رفاقت و ملایمت در خانواده

رسول خدا (ص) می فرماید: کامل ترین مردم از جهت ایمان، خوش اخلاق ترین آنها می باشد. بهترین شما کسی است که نسبت به خانواده اش احسان کند.
سه‌شنبه، 1 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رفاقت و ملایمت در خانواده
رفاقت و ملایمت در خانواده





 
رسول خدا (ص) می فرماید: کامل ترین مردم از جهت ایمان، خوش اخلاق ترین آنها می باشد. بهترین شما کسی است که نسبت به خانواده اش احسان کند.
بحارلانوار، ج103، ص 226
پیامبراکرم (ص) فرموند: هرگاه خداوند بخواهد به خانواده ای خیر برساند، گذر زندگی را بر آنان آسان کرده و اخلاق نیکو به آنها می دهد.
بحارالانوار، ج71، ص 394
رسول اکرم (ص) فرمودند: هرکس از شما اخلاقش نیک تر، ایمانش بهتر.
نهج الفصاحه، ح420، ص 79
نبی اکرم (ص) می فرمایند: لبخندهای زن و شوهر به روی هم، به هنگام برخورد با یکدیگر ویا هنگام خداحافظی صدقه است و به اندازه انفاق فی سبیل الله ارزش دارد.
کافی، ج5، ص 569
پیامبر (ص) می فرمایند: خوب ترین شما آن کسی است که با همسر خود نیکو رفتار کند.
مستدرک الوسائل، ج14، ص 255
امام صادق (ع) فرمودند: هر که با خانواده خود نیکوکار باشد، روزی اش زیاد می شود.
بحارالانوار، ج66، ص 407
امام صادق (ع) می فرماید:... هرکس با خانواده اش به نیکی رفتار کند، عمرش طولانی می گردد.
بحارالانوار، ج69، ص 385
امام سجاد (ع) فرمودند: چهار خصلت اگر در فردی باشد دین او کامل شده، گناهانش پاک می شود و خداوند عزّوجلّ را در حالی که از او راضی است ملاقات می کند: 1- کسی که وظیفه الهی اش را در مورد مردم انجام دهد. 2- با مردم راستگو و صادق باشد. 3- از انجام هر عملی که نزد خداوند ناخوشایند است، حیا کند. 4- با خانواده اش خوش اخلاق باشد.
بحارالانوار، ج69، ص 385
ظاهری شاد و چهره ای بشاش داشته باشید، در احادیث آمده است: "حزن انسان مؤمن دردل اوست ولی چهره او بشاش است" اگر شما اینگونه باشید چهره تان پیام آور شادی و شادمانی است که امکان مسرت همسر رافراهم می سازد
خانواده شاد وبانشاط، ص 198
علی (ع) فرمودند: با اخلاق خوش است که زندگی خوش وخرم می شود
میزان الحکمه، ج9، ص 4242
امام صادق (ع) می فرماید: از هر خانواده ای که نرمی و ملایمت دورشد، خیراز آنها دور می شود.
کافی، ج2، ص 119
امام سجاد (ع) فرمود: محبوبترین شما نزد خداوند نیکوکارترین و بهترینتان در عمل است... و نزدیکترین شما به خداوند، خوش خلق ترین شما است و آنکه بیش از همه خداوند از او خشنود است آن کسی است که بیش از همه رفاه بیشتری برای خانواده اش فراهم کند.
بحارالانوار، ج78، ص 136
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مردی که بر بداخلاقی زنش [به خاطر خدا] صبر کند، خداوند به ازای هر صبری ثوابی مانند اجر صبر ایوب بربلایی که به او رسید عطا می کند.
بحارالانوار، ج7، ص 216
حضرت علی (ع) در تمام حالات با همسران مدارا کنید.
وسائل الشیعه، ج20، ص 180
امام صادق (ع) فرمود: در ارتباط بین زن وشوهر، مرد نیازمند سه چیز می باشد: مدارا، خوش رفتاری و خوش اخلاقی با زن، تا محبت و علاقه زن را جلب نماید. به دست آوردن قلب او با پیراستن ظاهرش درمقابل دیدگان او و گشاده دستی با وی. زن نیز در روابط خود با همسرش بی نیاز از سه ویژگی نیست: خود را از هر پلیدی دورنگه دارد تا آنجایی که شوهرش در هر حالتی خوش یا ناخوش، به وی اطمینان کند، متعهد بودن زن تا به هنگام خطا شوهر به او توجه نماید. اظهار عشق و علاقه به همسر، ظاهری جذاب در برابر دیدگان او.
بحارالانوار، ج24، ص 97
حضرت علی (ع) می فرماید: چیزی به اندازه سخاوت و مدارا و خوش خلقی محبت را به وجود نمی آورد.
غررالحکم، ص 244
امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: کسی که رفق و مدارا به کار گیرد روزی فراوان بدست می آورد.
غررالحکیم، ص244
اگر دیدید که همسرتان یک نقطه عیبی دارد- هیچ انسانی بی عیب نیست- ومجبورید او را تحمل کنید، تحمل کنید، که او همزمان، دارد یک عیبی از شما را تحمل می کند. آدم عیب خودش را که نمی فهمد، عیب دیگری را می فهمد. پس بنا را بگذارید بر تحمل، اگر چنانچه قابل اصلاح است، او را اصلاح کنید. اگر دیدید کاری نمی شود کرد، با او بسازید.
مطلع عشق، ص 91، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1378/4/9
از هرچیزی که محیط خانواده را متشنج و دچار افسردگی و هیجانهای بی مورد نماید، اجتناب کنید. هم زن و هم مرد بنا را برسازش و همزیستی و همراهی بگذراند.
مطلع عشق، ص 31، خطبه عقد رهبر فرزانه انقلاب، مورخه 1376/9/6
وقتی می گوییم تفاهم، معنای آن این نیست که هر فهمی ما داشتیم آن را بر زندگی تحمیل کنیم و اسمش را تفاهم بگذاریم. براساس اصولی که قرآن کریم و پیغمبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) برای ما ترسیم کرده اند، ما باید به یک فهم مشترک و در نتیجه به یک عمل مشترک برسیم و راه آن این است که گاهی ما از خواسته خودمان بگذریم و به خواسته همسرمان تن دهیم و گاهی او از خواسته خود بگذرد و به خواسته ما تن دهد. این معنای سازگاری، رفاقت و تفاهم است.
خانواده ی پویا، ج6، ص 44، به نقل از حجه السلام حسینی
مشکل اشخاص تند خو آن است که به سبب مقصر ندانستن خود به اصلاح خویش نمی پردازند. آنها همواره تقصیر را به گردن دیگران می اندازند و در برابر نصیحت های خیرخواهانه دیگران نیز گوش شنوا ندارند.
دینداری و رضامندی خانوادگی، مجتبی حیدری، ص 121
ضعف اعصاب ها، غصه ها، نگرانی ها، کینه توزی ها، و... همه به خاطر آن است که در گفتار، کردار ونیت هایمان، محرک ما خدا نیست.
دینداری و رضامندی خانوادگی، مجتبی حیدری، ص77

منصف باشیم

چقدر عالی و شیرین است زندگی خانواده ای که شوهر نسبت به همسر و زن نسبت به شوهر، پدر و مادر نسبت به فرزند، فرزند نسبت به پدر و مادر انصاف را رعایت کنند، و هرکدام درهر برنامه ای، آنچه را برای خود نمی پسندد، برای طرف خود هم نپسندد. اینطور نباشد، که استراحت و راحتی فقط برای مرد و فرزندان خانه، و تمام زحمات و مشقات بدوش زن باشد، اینگونه نباشد که زن و شوهری جان بکنند و بچه ها بخورند و بخوابند و طلبکار هم باشند، همه نسبت به هم اهل انصاف و دادگری و عدالت و خدمت بوده و در تمام کارهای خانه به هم کمک کنند تا بخشی از سعادت آنان تامین شود، از هجوم شقاوت درامان بمانند.
نظام خانواده در اسلام، حجه السلام حسین انصاریان، ص 514

یک راه حل

هر موضوعی را که موجب اوقات تلخی شما می شود، روی یک تکه کاغذ یاداشت کنید. در موقع ناراحتی، گله خود را اظهار نکنید. وقتی که شما و همسرتان در آرامش روحی هستید، آن وقت شکایات را بیرون بیاورید و پیش خود بخوانید. بیشتر گله ها و شکایات به قدری در نظر شما کوچک و ناچیز جلوه خواهد کرد که از مطرح کردن آن خجالت می کشید و یادداشت را پاره کرده و به دور می اندازید؛ امّا وقتی درباره ی گله های عمده با همسرتان صحبت می کنید، سعی نماید که عاقل، متین و منطقی باشید. بدون شک شکایات شما با همکاری و علاقه دو جانبه از بین خواهد رفت.
آیین همسرداری، دورتی کارنگی، ترجمه مهستی شهلایی، ص 155
منبع: دفتر دوم - همسرداری کلبه ی مهر

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.