یک معلم به پیشرفت شغلی نیاز دارد

وقتی تازه به حرفه ی آموزش روی می‌آورید، شاید به نظر یک معجزه بیاید که بدون یک حمله ی عصبی یا اخراج شدن، از عهده سال اول برآمده‌اید! هر چند شاید تعجب کنید که چه قدر سریع ممکن است فرصت‌هایی برای ارتقای مهارت‌ها
شنبه، 14 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یک معلم به پیشرفت شغلی نیاز دارد
یک معلم به پیشرفت شغلی نیاز دارد

نویسندگان: سالی براون، هلن هورن، کارولین ارلام، فیل ریس
مترجم: سعید خاکسار



 

برنامه ریزی برای پیشرفت شغلی

وقتی تازه به حرفه ی آموزش روی می‌آورید، شاید به نظر یک معجزه بیاید که بدون یک حمله ی عصبی یا اخراج شدن، از عهده سال اول برآمده‌اید! هر چند شاید تعجب کنید که چه قدر سریع ممکن است فرصت‌هایی برای ارتقای مهارت‌ها و شغل شما دست بدهد. دوره‌های آموزش ضمن خدمت می‌تواند نقشی اساسی در افزایش توانایی‌های شما در آموزش مطلوب ایفا کند.
1- هر موقع امکان داشت در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت شرکت کنید، البته اگر به کار شما مربوط می‌شود. شما می‌توانید یکی از کسانی شوید که دارای اطلاعات تخصصی فراوان است. هر چه موارد بیشتری وجود داشته باشد که در مورد آن‌ها- حتی اگر شده یک ذره- اطلاعات اضافه تری داشته باشید، موقعیت شغلی شما مستحکم‌تر خواهد شد.
2- تدریس بهترین راه برای یاد گیری است! از هر فرصتی استفاده کنید تا در واحد یا مدرسه ی خود، در مباحث یا کارگاه‌های آموزشی ضمن خدمتی که به زمینه ی تخصصی شما مربوط می‌شود، شرکت کنید. البته اگر تازه شروع به درس دادن کرده‌اید سعی نکنید به لقمان حکمت بیاموزید!
3- همیشه گوش به زنگ باشید. نسبت به مباحث گوناگون آموزشی علاقه نشان دهید؛ مقالات آموزشی را مطالعه کنید و در جلسات انجمن‌های همکاران شرکت فعالانه داشته باشید.
4- اهداف مشخصی برای خود تعیین کنید، حتی اگر در آغاز غیر واقعی به نظر بیایند. آیا دوست دارید تا پنج سال دیگر به کجا برسید و رسیدن شما به آنجا مستلزم چیست؟ از شیوه ارزیابی کمک بگیرید تا بتوانید پیشرفت شخصی و حرفه ای خود را شفاف و برنامه ریزی شده کنید.
5- برنامه‌های خود را علنی سازید. مطمئن شوید مردم بدانند در کلاس چه کارهایی انجام می‌دهد و اگر سرگرم یک برنامه ی ابتکاری هستید، بر طرح‌ها و پیشرفت‌های خود نظارت دارید.
6- در فعالیت‌های فوق برنامه شرکت کنید. از علایق و سرگرمی‌های شخصی خود استفاده کنید تا همکاری خود را در زمینه ی آنچه مدرسه برای دانش آموزان و همکاران فراهم می‌آورد، گسترش دهید.
7- از فرصت‌های تقلید از سایر همکاران استفاده کنید. یکی از سودمندترین راه‌های بهبود در تدریس این است که ببینید دیگران چگونه به خوبی - یا از آن هم بهتر- به بدی از عهده آن بی می‌آیند!
8- برای خود شبکه ای به وجود آورید. از هر موقعیتی استفاده نمایید تا با آموزگاران مدارس دیگر که موضوع درسی یکسانی را تدریس می‌کنند، ‌ارتباط برقرار کنید. ایده‌ها و منابع آموزشی و یادگیری خود را با آن‌ها مبادله کنید.
9- مدام مطالعه کنید. همیشه به دنبال راه‌هایی برای گسترش دامنه موضوعی باشید که آرزو دارید روزی آن را تدریس کنید.
10- مجموعه ای از کارهای آموزشی خود را نگه داری کنید. از هر چیزی که تا کنون طراحی کرده‌اید و هر اندیشه ای که در مورد ایده‌های جدید خود به کار گرفته‌اید، کلکسیونی تهیه کنید چنین مجموعه ای می‌تواند در هنگام مصاحبه‌های ارزشیابی یا مصاحبه‌هایی که برای ارتقای پست و یا انتصاب به یک سمت جدید در محلی دیگر برگزار می‌شوند، بسیار ارزشمند واقع شود. اغلب فکر خوبی است که از فعالیت‌ها و وقایعی که خودتان برنامه ریزی و طراحی کرده‌اید و استناد کردن به آن‌ها دشوار است، یک آلبوم تهیه نمایید.

درخواست شغل

امروزه به نظر می‌رسد پیشرفت کردن در بیشتر مشاغل، از جمله آموزگاری، اغلب با تحرک صورت می‌گیرد نه با سکون. توصیه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند که هر وقت اراده کنید به جنب و جوش بیفتید.
1- سوابق شغلی خود را به عنوان یک تکلیف مستمر، ترجیحاً بر روی یک دیسک کامپیوتری، نگه دارید. وقتی موقعیت جالبی پیش می‌آید که درخواست برای آن ارزشمند به نظر می‌رسد، فوق‌العاده مفید خواهد بود اگر بتوانید یک نسخه از سوابق شغلی به روز خود را ظرف مدت کوتاهی چاپ کرده و در اختیار قرار دهید.
2- سوابق شغلی خود را جذاب کنید. نه آن که فقط کاتالوگی باشد از مجموعه ی فعالیت‌های شما در طول خدمت.
3- از نحوه ی بیان مناسبی برخوردار باشید. در انتخاب عباراتی که دریک تقاضانامه متقاعد کننده برای احراز یک سمت به کار می‌برید، مراقب باشید. چنین نامه‌هایی را خاص مدرسه یا سمتی که متقاضی آن هستید تهیه نمایید و در آن اشاره کنید که چگونه شخصاً از عهده آن پست بر می‌آیید.
4- ظاهر را حفظ کنید. اهمیت ظاهر یک فرم درخواست پرشده را فراموش نکنید. معمولاً دشوار است اطلاعات خود را در مربع‌های چاپ شده فرم تایپ کرد، از این رو سعی کنید یا از یک ماشین نویس خبره کمک بگیرید و یا آن قدر بر روی فتوکپی فرم تمرین کنید تا بتوانید آن را درست دربیاورید.
5- یادتان باشد به چه کسی چه گفته‌اید. به خصوص اگر چندین درخواست را توأماً به جریان انداخته باشید، ضرورت دارد از مطالبی که در هرکدام از آن‌ها ذکر کرده‌اید، برای خود فتوکپی تهیه کنید. بهترین کلماتی که می‌توانید برای آماده شدن جهت شرکت در یک مصاحبه شفاهی مطالعه کنید، همان‌هایی هستند که قبلاً استفاده کرده‌اید. همین کلمات هستند که مورد مطالعات هیئت‌منصفه مصاحبه کننده قرار می‌گیرند.
6- از اهمیت تسلط در مکالمه رودررو غافل نمانید. اگر ناچار شوید در مصاحبه‌های خود به متقاعد کردن دیگران بپردازید، این تسلط برای شما ارزشمند خواهد بود.
7- آمادگی سؤالات آزاد را داشته باشید. اغلب مواقع، ‌در مصاحبه از شما می‌پرسند، «کمی راجع به خودتان صحبت کنید». این گونه سؤالات می‌توانند از سؤالاتی که مستقیماً در ارتباط با تجربیات شما پرسیده می‌شوند، ‌دشوارتر باشند. سعی کنید یک خلاصه (مثلاً) سه دقیقه ای در مورد شغل خودتان تا به روز را بدهید و بیشتر بر موفقیت‌های خود تکیه کنید تا مشکلاتتان.
8- هر مصاحبه، یک تجربه آموزنده است، حتی آن‌هایی که دردناک هستند. هر مصاحبه را نه به عنوان تنها فرصت برای دستیابی به شغل آرزو شده خود، بلکه به عنوان فرصت مناسبی برای گسترش و بهبود برخوردهای آتی خود بدانید. در اکثر مواقع، ‌آن شغلی را که علاقه ویژه ای نسبت به آن از خود نشان نمی‌دهید، می‌تواند همان شغلی باشد که بهترین امکانات را به شما ارائه می‌دهد!
9- تمرین خیلی کمک می‌کند! اگر برای شما امکان دارد، تکنیک‌های مصاحبه ای خود را با دوستان و همکارانتان تمرین کنید. برای همه ی ما خوب است که به صدای خود در حال پاسخ دادن به سؤالات و صحبت کردن در مورد اهداف و بلند پروازی‌هایمان، عادت کنیم.
10- اجازه ندهید تکنیک‌های شما کهنه شوند! مدام برای شغل‌های جدید درخواست بفرستید، حتی اگر از شغل کنونی خود کاملاً راضی هستید. همیشه خوب است موقعیت شغلی خود را تا به روز ارزیابی کنید و بیشتر مواقع ارزش دارد به همکاران خود نشان دهید که الزاماً از شغل فعلی خود چندان راضی هم نیستید. عبارت «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود» شعار خوبی است!
منبع: براون، سالی و همکاران، ( 1387)، مهارتهای مهم تعلیم و تعلم، سعید خاکسار، تهران، نشر موزون، چاپ دوم.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.