وقتی از ویندوز فون7 حرف می زنیم...

شگفت زند گی مواجهه با ویندوز فون 7 از همان صفحه اصلی آغاز می شود. جایی که نه تنها از صفحه Home screen کلاسیک خبری نیست بلکه منوی استارت نیز کاملا
جمعه، 27 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقتی از ویندوز فون7 حرف می زنیم...
وقتی از ویندوز فون7 حرف می زنیم...
 





 

پنجره های کوچک رو به آیند ه

شگفت زند گی مواجهه با ویندوز فون 7 از همان صفحه اصلی آغاز می شود. جایی که نه تنها از صفحه Home screen کلاسیک خبری نیست بلکه منوی استارت نیز کاملا به دست فراموشی سپرده شده است و مایکروسافت در آن از رابط جدید کاربری خود با نام Metro پرده بر می دارد.
صفحه اصلی در سیستم عامل جدید مجموعه ای از باکس های متعدد کوچک و بزرگی است که مایکروسافت آنها را Tile نامگذاری کرده است. برخی از این کاشی ها به صورت ثابت و برخی دیگر متحرک و Livi طراحی شده اند و به صورت خود کار محتوای خود را به روز می کنند. هر کدام از این کاشی ها نمایند ه یک بخش مهم از سیستم عامل هستند که مایکروسافت در معماری جد ید که ویندوز فون از آنها استفاده کرده است؛ بخش های ویندوز فون 7 به نام Hub به خود گرفته اند و با بررسی این سیستم عامل در می یابیم که عملکرد مورد انتظار کاربران از طریق شش هاب مختلف صورت می پذیرد که شامل Marketplace، Music & video، office، picture، people و Games هستند.
همان طور که از نام این بخش ها یا آن طور که مایکروسافت صدایشان می کند، هاب ها وظیفه کنترل بخش خاصی را دارند که طبیعتا در ویندوزهای قبلی و د یگر سیستم عامل ها هم وجود دارد اما نکته جالب این هاب ها در بحث ما مجتمع شد ن وظایف زیر یک عنوان و دسترسی سریع تر و بدون واسطه به این قسمت هاست. به این ترتیب مایکروسافت خود را از شر فایل منیجر سنتی خود که شما را مجبور می کرد برای یک تماس ساده بین چهار یا پنج منو را بگرد ید و کلیک کنید خلاص شده و با یک روش ابتکاری محتوای مورد نظر کاربر را با کمترین میزان پیمایش در اختیار او قرار می د هد.
منوی اصلی سیستم عامل ویندوز فون 7 که با لمس فلش کوچک حاضر در گوشه سمت راست بالای صفحه نمایش یا با اسکرول جانبی Home screen قابل دسترسی است در حقیقت محلی برای ذ خیره تمامی Application های حاضر در دستگاه در چینشی بسیار ساده و به فرم یک فهرست بلند بالا است.
از جمله کاشی های Live در صفحه اصلی می توان به هاب people در بخش بالایی اشاره کرد که نه تصویر از اعضای ثبت شده در د فترچه تلفن را در چینشی 3×3 در کنار یکد یگر نمایش می د هد. این د فترچه تلفن جدید علاوه بر وظیفه اصلی خود محلی برای دسترسی به اطلاعات شبکه های اجتماعی افراد هم به حساب می آید. از دیگر هاب های پیش فرض حاضر در این قسمت می توان به کاشی های مربوط به office، Games و Marketplace اشاره کرد.
در کل ساختار ویندوز فون 7 بسیار ساده تر از نسخه های قبلی طراحی شد ه و کاربری آن هم نسبت به اسلاف خود آسان تر است اما این سیستم عامل جدید نقطه ضعفی دارد که ممکن است پس از اطلاع از وجود ان باورتان نشود با محصولی از مایکروسافت طرف هستید؛ از Multitasking در ویندوز فون 7 پشتیبانی نمی شود؛ یعنی در واقع اجرای دو برنامه همزمان در این سیستم عامل به شیوه معمول قابل انجام نخواهد بود و تنها مشابه محیط ios اپل امکان رهاسازی یک برنامه و بازگشت مجدد به آن به همان حالت رها شده وجود دارد.

بخش افراد- people Hub

دفترچه تلفن سیستم عامل یا همان people Hub محل ذ خیره اطلاعات تماس افراد مختلف در حافظه دستگاه است. در این بخش و در اولین صفحه تمامی اسامی حاضر در د فترچه تلفن به ترتیب حروف الفبا زیر یکد یگر قرار گرفته اند. در بخش بالایی نیز دو میانبر برای جست و جوی اطلاعات تماس و افزود ن نام جدید به د فترچه تلفن در نظر گرفته شده است.
با کشید ن (swipe) این قسمت به سمت راست، بخشی برای نمایش اتفاقات جدید همچون آپدیت های کاربران در شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شده است و کشید ن این کاشی به طرف های دیگر افرادی جدیدا با آنها تماس برقرار نشده است به نمایش در می آیند.
برقراری تماس در این سیستم عامل توس Application phone صورت می گیرد. در این منو و در صفحه اصلی تماس های قبلی در زیر یکد یگر فهرست شده و در زیر صفحه های نمایش سه میانبره به voice Mail، صفحه کلید مجازی برای شماره گیری و د فترچه تلفن وجود دارد.
منوی پیام های کوتاه نیز در ویندوز فون 7 کاملا تغییر کرده است. پیغام ها در اینجا به فرم thread یا نمایش پیوسته در یک صفحه دیده می شوند و هر پیام در یک منوی حبابی شکل قرار می گیرد. افزود ن آدرس یا شماره تلفن گیرنده پیام به ساد گی تایپ کرد ن ابتدای نام فرد و سپس انتخاب آن از فهرست است.
نرم افزار کلاینت مخصوص ای میل در ویندوز جد ید به راحتی تنظیمات سرویس های معروفی همچون یاهو و جی میل را تشخیص داده و برای اضافه کرد ن این سرویس ها نیازی به وارد کرد ن مشخصات فنی نیست.

نقشه و مسیریابی

یکی دیگر از قسمت های جدید در ساختار ویندوز 7، Bing Map، پاسخ مایکروسافت به محبوب ترین ابازار رایگان برای مسیریابی، یعنی Google Map است. در ساختار این اپلیکیشن مسیریاب شباهت های نزد یکی با رقیب گوگلی به چشم می خورد اما همچون د یگر قسمت های سیستم عامل جدید ساده سازی های فراوانی در آن رخ داده است.
دو نمای اصلی حاضر در برنامه شامل نقشه ساده و Aerial view هستند که این دومی تقریبا همان نمای ماهواره ای حاضر در Google Map است.

گالری تصاویر - picture Hub

گالری نمایش تصاویر در ویندوز فون 7، با نام picture Hub خوانده می شود. در این صفحه محلی برای نمایش تصاویر اخیرا مشاهده شده (Recent photos)، تصاویر جدید (آپدیت از سرویس های آن لاین)و یک منوی دیگر برای مشاهده کل تصاویر و تصاویر مرتب شده بر اساس تاریخ گرفته شد ن عکس و تصاویر مورد علاقه (Favorite) در نظر گرفته شده است. با گشود ن هر عکس امکان pinch Zoom با کمک دو انگشت وجود دارد. سرعت اجرای زوم در ویندوز فون7، بسیار بالا و آنی است. از دیگر امکانات حاضر در گالری تصاویر می توان به امکان آپلود مستقیم تصاویر در اینترنت و به اشتراک گذاری آنها در سرویس های آن لاین اشاره کرد.

گالری فیلم و موسیقی

مد یا پلیر و ویندوز جدید این بار در هاب مشترک Music & Video جای گرفته است؛ در این قسمت که نشان Zune بر بالای آن خود نمایی می کند. در منوی اصلی دسترسی کاملی به تمامی فایل های صوتی و تصویری در کنار رادیوی FM، پادکست های صوتی و تصویری و بالاخره فروشگاه Marketplace وجود دارد.
عد م پشتیبانی از فایل های DivX و XviD همچنان بزرگ ترین ایراد قابل اشاره در هنگام پخش ویدئو توسط مدیا پلیر ویندوز است.
وقتی از ویندوز فون7 حرف می زنیم...

دیگر امکانات

قابلیت Voice Command یا دستورات صوتی از جمله دیگر امکانات ویندوز جدید است که با گرفتن کلید سخت افزاری ویندوز و گفتن دستورات اجرا می شود. در این قسمت امکان گرفتن شماره افراد و یا احضار اپلیکیشن های مورد نظر وجود دارد.
یکی دیگر از موارد قابل ذ کر در این قسمت که همزمان با ارائه ویندوز فون 7 به بازار از سوی مایکروسافت معرفی شده است، سرویس Cloud مایکروسافت موسوم به Sky Drive است که 25 گیگابایت فضای آن لاین برای ذ خیره کرد ن اطلاعات در اختیار کاربران قرار می د هد. البته حجم فایل های تکی آپلود شده در این سرویس نباید از 50 مگابایت فراتر برود؛ امکانات این سرویس هنوز کاملا تکمیل نشد ه است. سرویس مشابه دیگر در این زمینه توسط سایت همچنان تکمیل نشده Windowsphone.live.com ارائه می شود که امکان freecloudsyncing همراه با قابلیت هایی همچون یافتن تلفن همراه گمشده یا به صدا در آورد ن زنگ موبایل و قابلیت Remote Wipe برای پاک کرد ن اطلاعات ضروری از روی گوشی گم شده به صورت ریموت از جمله امکانات آن به حساب می آید. برای برقراری ارتباط اسمارت فون های دارای سیستم عامل windows phone 7 با کامپیوتر و نقل و انتقال فایل نیاز به آخرین نسخه نرم افزار Zune (با حجمی در حدود 103 مگابایت) است.

فروشگاه مجازی

شما می توانید همه برنامه ها، بازی ها، موزیک، پاد کست ها و آپد یت هایی که در اپلیکیشن مارکت پلیس به چشم می خورند به گوشی خود منتقل کنید اپلیکیشن Marketplace یا فروشگاه مجازی محصولات مایکروسافت یکی دیگر از بخش های تغییریافته در ویندوز جدید است. در صفحه اصلی این برنامه سه لینک اصلی شامل - Application، Games و Music - به چشم می خورد که نسبت به نسخه قبلی این برنامه فضای بسیار ساده و سر راست تری را در اختیار کاربران قرار می د هد. در منوهای داخلی این قسمت سایر گزینه های مورد انتظار همچون دسته بندی برنامه ها در زیرگروه های متفاوت به چشم می خورد. دو قسمت ویژه در این برنامه به پخش بازی ها و موسیقی تعلق دارد که اولی با نام XboxLive و دومی با نام Zune عرضه شده اند و هر دو شباهت نزد یکی به اپلیکیشن های اختصاصی این دو در ساختار سیستم عامل دارند. از نکات جالب در این میان باید به اجرای رایگان 30 ثانیه اول آهنگ ها اشاره کرد که در انتخاب ترک های موسیقی مؤثر خواهند بود.

اینترنت

مرورگر اینترنتی تعبیه شده در ویندوز فون7، نسخه جدیدی از اینترنت اکسپلورر همیشگی است که باتغییرات ظاهری و عملکردی فوق العاده، بالاخره پس از مدت ها توانسته است توجه حرفه ای ها را به خود جلب کند. سرعت بازکرد ن صفحات در مرورگر جدید کاملا بهبود یافته و حرکت در محتوا (panning) و بالا و پایین رفتن در صفحه (scroling) کاملا سریع و راضی کنند ه است. از جمله موارد کاربردی در این قسمت باید به گزینه Find on page برای پیدا کرد ن محتوا در صفحه اشاره کرد. پشتیبانی از گشود ن چند ین تب، پشتیبانی از History و Favorite با امکان pin کرد ن سایت های دلخواه به صفحه Home screen و نمایش پیشنهاد های همزمان با تایپ از موتورهای جست و جوی Bing و سابقه سایت های قبلا باز شده از دیگر امکاناتی هستند که اینترنت اکسپلورر جدید در اختیار کاربران قرار می د هد اما در آن سوی میدان و در راس نکات منفی، این مرورگر نه تنها نمی تواند محتوای فلش را نمایش د هد بلکه حتی silverlight خود مایکروسافت را هم پشتیبانی نمی کند.

بخش نرم افزارهای اداری

یکی از بخش های همواره جذاب اسمارت فون های قسمت آفیس برای ایجاد یا ویرایش فایل های بسته Microsoft office است. این قسمت در ویندوز جدید در office Hub جای گرفته و با ورود به آن با سه قسمت مجزا شامل one Note، Documents و sharepoint روبه رو می شویم. در قسمت one Note می توان به راحتی یاد داشت های مورد نظر خود را در ترکیبی از متن، عکس یا صدا ایجاد کرد و علاوه بر امکان ارسال آنها توسط ای میل، این نوت ها را با سرویس های cloud همچون windows live یا Sky DriVe نیز می توان همسان و سینک کرد و به این ترتیب از هر جایی به آنها دسترسی پیدا کرد. اما شاید بزرگ ترین نکته منفی قابل اشاره در این قسمت حذ ف ساده ترین امکان ویرایشی-یعنی copy/paste- است که البته مایکروسافت قول داده تا چند وقت د یگر آن را به صورت یک پکیج به روز رسانی کرده و به ویندوز فون هفت اضافه کند.

بخش بازی ها- Games Hub

بخش بازی های حاضر در ویندوز فون 7 که درGames Hub جای گرفته اند یکی از جذابیت های جدید این سیستم عامل است. در اینجا اکثر امکانات حاضر در سرویس آن لاین بازی مایکروسافت موسوم به Xbox Live در ساختاری کاملا ساده و سرراست گرد هم آمد ه اند. در این هاب چهار فصل قابل اسکرول به چشم می خورند که در اولی با نام collection بازی های نصب شد ه و میانبری به نام Marketplace برای دریافت بازی های بیشتر وجود دارد. صفحه دوم spotlight برای نمایش اطلاعات جدید در نظر گرفته شده، در بخش سوم با نام Xbox Live اطلاعات کاربری شامل آواتار و نام کاربری افراد به چشم می خورد و بالاخره در چهارمین قسمت به نام Requests درخواست های سایر کاربران برای پیوستن به بازی های دیگر قرار دارد.

جست و جو

جست و جوی آن لاین و جست و جوی محتوای داخل دستگاه از طریق اپلیکیشن Bing صورت می پذیرد. تفاوت ظاهری Bing با معادل گوگلی آن در گوشی های آندروید درست همانند نسخه مربوط به کامپیوترهای خانگی این جست و جو گر به استفاده از تصاویر پس زمینه این موتور جست و جو باز می گردد. در اینجا و در هر و بار لود شد ن این جست و جو گر تصویر تازه ای به نمایش در می آید که در زیر آن و در سه نقطه مشخص شده اطلاعات کاملی از تصویر پس زمینه ارائه می شود.

دوربین

در رابط کاربری دوربین تمامی فضای صفحه نمایش به Viewfinder اختصاص دارد و در ستون سمت راست این بخش تنها سه کنترل کننده شامل سوئیچر تغییر حالت بین عکاسی و فیلم برداری، دکمه Virtual Zoom و بالاخره کلید تنظیمات دیده می شود.
کشید ن این صفحه به سمت راست طبق انتظار آخرین تصاویر یا ویدئو های گرفته شده با دوربین دستگاه را به نمایش می گذارد و کشید ن دیگری به همان سمت یا به سمت مخالف باردیگر همان صفحه Viewfinder قبلی را باز می گرداند. در بخش تنظیمات دوربین گزینه های متعدد و فراوانی از تغییرات در فلش و فوکوس اتوماتیک تا افکت های نوری و رنگی، White Balance، لرزش گیر دست، WDR و چند گزینه د یگر وجود دارد که البته حضور همگی یا بخشی از آنها کاملا به کیفیت و نوع سخت افزار دوربین باز می گردد. حداقل استاندارد مایکروسافت در این قسمت یک دوربین پنج مگاپیکسلی با امکان فیلم برداری با وضوح p720 است که در کل راضی کنند ه به نظر می رسد.
منبع: همشهری دانستنی های ویژه نامه دیجیتال

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط