کتابنامه حضرت احمد بن موسی علیهما السلام

این کتاب در سال 1326 هجری قمری به قلم جلال الدین محمد مجلدالاشراف توسط انتشارات کتابخانه احمدی شیراز طبع شده است. این کتاب چاپ سنگی در قطع وزیری و
شنبه، 1 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کتابنامه حضرت احمد بن موسی علیهما السلام
کتابنامه حضرت احمد بن موسی علیهما السلام

 




 

حالات فیض آثار حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (علیهما السلام)

این کتاب در سال 1326 هجری قمری به قلم جلال الدین محمد مجلدالاشراف توسط انتشارات کتابخانه احمدی شیراز طبع شده است. این کتاب چاپ سنگی در قطع وزیری و در پنجاه صفحه با خط نستعلیق نگاشته شده است.

آفتاب شیراز

زندگی حضرت شاهچراغ (علیه السلام) طی هفت گفتار در این کتاب تحقیق و بررسی شده است. کتاب نوشته محمد زارعی است و توسط انتشارات ابرار در سال 1377 به چاپ رسیده است . مولف با ذکر تاریخچه ای از طلوع اسلام در فارس و هچرت سادات در گفتار دوم به زندگی حضرت پرداخته و سپس به خادمان حرم و بارگاه و کرامات حضرت اشاراتی می نمایند. بخشی از کتاب نیز به زیارت های مخصوص اختصاص دارد.

زندگی و قیام احمد بن موسی(علیهما السلام)

مجموعه یاد شده پژوهش و تحقیقی تاریخی بر زندگی حضرت شاهچراغ (علیه السلام) است که مسیر حرکت و وقایع روی داده در زمان حضرت در فارس را بررسی و کنکاش کرده است. این کتاب توسط جلیل عرفان منش تالیف و در قطع رقعی انتشار یافته است.

حکایت مهر

شرح حال و زندگی احمد بن موسی(علیهما السلام) و اشعار و سروده هایی که در ستایش و مقام و مرتبه ایشان تا کنون نگارش یافته در این کتاب جمع آوری شده است. این مجموعه را محمد حسین رستگار تألیف و توسط انتشارات آستان مقدس احمدی(علیه السلام) در سال 1384 به بازار عرضه شده است. در این کتاب آداب و رسوم شیرازیان در زیارت امامزادگان و نیز فهرست اسامی و نشانی زیارتگاههای شهر شیراز ذکر شده است.

بارگاه نور

از جمله کتاب های کامل و مستند درباره شرح احوال و شخصیت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(علیه السلام) است که توسط محمد حسین رستگار به تألیف در آمده است.
کتاب در سال 1377 توسط انتشارات آستان مقدس احمدی(علیه السلام) چاپ و منتشر شده است. بی شک این کتاب که تحقیق و پژوهشی جامع است در برگیرنده اطلاعات مورد نیاز خوانندگان است. کتاب دارای تصاویری رنگی از صحن و بارگاه مطهر است.

دو رساله در حالات و کرامات حضرت شاهچراغ(علیه السلام)

این کتاب که تصحیح و تحشیه ای از محمد یوسف نیری است در سال 1378 توسط مرکز نشر دانشگاه شیراز انتشار یافته است. کتاب در قطع وزیری و در 288 صفحه تدوین گردیده است. چاپ دوم کتاب در سال 1383 از سوی ناشر به علاقه مندان عرضه شده است.

شرح احوال و شخصیت حضرت احمد بن موسی(علیهما السلام) با زیارتنامه

این کتاب که در دو قطع وزیری و پالتوبی توسط محمد حسین رستگار تدوین شده ضمن نگاهی به احوال و شخصیت حضرت ادعیه های مناسب مراقد شریف را در بر دارد.
کتاب توسط انتشارات آستان مقدس احمدی(علیه السلام) به دفعات مورد تجدید چاپ قرار گرفته است. آداب زیارت و اقدامات انجام شده در حرمین شرفین در این دو کتاب به رشته تحریر در آمده است.

محبان اهل بیت

این مجموعه ضمن شرح حال و شخصیت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(علیه السلام) به کرامات و معجزات حضرت در برآورده ساختن حاجات نیازمندان که در پناه آن بارگاه ملکوتی شفا یافته اند می پردازد.
این پژوهش مستند را محمدحسین رستگار انجام داده و انتشارات آستان مقدس احمدی(علیه السلام) در سال 1378 منتشر نموده است. کتاب در قطع وزیری و در 154 صفحه نگارش یافته آداب دعا و تاریخچه ای از زیارت و فرهنگ و آداب آن را نیز در بر می گیرد.

العزه الله احمد بن موسی (علیهما السلام)

کتاب مشتمل بر شرح حال و زندگینامه حضرت و ادعیه مناسب زیارتگاه هاست و توسط بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس به سال 1385 در قطع جیبی منتشر شده است. آداب زیارت و گوشه هایی از شرح کرامات حضرت شاهچراغ(علیه السلام) بخش هایی از این کتاب است.

زیارت و معنویت

این مجموعه که از سوی انتشارات آستان مقدس انتشار یافته است تولیدی نرم افزاری است و طی آن کلیه اطلاعات مورد نیاز درباره شرح حال و شخصیت حضرت شاهچراغ(علیه السلام) را به کاربران ارائه می دهد. اذن دخول، ادعیه های اختصاصی و آداب زیارت و دیگر دعاهای مشاهد شریفه در این سی دی قرار گرفته است.

زیارتنامه، بارگاه نور

این کتابچه که در قطع جیبی طراحی گردیه مشتل بر زیارتنامه های مشاهده شریفه و ادعیه مختص مراقد منوره بوده و ضمن ذکر مطالبی پیرامون آداب زیارت و زندگی حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (علیهما السلام)، خوانندگان را با شرح حال و شخصیت حضرت سید میر محمد (علیه السلام) و شهید محراب حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب نیز آشنا می سازد. نمونه هایی از کرامات حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (علیه السلام) در این کتابچه آمده است. این کتاب ویرایش جدی کتاب « العزة لله» احمد بن موسی الکاظم(علیه السلام) است.

به سوی نور

به منظور آگاهی زوار از شرح حال و شخصیت حضرت احمد بن موسی الکاظم (علیهما السلام) این کتابچه از سوی آستان مقدس در قطع جیبی تدوین و عرضه شده است. گفت و گویی با تولیت محترم آستان مقدس احمدی و محمدی(علیهما السلام)، شرح حال و زندگینامه حضرت شاهچراغ (علیه السلام)، گفت و گو با تنی چند از شفا یافتگان در حرم شریف، آداب زیارت بقاع متبرکه و زیارتنامه امامزاده واجب التعظیم سید الشهدا امیر احمد بن موسی الکاظم (علیه السلام) از دیگر مطالب این کتابچه است.
این کتابچه تاکنون به طور مکرر از سوی آستان مقدس تجدید چاپ گردیده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

طلوع نور

مطالب این کتابچه با رویکرد به شرح حال حضرت شاهچراغ (علیه السلام)، دارای عناوینی از جمله شخصیت حضرت، ورود به سرزمین فارس، شهادت، آشکار شدن مزار شریف بوده در مقدمه و مطالب آغازین این کتابچه با ذکر نمونه هایی از فضایل حضرت زهرا(س)، نحوه زندگانی آن بانوی بزرگوار را فرا رو و چراغ راه همه انسان ها خصوصاً زنان جامعه بشری دانسته است.
مولف همچنین با نگارش سطوری چند ارزش های والای حجاب را برشمرده است.

رساله آثار احمدیه

این رساله، در حالات و کرامات و مناقب حضرت امیر احمد بن موسی الکاظم (علیهما السلام) نوشته عارفانه و حکیم بزرگ سیزدهم و چهاردهم هجری قمری، مرحوم سید جلال الدین محمد حسینی ذهبـــی متخلص به قدســـی و ملقب به مجدالاشراف شیرازی است.
این کتاب برای اول بار با نام حالات فیض آثار احمد بن موسی الکاظم(علیهما السلام) انتشار یافته و اثر فعلی به سال 1353 توسط چاپخانه میهن تبریز در قطع رقعی انتشار یافته است. کار معرفی شده جزء اولین منابع مکتوب در حوزه مورد بحث می باشد.

رساله هدیه احمدی

این کتاب را زنده یاد استاد محمد هادی سلاحی تألیف نموده و ضمن شرح احوال و شخصیت سید السادات الاعاظم حضرت سید میر احمد بن موسی الکاظم(علیهما السلام) و ذکر تاریخچه اولین بناء در روضه مطهره، توضیحاتی درباره صحن، ایوان، درب های ورودی، رواق ها و ضریح، به مدایح و مناقب حضرت اشاره می نماید.
کتاب در سال 1341 هجری شمسی به نگارش آمده است.
می توان گفت این اثر برای نخستین بار موقعیت بنای حرم مطهر و یادداشت هایی پیرامون تاسیسات تکمیلی آستان مقدس داشته و سروده های برخی شعرا در آن جمع آوری گشته است.

خورشید شیراز

برای نخستین بار داستان زندگی حضرت سید امیر احمد بن موسی الکاظم (علیهما السلام) در رویکردی بدیع و تازه در حوزه ای که مخاطبان خاص و فراوان خود دارد برای گروه های سنی ب و ج توسط آقای سید مجتبی جعفری زوج تحت عنوان خورشید شیراز به نگارش در آمده است.
این اثر با تصویرگری و قطع ویژه کودکان توسط انتشارات رخشید و انتشارات آستان مقدس احمدی و محمدی(علیهما السلام) همزمان با اولین همایش «نور و آینه» در سال 86 به بازار عرضه و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.
زبان ساده، تصاویر مناسب، ایجاز در زبان، اثر را به تولیدی مطلوب برای کودکان و نوجوانان و منبعی برای فراگیری بخشی از تاریخ تشیع بدل ساخته است.

چلچراغ شیراز

جدیترین اثر تحلیلی که در خصوص قیام حضرت احمد بن موسی (علیهما السلام) و برادران امام رضا (علیه السلام) به بازار عرضه شده، پژوهشی است که توسط آقای جلیل عرفان منش صورت پذیرفته است.
نویسنده که پیش از این نیز در این موضوع کتابی را ارائه کرده اند، ابهامات و تشکیک های پیشین را روشن ساخته و به تعمیق و گسترش دامنه پژوهش خود دست یازیده است.
نویسنده با مراجعه به منابع و کتب فراوان توانسته است تحلیلی دقیق از این واقعه مهم در تاریخ تشیع ارائه نموده و در خصوص رویدادهای حادث شده در فارس و شهادت حضرت در مکان فعلی اسناد و مدارکی مطرح نماید. این اثر را بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در قطع وزیری و شمارگان سه هزار جلد چاپ و انتشار داده است.

آفتاب شیراز

این اثر که توسط محمد جواد مهری کرمانشاهی تألیف شده نگاهی اجمالی به زندگانی امامزاده حضرت شاهچراغ (علیه السلام) داشته و شرحی از ورود ایشان به ایران، مبارزات، شهادت، پیدا شدن پیکر مطهرشان دارد.
کتاب همچنین حاوی زندگانی حضرت سید امیر محمد(علیه السلام) و سید علاء الدین حسین(علیه السلام) و چند زیارت نامه است. کتاب در قطع جیبی و توسط انتشارات مشرقین قم به علاقه مندان عرضه شده است. مولف درباره اکثر مراقد شریفه تألیفی چنین ارائه کرده است.
منبع: shahecheragh.ir



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.