سفری صد ساله

Victoria II ادامه ی برای بازی Victoria است که در سال 2003 توسط شرکت paradox Interactive عرضه شده بود.
پنجشنبه، 19 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سفری صد ساله
سفری صد ساله

نویسنده:جواد محسنی




 
Victoria II

مزایا

پیشرفت بازی نسبت به نسخه قبلی، درگیر کننده بودن

معایب

درجه سختی بسیار بالا، پیچیده بودن
Victoria II ادامه ی برای بازی Victoria است که در سال 2003 توسط شرکت paradox Interactive عرضه شده بود.
سفری صد ساله
در زمان عرضه Victoria بسیاری از منتقدان مشکل اصلی بازی را گیج کننده بودن و وجود باگ های بسیار زیاد عنوان کرده بودند اما Victoria II نسبت به نسخه قبلی خود پیشرفت بسیار زیادی داشته است و دیگر خبری از باگ های فراوان نیست و درون بازی راهنماهای فراوانی برای یادیگری بهتر امکانات بازی و چگونگی استفاده از آن ها وجود دارد.
Victoria II همانند نسخه اصلی بازیباز را به قرن 19 میلادی خواهد برد.بازیباز می تواند از بین 200 کشور موجود، کشور مورد نظر خود را انتخاب کند و سپس آن کشور را از لحاظ سیاسی، اقتصادی، منابع و نظامی اداره کند.بازه زمانی که اتفاقات بازی در آن رخ می دهند حدود 100 سال به طول می انجامد، به روایتی دیگر بازی در سال 1836 شروع شده و تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم ادامه می یابد.

تکراری اما جذاب

ایده کلی Victoria II همانند دیگر بازی های شرکت paradox (Hearts of Iron)است.بعد از انتخاب کشورمورد نظر خود بایدکنترل کامل امورآن کشور رادر اختیار بگیرید.سیاست های خارجی و داخلی، کنترل منابع کشور، کنترل پایگاه های نظامی و از همه مهم تر تصمیم های اقتصادی بر عهده بازیباز است.می توانید بعد از مدتی با کشورهایی که با آن ها داد و ستد می کنید ارتباط بیشتری برقرار کنید.با آن ها متحد شوید و یا حتی در جنگ ها از آن ها درخواست کمک کنید.تصمیم های بازیباز در همه ابعاد بازی تاثیرگذار است به صورتی که اگر بازیباز با یک کشور وارد جنگ شود ممکن است متحدان خود را از دست بدهد یا حتی مردم کشور خود را ناراضی کند.در تمامی قسمت ها برای تصمیم گیری به بازیباز کمک می شود و حتی مشخص می شود که با تصمیم جدید شما چه اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد.تمامی این موارد در غالب منوهای مختلف به بازیباز نشان داده خواهند شد اما این نکته بعد از مدتی بسیار خسته کننده می شود چون منوهای موجود در بازی بسیار گسترده تر و در عین حال پیچیده هستند و کنترل و بازرسی آن ها کاری بسیار سخت و دشوار است.

یک سر، هزار سودا

شرکت PARADOX Interactive یکی از فعالان بازی سازی در دهه گذشته میلادی بوده است به صورتی که این شرکت بیش از 80 عنوان بازی را فقط در دهه گذشته میلادی تولید و به بازار عرضه کرده است!شاید از خود بپرسید چگونه چنین چیزی ممکن است، در حالی که برای ساخت یک بازی کامل چچیزی در حدود 1 سال تا 18 ماه وقت نیاز است.سبک اکثر بازی های شرکت paradox Interactive به صورت استراتژی و کنترل منابع است.تمام بازی های این شرکت با استفاده از یک موتور ساخته می شوند و تنها تفاوت بازی ها شامل المان های مختلف، ظاهر متفاوت و Menu ها متفاوت نسبت به یکدیگر است.شرکت paradox Interactive توانسته است با استفاده از این فرمول بیش از 80 بازی تولید کند ولی در نگاه کلی تمامی این بازی ها کاملا شبیه یکدیگر هستند و عمده تفاوت این بازی ها المان های جدیدی است که در طول سال های متمادی به بازی ها اضافه شده است.
سفری صد ساله

سخت اما قابل بازی

بازی نسبت به نسخه قبلی آسان تر شده است.اما هنوز برای یادیگری و تسلط کامل بر امکانات بازی باید زمان زیادی را صرف کنید.امکانات بازی بسیار زیاد است و برای ساده تر شدن بعضی از مکانیزم های Victoria II قابلیت اداره خودکار در بازی وجود دارد، به عنوان مثال شما می توانید سیستم داد و ستد کالا را در کشور خود به صورت خودکار تنظیم کنید، اما با کنترل دستی می توانید در مقاطع بحرانی کنترل بهتری بر روی بازار داشته باشید و پول بیشتری را برای کشور خود کسب کنید.سیستم داد و ستد در بازی بسیار پیچیده است و شاید بعد از مدتی بازیباز به خاطر عدم تسلط بر روی این قسمت بازی را رها کند چون یکی از ملزومات ادامه بازی استفاده بهینه از سیستم داد و ستد است.در صورت عدم تسلط بازی باز بر روی سیستم داد و ستد اقتصاد کشور بسیار سخت خواهد شد.جنگ یکی دیگر از نکات کلی بازی است.در صورتی که ارتش کشور بسیار سخت خواهد شد.جنگ یکی دیگر از نکات مهم بازی است.در صورتی که ارتش کشور شما خوب مجهز نشده باشد و یا متحدان کمی داشته باشید جنگ ممکن است سال ها به طول بیانجامد و آسیب جدی به رشد اقتصاد و پیشرفت کشور بازیباز وارد کند.در قسمت جنگ با کشورهای دیگر چون بازیباز فقط می تواند بعضی از تصمیمات مانند فراخوانی متحدان و مجهز کردن ارتش را اتخاذ کند، این قسمت هیجان چندانی برای بازیباز نخواهد داشت و حتی در صورت نیاز به منابع کشور دشمن نیز بازیباز ترجیح می دهد به خاطر مکانیزم خسته کننده و طاقت فرسای جنگ، از انجام آن خودداری کند.امکان توقف زمان و سرعت گذر آن در بازی برای گرفتن تصمیمات بهتر وجود دارد اما کنترل زمان و اتخاذ تصمیم به موقع یکی از سخت ترین قسمت ها است.تصمیم های بزرگ مانند سیاست های اتخاذ شده برای داد و ستد یا یک کشور جدید، یا سیاست های اقتصادی و یا نظامی داخل کشور بسیار دیر در بازی ظاهر می شند به صورتی که شاید نتیجه یک تصمیم نظامی 1 سال بعد تاثیر خود را در کشور نشان دهد.بعد از نمایش آثار تصمیم شما شاید هیچ وقت نتوانید آسیب وارد شده را جبران کنید.نقشه در Victoria II بسیار خوب طراحی شده است و دارای جزئیات و اطلاعات بسیایی است که به بازیباز اجازه می دهد تا قبل از برقرای ارتباط یا حتی جنگ با کشور مقابل از منابع آن کشور مطلع شود و سپس تصمیم خود را اتخاذ کند و تصمیمات اشتباه خود را به حداقل برساند.
از لحاظ بصری Victoria II نکته و ایراد خاصی ندارد و بیشتر بازی شامل منوهای مختلفی می شود که تقریبا بسیار معمولی طراحی شده اند.از نظر صداگذاری هم بازی نکته خاصی ندارد اما موسیقی متن در بازی بسیار تکراری می شود.بدین صورت که بدون توجه به کشوری که بازیباز انتخاب کرده است به صورت مداوم آهنگ های مربوط به کشورهای انگلیس و فرانسه پخش خواهد شد.
در نگاه کلی Victoria II بسیار بهتر از نسخه قبلی خود ظاهر شده است.تقریبا تمامی مشکلات نسخه اول که شامل پیچیده بودن منوها و عدم وجود راهنما برای یادیگری و درک بهتر ویژگی های موجود بوده اند در این نسخه حل شده اند و در کنار حل این مشکلات قابلیت های جدیدی نیز به بازی اضافه شده است که ارزش کلی بازی را بالاتر می برد.اما برای کاربرانی که تازه با این سبک آشنا شده اند Victoria II بسیار پیچیده خواهد بود و در کنار آن درجه سختی در بازی بسیار بالا است.
منبع:بازی رایانه شماره39

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما