مرگ یا زندگی؟ انتخاب با توست

"سلام کارلا . تو یک پزشک هستی که در کلینیک ارایه ی خدمات رایگان کار و به مردم کمک می کنی این کار قابل تحسین است، البته غیر از دزدیدن و فروختن داروها در خیابان اکنون پاهایت به آسانسور بازوهایت به سقف اتاق وصل
شنبه، 5 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مرگ یا زندگی؟ انتخاب با توست
 مرگ یا زندگی؟ انتخاب با توست

نویسنده: شهاب سبزی



 
saw II
"سلام کارلا . تو یک پزشک هستی که در کلینیک ارایه ی خدمات رایگان کار و به مردم کمک می کنی این کار قابل تحسین است، البته غیر از دزدیدن و فروختن داروها در خیابان اکنون پاهایت به آسانسور بازوهایت به سقف اتاق وصل شده اند. سعی کن تعادل اعداد را با کمترین حرکت ممکن برقرار کنی؛ در غیر این صورت آسانسور سقوط می کند و تو به دو نیم تقسیم خواهی شد. تو از اعتیادی که با بدبختی و بیچارگی درست شده است، تغذیه می کنی و با این کار چرخه ای از اعتیاد به وجود می آوری که ترک کردنش اصلاً کار ساده ای نیست بسیار خب... ببینیم چه کار خواهی کرد!؟"
تقریبا تمامی فیلم های اره (saw ) (و حتی بازی اول) با چنین نطقی آغاز می شوند (جمله های بالا در تریلری از saw 2 که در نمایشگاه E3 امسال منتشر شد توسط جیگ ساو بیان می شود) . جیگ ساو قربانی اش را در دام یک تله مرگبار قرار داده و در صورتی که قربانی از فکر و به خصوص شهامتش بیشتری استفاده را نبرد به طرز فجیعی کشته خواهد شد. عموم مردم، جیگ ساو را به عنوان یک قاتل زنجیره ای می شناسند اما خود او اعتقادی به این موضوع ندارد و بر این باور است که قربانی هایش در صورت تلاش بیشتر می توانند دومین بار بازیبازها را با تله های مرگبارش رو برو کرده و اراده و تلاش آنها را بیازماید.

تله ای برای غافلگیر کردن

داستان بازی اول بین فیلم های اول و دوم سری اره به قوع می پیوست و ماجرای کارآگاه دیوید تب را روایت می کرد که به دنبال پیدا کردن هویت واقعی جیگ ساو به یک آسایشگاه مترو که کشیده شد. جیگ ساو پیش از این استیون سینگ (دوست و همگار دیوید تپ) را کشته بود و قصد کشتن همسر و دختر دکتر گوردون را هم داشت. به همین دلیل دیوید به قصد جلوگیری از جیگ ساو وارد بازی دیوانه وار وی شد. در انتهای بازی به دیوید دو انتخاب داده شد تا هویت واقعی جیگ ساو را بفهمد یا خود را نجات دهد که هر دو مسیر به کشته شدنش منتهی می شد. اکنون مدت کوتاهی از آن اتفاق ها گذشته و مایکل تپ (پسر دیوید) قصد دارد راز مرگ پدرش را کشف و راه او را دنبال کند؛ غافل از اینکه در ادامه مانند پدرش وارد بازی مرگبار جیگ ساو می شود. مایکل در این راه به مکان های مختلفی از جمله کارخانه، هتل، فاضلاب ها و چند مکان دیگر هم کشیده می شود تا جیگ ساو را تعقیب کرده و پرده از اسرار او بردارد.
همان طور که می دانید فیلم های اره به غافلگیر کردن مخاطب در انتها معروف هستند، به همین دلیل سازنده های بازی راه فیلم را ادامه داده و جزئیات بیشتری از داستان بازی فاش نکرده اند. با این وجود بازی مانند عنوان اول دو پایان مختلف خواهد داشت که بازیباز باید از بین جان خود و دیگران یکی را انتخاب کند. همچنین تاکنون مشخص شده که بازی از هفت مرحله اصلی تشکیل خواهد شد و این مرحله ها با 5 نوع تله پر شده اند. به علاوه چند نوع مینی گیم جدید هم برای بازی طراحی شده و با تغییرهایی که در سیستم مبارزه ها و پازل های بازی به وجود آمده، قرار است بازی از عنوان اول به مراتب بهتر باشد.
مرگ یا زندگی؟ انتخاب با توست

اقتباس ناموفق

سری فیلم های اره را می توان جزو ساختار شکن ترین فیلم های هالیوود دانست که تنها به سمت مضامین خشونت بار بی مفهوم پیش نرفته و از درون مایه های قابل تامل هم بهره می برد. اولین سری از این فیلم ها که در سال 2004 ساخته شد، علاوه بر این که توانست به فروش خوبی دست یابد، طرفداران زیادی هم به دست آورد. با این که هیچ یک از این فیلم های سری اره تاکنون مورد توجه بین منتقدها نبوده اند؛ اما افراد زیادی هر سال منتظر دنباله این فیلم هستند؛ به طوری که امسال هفتمین عنوان از این سری منتشر می شود.
از طرف دیگر در چند سال اخیر تقریبا هیچ سری فیلم پرفروشی نبوده که یک بازی هم در کنارش ساخته نشود، به همین دلیل دو کمپانی Twisted picture و Brash Ent تصمیم به تهیه عناوینی بر اساس دنیای اره گرفتند که بعدها امتیاز انتشار بازی به شرکت کونامی رسید و ساخت آن به Zombie studios (ZS) سپرده شد.
با این حال، سال پیش انتشار اولین بازی از این سری نشان داد که اره هم یک فیلم/ بازی دیگر است و قرار نیست سنت فیلم/ بازی ها را زیر پا بگذارد و بازی با واکنش های مثبتی رو به رو نشد. به همین دلیل انتشار و ساخت نسخه بعدی بازی در هاله ای از ابهام فرو رفت تا این که خیلی زود در کمال ناباوری کونامی نسخه بعدی بازی را با نام saw II: Flesh & Blood (F&B) معرفی کرد. این بار ZS تصمیم گرفته از انتقادهایی که بر بازی اول وارد شد بیشترین استفاده را ببرد و بازی اش را با تغییرهای مثبتی همراه سازد.

اره ی سه بعدی

دیگر عادت کرده ایم که هر سال شاهد اکران یکی از فیلم های اره باشیم. امسال هم همزمان با انتشار F&B هفتمین و آخرین قسمت از فیلم های اره اکران خواهد شد.
این فیلم که برای اولین بار در سری اره از تکنولوژی سه بعدی استفاده می کند، داستان افرادی را روایت می کند که باید بین جان خود و کسی که دوستش دارند یکی را انتخاب کنند با اینکه بودجه ساخت هیچ کدام از فیلم های پیشین بیشتر از 11 میلیون دلار نبوده، Saw 3D حدود 11 میلیون دلار روی دست کمپانی سازنده خرج گذاشته است.
برای این فیلم 11 تله طراحی شده است.
خبر خوب برای طرفداران خشونت این است که یکی از این تله ها به دلیل"خشونت بیش از حد" در فیلم های پیشین اره مجوز استفاده نداشته است!
کارگردانی این فیلم را Kevin Greutert (کارگردان اره 6) برعهده دارد و اکتبر امسال اکران می شود.
مرگ یا زندگی؟ انتخاب با توست

گرافیک بهتر

عنوان اره با این که از Unreal Engine 3 استفاده می کرد، از لحاظ گرافیک در سطح پایینی قرار داشت. خوشبختانه سازنده ها برای F&B قول گرافیک بهتری را داده اند و در این راستا از آخرین نسخه ی بهبود یافته ی UE3 استفاده کرده اند که شامل تکنولوژی Light Mass هم می شود. این تکنولوژی باعث آزادی دست بازیسازها در نورپردازی و سایه زنی می شود و کار آن ها در استفاده از نورپردازی پویا (Dynamic) را راحت می کند. در حالی که بازی اول تنها در یک مکان (آسایشگاه) دنبال می شد؛ اما سازنده ها برای F&B چندین مکان مختلف طراحی کرده اند تا در بازی تنوع بیشتری ایجاد شود. این بار سازندگان مدت زیادی را صرف طراحی انیمیشن ها کرده اند و طبق گفته های جان ویلیامسون (John williamson) وسعت انیمیشن ها در F&B دو برابر بازی اول خواهد بود. در شماره اول تا بین بل (Tobin Bell) (بازیگر نقش جیگ ساو) تنها صدایش را به شخصیت جیگ ساو در بازی قرض داده بود. خوشبختانه در F&B علاوه بر صدا از چهره ی او هم استفاده شد و بازیبازها او را در بازی خواهند دید.

مواظب قدم هایت باش

بزرگ ترین ضعف بازی اول سیستم مبارزه هایش بود. می توان گفت دو نوع ایراد بر مبارزه های بازی اول وارد بود. اول خود مبارزه ها و انیمیشن های ضعیف شخصیت ها هنگام مبارزه ها و دوم این که اره عنوانی نبود که به آن حجم بالا از مبارزه ها نیاز داشته باشد و سازنده ها می بایست بیشتر تمرکزشان را بر طراحی معماها و پیچیدگی های داستان می گذاشتند. خوشبختانه سازنده ها از اشتباه های گذشته درس گرفته و در بخش مبارزه های بازی تغییرهای عمده ای اعمال کرده اند. مبارزه ها در F&B به 2 نوع مبارزه های نزدیک و مبارزه های مبتنی بر معما تقسیم می شوند. مبارزه های نزدیک شباهت زیادی به مبارزه های بازی اول دارند اما تغییرهای زیادی هم در آن ها اعمال شده که البته تاکنون چیزی از آن ها فاش نشده است؛ اما طبق گفته سازنده ها میزان این مبارزه ها تا حد زیادی کاهش یافته است. همچنین سازنده ها قول بهبود در انیمیشن های شخصیت ها و ضربه های آن ها را داده اند. نوع دوم مبارزه های موجود در بازی، مبارزه های مبتنی بر معماها و محیط ها هستند. به عنوان مثال هنگامی که یک دشمن با سرعت زیاد به سمت شما می دود، باید سعی کندی با جا خالی دادن او را داخل یک آسانسور بیندازید. وسعت و تنوع مبارزه های مبتنی بر معماها بسیار بیشتر از مبارزه های نزدیک خواهد بود. جیمی بنیسیا (Jaime Benecia) در مورد سیستم مبارزه ها بازی می گوید: "ما تصمیم گرفتیم در F&B تاکید کمتری بر روی مبارزه های نزدیک داشته باشیم، زیرا سری اره در مورد مبارزه های نزدیک و جدال افراد با یکدیگر نیست، بلکه در مورد حل کردن معماها و خارج شدن از تله هاست. به همین خاطر مبارزه های نزدیک بازی را تا حد زیادی به سینماتیک های بازی انتقال دادیم."

تلاش برای تیز کردن اره ی کُند شده!

گیم پلی F&B تمرکز بسیار بالایی بر روی معماها خواهد داشت به همین خاطر چندین نوع مینی گیم برای بازی طراحی شده است تا بازی از لحاظ تنوع غنی باشد. یکی از مینی گیم ها برقراری جریان برق بین تعدادی سیم (شبیه به سیستم موجود در Bioshock) است که در آن باید مسیرهای همرنگ (قرمز و زرد) را به هم وصل کرده تا جریان برق در سیتم ها برقرار شود.
مینی گیم دیگری که برای بازی طراحی شده و تا حد زیادی جدید به نظر می رسد، باز کردن قفل شده است. برای این کار باید مسیر دوربین را دنبال کنید و آن را از شیارهای داخل قفل عبور دهید. این مینی گیم ها که تا حد زیادی به سرعت عمل بازیباز بستگی دارند، می توانند مشکل تکراری بودن بازی اول را جبران کنند. QTE ها که بخش اصلی گیم پلی بازی اول را تشکیل می داد هم در F&B وجود دارد؛ با این تفاوت که تعدادشان نسبتاً کاهش یافته است. در بازی اول حل کردن معماها با یک ویدئوی سینماتیک ادامه پیدا می کرد و بازیباز در صورت حل نکردن معماها تنها از ادامه بازی باز می ماند؛ ولی در F&B سازنده ها برای هر دو حالت حل کردن و حل نکردن معماها ویدئویی ساخته اند تا بازی هر چه بیشتر در جهت سینمایی شدن پیش رود. از جمله ایرادهایی که بر بازی اول وارد می شود آسان بودن معماها بود. به همین خاطر در F&B تعداد زیادی آیتم قابل وصول وجود دارد که برای بازیباز امتیازهای اضافی به همراه خواهد داشت. این آیتم (که عروسک معروف جیگ ساو- بیلی- هستند)، به وسیله حل کردن معماهایی به دست می آیند که دارای درجه سختی بسیار بالایی هستندو برخلاف معماهای داخل بازی به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارند. وجود آیتم های قابل وصول در بازی همچنین می تواند ارزش تکرار بازی را بالا ببرد.
اره یکی از مجموعه فیلم هایی است که پتانسیل بالایی برای وارد شدن به دنیای بازی ها دارد و شاید اگر استدیوی بهتری وظیفه ساخت آن را به عهده می گرفت بازی اول می توانست به جایگاه بهتری دست یابد. به هر حال چنین نشد و عنوان اول نتوانست انتظارها را برآورده کند. اکنون ZS قول ساخت عنوان بهتر و شایسته تری را در دومین دنباله اره داده و قرار است بسیاری از ضعف ها را برطرف کند. باید تا اکتبر امسال منتظر ماند و دید ZS تا چه اندازه به قول هایش عمل خواهد کرد.
منبع: بازی رایانه (ش38)

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
رضایت الهی و توصیه مقام رهبری (زیده عزه) به خانواده رئیس جمهور شهید
رضایت الهی و توصیه مقام رهبری (زیده عزه) به خانواده رئیس جمهور شهید
معنی اسم ابوالفضل و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوالفضل و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن
ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن
نقد و بررسی صرافی بینگ ایکس (BingX)
نقد و بررسی صرافی بینگ ایکس (BingX)
قیام ملت ایران در تشییع شهدای خدمت نشان داد ملت ایران زنده و به شعارهای انقلاب وفادار است
play_arrow
قیام ملت ایران در تشییع شهدای خدمت نشان داد ملت ایران زنده و به شعارهای انقلاب وفادار است
خداوند میخواست عزت شهید رئیسی را به جهانیان نشان دهد
play_arrow
خداوند میخواست عزت شهید رئیسی را به جهانیان نشان دهد
صدق و صفا ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود
play_arrow
صدق و صفا ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود
آخرین زیارت شهید جمهور
play_arrow
آخرین زیارت شهید جمهور
شهید رئیسی فرزند بزرگوار حوزه علمیه بود
play_arrow
شهید رئیسی فرزند بزرگوار حوزه علمیه بود
واکنش شهید رئیسی به یک نقاشی خاص
play_arrow
واکنش شهید رئیسی به یک نقاشی خاص
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
music_note
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
لحظۀ ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
play_arrow
لحظۀ ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
بهترین تولید کننده درب ضد سرقت در ایران چه شرکت‌هایی هستند؟
بهترین تولید کننده درب ضد سرقت در ایران چه شرکت‌هایی هستند؟
کرامت انسانی و تکریم دعوت‌کنندگان به حق
کرامت انسانی و تکریم دعوت‌کنندگان به حق
روایت غم‌بار امدادگر هلال احمر در مشهد از شهادت رئیس جمهور
play_arrow
روایت غم‌بار امدادگر هلال احمر در مشهد از شهادت رئیس جمهور