به نوبه خود در درجه سختی خاصی رده بندی می شوند. با انتخاب شخصیت Mash بازی در ماد تازه کار (The Rookie)، شخصیت Tyler در ماد حرفه ای (The pro) و Big Dog در ماد کهنه کار (The veteran) دنبال خواهد شد. انتخاب شخصیت های بالا و به پایان رساندن مراحل توسط افراد یاد شده شرط اصلی برای به پایان رساندن بازی است.
رقابت در ثانیه های بحرانی!
نکات بسیاری در بازی وجود دارد که موجب تنوع بازی و دگرگون شدن سبک آن شده اند. یکی از آن ها اضافه شدن تعدادی خودروی جدید نظیر، Hot hatches, Muscle Cars supercars, superbikes و choppers است.
تغییر دیگری که به طور کلی گیم پلی را متحول ساخته و توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده تخریب محیط ها به شکل همزمان است که می توان این اتفاق را از دو منظر گیم پلی و گرافیک مورد بررسی قرار داد. در بحث گیم پلی، بازی به گونه ای طراحی شده که با عوامل فیزیکی در تعامل باشد. به طور مثال زمانی که روی پلی در حال حرکت هستید، فروریختن بخشی از آن مسیرهای قبلی را مسدود و مسیرهای جدیدی را باز می کند؛ در نتیجه ضرب آهنگ بازی نیز سریع تر شده و مهارت های بازیباز به چالش کشیده می شود. گرچه سقوط خودرورها به درون حفره ها در مجموع روند بازی را متوقف نمی کند؛ اما در نهایت منجر به کند شدن سرعت پیشروی بازیباز شده و کسب مقام قهرمانی در رقابت ها را مشکل تر می کند. هسته اصلی گیم پلی علاوه بر تخریب پذیری فیزیکی پیرو عوامل دیگری نظیر تغییرات جوی نیز می باشد. گردباد، طوفان، باران شدید و ... همگی در کنار یکدیگر شرایط مسابقه را تحت تاثیر قرار می دهند. البته این تمام ماجرا نیست بلکه بحث درگیری میان دو گروه از افراد سوء استفاده گر را هم به ماجرا اضافه کنید. این و گروه برای ماندن با یکدیگر می جنگند. ساختمان های مخروبه را غارت می کنند و گاهی هم جلوی شما سبز می شوند و ممکن است با سلاح گرم هم از شما پذیرایی کنند. اما ای کاش این همه ماجرا بود. چون بازی یک ارتش pmc هم در میان است. اگر خودروی شما هنگام مسابقه با راکت یکی از هلیکوپترهای این ارتش، به هوا رفت، زیاد تعجب نکنید؛ کاملاً مشخص است که این گروه خرابکار علاقه زیادی به توقف مسابقه دارند تا بتوانند به غارت خود ادامه دهند. کنترل و هدایت خودروها تغییری نسبت به گذشته نکرده و کماکان آسان است. این نکته زمانی جلوه می کند که شما هدایت خودروهای جدید را به دست می گیرید و از راحتی کار با آن ها لذت می برید.
وجود بخش split-screen هم نکته مثبتی است که عموماً بازیبازها در بازی هایی نظیر MS به دنبال آن هستند. گرچه این قسمت در ماد آفلاین انجام می پذیرد ما لذتی وصف ناشدنی را در کنار دوستان و هم بازی ها به همراه دارد.
رقابت در ثانیه های بحرانی!
بخش photo Mode که در قسمت قبلی هم وجود داشت در این بازی نیز دیده می شود. نکته جالب در این بخش وجود چندین تنظیم مختلف از جمله تعیین میزان روشنایی تصویر، عمق میدان (Focus Distance, Motion Blur, static camera Depth) است. حتی می توان در این بخش اندازه عکس را نیز به دلخواه تنظیم کرد و آنرا تا حد FullHD ارتقا داد. این مهم به کمک موتور جالب این بازی امکان پذیر می شود و همانند بازی GT، به بازیباز اجازه می دهد از مکان و خودروهای دلخواه عکس هایی با کیفیت بالا تهیه کند. در جمع بندی کلی گیم بازی ضمن حفظ هسته اصلی نسخه های پیشین، در کنار عوامل فیزیکی به سطح حدیدی ارتقا یافته است.
گرافیک بازی گامی بلند به جلو برداشته است که این مهم را در بررسی افکت های جاری بازی و مقایسه آن ها با نسخه های پیشین به خوبی می توان لمس کرد. همان طور که اشاره کردیم فیزیک پیشرفت چشمگیری داشته و علاوه بر گیم پلی، گرافیک بازی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. سقوط هواپیما، از ریل خارج شدن قطار، فروریختن پیاپی ساختمان ها، برخورد کشتی با اسکله و نابودی آن، انهدام پل ها، پارکینگ ها و ... در کنار جلوه های جوی نظیر بارش باران، طوفان و ... به علاوه تکنیک های دیگر نشان از پیشرفت گرافیک دارد. نکته ی جالب در گرافیک بازی این است که تفکیک پذیری صفحه در این بازی به شکل کاملاً پویا طراحی شده و دقت تصویر در این بازی از 1280×1080 به صورت Native تا 1080p به شکل upscale را پشتیبانی می کند و این دقیقاً همان شیوه ای است که در بازی GT5 به کار برده شد. قابلیت 3D و امکان استفاده از عینک های stereoscopic نیز فراهم شده تا لذت و هیجان بازی را به اوج برساند. خوشبختانه حالت سه بعدی بازی مطلوب طراحی شده و وضعیت آن رضایت بخش است. همان طور که انتظار می رفت: Motor storm Apocalypse بازی زیبا و جذابی است، گرچه می توانست با کمی تلاش بیشتر به یکی از بهترین های این سبک بدل شود.
رقابت در ثانیه های بحرانی!

مزایا

پیشرفت گرافیک و افزوده شدن قابلیت 3D بهبود کیفیت گیم پلی، افزوده شدن تغییرات جوی

معایب

داستان کاملاً ساده و قابل پیش بینی، وجود برخی باگ های گرافیکی
رقابت در ثانیه های بحرانی!
منبع: نشریه بازی رایانه، شماره 42.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.