ترور نافرجام

شیوه ترورهای اسرائیل و مزدوران آن، از راه انفجارها و کاربرد خودروهای حامل مواد منفجره که بخشی از تلاش برای بر هم زدن اوضاع داخلی و تداوم آتش فتنه جنگ داخلی است، بر کسی پوشده نیست. آنچه در این زمینه، اقدام
سه‌شنبه، 26 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترور نافرجام
ترور نافرجام

نویسنده: نعیم قاسم
مترجم: محمد مهدی شریعتمدار


 
شیوه ترورهای اسرائیل و مزدوران آن، از راه انفجارها و کاربرد خودروهای حامل مواد منفجره که بخشی از تلاش برای بر هم زدن اوضاع داخلی و تداوم آتش فتنه جنگ داخلی است، بر کسی پوشده نیست. آنچه در این زمینه، اقدام جدیدی تلقی می شود، ورود مستقیم آمریکا به استفاده از این روش، از طریق ضد اطلاعات ارتش لبنان در دوره ریاست جمهوری امین جمیل و با همکاری نیروهای لبنانی (فالانژها) و تلاش برای ترور آیت الله سید محمد حسین فضل الله در 8 مارس 1985، با استفاده از یک خودروی حامل مواد منفجره است که در نزدیکی منزلش در بئرالعبد قرار داده شده بود. در اثر اشتباه مجریان عملیات و حمله به خودروی دیگری که پس از نماز جمعه، در راه بازگشت به منزل بود، او به طرز شگفت انگیزی نجات یافت اما نتیجه این قتل عام، شهادت 80 نفر که اغلب آنان از دختران و زنان بودند و زخمی شدن 256 نفر دیگر، علاوه بر خسارت های فراوانی بود که بر ساختمان ها و دارایی های افراد وارد آمد.
روزنامه واشنگتن پست اطلاعاتی از منابع آگاه خود به شرح زیر منتشر کرد: «پرزیدنت ریگان در اواخر سال گذشته، موافقت خود را با انجام عملیات سری ویژه ای اعلام کرد که به آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) مأموریت می داد، به آموزش و حمایت از تعدادی واحدهای ضد تروریستی اقدام کنند که وظیفه آنها ضربه زدن به تروریست های احتمالی است، پیش از آن که آنها بتوانند به تأسیسات آمریکا در خاورمیانه حمله کنند. این منابع یاد آور شدند که چهار ماه پس از آن، یکی از آن گروه ها که از اعضایی از ضد اطلاعات لبنان و افراد بیگانه دیگر تشکیل شده بود، وظیفه ای مستقل را به اجرا در آورد و به گروهی دیگر از لبنانی ها مبالغی پرداخت کرد تا خودرویی را که حامل مقداری مواد منفجره است، در بیرون منزل رهبر مبارزه شیعی که گمان می رود، ارتباطی با حملات تروریستی علیه تأسیسات آمریکایی داشته باشد، در بیروت منفجر کننده.» (1)
شکی در این نیست که در ضد اطلاعات ارتش، «بخش اقدام و تحلیل خارجی» با مدیریت سرگرد ادونیس نعمه مدیر دفتر سرهنگ سیمون قیس ایجاد شده بود که در رأس اهداف آن، ترور علامه فضل الله پیش بینی شده بود. واحدهای تخصصی حزب الله، توانستند سرنخ هایی را در این ترور نافرجام به دست آورند که با پیگیری آنها تعدادی از افرادی که مستقیما ً در گسترده ترین شبکه ترور در لبنان درگیر شده بودند، دستگیر و حکم اعدام در مورد یازده مزدور به اجرا درآمد که اعترافات کاملی در این زمینه داشتند.(2) این نتایج، پس از یک سال تلاش پیگیر برای دستیابی به این شبکه صورت گرفت و ثابت شد که این شبکه در علمیات انفجاری پراکنده دیگری دست داشته است که هدف آنها ترور شخصیت های سیاسی و ملی متعددی مانند نخست وزیر سلیم الحص و ولید جنبلاط (وزیر کابینه) و مراکزی مانند سینما سلوی، مرکز فرقه دروز، سفارت مصر، بانک رافدین، بازار روشه، ابتدایِ خیابانِ صبرا، رستوران ابونواس و مانند آن بوده است. مجموع نتایج این اقدامات، 277 کشته و 1111 زخمی بود. تنوع در انتخاب شخصیت ها و مکان ها برای انفجار، نشانگر هدف این شبکه برای بهره برداری از تضادهای موجود و متوجه ساختن انگشت اتهام به سوی گروه های خاص و در نتیجه، برانگیختن فتنه های داخلی بوده است.

پی نوشت ها :

1- 1 و 2 هفته نامه العهد، شماره ویژه ای در مارس 1986 (پس از شماره 88) در این زمینه، منتشر کرد. همچنین در دومین سالنامه العهد، اطلاعات کاملی درباره چگونگی تحقیقات، اعترافات کامل، عکس و مشخصات افراد درگیر در این عملیات و حامیان آنها آمده است.

منبع: قاسم، نعیم؛ (1383)، حزب الله لبنان: خط مشی، گذشته و آینده آن؛ ترجمه محمد مهدی شریعتمدار؛ تهران: اطلاعات، چاپ سوم

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.