ارمغان تجدد

در قرن اخیر شاهد تغییرات بسیار زیادی در حوزه‌های مادی بودیم، کارهایی که انجام آن‌ها برای بشر رویا و آرزویی بیش نبود در قرن اخیر به تحقق پیوست و بشر توانست
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارمغان تجدد
ارمغان تجدد

 

نویسنده: فرید رشودی
منبع:راسخون


 

چکیده:

در قرن اخیر شاهد تغییرات بسیار زیادی در حوزه‌های مادی بودیم، کارهایی که انجام آن‌ها برای بشر رویا و آرزویی بیش نبود در قرن اخیر به تحقق پیوست و بشر توانست پیشرفت شگرفی در زمینه‌های مختلف مادی داشته باشد.
بشر در علم پزشکی، هوا فضا، شیمی و فیزیک، رایانه و اطلاعات پیشرفت زیادی کرد، از جمله پیشرفت‌های شگرف ماهواره بود که انسان با ورود در این حوزه توانست تغییرات زیادی در زندگی خود ایجاد کند.
البته این تغییرات جنبه‌های منفی زیادی به همراه داشت و انسان را دچار چالش‌هایی کرد که تا به حال با آن روبرو نشده بود. در این نوشتار سعی شده ضمن توجه به تاریخچه ماهواره، اشاره‌ای به ضررها و منافع ماهواره در بُعد فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشیم و در انتها بتوانیم راهکار مناسبی برای برخورد با این تحول عظیم ارائه بدهیم.
اگر بخواهیم جامعه‌ای را از لحاظ فرهنگی و اجتماعی مورد کنکاش قرار دهیم، حتماً باید نگاهی به آمار و ارقام جرایم اجتماعی و بزهکاری داشته باشیم، لذا شرط پذیرفتن هر فرهنگ نوپایی بررسی دقیق تمام زوایای آن فرهنگ است، هر چند جامعه غرب – در چند دهه اخیر – از حیث مسائل مادی پیشرفت شگرفی حاصل کرده است، اما تمام جامعه شناسان و کارشناسان مسائل فرهنگی با دیدن آمار جرم وجنایت، بزهکاری و تجاوز به عنف، نسبت به پذیرش این فرهنگ منحط یک علامت سوال بزرگ قرار می‌دهند. مسائلی از این قبیل است که این کشورها را در سراشیبی سقوط قرار داده و دچار مرگ تدریجی کرده است.

کلید واژه:

ماهواره ، شبکه‌های تلویزیونی، خانواده، فرهنگ غرب ، فرهنگ اسلام، حجاب، پیامبر صلی ا... علیه وآله، اهل بیت علیهم السلام

مقدمه:

امروزه رسانه به عنوان مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ابزار اطلاع رسانی و شکل دهی به افکار عمومی به کار می‌رود، به صورتی که در قرن اخیر بهترین راه برای سلطه بر روح و روان و جسم انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قدرتهای بزرگ دنیا به این مسئله پی برده‌اند که بدون رسانه‌ها نمی‌توان در میان ملت‌ها جایگاهی پیدا کرد و به مقاصد خود رسید در این میان نباید از پدیده جدید قرن در زمینه رسانه یعنی ماهواره غفلت کرد.
ابرقدرت‌ها که همیشه درپی چپاول ملتهای ضعیف بوده‌اند پس از پی بردن به اهمیت موضوع پولهای بادآورده در کشورهای ضعیف را صرف راه اندازی این سیستم‌های پیچیده کرده و سرمایه گذاری کلان و زیادی در این زمینه انجام دادند، در همین راستا سعی در از بین بردن فرهنگهای اصیل و ادیان الهی کرده تا فرهنگ خود را که چیزی جز هرزگی، برهنگی و ضد ارزش‌ها نیست به سایر ملت‌ها انتقال دهند. در برهه‌های اخیر بسیاری از فرهنگهای کوچک در این دستگاه بزرگ تبلیغاتی بلعیده شده و از بین رفتند، این غولهای تبلیغاتی با ظاهری بسیار بدیع و فریبنده و با شعارهای زیبا جوامع و ملتهای مختلف را به مسلخ برده و از بین بردند، صرفاً با این شعار که ما در پی اشاعه فرهنگهای مختلف در جهان هستیم.
بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای با یک برنامه منظم و دقیق نسل جوان ما را هدف قرارداده و بسیاری از هنجارهای اجتماعی را تبدیل به ناهنجاری کرده‌اند و بسیاری از ضد ارزش‌ها را تبدیل به ارزش نمودند.
تبادل فرهنگ از دیر باز در میان جوامع و ملتهای مختلف وجود داشته است و امر بدیع و جدیدی به حساب نمی‌آید اما با این حربه ابتذال و برهنگی را تبلیغ کردن، خود حربه‌ای کارآمد برای زمین گیر کردن مذهب و ارزش‌هاست.
این مقوله با توجه به گستره و جایگاهی که روز به روز در میان مردم پیدا می‌کند عملاً مواجه با آن هر روز سخت‌تر و پیچیده تر می‌شود. این پدیده آثاری را به دنبال دارد که می‌تواند به نوبه خود ضایعات بسیار مخرب و ویران کننده‌ای را برجای بگذارد.
این مقاله سعی دارد ضمن اشاره به تاریخچه ماهواره، ضررها و منافع آنرا در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی از منظر قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام و کلام بزرگان مورد بررسی قرار دهد، امید است این نوشتار گامی در راستای اعتلای دین بردارد.

تاریخچه ماهواره:

خداوند عالمیان پس از خلق انسان در درون او چیزی به ودیعه گذاشت و سپس خطاب: تَبارَکَ اللهُ اَحسَنَ الخالِقین به خود فرمود: آن امانت گرانبها که مطابق نص صریح قرآن تمام موجودات از قبول آن سر باز زدند اما انسان آن را قبول کرد ولی در حق آن امانت ظلم و جهل ورزید، چیزی جز عقل نیست خداوند با این امانت گرانبها تمام موجودات و مخلوقات را، در اختیار انسان قرار داد.
(اِنَّا عَرَضنَا الاَمَانَهَ عَلَی السَّمَواتِ وَ الاَرضِ وَ الجِبَالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَهَا وَ اَشفَقنَ مِنهَا وَ حمل‌ها الاِنسَنُ اِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا (1) ما به آسمان‌ها و زمین و کوههای عالم عرض امانت کردیم همه از تحمل آن امتناع ورزیده و از آن هراس داشتند تا انسان (ناتوان) بپذیرفت و انسان هم بسیار ستمکار و نادان بود.)
خداوند همه این موجودات را برای انسان آفرید اما انسان را برای خود، اما انسان از عقلانیت و فطرت خود فاصله گرفت و این امانت بزرگ الهی را در راه صحیح مصرف نکرد و در طول دورانهای متعدد تاریخی که بر فرزندان آدم گذشت روز به روز به این فاصله افزوده شد تا قرن حاضر که انسان با عقل خود در زمینه مادی پیشرفتهای چشم گیر و شگفت انگیزی را صورت داد خیلی از آرزوهای دست نیافتنی انسان در این دو قرن اخیر تحقق پیدا کرد و این موجود عجیب الخلقه خیلی از محالات را تبدیل به واقعیت کرد.
پرواز در هوا، کشف الکتریسیته و برق، کشف تلفن و ماشین و خودرو و بسیاری از اختراعات دیگری که تا چند سده قبل به مانند یک آرزو بود، - ناگاه جامه عمل به خود گرفت - در اواسط قرن بیستم از میلاد مسیح بین سال 1958 بود که کشور روسیه اولین ماهواره خود را به نام اسپوتنیک به فضا پرتاب کرد و پا به عرصه فضا گذاشت در این مسابقه قدرت نمایی امریکا در سال بعد یعنی سال 1960 میلادی اولین ماهواره و فضاپیمای خود را به فضا پرتاب کرد، فن آوری پرتاب ماهواره درحال حاضر مختص چند کشور است ،روسیه بیشترین پرتاب را به فضا داشته اما ماهواره‌های امریکا از لحاظ پیشرفت و دقت از کشور روسیه پیشرفته تر می‌باشد.
پیشرفت‌ها در این زمینه به قدری سریع بوده که چیزی شبیه به معجزه می‌باشد و بسیاری از مواردی که از آرزوهای بشر بوده تحقق پیدا کرده است، ماهواره‌ها در زمینه پیشرفت علوم مختلف کمک‌های زیادی به بشریت کرده‌اند و تاثیرات زیادی بر زندگی بشری داشته‌اند و مشکلات مربوط به هزینه و زمان و ثبات اطلاعات را حل کرده‌اند ولی در عین حال مشکلات زیادی را هم برای جامعه بشری بوجود آورده‌اند.
هم اکنون حدود هزار ماهواره در حال چرخش به دور زمین هستند و مشغول تبادل اطلاعات می‌باشند و کاربردهای زیادی از قبیل موارد زیر دارند:
اکتشافات، معادن، مخابرات، کشاورزی، هواشناسی، حفاظت از محیط زیست، نجوم، نظامی وغیره اطلاعات زیادی را در اختیار انسان قرار داده است.
پرتاب ماهواره به فضا خوشحالی‌ها و ناراحتی‌های زیادی دربرداشت، خوشحالی از اینکه یکی از آرزوهای دیرین بشر تحقق پیدا کرده و دروازه‌ای شگفت‌انگیز و پهناور به روی او گشوده شد، حوزه‌های جدید در فضا نویدبخش بهره‌مندی از منابع شناخته شده موجود در سیارات و ستارگان دیگر بود. اما ناراحتی‌ها و نگرانی‌ها از این جهت که باز انسان‌های فرصت طلب از این فرصت پیش آمده یک تهدید ساخته و شرینی آن را در کام جامعه بشریت تلخ کنند، آخر الامر نیز کارها به همان صورت رقم خورد، و ماهواره از جهتی تهدیدی برای نسل بشر تبدیل شد.

ماهواره‌ها و موارد استفاده ازآن:

در این بخش به کاربردها و استفاده‌های مختلف از ماهواره اشاره می‌کنیم: (2)

1- استفاده‌های نظامی:

نصف بیشتر ماهواره‌های ساخته شده در جهان جنبه نظامی دارند و برای کاربردهای نظامی ساخته می‌شوند، استفاده از ماهواره اطلاعات بسیار دقیق و مفیدی راجع به زاغه‌های مهمات در زیر زمین مقر تانک‌ها و خودروهای نظامی و محل استقرار نیروها و مراکز تجمع و آرایش جابجایی نیروها و تعداد تقریبی را جمع آوری می‌کنند.
در جنگ عراق با امریکا ماهواره‌های جاسوسی و مخابراتی در روز 12 مرتبه از بالای آسمان عراق عکس و فیلم تهیه کرده و این عکس‌ها و فیلم‌ها در اختیار فرماندهان نظامی قرار می‌گرفت تا اوضاع جنگ را بدرستی تجزیه و تحلیل کنند.

2- استفاده‌های مخابراتی:

تحت پوشش قرار دادن نقاط کور و مکانهایی که با شبکه‌های زمینی قابل پوشش نیست از قبیل نقاط دور افتاده و صعب العبور توسط ماهواره به راحتی پوشش داده شده و می‌توانند از تلفن، فاکس، تلکس دیتا و امکانات دیگر ارتباطی استفاده نمایند، از دیگر خدمات مخابراتی ماهواره‌ها می‌توان به تامین سریع ارتباط مخابراتی هنگام بروز سوانح طبیعی از قبیل زلزله، آتش سوزی، طوفان و سیل، که باعث قطع ارتباطات موجود می‌شوند نام برد و همچنین ارتباط بین بانک‌ها با مراکز اصلی با کیفیت و سرعت ارتباطی بسیار مطلوب از دیگر خدمات ماهواره‌های مخابراتی می‌باشد.

3- استفاده‌های آموزشی و پزشکی:

ایجاد ارتباط بین مراکز پزشکی تخصصی و مراکز درمانی در دورترین نقاط کشور و جهان در رابطه با آموزش پزشکی، پیشگیری امراض عمومی و درمان بیماران توسط پزشکان محلی در اسرع وقت.

4- استفاده‌های رادیوئی و تلویزیونی:

فراهم ساختن امکان فرستادن گزارشهای صوتی و تصویری به تمام جهان از وقایع اجتماعی، فرهنگی و علمی به طور همزمان، پخش برنامه‌های آموزشی برای نقاط دور افتاده، پخش مستقیم بازیهای ورزشی از جمله استفاده‌های ماهواره می‌باشد.دانشمندان در حال مطالعه و تحقیق هستند تا نسلهای جدید ماهواره‌ها را برای ارائه سرویسهای ارتباطی جدید ارائه دهند.

5- استفاده‌های جاسوسی:

کاربردهای جاسوسی توسط ماهواره‌ها امروزه یکی از تهدیداتی است که علیه همه کشورها صورت می‌گیرد، کشور عزیزمان ایران و نظام جمهوری اسلامی از این تهدید مستثنی نیست.
جاسوسی ماهواره‌ای به صورت جدی امنیت ملی هر کشوری را تهدید می‌کند البته این جاسوسی می‌تواند در زمینه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، اطلاعاتی و سیاسی صورت گیرد.
بیشترین استفاده در این زمینه را کشور امریکا و متحدانش انگلیس، فرانسه، آلمان و اسرائیل انجام می‌دهند.
تاکنون کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه متحمل خسارات زیادی شده است. به عنوان مثال استفاده عراق از تصاویر جاسوسی ماهواره‌های امریکایی در 8 سال دفاع مقدس به ما لطمات زیادی را وارد کرد، همچنین هم اکنون سرزمین ایران زیر پوشش تصویری ماهواره‌های امریکایی و رژیم اشغالگر فلسطین است و با دقت مسائل داخلی ایران را در زمینه‌های ساخت و سازهای نظامی، نقل و انتقالات، امکانات نظامی و.... را زیر نظر دارند که این خود امنیت ملی ما را تهدید می‌کند. شاهد این مدعا، انتشار عکسهایی از ایران که توسط ماهواره‌های امریکایی گرفته شده است مثل تصاویر ماهواره‌ای از نیروگاه اتمی بوشهر و یا سایر نقاط حساس ایران گرفته شده است دارای دقت و کیفیت بسیار بالایی است.

مهم‌ترین ماهواره‌های جاسوسی:

درباره ماهواره‌های جاسوسی و نحوه عملکرد آن‌ها اطلاعات کامل و زیادی در دست نیست، اما در این قسمت سعی می‌کنیم مهم‌ترین ماهواره‌های جاسوسی را بررسی کنیم.

1- شبکه ماهواره‌های جاسوسی اشلون Echelon:

ایستگاههای گیرنده شبکه جاسوسی اشلون در تمام دنیا مستقر است، آژانس امنیت ملی امریکا NSA سیستم جاسوسی جهان با اسم و رمز اشلون را طراحی کرده است.
این شبکه به کلیه تماس‌های تلفنی، فاکس‌ها و پیامهای تله تکس و پست‌های الکترونیکی که در هر نقطه از دنیا رد و بدل می‌شوند دسترسی دارد و آن‌ها را بررسی می‌کند.
شبکه اشلون از سوی آژانس امنیت ملی امریکا کنترل و با همکاری سازمانهایی چون ستاد ارتباطات کل در انگلیس، مقر امنیتی ارتباطات در کانادا، ریاست امنیت دفاعی استرالیا و دایره‌های امنیت ارتباطات کل در نیوزیلند فعالیت می‌کند.
نحوه فعالیت سیستم اشلون به این گونه است که ایستگاههای گیرنده داخل خود را در همه نقاط دنیا مستقر می‌کند تا کلیه ماهواره‌ها، طول موجهای کوتاه، ترافیک‌های ارتباطات سلولی و فیبر نوری را به دام بیندازد و سپس آن را به رایانه‌های انبره با قابلیت‌های بالای آژانس امریکایی مزبور برای تجزیه و تحلیل و بررسی دقیق ارسال کند.
این پیامهای مختلف پس از دریافت توسط ایستگاههای شنود، شامل مکالمات و مکاتبات هستند که توسط یک سیستم تحلیلی هوشمند به دقت بررسی می‌شوند.
هدف اصلی از فعالیت آژانس مزبور ردیابی و کشف گروه‌های سیاسی ناشناس و فعالیتهای آن‌ها است (3).

2- ماهواره‌های جاسوسی افق:

از دیگر ماهواره‌های جاسوسی که می‌تواند امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را به خطر اندازد ماهواره جاسوسی رژیم اشغالگر قدس به نام افق است.
این ماهواره جاسوسی که در مدار 250 کیلومتری مدار زمین در حال گردش است و قادر است که به دقیق‌ترین اطلاعات در مورد کشور دست یابد.
ماهواره افق 5 از مرکز پرتاب ماهواره در جنوب تل آویو به فضا پرتاب شده است، این ماهواره در هر 90 دقیقه 1 بار به دور کره زمین گردش کرده و مجهز به دوربینهایی است که آن را قادر می‌سازد از اجسامی با حجم کمتر از یک متر نیز تصویربرداری کند.
طول این ماهواره دو متر وسی سانتیمتر و قطر آن دو متر و وزن آن 300 کیلوگرم و ساخت رژیم اشغالگر صهیونیستی فلسطین می‌باشد به گفته روزنامه‌ی هاآرتص، این ماهواره می‌تواند شمال آفریقا و خاورمیانه و حتی پاکستان و افغانستان را پوشش دهد (4).

فواید ماهواره:

یکی از واقعیت‌های انکارناپدیر دنیای امروز ماهواره است، این سیستم‌های پیشرفته روز به روز جای خود را در زندگی ما باز می‌کنند، هرچند این غول‌های بی شاخ و دم برای راحتی و آسایش انسان توسط ذهن خلاق بشر بوجود آمده‌اند اما روز به روز عرصه را بر انسان تنگ کرده و جای خود را گسترش می‌دهند؛ امروزه خدماتی از قبیل بانکداری، خدمات ادرای و دولتی، پزشکی، ارتباطات دریائی، هواشناسی، رادیو و تلویزیون و صدها مزیت دیگر را می‌توان برای ماهواره برشمرد، ثبت نام برای دانشگاه، حوزه علمیه و اعزام مبلغ نیز توسط سیستم‌های اینترنتی ماهواره‌ای صورت می‌گیرد و این خود گویای مطالب فراوانی راجع به این مقوله است. کوتاه سخن اینکه در سال‌های آینده زندگی بدون ارتباطات و ماهواره چیزی شبیه به غیر ممکن می‌نماید.
مهم‌ترین عاملی که شکل و ظاهر قرن اخیر را عوض کره و باعث شده تا زندگی ما و فرزندانمان دچار تغییر و تحول شگرفی گردد، ماهواره است، دانش جدیدی که در مقولهی ارتباطات بر این است تا دنیای متفاوت از آنچه تا به حال می‌شناختیم به ما معرفی کند، این فرستنده‌های پر قدرت به صورت مستقیم و غیر مستقیم تأثیرات شگرفی بر زندگی مردم دنیا با هر تفکر و سطح زندگی گذاشته و نحوه تفکرات و شیوه زندگی بسیاری از مردم دنیا را متحول کرده است، همین مطلب نشان دهنده عمق تأثیرات این غول‌های عصر جدید است. بسیاری از اموری که دیدن آن‌ها آرزوی بشر اولیه بود در عصر حاضر با فشار دادن چند دکمه کوچک و با دستگاهی به اندازه کف دست امکان پذیر است، دیدن پرواز و زندگی پرندگان و حیوانات مختلف دنیا و اطلاع از نحوه زندگی ملل مختلف از قطب‌ها گرفته تا صحراهای خشک استوایی به امور عادی و روزمره بدل شده، دیدن اماکن متبرکه از قبیل مکه مکرمه و مدینه منوره و سایر امکان متبرک دیگر کار محال و غیر قابل دسترس به نظر نمی‌رسد.
می‌توان به واسطه تبلیغات ماهواره‌ای یک کالای بی ارزش را ارزشمند قلمداد کرد و بر عکس می‌توان یک حقیقت مسلم که بسیار روشن و واضح است در هاله‌ای از ابهام و شک و تردید برد؛ یک مسئله بی ارزش و بی اهمیت را آنچنان بزرگ کرد گو اینکه از ضروریات لاینفک زندگی بشریت است، می‌توان برای در آوردن اسبی از داخل چاه تمام وسایل آتش نشانی را بکار برد درحالی که مردم برای اسب بی زبان اشک می‌ریزند و همچنین می‌توان بمب پنج تنی را روی مردم انداخت در حالی که آب از آب تکان نخورد، می‌توان با تبلیغات مردم را به سوی زندگی مصرفی و تجمل گرایی سوق داد و می‌توان با فرهنگ سازی صحیح جلوی بسیاری از اسراف کاری‌ها را گرفت.
صرف نظر از خوب و یا بد بودن موارد فوق می‌توان به تاثیرات شگرف ماهواره‌ها و زندگی بشری پی برد. این مقوله را به عنوان چیزی شبیه به معجزه قرن بیست و یک قلمداد کرد، شاید به خاطر همین عوامل است که می‌توان بر جرات گفت نه تنها نمی‌توان این حقیقت انکار ناپذیر را از صحنه زندگی محو کرد.
بلکه ماهواره روز به روز در قرن بیست و یک زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده و ما را به خود وابسته می‌کند، پس باید چاره‌ای اندیشید.
ماهواره با تمام چالشهای پیش رو دارای فوائد و نکات مثبت زیادی است که ما در این قسمت در نظر داریم قسمتی از فوائد ماهواره را بیان کنیم:

1- فوائد تربیتی

مسائل تربیتی یکی از عمده دغدغه‌های خانواده‌ها در فرهنگ و اجتماع است فرزند از همان بدو تولد نیازهای بسیار زیادی دارد که از جمله این نیازها بلکه مهم‌ترین این نیازها، مسائل تربیتی است، در بستر یک خانواده خوب و با فرهنگ و تربیت مناسب است که می‌توان در آینده به یک اجتماع بالنده و پویا رسید، در همین راستا ماهواره نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان دارد، می‌توان با پخش برنامه‌های جذاب و آموزشی در عین فرهنگ سازی مناسب اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را پر کرد. همچنین با معرفی مفاخر و بزرگان فرهنگ و ادب و علم و ورزش الگوسازی مناسبی برای کودکان خود داشته باشیم.

2- فوائد اخلاقی

بزرگ پرچمداران فرهنگ جامعه بشری داعیه‌ای جز گسترش اخلاق در روی زمین نداشتند، و می‌توان گفت بزرگ‌ترین خواسته پیامبران الهی بسط اخلاق در بین آحاد جامعه بشری بود، پیامبران الهی خود متخلق بوده و دعوت به اخلاق را از اولویت‌های کاری خود می‌دانستند، و با این سعی و تلاش‌ها بود که فرهنگ جامعه شکل گرفت. بشر اولیه با اخلاق آشنا گشت، پیامبر عظیم الشان اسلام از آنچنان اخلاق بالایی برخوردار بودند که به درجه رفیع «انک لعلی خلق عظیم» (5) نائل شدند؛ بحران فرهنگی در جهان پست مدرن امروز ناشی از کمبود اخلاق در جامعه بشری است و هرگاه این عامل کم رنگ شود بشر به سوی قهقرا رفته و در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد، در جانب عکس، هرگاه جامعه به سوی اخلاق رود، روز به روز بسوی رشد و بالندگی حرکت می‌کند از جمله ابزار مهم جهان امروز برای بسط اخلاق ماهواره است می‌توان با ساختن فیلم‌های زیبا و انیمیشن‌های مفرح در عین حال که جامعه بسوی سرگرمی حرکت می‌کند، بالاترین مزامین اخلاقی را به آن‌ها آموخت، البته باید قبول کرد که ما در این زمینه ابتدای راه هستیم و عمدتاً محصولات دارای کیفیت لازم نبوده و نمی‌تواند نیازهای جامعه اسلامی را برآورده کنند. با ساختن برنامه‌های جذاب در عین حال اخلاقی و پخش آن از طریق ماهواره به فرهنگ جامعه بشری خدمات شایانی ارائه کرد.

3- فوائد سیاسی

یکی از پر ببینده ترین برنامه‌ها در ماهواره، برنامه‌های سیاسی می‌باشد، تبلیغات انتخاباتی، تجزیه و تحلیل وقایع سیاسی یکی از جذاب‌ترین مقوله ماهواره به حساب می‌آید، می‌توان با تبلیغات صحیح مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد و آن‌ها را از جدیدترین اخبار سیاسی روز آگاه کرد.

4- فوائد اقتصادی

شرط اول در تجارت امروز، اطلاعات صحیح است، ورود به بازار تجارت جهانی بدون اطلاعات صحیح به مانند ورود یک شخص نابینا در بزرگراه است، نقد این امر حائض اهمیت است که کشور امریکا حاضر شده است برای کسب اطلاعات اقتصادی، ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند. سیستم تولید و پخش و فروش کالا بدون تبلیغات درست و جذاب فلج شده و از کار می‌افتد و تبلیغات نقش بسزایی در تولید، توزیع و مصرف یک کالا دارند، در حال حاضر بسیاری از کانال‌های ماهواره‌ای فقط به امر تبلیغات اشتغال داشته تا بتوانند کالای تولیدی شرکت‌های مختلف را به مردم معرفی کنند از تبلیغات کیف و کفش گرفته تا ماشین و هواپیما و وسایل منزل همه و همه در این شبکه بزرگ سهمی دارند، ماهواره در حال حاضر بسیاری از امور تجاری از قبیل بانکداری، سهام، تبلیغات و مصرف، خرید و فروش اینترنتی، جابجایی کالاها و حتی حرکت کشتی‌های بزرگ برای جابجایی کالا را بعهده دارند و واقعاً باید گفت حجم عظیمی از اقتصاد امروز مرهون خدمات ماهواره است.

5- فوائد دینی

شاید رساندن پیام دین به دورترین نقاط عالم بزرگ‌ترین فایده ماهواره است. اما علاوه بر آن می‌توان به فرهنگ سازی برای پذیرش دین اسلام در جهان، پخش برنامه‌های تخصصی دینی در زمینه‌های مختلف، تشویق مردم به انجام فرائض و واجبات، پخش زنده از اماکن متبرکه، بیان احکام و مسائل مبتلی به و همچنین احکامی که مردم از پرسیدن آن‌ها استنکاف دارند، اشاره کرد.

6 - فوائد زیست محیطی

در قرن اخیر انسان، به خاطر صنعتی شدن زندگی، لطمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد کرد. سوراخ شدن لایه ازون، گسترش گازهای گل خانه‌ای و آلاینده‌های زیست محیطی، آلوده شدن هوا، و از بین رفتن یخ‌های قطبی که باعث خنک شدن زمین هستند، گرم شدن زمین، از بین رفتن بسیاری از گونه‌های گیاهی و حیوانی، از بین رفتن جنگل‌ها، صید بی رویه ماهی‌ها و گونه‌های دریایی تنها گوشه‌ای از مصائب و مشکلاتی است که بشر برای این کره زیبای خاکی بوجود آورده است، بوسیله ماهواره می‌توان مردم زمین را از این خطرات آگاه کرد و فرهنگ سازی مناسب را انجام داد.
بوسیله عکس‌های ماهواره‌ای با وضوح بالا می‌توان چگونگی حرکت ابرها را ثبت و نگهداری کرد. سنجش کم شدن منابع طبیعی از قبیل جنگل‌ها، اندازه گیری بالا آمدن آب دریاها و ذوب شدن یخچال‌های قطبی، حرکت دسته‌های ماهی، نهنگ‌ها و حیوانات دریایی و پرندگان، اندازه گیری مقدار آلایندگی ها موجود در جو زمین، اندازه‌گیری شکاف موجود در لایه ازون و تشخیص مکان آن، به وسیله ماهواره صورت می‌گیرد.
علاوه بر آن پیش بینی آب و هوا و جلوگیری از خسارات بوجود آمده از سیل، سونامی، از دیگر خدمات ماهواره‌ها به حساب می‌آید. تا به حال جلوی بسیاری از خسارت جبران ناپذیر را گفته و جان بسیاری از افراد را نجات داده است.

7- فوائد اجتماعی

بسیاری از بزهکاری‌های اجتماعی که در خانواده قابل مطرح شدن نیست را می‌توان توسط کانال‌های ماهواره‌ای تبیین کرد و مسائل را با کارشناسان خبره مورد بحث و بررسی قرار داد، و به نتیجه قابل قبولی رسید، تعلیم افراد برای جلوگیری از رشد آمار جرم و جنایت، همچنین آموزش والدین جهت نحوه ارتباط بر قرار کردن با فرزندان، آموزش خانوادگی در جهت زندگی بهتر و بالابردن سطح رضایتمندی خانواده از زندگی، چگونگی برخورد با اعتیاد و شخص معتاد، کم کردن آمار طلاق در خانواده‌ها، نحوه مصرف اقلام مصرفی خانوار و تغذیه صحیح سایر مسائل اجتماعی دیگر که می‌تواند تحت پوشش ماهواره قرار گیرد را می‌توان از فوائد اجتماعی ماهواره بر شمرد.

ضررهای ماهواره:

ضررهای فردی ماهواره:

1- احساس محبت به کفار و مشرکین:

یکی از فروع دین تولی و تبری است یعنی دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا، دشمنی با کفار و مشرکین یکی از ارکان اصلی دین ماست که قرآن و روایات زیادی به آن اشاره می‌کنند.
" الَّذینَ یَتَّخِذُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعاً" (6) آن گروه که کافران را دوست گرفته، نه مومنان را ،آیا نزد کافران عزت می‌طلبند- خطا می‌کنند – پس حقیقتاَ که عزت همه نزد خداست. "
" یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَی أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِین" (7)
" یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ" (8)‌ای اهل ایمان با آن گروه از اهل کتاب و کافران که دین شما را به تمسخر و بازیچه گرفتند دوستی نکنید."
در سوره فاتحه الکتاب که از سوره‌های کلیدی قرآن است و از آن به سبع مثانی تعبیر شده است – مضاف براینکه حتماً باید در نمازهای یومیه و مستحبی خوانده شود – دو مضمون عالی وجود دارد که راهگشای بحث ماست، غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ– مفسرین ْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ را به یهود و ضَّالِّینَ را به نصارا و مسیحیت تفسیر کرده‌اند. (9)
خداوند در سوره توبه مشرکین را نجس شمرده و از نزدیک شدن آنها به بیت الله الحرام منع فرموده‌اند.
"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلا یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا". (10)
ای کسانیکه ایمان آورده‌اید محققاً بدانید که مشرکان نجس و پلید هستند و بعد از این سال – سالی که عهدشان به پایان می‌رسد – نباید قدم به مسجدالحرام گذارند.
مشرکین و کفار به خاطر اعتقادات فاسدی که دارند، مورد غضب خداوند و پیامبر اعظم و اهل بیت او هستند، این مسئله به قدری مسلم است که حتی زندگی در شهرهای مشرکین و کفار هم مکروه است.
رسول ا... صلی ا... علیه و آله سلم: "مَنْ أَقَامَ مَعَ الْمُشْرِکِینَ فَقَدْ بَرِئَتُ مِنْهُ الذِّمَّةَ " (11)
و کسی که با مشرکین زندگی و اقامت کند، از عهد و پیمان اسلام خارج است.
عنه صلی ا... علیه و آله: مَن جامعً المشرکَ و سَکََنَ مَعَهُ فإنَّهُ مِثلُهُ (12)
کسی که با مشرکین نزدیکی کند و با آن‌ها سکونت گزیند، پس همانا که این شخص مانند آن‌هاست.
با دقت در این آیات عظیم الشان و روایات گران بها پی می‌بریم که نه تنها رابطه برقرار کردن با مشرکین و کفار اشکال دارد بلکه محبت ورزیدن به آن‌ها اشکال است – و تمام اینها به خاطر اعتقادات فاسد آن‌هاست.
سوال: آیا گردانندگان شبکه‌های ماهواره‌ای مختلف کسی جز کفار و مشرکین هستند یا کسانی که با این تفکر زندگی می‌کنند و آیا این محبت تبعاتی را در حوزه عمل به همراه دارد یا نه؟ آیا عملی که شبیه عمل کفار است موجب تقرب و نزدیکی به خداست یا شیطان ؟ با کمی تفکر و تامل در جواب این سوالات می‌توان به بسیاری از جوابهای خود رسید، البته این مسئله باید روشن شود که یادگیری علوم جدید و مختلف غیر از الگو قرار دادن آن‌ها در زمینه اعتقادات و عمل و رفتار است و این دو حوزه نه تنها ربطی بهم ندارند بلکه در حوزه علوم جدید ما موظفیم که این علوم را فرا گرفته تا از تسلط کفار و مشرکین بر خود اجتناب کنیم این موضوع نه تنها در آیات و روایات نهی نشده بلکه تشویق به یادگیری اینگونه علوم مقوله‌ای است که عقل و نقل بر آن تاکید می‌کنند.

2- کسالت و تنبلی:

یکی از معزلات بزرگ قرن جدید کم تحرکی است، سیستم بدن توسط خداوند طوری طراحی شده که نیاز به کار و فعالیت روزمره مشهود است با پیشرفت علم، ماشین آلات و ربات‌ها جای انسان را گرفتند و انسان از آن فعالیت اولیه ایستاد و همین امر باعث شده تا بیماریهای جدیدی شکل گیرد که اکثراً ریشه آن در کم تحرکی و تنبلی است، [غذاهای آماده و پرکالری استفاده می‌شود و همین امر باعث شده تا بیماریهای جدیدی شکل گیرد که اکثراً ریشه آن در کم تحرکی و تنبلی است ]، غذاهای آماده و پرکالری با کم تحرکی جمع شده با چاشنی کسالت و تنبلی بیماریهای متعددی را به ارمغان آورد که بشر اولین بار بود آن را تجربه می‌کرد، پزشکان ورزش و تحرک را یکی از تجویزات اصلی خود قرار دادند اما این نسخه نیز اثر نکرد.
بله به جرات می‌توان گفت یکی از عوامل تنبلی و کسالت و کم تحرکی تماشای تلویزیون و بازیهای یارانه‌ای و اینترنت و وب گردی است. گل سر سبد این مواردی که شمرده شد عموماً تلویزیون و به صورت خاص کانالهای ماهواره‌ای است که طرفداران فراوانی دارد، افراد ساعت‌ها بدون تحرک لم داده و از برنامه‌های تلویزیون استفاده می‌کنند که خود مولد کسالت و تنبلی می‌باشد، بیماریهایی از قبیل چاقی، چربی و قند بالا و استرس مولود این ارمغان گرانمایه غرب است.
این در حالیست که اسلام عزیز از کسالت و تنبلی به شدت بیزار است و روایات این مسئله را یکی از خطرات و آفات فرد و اجتماع معرفی کرده‌اند و حتی از دوستی با چنین فردی نهی کرده است.
" الامام الباقر علیه السلام: اِنِّی لابغض الرجل ان یکون کسلانا عن امر دنیاه و من کسل عن امر دنیا فهو عن امرا فرتد الکسل(13) "
من شخصی را که در امر دنیوی کسل و تنبل باشد دشمن می شمارم و هر کسی که در کارهای دنیوی کسل باشد در کارهای آخرت خود کسل‌تر است."
پیامیر اعظم الشان از کسالت و تنبلی به خداوند پناه می‌برند و می‌فرمودند: " عن رسول ا... صلی ا... علیه و آل و سلم: اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْهَمِّ وَ الْحَزَنِ وَ الْعَجْزِ وَ الْکَسَلِ(14).
خداوندا به تو پناه می‌برم از غم و اندوه و ناتوانی و کسالت."
" امام علی علیه السلام: لاتتکل فی امورک علی کسلان (15). در کارهای خود به شخص تنبل و کسل اعتماد نکن."

3- دیدن صحنه‌های حرام و گوش دادن به صداهای حرام:

چشم و گوش دو نعمت بزرگ خداوند هستند که خداوند از آن‌ها بازخواست می‌کند: و لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ(16) – به راستی در روز قیامت از نعمت‌ها سوال می‌شوید.
چشم و گوش همان طور که می‌توانند مایه سرافرازی انسان در روز قیامت شوند، می‌توانند انسان را به سمت آتش هدایت کنند ،این دو حس از حواس پنجگانه دارای احکامی در دین مبین اسلام هستند و فرد مومن اجازه نگاه کردن به هر چیزی ندارد، همان طور که اجازه شنیدن هر کلامی را ندارد.
قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ به ما یَصْنَعُونَ(17).
ای رسول ما، مردان مومن را بگو تا چشم‌ها – از نگاه ناروا – بپوشند و فروج و اندامشان را از کار زشت زنان محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما اصلح است.
إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً.(18)

چشم و گوش و دل‌ها همه مسئولند.

همین چشم و گوش اگر بدرستی از آن‌ها استفاده نشود از آن‌ها سوال خواهد شد و مایه عذاب انسان می‌شوند، شخصی که عادت به دیدن صحنه‌های پرخطر جنسی کرده و یا گوش او عادت به صدای ترانه‌های مبتذل دارد دیدن حقیقت برای او شبه محال است زیرا چشم و گوش بیمار دیگر توانایی دیدن و شنیدن حقیقت را ندارد، همین دیدن و شنیدن است که انسان را تنوع طلب می‌گرداند و انسان را وامیدارد که در کوچه و خیابان به دنبال اطفاء غریزه و روابط نامشروع باشد و همین روابط نامشروع است که سبب بوجود آمدن کودکان نامشروع شده و آمار سقط جنین را بالا می‌برد. اسلام جهت اینکه چنین مفاسدی درست نشود از همان ابتداء یک راه حل کلیدی درست نموده و آب را از سرچشمه اصلاح کرده است. دستور می‌دهد نگاه را درست کن همه چیز درست می‌شود اما اگر چشم و گوش کنترل نشد گناهان و آثار بعدی آن به همراه آن می‌آید.
امام علی علیه السلام: کَم مِن نَظرهٍ اورثت حَسرهً طَویلهً (19). چه بسیار نگاهی که حسرت طولانی را به همراه دارد.
رسول ا... صل ا... علیه و آله و سلم: إیّاکُم وَ فُضولَ النَّظَرَ فَإنَّهُ یَبذُرُ الهَوَی وَ یولِّدُ الغَفلَهَ.(20)
بپرهیزید از نگاههای اضافی که این نگاه‌ها تخم هوی و هوس را در قلب شما می‌کارد و بوجود آورنده فراموشی از آخرت است.
در نگاه کردن به شبکه‌های ماهواره‌ای اگر نگوییم همه نگاهها به قطع اکثر نگاه‌ها، نگاههای حرام یا نهایتاً اضافی و بی فایده هستند ، مسموعات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. و آیا خداوند به واسطه این دیدنی‌ها و شنیدنیهای حرام از ما بازخواست نمی‌کند؟ و آیا اسن مسموعات و مبصرات هیچگونه تاثیرات سوئی بر زندگی ما نمی‌گذارد؟

4- کم رنگ شدن حیا و عفت:

حیا و عفت دو ملکه درونی هستند که کلید همه خوبی‌هاست. امام علی علیه السلام: الحیاءُ مفتاحُ کلّ خیر(21). و در بعضی دیگر از روایات تعبیر به کل دین شده است.
رسول ا... صل ا... علیه و آله و سلم: اَلْحَیاءُ هُوَ الدینُ کُلُّهُ(22). حیا تمام دین است، با از بین رفتن حیا ایمان هم از بین می‌رود.
امام صادق علیه السلام: لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَه(23). کسی که حیا ندارد ایمانی در قلب او نیست.
زنان و مردان عریان و نیمه عریانی که در اکثر شبکه‌های ماهواره‌ای به ایفای نقش می‌پردازند خود بزرگ‌ترین تبلیغ بی حیایی و بی عفتی است حال بماند از مسابقات و سرگرمی‌هایی که در این راستا اجراء می‌شود. مسابقاتی که در آن یک زن و مرد روی صحنه آمده در یک آهنگ مهیج و شیطانی جلوی چشمان بینندگان لخت شده و اعضای خود را نشان می‌دهند و امتیاز می‌گیرند، یا مسابقات زیبایی که زن و مرد به صف ایستاده تا زیبایی‌های صورت و بدن خود را نشان دهند تا شاید بتوانند زیباترین مرد یا زن سال شناخته شوند و یا مسابقات رقص و آواز از هزاران هزار مسابقه‌ای که مستقیم و غیر مستقیم تبلیغات برای بی حیایی هستند هر روز به دنبال یک لذت جدید و یک عمل شیطانی جدید، سرگرمی‌ها و مسابقاتی که قلم از نوشتن آن‌ها حیا می‌کند، حیا آخرین پرده‌ای است که خداوند برای بنده خود باقی می‌گذارد، اگر این پرده دریده شد، دیگر هیچ چیزی نمی‌تواند جلودار این بشر دو پا شود و انسان به اسم تفریح وسرگرمی دست به کثیف‌ترین کارها می‌زند. آخرین احتجاج پیامبران بزرگ الهی با مردم نادان زمان خود این کلام بود که می‌فرمودند اگر حیا ندارید، پس هرکاری که دوست دارید انجام دهید.
رسول ا... صل ا... علیه و آله و سلم: آخِرُ ما أدرَکَ النَّاسُ مِن کَلَامِ النُّبُوَّةِ الأُولَی: إذا لَم تَستَح فَاصنَع مَا شِئت.(24) آخرین سخنی که پیامبران الهی به مخالفین بیان می‌فرمودند این کلام بود: اگر از کسی خجالت نمی‌کشی پس هر کاری دوست داری بکن.
این یعنی حیا آخرین پرده‌ای است که بین خدا و بنده وجود دارد و اگر این پرده دریده شود، هر عمل زشتی از انسان دور نیست.
عن ابی عبدا... علیه السلام: «ثَلاثُ إِذا کُنَّ فِی المَرأَهِ فَلا تَحرَج أَن تَقُولَ: إِنَّها فِی جَهَنَّمَ؛ البِذآءُ، وَالخُیَلآءُ، وَ الفَجَرُ».(25) سه چیز است که اگر در زنی باشد بدون باک می‌توانی بگویی که او در جهنم است: بی حیایی، تکبر و بدکاری.

5- تاریک شدن قلب:

آنچه از قلب در این مبحث مد نظر است، قلب صنوبری که از اعضای اصلی بدن است نمی‌باشد. منظور از قلب همان قوه تمیز فلاح و صلاح است که گاهی از آن تعبیر به عقل و گاهی تعبیر به روح، گاهی تعبیر به قلب می‌شود اما همه این عبارات اشاره به یک مقوله بیشتر ندارد و آن هم آن نیرویی است [که به انسان کمک می‌کند که خیر است که به انسان کمک می‌کند ] تا خیر را از شر تمیز دهد، با این مقدمه قلب طبیعتا از قوای رئیسی بدن است. حواس پنجگانه را کنترل می‌کند و به نوعی داده‌های حواس مختلف، به قلب برمی گردند و در آن جا تجزیه و تحلیل می‌شود. به تعبیری روشن می‌توان گفت تصمیمات کلی به عهده قلب است، این بیان برگرفته از روایات ائمه اطهار علیه السلام می‌باشد که می‌فرمایند:
امام صادق علیه السلام: اِنَّ منزلَةَ القلب مِن الجسد بمنزلة الامام مِنَ النّاس.(26)
جایگاه قلب نسبت به بدن همچون جایگاه امام و پیشواست نسبت به مردم.
رسول ا... صل ا... علیه و آله: إذَا طَابَ قَلْبُ الْمَرْءِ طَابَ جَسَدُهُ وَإذَا خَبُثَ الْقَلْبُ خَبُثَ جَسَدُهُ. (27) اگر قلب نیکو شد، بدن هم نیکو می‌شود و اگر قلب پلید شد، بدن هم پلید می‌شود.
رسول ا... صل ا... علیه و آله و سلم: القَلْبُ مَلِکٌ وَلَهُ جُنُودٌ، فَاِذا صَلُحَ المَلِکُ صَلُحَتْ جُنُوْدُهُ، وَاِذا فَسَدَ المَلِکُ فَسَدَتْ جُنُوْدُهُ.(28) قلب به منزله پادشاه است که برای او سربازانی است پس اگر پادشاه نیکو باشد، سربازان اوهم نیکو می‌شوند و اگر پادشاه فساد بپا کند طبعا سربازان او نیز فساد بپا می‌کنند.
پیامبر عظیمشان ما، قلب را به منزله فرماندار بدن می شمارند لذا اختیار مملکت بدن در دست قلب می‌باشد.
اما باید دید چه عاملی موجب بیماری قلب است و باعث می‌شود این فرماندار بدن در معرض هلاکت قرار گیرد، که هلاکت آن باعث هلاکت تمام مملکت جسم و روح است، با مراجعه به روایات در می‌یابیم که بزرگ‌ترین عامل بیماری قلب گناه است و احتیاجی به یادآوری نیست که چشم و گوش را در معرض این مضرات قرار دادن باعث می‌شوند تا قلب بیمار شود و مصداق بارز این گناه‌ها دیدن صحنه‌های مهیج و شنیدن آهنگ‌های حرام است.
امام علی علیه السلام: لاوَجَعَ لِلقلوب مِن الذنوب.(29) هیچ دردی برای قلب‌ها دردناک‌تر از گناهان نیست.
عن رسول ا... صل ا... علیه و آله و سلم: مُجالِسَهُ المَوتی مَفسَدهً لِلقُلوبِ، فقیل: یا رسولَ اللهِ و ما مُجالِسَهُ المَوتی ؟ قال صلی الله علیه و آله: مُجالِسَهُ کلُّ ضالٍ عَنِ الایمانِ و جائرٍ فی الاحکامِ.(30)
همنشینی با مردگان موجب فساد قلب است، پس سوال شد که‌ای پیامبر گرامی همنشینی با مردگان چیست؟ حضرت فرمودند: همنشینی با هر شخص گمراه از ایمان و طغیان گر در برابر احکام.

6- ترویج بی بند و باری و بی حیایی:

چند صباحی است که قشر جوان به خصوص دختران تقیّد کافی به مسائل شرعی مخصوصاً حجاب را از دست داده‌اند، اقبال به مساجد و اماکن مذهبی کم رنگ شده و بازارها و مجالس لهو و لعب از رونق خاصی برخوردار است.
نوع لباس و مدل‌های مو و حتی حرکات و سکنات و طرز راه رفتن‌ها هر شخص نیک اندیشی را فقط به یک سمت و سو هدایت می‌کند و آن هم فرهنگ غرب است و پل ارتباطی ما با غرب در این مسئله ماهواره است، اگر به دقت مسئله را آسیب شناسی کنیم به راحتی متوجه می‌شویم که ریشه خیلی از بی حجابی‌ها و بی بند و باری‌ها فرهنگ ماهواره‌ای غرب است. حدوداً از دو دهه قبل که ماهواره وارد زندگی ما شد خیلی از تغییرات در رفتار جوانان خاصه دختران سر زد که مصداق بارز آن در نوع پوشش و حجاب اسلامی بود، البته با اسم‌های قشنگ و زیبا این تغییرات در پوشش اسلامی به جایی رسیده که اگر مسئولین فرهنگی کشور به فکر چاره نباشند به کشف حجاب خواهد انجامید، هرچند که در حال حاضر هم موارد کشف حجاب در بعضی موارد دیده شده است، مقام معظم رهبری زید عزه، حدودا دو دهه قبل زنگ خطر را به صدا در آوردند و بارها به مسئولین فرهنگی کشور اعلام فرمودند که شبیخون فرهنگی در راه است تا اینکه وضعیت به این مرحله انجامید، این در حالی ست که حجاب از ضروریات دین اسلام بوده و تمام ادیان الهی حجاب را قبول دارند و تاکیدات فراوانی در دین اسلام بر مقوله حجاب شده است.
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا(31).ای پیامبر گرامی به زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند که این کار برای اینکه آن‌ها شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند برآنان بهتر است و خداوند آمرزنده و مهربان است.
پیامبر عظیمشان در خبری غیبی حال و وضعیت این زنان را در آخرالزمان بیان فرموده‌اند.
رسول ا... صل ا... علیه و آله و سلم: صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا، قَوْمٌ مَعَهُمْ سِیَاطٌ کَأَذْنَابِ الْبَقَرِ یَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ، وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ، رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ، لَا یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ، وَلَا یَجِدْنَ رِیحَهَا، وَإِنَّ رِیحَهَا لَیُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ کَذَا وَکَذَا(32).
"رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرمایند: دو گروه از اهل آتش هستند که من آن‌ها را در بهشت نمی‌بینم: گروهی که شلاقهایی مانند دم گاو در دست دارند و بوسیله ی آن مردم را می‌زنند وگروه دوم زنان پوشیده‌ی لخت ( یعنی لباس پوشیده‌اند ولی مانند این است که نپوشیده‌اند) که با ناز و عشوه راه می‌روند و همه را به سوی خود فرا می‌خوانند، سرهایشان مانند کوهان شتری است که با ناز راه می‌رود این‌ها وارد بهشت نمی‌شوند و حتی بوی بهشت هم به مشامشان نمی‌رسد و همانا که بوی بهشت از مسیر بسیار دور مشام می‌رسد."
عن ابی عبداله علیه السلام: کان امیرالمومنین یَقُولُ: افضلُ العِبادَةِ العَفَاف.(33)
امیر المومنین(ع) می‌فرمود:برترین عبادت پاکدامنی است.
در حال حاضر یکی از موضوعاتی که ماهواره برای ریشه کردن آن هزینه زیادی خرج می‌کنند حجاب است. بسیار دیده شده که فرهنگ حجاب بسیار در شبکه‌های ماهواره‌ای به تمسخر گرفته شده، حتی فیلمهای ایرانی که بر ضد فرهنگ حجاب ساخته می‌شوند، تمام جایزه‌های جشنواره‌های غربی را درو می‌کنند و خانم شیرین عبادی و معتمد آریا که بدون حجاب برای دریافت جایزه خود روی صحنه می‌روند، خیلی زیاد مورد تشویق قرار می‌گیرند، ساختن فیلم‌هایی با این مضمون که افراد با حجاب و چادری افرادی عقب افتاده و افراد بی حجاب افرادی فهمیده هستند به یک فرهنگ فیلم سازی حتی در ایران اسلامی بدل شده، فیلم جدائی نادر از سیمین یکی از فیلم‌هایی بود که جایزه‌های غربی خیلی زیادی را کسب کرد، این فیلم که متاسفانه با کارگردانی یک ایرانی صورت گرفته است کمک زیادی به اینگونه تفکر می‌کند. در این فیلم همه به نحوی از انحاء دروغگو هستند و قادر به تحلیل واقعیت نیستند، فقط یک نفر است که دروغ نمی‌گوید و مسائل را به درستی تحلیل می‌کند آن هم زنی است با فرهنگ غربی که آرزوی رفتن به غرب را در سر می‌پروراند و حاضر است برای رفتن به غرب کانون گرم خانواده را از هم متلاشی کند، که آخرالامر هم این اتفاق می‌افتد. وقتی کارگردان‌های ما در ایران چنین تفکری دارند از شبکه‌های ماهواره‌ای چه انتظاری
می‌توان داشت.
اینکه غربی‌ها از فرهنگ خود دفاع کنند و بخواهند آن را به دیگر کشورها صادر کنند امری طبیعی قلمداد می‌شود اما آنچه ناراحت کننده است، اینست که افرادی مسلمان با تفکر غربی وجود داشته باشند که بوسیله فیلم و قلم و زبان خود نه تنها از فرهنگ غرب دفاع کنند بلکه سینه چاک آن باشند.

ضررهای خانوادگی ماهواره:

1- به مخاطره افتادن کانون خانواده و فرهنگ خانوادگی:

یکی از ضررهای خطرناک در حوزه خانواده، از بین رفتن کانون خانواده و فرهنگ خانوادگی است. خانواده در اسلام مهم‌ترین کانون اجتماعی به حساب می‌آید، در سایه سار یک خانواده گرم وصمیمی است که فرزندان خوب تربیت می‌شود و ثمره یک خانواده خوب در عمل فرزندان نیک و صالح هستند، تشکیل خانواده آنقدر جایگاه بالایی دارد که خداوند در قرآن کریم امر و دستور به تشکیل خانواده می‌دهد – وانکحو الایامی منکم و الصالحین.(34 )
پیامبر خاتم صلی ا... علیه و اله و سلم بیان می‌فرمایند که: هر کس تشکیل خانواده بدهد نصف دین خود را کامل کرده پس سعی در نیمه دوم آن کند(35). همچنین می‌فرمایند: دو رکعت نماز متاهل بالاتر از 70 رکعت نماز شخص غیر متاهل است.(36 )
حفظ خانواده آنقدر در فرهنگ دینی ما اهمیت دارد که منفورترین حلال در نزد خداوند از هم گسیختن خانواده است. رسول ا... صلی ا... علیه و اله و سلم می‌فرمایند: ما اَهل الله شیء ابعض الیه من الطلاق.«37 » خداوند حلالی را مبغوض تر از طلاق قرار نداده است.
لازم به ذکر است که تماشای صحنه‌های پر خطر توسط ماهواره باعث ضربه زدن به این کانون گرم وصمیمی
می‌شود که حفظ آن در اسلام این قدر مورد تاکید قرار گرفته است. با دیدن این صحنه‌ها اگر خانواده لجام گسیخته هم نشود - که احتمال این مسئله خیلی زیاد است –مهر ومحبت بین زن و شوهر و فرزندان بسیار کم می‌شود و فردی که به دنبال تنوع طلبی است نمی‌تواند به درستی به همسر و فرزندان خود ابراز علاقه کند ضمن اینکه آمار طلاق نشان می‌دهد خانواده‌هایی که تقیّد کافی به مسائل مذهبی ندارند و به نوعی به اباحه گری اعتقاد دارند بسیار بیشتر از خانواده‌هایی که اعتقادات مذهبی دارند در معرض طلاق هستند.
ارتباط عاطفی در میان اینگونه افراد آنچنان کاهش می‌یابد که ممکن است خانواده مضمحل نشود اما به گفته پزشکان خانواده دچار طلاق خاموش می‌شوند بدین صورت که زن و شوهر کنار هم زندگی می‌کنند اما هیچگونه محبتی نسبت به هم ندارند.
آمار طلاق در غرب آنچنان بالاست که جامعه شناسان مجبور شده‌اند تعریف ازدواج و طلاق را عوض کرده و آن را یک قرار و پیمان ساده دو طرفه بدانند.

2- تنوع طلبی:

دیدن صحنه‌های مهیج جنسی و پر خطر باعث تنوع طلبی در زنان و مردان می‌شود.دیگر نه مرد به یک همسر رضایت می‌دهد و نه زن حاضر است با یک مرد ارتباط جنسی داشته باشد بلکه هر دو به دنبال تنوع طلبی هستند تا جایی که در غرب عوض کردن زنان در بین مردم یک امر ساده و بدون اشکال است مردان و زنان برای تنوع طلبی حاضرند که جای خود را با دوستان و همسایه‌ها عوض کنند. ببینیم چگونه عزت انسانی و عفت عمومی به تاراج رفته و این گوهر گرانبهای الهی چگونه با هوس بازی‌های انسان از بین رفته است.
الامام الباقر علیه السلام: فقال رسول الله صلی ا... علیه و اله و سلم: اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ ـ اَوْ یَلْعَنُ ـ کُلَّ ذَوّاق مِنَ الرِّجالِ وَ کُلَّ ذَوّاقَة مِنَ النِّساءِ.«38 »
خداوند عز وجل دشمن دارد یا لعنت می‌کند هر مردی که زن را بازیچه خود قرار دهد، و هر زنی که مرد را بازیچه دست خود کند.

3- همجنس گرایی و ازمحلال نظام خانواده:

تشویق به همجنس گرایی یکی از مقوله‌های تبلیغاتی ماهواره‌هاست، غرب و ماهواره‌ها هزینه تبلیغاتی زیادی برای این مسئله انجام می‌دهند، هم جنس گرایی انحراف جنسی جدیدی نیست بلکه دعوت به جنس موافق و شهوت پرستی در امتهای سابق هم بوده است. آنچه در امت‌های سابق وجود داشت تمایل مردان به مردان بود این چیزی است که آیات قرآنی به آن اشاره می‌کند: وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَکُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِینَ - إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ«39»
«و (به خاطر بیاورید) لوط را هنگامی که به قوم خود گفت آیا عمل شنیعی انجام می‌دهید که احدی از جهانیان پیش از شما انجام نداده است؟! - آیا شما از روی شهوت به سراغ مردان می‌روید، نه زنان؟ شما جمعیت تجاوزکاری هستید!»
اما در عصر جدید ماهواره‌ها نه تنها عمل شنیع و زشت را زیبا جلوه می‌دهند بلکه زنان نیز وارد این مقوله زشت شده‌اند و علاوه بر آن آنچنان این کار را زیبا و قشنگ جلوه می‌دهند که گویا انسان برای همین کار خلق شده است بلکه پا را فراتر گذاشته و ازدواج زنان و مردان با یکدیگر را ثبت کرده و آن را یک امر قانونی می‌دانند‌ای کاش کار به این جا ختم می‌شد، به نظام جمهوری اسلامی ایران اشکال می‌کنند که چرا شما در نظام خود این عمل را یک جرم تلقی می‌کنید و برای آن مجازات در نظر گرفته‌اید، شما هم باید در این امر با ما همراهی کرده و این عمل را یک عمل قانونی بدانید.
این اعمال شنیع و زشت و دعوت به گناه کبیره در حالی ست که از جانب خداوند باری تعالی و اهل بیت علیه السلام شدیدترین نهی‌ها متوجه این مسئله است و دستور شارع مقدس درباره‌ی کسی که این عمل زشت را انجام می‌دهد بسیار کوبنده است.
عن رسول ا... صلی ا... علیه و اله و سلم: من وجدتموه یَعملُ عملَ قوم لوط فاقتلوا الفاعلَ و المفعولَ.«40 »
«هرکسی که کار زشت قوم لوط را انجام دهد، هم فاعل و هم مفعول را بکشید.»
الامام الصادق علیه السلام: ان الله تعالی جعل شهوه المومن فی صلبه و جعل شهوه الکفافر فی دبره.«41 »
خداوند شهوت مومن را در مردانگی او قرار داده و شهوت کافر را در پشت او قرار داده است.
با وجود چنین تعارض فرهنگی چگونه می‌توان به این صحنه‌ها نگاه و عادت کرد سپس از اسلام و مبانی اسلامی دفاع کرد قطعا چنین چیزی محال و دست نیافتنی است، کمترین اشکال به این مسئله این است که قبح و زشتی هم جنس بازی با دیدن آن از بین می‌رود و این اولین لغزشگاه است.

4- عدم التزام فرزندان به رعایت اخلاق و تربیت صحیح:

معمولا جامعه شناسان برای تربیت صحیح ،کودکان را خطاب قرار می‌دهند اما آنچه مهم است خود پدر و مادر هستند. دانشمندان علوم تربیتی می‌گویند بهترین الگوی عملی برای فرزندان ، پدر و مادر هستند زیرا فرزندان در ابتدای شکل گیری شخصیت خود با این دو فرد بیشتر از تمام افراد آشنا هستند. حرکات آنان ر ا تقلید می‌کنند و از آنان الگو می‌گیرند. فرزندان در سنین نوجوانی به خاطر شکل گرفتن شخصی خود، دارای روحیه الگو پذیری بسیاری هستند و با قرار گرفتن ماهواره در منزل الگوهای رفتاری فرزندان مطابق فرهنگ ماهواره‌ای و غربی شکل می‌گیرد.
همان فرهنگی که ارتباط با نامحرم را نه تنها زشت نمی‌داند بلکه آن را یک امتیاز می شمارد، همان فرهنگی که رقص و آواز را یک امر بدیهی می شمارد تا جایی که نزدیکی با محارم را هم جایز می‌داند، با وجود این همه مخاطرات چگونه می‌توان فرزندان خود را در معرض چنین چالشهایی قرار داد.
با دیدن اینگونه مسائل، آیا باز هم با یک خانواده موفق و بالنده مواجه هستیم و فرزندان ما با یک الگوی صحیح اسلامی تربیت می‌شوند. شریعت به ما دستور داده تا فرزندان خود را از خطرات، خاصه خطرات عقیدتی و تربیتی در امان بداریم و تربیت صحیح را به آنان بیاموزیم قبل از اینکه منحرفان و دزدان دین، فرزندانمان را به تربیت ناصحیح آشنا کنند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: با درو احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم اللهم المرجئهُ «42»
قبل از اینکه فرقه گمراه مرجئه فرزندانتان را آموزش دهند، کودکان خود را تربیت کنید و حدیث و آداب و اخلاق صحیح به آن‌ها بیاموزید. مرجعه زمان ما همین غول بی شاخ و دم یعنی ماهواره است. قبل از اینکه کودکان و فرزندانمان با فرهنگ غربی آشنا شوند. در ابتدای کار به آن‌ها تربیت اسلامی بیاموزیم و آن‌ها را واکسینه کنیم تا پس از مواجه با ماهواره ، اینترنت و گوشی همراه بتوانند در برابر این مظاهر و فرهنگ غرب دین و شخصیت خود را حفظ کنند. هرچند در چنین محیطی بیشتر باید نگران والدین بود چون آنان بیشتر در خطر تشعشعات هستند در آن هنگامی که همه نگران فرزندان و تربیت صحیح آن‌ها هستیم
می‌بینیم در والدین لغزشهایی بوجود می‌آید که به فرزندان سرایت می‌کند و این مقوله بسیار نگران کننده است.
خانواده‌ای که فرزندان خود را از کودکی با معنویت و دستورات دینی آشنا کنند قطعا در تربیت فرزندان خود موفق بوده و می‌توان به جرات گفت بهترین نسخه عمل به دستورات دینی است همانطور که پیامبر خاتم صلی ا... علیه و آله فرمودند:أَدِّبوا أولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ: حُبِّ نَبیِّکُم وَحُبِّ أَهلِ بَیتِهِ وَقِراءَةِ القُرآنِ؛«43».
فرزندان خود را به سه خصلت تربیت کنیم: دوستی پیامبر، دوستی اهل بیت و قرائت قرآن.
و عن النبی صلی ا... علیه و اله و سلم:
مُرُوا أَوْلاَدَکُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِینَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَیْهَا وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ.(44)
فرزندان خود ر ا در 7 سالگی امر به نماز کنید و در 10 سالگی به خاطر ترک نماز آن‌ها را تنبیه کنید.

5- بوجود آمدن نسلی نامشروع و تبدیل سقط جنین به یک امر معمولی:

سوغات ماهواره آشنایی با فرهنگ غرب و سوغات فرهنگ غرب آزادی در روابط جنسی است آنچه که بیشترین تبلیغات ماهواره‌ای ر ا تشکیل می‌دهد تشویق به روابط جنسی از نوع نامشروع می‌باشد. طبعا آثار وجودی چنین تفکری چیزی جز آمار بالای سقط جنین و به دنیا آمدن نسل نامشروع نیست فرزندانی که معمولا از پدر و مادر اصلی خود هیپچ اطلاعی ندارند یا اگر هم اطلاع داشته باشند پدر و مادر حاضر به قبول آن‌ها نیستند. در چنین محیطی است که این موارد در مراکز تربیتی رشد می‌کنند و عملا تبدیل به یک انسانی می‌شود که ارتباطی با پدر و مادر خود ندارد، چنین فردی طبعا دارای زمینه‌های فراوانی برای ایجاد ناهنجاری در جامعه می‌شود. فردی که هیچگونه هویتی ندارد معمولا به راحتی جذب جامعه تبهکاران می‌شود اضافه بر اینکه چنین افرادی دارای بیماریهای روانی زیادی از قبیل بحران هویت، افسردگی ، کمبود محبت و... می‌شوند در صورتی که از خطرات این چنینی جلوگیری نکنیم این ارمغان یعنی بوجود آمدن فرزندان نامشروع و سقط جنین دامن گیر ما نیز خواهد شد.
قرآن می‌فرمایند: این فرزندان به چه گناه و جرمی کشته شده‌اند و آنان که این فرزندان را قربانی هوا و هوس خود می‌کنند گناهی نابخشودنی مرتکب شده‌اند.
- گزارشهای ثبت شده پلیس امریکا در سال 2006 نشان دهنده دویست و سی و دو هزار و نهصد و شصت (232960) مورد تجاوز به زنان است.
- مردم امریکا در سال 2007 شاهد تولد یک میلیون و هفتصد و چهارده هزار و ششصد و چهل و سه (643/714/1) کودک نامشروع – حرامزاده – بودند.
- سال 2007 از هر 10 کودک متولد شده 4 کودک نامشروع یا بدون پدر بوده و این مقدار 26% بیشتر از سال 2002 است.
- در امریکا 86% از بارداریهای دختران نوجوان - کمتر از 20 سال – و 60% از بارداریهای دختران جوان – 20 تا 24 سال– و 33% از زنان – 25 تا 29 سال – بدون ازدواج رخ می‌دهد.
- از هر 5 دختر دبیرستانی امریکایی یک نفر به سوال – آیا تاکنون مجبور به ارتباط جنسی شده‌اید ؟ جواب مثبت می‌دهد.
- در آمارهای سال 2009 بین کشورهای جهان بیشترین تعداد تجاوز را به ترتیب: امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و سوئد داشته‌اند.
- از هر 5 دختر مجرد 15 تا 44 ساله امریکایی، تنها یک نفر باکره است.
- از میان هر سه زایمان زنان امریکایی 20 تا 30 سال یک نوزاد نامشروع (حرامزاده) متولد می‌شود.
- در سال 1995 از میان زنان کمتر از 30 سال امریکایی که ازدواج نکرده بودند، 40% حداقل یک بارداری نامشروع داشته‌اند.(45)
دل سپردن به فرهنگ غرب و ماهواره چنین آمار و ارقامی را به وجود آورده و جامعه را بسوی نابودی سوق می‌دهد.دعوت به چنین فرهنگی قطعا دعوت به فساد و فحشاست.
البته منکر خدماتی نیستیم که بعضی از دانشمندان غربی به جامعه بشریت کرده‌اند. اما بزرگان و اندیشمندان غرب نیز از این وضعیت نابسامانی فرهنگی غرب به سطوح آمده‌اند و اعلام انزجار کرده‌اند چون روح علم از این مقوله‌ها مبرا و دور است و دانشمندان و فرهیختگان از این گونه تفکرات و اعمال بیزار هستند.

ضررهای اجتماعی ماهواره:

1- تشویق به مبارزه با ادیان الهی مخصوصاً دین مبین اسلام:

یکی از چالشهای بزرگی که ادیان الهی – اسلام، مسیحیت ،یهود – با آن مواجه هستند تبلیغاتی هستند که در ماهواره‌ها بر علیه آن‌ها انجام می‌دهند تا جایی که بعضی از کانالهای ماهواره حتی به دین مسیحیت که دین رسمی کشورهای غربی است توهین می‌کنند، گروه‌های شیطان پرستی و آنتی مسیح(ضد مسیح) در غرب روز به روز رو به افزایش هستند و گسترش بسیار زیادی در دهه اخیر پیدا کرده‌اند. شیطان پرستان که شعارشان مخالفت با دین مسیح است نه تنها به دشمنی با مسیحیت بلکه به دشمنی با تمام ادیان الهی برخاسته‌اند ابتدا شعار ضد مسیح است اما زودتر از آنچه که تصور شود به سراغ اسلام هم خواهند آمد. همانگونه که بارها به پیامبر اعظم و قرآن در همین کانالهای ماهواره‌ای توهین شده است.
امروزه اکثر هنرپیشه‌ها و بازیگران تلویزیون و خوانندگان خصوصا هنر پیشه‌های غربی به هیچ دین و مذهبی پایبند نیستند و به هیچ کدام از ادیان آسمانی ایمان ندارند تمسخر ادیان الهی و به کار بردن الفاظ سخیف نسبت به دین در برنامه‌های ماهواره‌ای به یک امر عادی و روزمره تبدیل شده است.
این هجمه از تبلیغات بر علیه ادیان خاصه اسلام به حدی است که تصوری زشت از مقوله‌های مقدس چون حجاب و قرآن و پیامبر اعظم به بینندگان ارائه می‌شود، نتیجه این تبلیغات چیزی جز اسلام ستیزی نیست، مخاطبین هر روز با هجمه‌ای از شبهات مستقیم و غیر مستقیم مواجه می‌شوند که قادر به تجزیه و تحلیل آن‌ها نیستند و ناچار در گردابی از شبهات فرو رفته که خارج شدن از آن هر روز سخت‌تر می‌شود انباشت اطلاعات ضد دینی در افراد اگر موجب بی دینی آن‌ها نشود، ایمان آن‌ها را تضعیف می‌کند، دین مبین اسلام به ما آموخته که ارزشمندترین هدیه الهی دین است [ جامعه برای حفظ دین نباید از چیزی دریغ کند امام سجاد در دعای خود می‌فرمایند: الهم لا تجعل مصیتنا فی دیننا - خدایا مصیبت ما را در دینمان قرار نده ].
امام صادق علیه السلام در این باب می‌فرمایند:
کـَانَ أَمـِیـرُ الْمـُؤْمـِنـِینَ علیه السلام کَثِیراً مَا یَقُولُ فِی خُطْبَتِهِ یَا أَیُّهَا النَّاسُ دِینَکُمْ دِیـنـَکـُمْ فـَإِنَّ السَّیِّئَةَ فـِیـهِ خـَیـْرٌ مـِنَ الْحـَسـَنـَةِ فـِی غَیْرِهِ وَ السَّیِّئَةُ فِیهِ تُغْفَرُ وَ الْحَسَنَةُ فِی غَیْرِهِ لَا تُقْبَلُ«46»
علی علیه السلام بسیار در خطبه‌های خود می‌فرمودند:‌ای مردم دین خود را نگهدارید، دین خود را نگهدارید، زیرا گناه در آن بهتر از حسنه در غیر آن است، گناه در آن آمرزیده شود و حسنه در غیر آن پذیرفته نشود.
در دین بهتر از کار نیک در خارج از این است و گناه شخص دین دار بخشوده می‌شود و کار خوب شخص
بی دین قبول نیست.
امام علی علیه السلام: إذا حَضَرَتْ بَلِیّةٌ فَاجْعَلُوا أمْوالَکُمْ دُونَ أَنْفُسِکُمْ، وَإِذا نَزَلَتْ نازِلَةٌ فَاجْعَلُو أَنْفُسَکُمْ دُونَ دینِکُمْ، وَاعْلَمُوا أنَّ الْهالِکَ مَنْ هَلَکَ دینُهُ والحَرِیْبُ مَنْ سَلَبَ دِینُهُ؛ «47»
هرگاه بلایی رخ داد مال را فدای جان کنید، و چون ناگواری رسید جان را فدای دین کنید، و بدانید هلاک شده کسی است که دینش از دست برود و غارت شده کسی است که دینش را برده‌اند.

2- ایجاد هرزگی و اباحه گری اجتماعی:

از آثار سوء نگاه کردن به ماهواره، ایجاد اباحه گری عمومی و اجتماعی است. یکی از چالشهای بزرگ در اجتماع این است که افراد در حوزه مسائل فردی به انحطاط رفته و دچار اباحه گری شوند ،گناه فردی مقوله‌ای است که اسلام خیلی با آن مبارزه کرده، اما از آن بدتر زمانی است که گناه و اباحه گری به اجتماع سرایت کند و جامعه دچار این خطر روانی شود آن هنگام است که راه علاج آن بسیار مشکل است، تا زمانی که اندکی از افراد دچار ناهنجاری و گناه شوند می‌توان با آن مبارزه کرد و آن را از بین برد، اما اگر گناه عمومی شد و اکثریت جامعه را فرا گرفت دیگر مبارزه با آن بسیار مشکل و سخت می‌شود، تا جایی که دیگر حتی نصیحت افراد صالح و نخبگان هم اثر نمی‌کند.آیات 5 و 6 و 7 در سوره نوح اشاره‌ای به این مطالب دارد، هرزگی اجتماعی افراد را به درجه‌ای می رساندکه حتی سخنان پیامبران اولوالعظم نیز کارگر نیست.
قالَ رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیْلاً وَ نَهاراً فَلَمْ یَزِدْهُمْ دُعائِی إِلاَّ فِراراً وَ إِنِّی کُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَکْبَرُوا اسْتِکْباراً.
نوح علیه السلام: گفت بار الها من قومم را شب و روز دعوت کردم، دعوت من جز بر فرار آن‌ها نیفزود و هرچه انان را به آمرزش تو خواندم انگشت بر گوش نهادند و جامه به رخسار افکندند.
چند روز پیش در رسانه‌ها اعلام شد که مردم شهری در ایتالیا برای بیان اعتراضات خود نسبت به حزب حاکم همه به صورت برهنه به خیابان‌ها آمده‌اند و اعتراضات عمومی خود را با تظاهرات برهنگی انجام داده‌اند، آیا این است کرامت انسانی و شان خلیفه الله بودن روی زمین.
فصل الخطاب کلام زیبای امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه است.
ظَهَرَ الْفَسَادُ فَلَا مُنْکِرٌ مُغَیِّرٌ وَ لَا زَاجِرٌ مُزْدَجِرٌ أَ فَبِهَذَا تُرِیدُونَ أَنْ تُجَاوِرُوا اللَّهَ فِی دَارِ قُدْسِهِ وَ تَکُونُوا أَعَزَّ أَوْلِیَائِهِ عِنْدَهُ هَیْهَاتَ لَا یُخْدَعُ اللَّهُ عَنْ جَنَّتِهِ وَ لَا تُنَالُ مَرْضَاتُهُ إِلَّا بِطَاعَتِهِ.«48 »
فساد اشکار شد، نه کسی باقیمانده که کار زشت را دگرگون کند و نه کسی که از نافرمانی و معصیت بازدارد، شما با چنین وضعی می‌خواهید در خانه قدس الهی و جوار رحمت پروردگاری قرار گیرید؟ و عزیزترین دوستانش باشید؟ هرگز خدا را نسبت به بهشت جاویدانش نمی‌توان فریفت، و جز با عبادت، رضایت او را نمی‌توان بدست آورد.

3- بوجود آمدن جامعه‌ای با اختلالات روانی:

در مورد پنجم از ضررهای خانوادگی اشاره شد خانواده‌ای که لجام گسیختگی پیدا کرده و پدر و مادر که رکن اصلی خانواده به شمار می‌روند از مسئولیت‌های اصلی خود سرباز می‌زنند و فرزند نامشروع به کانونهای تربیتی می‌سپارند، حاصل آن چیزی جز نسلی با اختلالات روانی نمی‌باشد سالی نیست که خبری از امریکا یا کشورهای غربی نرسد که یک دانش آموز دوستان خود را در مدرسه مورد هدف گلوله قرار داده، یک معلم یا مدیرمدرسه از دانش آموزان سوء استفاده جنسی انجام داده و یا آمار خودکشی و پوچ گرایی و افسردگی بالا باعث شده تا این کشورها بیشترین آمار خودکشی را داشته باشند. یکی از معضلات بزرگ غرب همین اختلالات روانی است که باعث شده کلینیک‌های روان درمانی روز به روز در جامعه غرب بیشتر شده و افراد برای پیدا کردن احساس آرامش حاضر به خوردن انواع قرص‌ها و آرام بخش‌ها بشوند. این در حالی است که درمان واقعی در نزد خداست و جامعه خدا محور این همه مشکلات روحی و روانی ندارد. تا چند سال پیش جامعه ما نیز کمتر با این مشکلات همراه بوده تا اینکه این ارمغان نامیمون غرب وارد خانواده‌ها و منازل شده و به دنبال آن تبعات منفی دامن گیر خانواده‌ها و اجتماع گردید.

4- رشد روز افزون بی سوادی عمومی:

ماهواره می‌تواند کاربردهای علمی زیادی داشته باشد همان طور که در حال حاضر خیلی از شبکه‌های علمی، پزشکی، اعتقادی و اجتماعی مشغول به کار هستند، اما دید عامه نسبت به شبکه‌های ماهواره‌ای یک دید تفریحی و لذت جوی است، در همین راستا دیدن فیلم و سریال و برنامه‌های تفریحی کار عادی و پیش پا افتاده‌ای می‌شود، همین امر موجب می‌شود تا اتلاف وقت با دیدن این برنامه‌ها بیشتر شده و عامه مردم – غیر از اقشار فرهیخته و نخبه – دنبال مسائل علمی نباشند و طبعا این موضوع ما را به سمت یک جامعه بی سواد و بی میل نسبت به مسائل علمی سوق می‌دهد. دیدن ساعت‌ها فیلم و سریالی که خالی از نکته‌های علمی و اخلاقی است، یا اگر هم داشته باشد ارزش این همه وقت گذاشتن را ندارد، انسان را نسبت به مسائل پژوهشی بی رغبت می‌کند و عادت زشت تنبلی را در جامعه گسترش می‌دهد، اسلام تاکیدات فراوانی مبنی بر تحصیل علم و دوری از جهل و نادانی دارد، پیامبر گرامی در وصیت خود به علی علیه السلام می‌فرمایند:
لا فقرَ اَشدُّ مِنَ الجَهلِ، لا مالَ اَعودُ مِن العَقلِ؛.«49»
علی جان: هیچ فقری بدتر از جهل نیست و هیچ مالی سودمندتر از عقل و علم نیست.
عن انس بن مالک من رسول ا...: مِنْ أَشْراطِ السّاعَةِ اَنْ یُرْفَعَ الْعِلْمُ، وَ یَظْهَرَ الْجَهْلُ، وَ یَفْشُو الزِّنا و یشرِبُ الخَمر:«50 »
از علامتهای نزدیک شدن روز قیامت این است که علم از بین می‌رود و جهل ظاهر می‌شود و زنا علنی شده و خوردن شراب عادی می‌گردد.

5- کاهش داد و ستد‌های عاطفی و اجتماعی در روابط انسان‌ها با یکدیگر:

انسان ذاتا موجودی اجتماعی خلق شده است که احساس درونی کمک به دیگران در او وجود دارد، بنابراین با داشتن چنین روابطی، احساس سبکی و شاد بودن به فرد دست می‌دهد. هر چه فرد از روابط اجتماعی بالاتری برخوردار باشد از سلامت قوی روحی و روانی برخوردار شده و بر شادی وی افزوده خواهد شد.
یکی از مصادیق داشتن جامعه شاد، بنابر تحقیق‌های به عمل آمده اعتماد به یکدیگر در جامعه است.
پروفسور رابرت پوتنام محقق و استاد دانشگاه هاروارد می‌نویسید «51»:
اگر از مردم یک جامعه به صورت عادی پرسیده شود آیا به افراد پیرامون خود اعتماد دارید و جواب " نه " دریافت کنید آن جامعه از بیشترین آسیب عدم شادی برخوردار است.
مردم انگلیس در دهه 50 میلادی 60% امار اعتماد داشتند که در زمان حاضر به 30% کاهش یافته است.
پرفسور پوتنام می‌افزاید یکی از موانع برقراری روابط اجتماعی و پراکندگی ارتباطات خانوادگی وجود تلویزیون است.
در دهه 90 میلادی دولت یونان برای شاد کردن مردم اجازه ورود تلویزیون به این کشور را صادر کرد، در نتیجه پس از مدتی روابط منسجم خانوادگی در این کشور به پراکندگی بین آن‌ها منجر شد.
به گفته پرفسور پوتنام: تلویزیون سهل‌ترین راه سرگرم شدن است که فاصله این سرگرمی با شما تنها فشار دادن یک کلید است.
به عقیده این محقق در جوامع امروزی تماشای تلویزیون باعث شده است تا افراد تمایل کمتری به داشتن روابط بیرونی و اجتماعی داشته باشند، چرا که این کار باعث منزوی شدن فرد شده و انزوا خود یکی از عوامل عدم سلامت روحی و جسمی خواهد بود، وی پیشنهاد می‌کند خیلی راحت تلویزیون را خاموش و با دوستان و بستگان خود دیدار کنید.

نتیجه گیری:

ماهواره، اینترنت و سایر فناوریهای ارتباطی، واقعیت‌هایی هستند که ناگزیر از پذیرش آن‌ها هستیم و برگشت به عصر قبل از آن ممکن نیست.
در حال حاضر ما، درشرایطی قرار داریم که نمی‌توانیم مانع نفوذ فناوری ماهواره‌های ارتباطی در کشور عزیزمان شویم، از اینرو گویی استفاده از ماهواره علاوه بر بار منفی که به اجتماع تزریق می‌کند به خاطر فوائد آن امری اجتناب ناپذیر می‌نماید. ما جهت حفظ هویت دینی و اسلامی خود در بین جوامع مختلف و امکان حضور فعال و موثر در عصر جدید باید در جهت ارتقاء هویت دینی گام برداشته و در تحولات جدید علمی سازگاری مناسب را بوجود آوریم، البته شکی نیست تحولی که ایجاد می‌شود نباید فقط درظاهر باشد، زیرا اگر چنین باشد اوضاع به مراتب از این که هست وخیم‌تر خواهد شد، شعار دادن در برنامه‌های تلویزیونی کسی را متحول نمی‌کند، تحول باید قبل از بیرون، یک تحول درونی و مبتنی بر اعتقادات و نگرش صحیح باشد. سیاست چکشی و منع، برخوردی زشت می‌باشد، اما از آن زشت‌تر سیاست تسلیم دربرابر قوه قاهره فناوری و صنعت پیشرفته ارتباطات است. البته علاوه بر تمام تهدیدهایی که ماهواره به همراه خود دارد، دارای فرصت‌های فراوانی است که قابل بهره برداری می‌باشد و این امر اجازه قهر با این پدیده موثر را به خردمندان نمی‌دهد، ما می‌توانیم با تقویت بنیانهای دینی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی بیش از آنکه به محدودیت بیندیشیم، مصونیت را هدف قرار دهیم به ویژه آنکه باورهای عمیق دینی در کشور ما گنجینه ایی ناتمام و موثر در دست سیاست گزاران فرهنگی کشور است.
برای اینکه بتوانیم در برابر رقیبان مکار خود قد علم کنیم در مرحله اول: باید نهادهای اجتماعی از قبیل خانواده، مدرسه و مساجد استحکام بخشیده شود. در مرحله دوم: باید سازمان‌ها و واحدهای نیروی انسانی معنوی را در زمینه تولید کالاهای معنوی و فرهنگی تقویت نمائیم. در مرحله سوم: گسترش واحدهای مربوط، که نیاز به کارشناس و استاد مجرب دارد، تقویت معنویت و ایمان جمعی باید سرلوحه مسئولین فرهنگی و مذهبی کشور قرار گیرد. اگر در راه بهبود وضع موجود و تولید برنامه و کالاهای مذهبی و فرهنگی سریع و حساب شده گام برنداریم نه تنها قادر به رهایی از زیر سلطه صدها کانال تلویزیونی نخواهیم شد و شکست خواهیم خورد بلکه قابلیت ایجاد هزاران شغل را نیز در بازار تولید و توزیع کالاهای فرهنگی و مذهبی در داخل و خارج از کشور را نیز از دست خواهیم داد.

پی‌نوشت‌ها:

- احزاب (72)
2-http://mhta.persianblog.ir/post/39
3- http://antizionism.pib.ir
4- http://morabinezami.blogfa.com/post-43.aspx
5- سوره قلم آیه 4
6- نساء (139(
7- مائده (51)
8- مائده (57)
9- مجمع البیان جلد 1 ص 30 / التبیان فی تفسیر القرآن جلد 1 ص 45
10- توبه (28)
11- میزان الحکمه ج 2 ص 1437
12- همان، ص 1437
13- همان، ص 2704 باب 3487
14- همان، ص 2706 باب 3491
15- همان، ص 2704 باب 3487
16- تکاثر 8
17- نور 30
18- اسراء 36
19- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال / ص 568
20- میزان الحکمه ج 4 ص 3288 باب 3880
21- همان، ج 1 ص 716 باب 987
22- همان، ص 717 باب 995
23- کافی ج 2 ص 106 / میزان الحکمه ج 1 ص 717 باب 990
24- میزان الحکمه ج 1 / ص 718 باب 994
25- خصال جلد 1 ص 236
26- میزان الحکمه
27- میزان الحکمه ج 3 ص 2600 باب 3381
28- همان
29- همان، ص 2612 باب 3403
30- همان، باب 3406
31- احزاب 59
32- میزان الحکمه ج 1 ص 530 باب 692
33- اصول کافی ج 4 ص 240
34- نور 32
35- میزان الحکمه ج 2 ص 1179 باب 1634
36- همان، باب 1635
37- همان، ص1736 باب 2413
38- همان
39- اعراف 80-81
40- میزان الحکمه ج 4 ص 2806 باب 3588
41- همان، ص 2807 باب 3591
42- همان، ص 3680 باب 4212
43- همان
44- همان
45- سایت فکار نیوز: چهارشنبه 19 مرداد 1390 ساعت 8:11
46- میزان الحکمه ج 2 ص 944 باب 1292
47- همان، ص948 باب 1305
48- نهج البلاغه خطبه 129
49- تحف العقول ص 13
50- مختصر صحیح مسلم ص 608
51- سایت پزشکان ایران: pezeshkan.org

منابع:
1. قرآن کریم
2. دشتی، محمد / نهج البلاغه / ترجمه / چاپ هفتم / قم / نشر الهادی/ سال 1379 ش.
3. ری شهری ، محمد / میزان الحکمه / چاپ اول (چهارجلدی)/ قم / نشر دار الحدیث / سال 1375ش.
4. شعبه الحرانی، حسن ابن علی ابن الحسین / تحف العقول / چاپ اول / قم / طلیعه نور / سال 1384ش.
5. الشیخ الطبرسی، ابوعلی فضل ابن حسن / تفسیر مجمع البیان / چاپ پنجم / قم / کتابفروشی اسلامیه/ بی تا.
6. شیخ صدوق، محمد ابن علی / الخصال/ یعقوب جعفری / چاپ دوم / قم / انتشارات اندیشه هادی/ سال1385 ش
7. شیخ صدوق، محمد ابن علی / ثواب الاعمال و عقاب الاعمال / ابراهیم محدث بندرریگی /چاپ هفتم / قم/ نشر اخلاق / سال 1384 ش.
8. شیخ طوسی، محمد ابن حسن/ التبیان فی تفسیر القرآن/ چاپ اول / قم / ذوی القربی/ بی تا.
9. شیخ کلینی، ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی / اصول کافی / آیت ا... شیخ محمد باقر
کمره‌ای / چاپ سوم/ قم/ انتشارات اسوه / سال 1375 ش.
10. عبدالباقی، محمد فواد / المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم / بی چا / دارالکتب المصریه / انتشارات اسماعیلیان/ سال 1364 ش.
11. المنذری، حافظ زکی الدین عبدالعظیم / مختصر صحیح مسلم / بی چا / قاهره مصر / المکتبه التوفیقیه/ بی تا.
12. سایت جوان امروز
13. سایت پزشکان ایران pezeshkan.org
14.http://mhta.persianblog.ir/post/39
15. http://antizionism.pib.ir
16. http://morabinezami.blogfa.com/post-43.aspx



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.