سرباز بدون مرز

مدتی قبل از برگزاری نمایشگاهE3 سال گذشته کوجیما سایت مرموزی را طراحی کرد. این سایت یک شمارش معکوس داشت و هرچند وقت تغییراتی در سایت مشاهده می شد. در کنار این تغییرات ظاهری، که شامل ظاهر شدن مشخصات
سه‌شنبه، 8 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرباز بدون مرز
سرباز بدون مرز





 

* معمای جدید کوجیما

مدتی قبل از برگزاری نمایشگاهE3 سال گذشته کوجیما سایت مرموزی را طراحی کرد. این سایت یک شمارش معکوس داشت و هرچند وقت تغییراتی در سایت مشاهده می شد. در کنار این تغییرات ظاهری، که شامل ظاهر شدن مشخصات تصویری از جمله رایدن بود، علائمی نیز به صورت مرتب و پشت سر هم بر روی سایت پخش می شدند. کوجیما با طراحی این سایت که در اصل یک معما بود تمام طرفداران خود و صد البته سری بازی هایMGS را منتظر نگه داشت تا این که درE3 سال2009 پرده از دو پروژه جدید از سری MGS برداشت و رسماً اعلام کرد که(PW)Metal Gear Solid:Peace Walker به صورت انحصاری برای کنسول دستی سونی یعنیPSP و Metal Cear Solid:Rising برای پلتفرم هایPC، PS3 وX360عرضه می شود. تفاوت اصلی این دو عنوان در این است کهPW روایت گر داستان یکی از شخصیت اصلی و بزرگ این سری یعنی Big Boss است اما در طرف مقابلRisingداستان رایدن شخصیت اصلیMGS2 و یکی از شخصیت های تاثیرگذار در داستان MGS4 را بازگو می کند. نکته جالب در مورد سایت مرموز کوجیما این است که بعد از معرفی این دو عنوان مشخص شد که تمامی علامت های موجود در سایت معنای خود را دارند و هیچ کدام بی ربط با موضوع نبوده اند. عدد 5 نشان دهنده از عنوانی هم سطح با شماره پنجم از این سری است که در این رابطه کوجیما خود توضیح داده است کهPWبرای وی در حد شماره پنجم از این سری است و به هیچ وجه به عنوان یک Spin off در نظر گرفته نشده است. حرف S نشان از Snake بوده است. Eمربوط به نمایشگاهE3می شده است. به همین صورتRبرایRaiden، 3برای360وE3، 6هم از360وPوSمربوط بهPSPوPS3می شود.
از دیگر نشانه های موجود در این سایت می توان به طلوع خورشید در پس زمینه اشاره کرد که مربوط بهRisingمی شده.
سرباز بدون مرز

* مقدمه ای برای ساخت یک بهشت

4سال بعد از وقایعMGS:Portable Opsو دردسرهای اسنیک در کلمبیا و2 سال بعد از انجام پروژهLes Enfants Terribles(ساخت کلون از رویBig Boss) (سال1974و در زمان جنگ) سرد ارتشی که معلوم نیست متعلق به کدام جناح یا کشور است وارد خاک کاستاریکا می شود تا بتواند کنترل این کشور را برعهده بگیرد. به دلیل نقش استراتژیک کشورهای آمریکای جنوبی در سیاست های آمریکا، از اسنیک خواسته می شود که به مرز کاستاریکا برود و از انجام عملیات این ارتش فوق پیشرفته و تجهیز شده جلوگیری کند. طبق اطلاعاتی که در اختیار اسنیک قرار داده می شود این ارتش قدرتمند قصد دارد یکی از سلاح های هسته ای خود با نام مستعارPeace Walkerرا در این منطقه استفاده کند. اسنیک برای مقابله با ارتش ذکر شده به همراه سربازان وفادار خود که با نامMilitaires Sans Frontieresیا Soldiers Without Bordersشناخته می شوند تصمیم می گیرد که از سمت کلمبیا وارد خاک کاستاریکا شده و به مبارزه بپردازد. اما با سربازانی مواجه می شود که با تجهیزات نیروهایCIA قصد مقابله با او را دارند. آن ها قصد دارند تا با نشان دادن اسنیک به عنوان دشمن سیاست های آمریکا وی را در ادامه حذف کنند تا به عاملی دردسرساز و خطرناک برایشان تبدیل نشود. اما از یاد برده اند که با برترین سرباز قرن بیستم روبه رو هستند.
Naked Snakeیا همانBig Boss کسی نیست که به راحتی از پای دربیاید، او اهداف بزرگ تر و مهم تری را در ذهن دارد، Outer Heaven!!
در این شماره کوجیما قصد دارد تا زوایای مجهول داستان این سری بازی را برای بازیبازها بازگو کند. مواردی همچون انگیزه و دلایل بیگ باس از ساخت کشوری برای سربازها و پیدایشOuter heavenرا با جزئیات کامل توضیح دهد و بگوید که چگونه یک دولت همانند دولت آمریکا می تواند خود بزرگ ترین خطر را برای خود شکل داده و در ادامه دوباره خود مجبور به حذف آن بشود!
سرباز بدون مرز

* وقتی خبری ازBlu-Ray نیست

فورمت جدیدی که سونی توانسته آن را در مقابلHD DVD به جهان دیکته کندRay-Blu است دیسک هایی که با ظرفیت های بسیار بالابه واقع کمک بسیار زیادی به ساخت عنوانی سینمایی همچونMGS4 کرده اند. شاید اگر یک چنین فورمتی بر روی پلتفرم سونی یعنیPS3 وجود نداشت شخصی همچون کوجیما به هیچ وجه نمی توانست به این راحتی تعداد زیادی صحنه سینمایی طولانی(بعضی از این سکانس ها در حد یک فیلم سینمایی طول می کشید) را با این کیفیت فوق العاده در عنوان خود جا دهد. البته این موضوع یعنی تعداد بالای صحنه های سینمایی باکیفیت در عناوین قبلی این سری نیز دیده می شود اما در این میان یک استثنا به نامPOوجود دارد که حجم بالای خود بازی و نبود قدرت کافی برای پردازش اینScenc-Cut ها به صورتReal Time این فرصت را از سازنده گرفته بود که در این بخش به خوبی خود را نشان دهد. به همین خاطر تیم طراحی بازی مجبور شده بود که صحنه های سینمایی بازی را به صورتComic Book های سیاه و سفید طراحی کند. هر چند این تصاویر مصور بسیار زیبا و حرفه ای طراحی شده بودند ولی مسلماً لذتی که یک صحنه باکیفیت برای بازیباز به همراه دارد بیش از اینگونه تصاویر است. بعد از گذشت2سال از ساختPO نوبت بهPW رسیده است که باز هم باید با این محدودیت و مشکل که در اصل به خاطر حجم کمUMDهایPSP رخ داده است دست و پنجه نرم کند. به همین خاطر تیم سازنده بازی دوباره تصمیم گرفته است که از همان حالت قبلی یعنیComic bookمانند استفاده کند با این تفاوت که میزان جزییات از سویی و متحرک شدن تمامی شخصیت ها از سوی دیگر باعث شده حس زنده بودن این تصاویر بیشتر به بازیباز منتقل شود. از دیگر نکات جالب این بخش این است که در بعضی موقعیت ها بازیباز قادر خواهد بود که با این تصاویر تعامل برقرار کند و به اصطلاح این تصاویر سینماییInteractive هستند. به طور مثال در یکی از این صحنه ها یکی از شخصیت های داستان اظهار دارد که توسط نیروهای دشمن شکنجه شده است. اسنیک یا در اصل همان بازیباز می تواند در همان لحظه ای کهCut Sceneدر حال پخش شدن است دوربین را Zoom کرده و زخم های به وجود آمده به خاطر شکنجه ها را بر روی بدن این شخصیت ببیند تا از صحت صحبت های او باخبر شود. از دیگر نمونه های این Cut Scene های Interactive می توان به صحنه نشانه گیری و شلیکRPG توسط اسنیک اشاره کرد که کاملاً به صورت همزمان اجرا می شود.
یکی دیگر از کارهای مثبت تیم طراحی کننده بازی این است که تنها زمانی از این حالت Comic Book مانند استفاده کرده است که قرار است در طول صحنه سینمایی مورد نظر دیالوگ هایی میان شخصیت های بازی رد و بدل شود. دلیل این کار نیز این بوده است که با در نظر گرفتن اینکه بیشتر قدرت سخت افزاریPSP برای طراحی محیط و شخصیت و افکت های موجود استفاده شده، تیم سازنده بازی برای طراحی حرکات لب و دهان با کمبود مواجه شده است و به همین منظور تصمیم گرفته است که میان پرده هایی که دارای دیالوگ هستند را به روش مذکور طراحی کنند. البته در این بین صحنه هایی نیز وجود دارند که شخصیت ها در همان حالتReal Timeدیالوگی را بازگو می کنند اما معمولاً دهان آنها را ماسک یا چیز دیگری پوشانده است و توسط بازیباز دیده نمی شود.
سرباز بدون مرز

* اسلحه یا هوش مصنوعی

اشتباه نکنید! در این قسمت قصد نداریم تا در رابطه با هوش مصنوعی های ساخته شده توسطPatriots یعنیJD، GWو... که در ادامه در اصل تبدیل به یک سلاح مخرب شدند صحبت کنیم. بلکه به توضیح درباره یک سری اسلحه می پردازیم که توسط هوش مصنوعی کنترل می شوند. اسلحه هایی که دیگر در دستان یک انسان قرار نمی گیرند که به خاطر ضعف آن انسان دچار مشکل شوند بلکه توسط هوش مصنوعی های قوی ای کنترل می شوند که هیچگونه خطا و اشتباهی از آنها سر نمی زند. در اصل این اسلحه ها به صورت یک ماشین خودکار کار می کنند که می توانند در هر لحظه بهترین تصمیم ممکن را گرفته و دشمن خود را نابود کنند. حتی اینAI Weaponها به وسیله تکنولوژیVOCALOIDقادر به صحبت کردن و آواز خواندن نیز هستند! طبق گفته های کوجیما اینAI Weaponها در طولPWنقش به سزایی را ایفا خواهند کرد. تاکنون3 نمونه از این سلاح های هوشمند در تریلرهای بازی به نمایش درآمده اند که بدین شرح هستند:
Pupa: این جنگ افزار بسیار بزرگ در اصل یکHoverبه حساب می آید که با فاصله بسیار کمی از روی زمین به صورت معلق حرکت می کند. لازم به ذکر است کهPupaدر قسمت پشت خود دارای4 اسلحه و در کنار خود از چند موشک انداز سود می برد و شباهت هایی نیز بهShagohodدر MGS3 دارد. از قابلیت های منحصر به فردPupa می توان به حرکت بر روی هر مانعی در کنار سرعت خوب و قدرت مانور بالا اشاره کرد.
Cocoon :Cocoonیک تانک بسیار بزرگ و قدرتمند است که از چندین توپخانه بهره می برد. این تانک در کنار این تجهیزات از یک بازوی مکانیکی قدرتمند نیز بهره می برد که می تواند در صحنه های نبرد و برای اجرای مانورهای سریع سودمند باشد.
Chrysalis: این وسیله که در اصل یه هلیکوپتر است دارای3پروانه است که به آن قدرت مانور بالا و چابکی می دهد. در کنار این مسئله Chrysalis از قدرت زیادی نیز برخوردار است. تا کنون در نمایش هایPW بیشتر نقشChrysalis به عنوان یک هیلکوپتر حمل کننده وسایل دیگر نمایش داده شده اما در یکی از صحنه ها دیده می شود که Chrysalisبه خود حالتی هجومی می گیرد و رو به اسنیک ها حمله ور می شود. به نظر می رسد که در طول بازیAI Weaponها نقشBossهای بازی را ایفا می کنند و به احتمال فراوان دردسر زیادی را برای اسنیک به همراه دارند.
حتی به نظر می رسد که ایجاد قابلیت حرف زدن در آن ها نیز به همین خاطر بوده و سعی شده تا بازیباز در طول بازی فقط با یک سری جنگ افزار متحرک مقابله نکند بلکه با یک سری هوش مصنوعی سخن گو رو به رو شود که برای خود تصمیم می گیرند و به آن عمل می کنند. باید منتظر ماند و دید که آیا باز هم شاهد نبرد باBossهای قوی و جان سخت خواهیم بود یا چهار اسنیک موجود در بازی می توانند به راحتی از پس این ربات های سخن گو بربیایند.
سرباز بدون مرز

* میزبانی کوچک برای رییس بزرگ

شاید عنوان قبلی از این سری که بر رویPSP عرضه شد خاطره ی خوشی را در ذهن طرفداران این سری به جانگذاشته است(هرچند مخاطب عام از این عنوان استقبال کرد) زیراMGS:Portable Ops نه تنها در زمینه گیم پلی در مقابل دیگر عناوین این سری حرفی برای گفتن نداشت بلکه در زمینه داستان و نحوه پرداخت به آن نیز با وجود نقاط قوتی در سطح نسخه های قبلی سریMGSظاهر نشد. خیلی از طرفداران واقعی این سری عدم موفقیت این عنوان را محدودیت های موجود بر رویPSP و نبود حضور تمام وقت و نظارت کوجیما بر روی مراحل ساخت بازی می دانند. بعد از معرفی شدن این بازی و به سرانجام نرسیدن انتظار طرفداران برای دیدنBig Bossبر روی کنسول های خانگی باز هم شاهد این مسئله بودیم که کوجیما و تیمش قصد دارند تا عنوانی را برایPSP بسازند. به همین خاطر بعضی نگرانی ها از جمله کنترل نامناسب و عدم گنجایش گرافیکی لازم برای یک عنوان اصلی از سری سربازهایMGSکم کم شکل گرفت و باعث شد که در ابتدا دیدی منفی نسبت به بازی شکل بگیرد. اما بعد از مدتی که بازی در نمایشگاه ها و سایت های مختلف نمایش های گوناگونی را داشت به یکباره دیدها به این بازی مثبت شد. اولین نقطه ضعف اصلیPortable Opsدر گیم پلی، نشأت گرفته از نبود آنالوگ دوم رویPSP است که باعث شده بود کنترل بازی آنچنان که باید و شاید روان نباشد و بازیباز را برای انجام حرکات مختلف مخصوصاً هدف گیری دقیق به دردسر بیاندازد. به همین خاطر در این نسخه تیم طراحی بازی از کنترلی استفاده کرده است که در گذشته از آن درMGS4 بهره برده بود. حرکت اسنیک با آنالوگ سمت راست انجام می شود و بازیباز می تواند با نگه داشتن کلید L وارد زاویه دید روی شانه یاهمانOver Shoulderشود. در این حالت بازیباز می تواند با استفاده از چهار کلید سمت راست نشانه گر اسلحه را تکان داده و با زدن کلید Rتیراندازی کند. درست همین کنترل درMGS4 وجود داشت با این تفاوت که در این عنوان وظیفه حرکت نشانه گر بر عهده آنالوگ سمت راست بود کهPSP از نبود آن رنج بسیاری می برد. در دمویی که ازPWمنتشر شده این مسئله کاملا به چشم می خورد که کنترل نشانه گر به خاطر استفاده از کلیدهایی که دقت لازم را در مقابل آنالوگ ندارند سخت شده و در مواقع حساس آن کارایی لازم را نشان نمی دهند. از این مسئله که بگذریم کلیت کنترل شخصیت اصلی بازی نسبت به Portable Ops پیشرفت چشم گیری داشته و کاملاً با ساختار این کنسول دستی هماهنگ شده است. بازیباز می تواند با استفاده از کلید سمت چپD-PadقسمتInventoryخود را باز کند و تجهیزات مورد نیاز خود را انتخاب و استفاده کند. همین حالت در مورد کلید سمت راست نیز صدق می کند با این تفاوت که با زدن این کلید بخش مربوط به اسلحه ها باز می شود و بازیباز می تواند اسلحه مورد نظرخود را انتخاب کند. به جز انجام این کارها قابلیت نیم خیز و سینه خیز نیز در بازی وجود دارد با این تفاوت که بازیباز دیگر در حالت سینه خیز قادر به حرکت و تیراندازی نیست و تنها می تواند از این حالت برای مخفی شدن استفاده کند.
سرباز بدون مرز

* مشت های آهنین

حتماً از این مسئله اطلاع دارید کهCQC در شماره های اخیرMGSتبدیل به یکی از اصلی ترین و زیباترین بخش های این سری شده است. فنونی که به بازیباز این اجازه را می دهند که حرکات متفاوت و متنوعی را بر روی دشمنان نگون بخت خود اجرا کند و آن ها را از پا دربیاورد. درPWروند استفاده و نوع اینCQC ها تا حدودی نسبت به گذشته تغییر کرده است. بازیباز زمانی که نزدیک یک دشمن است می تواند با زدن کلیدRمانند گذشته مشت و لگدهای خود را روانه دشمن کند اما زمانی که این کلید را نگه دارد در دشمن را می گیرد(Grab).
در این حالت این امکان وجود دارد که بازیباز با انتخاب جهت مناسبی دشمن خود را پرتاب کرده و به وی صدمه بزند. نوع دیگری از فنون زمانی خود را نشان می دهند که اسنیک توسط چند دشمن محاصره شده باشد. در این حالت اگر بازیباز یکی از دشمن ها را گرفته و به سمت دیگری پرتاب کند در همین لحظه نشانه گری بر روی صفحه به نمایش درمی آید که اگر بازیباز در همین لحظه کلیدRرا دوباره فشار دهد روی دشمن سوم فنی را اجرا می کند که باعث ازپا درآمدن او می شود. در کل نکات آنچنان جدیدی در این قسمت خودنمایی نمی کند اما نحوه ترکیب آن ها با کنترل جدید و البته فنون جدید باعث شده تا بازیباز از استفاده از آن ها در نسخه اصلی لذت کافی را ببرد. رفتارهای متفاوت در مقابل بدن دشمنان نیز همانند گذشته به چند دسته تقسیم می شود که اصلی ترین آن ها مربوط به بررسی بدن دشمن ها در حالت بیهوشی یا مرگ است که نتیجه آن مهمات یا تجهیزات جدیدی خواهد بود.
سرباز بدون مرز

* جنگل های انبوه کاستاریکا

یکی از نکته هایی که طراحان مرحله های این بازی روی آن مانور داده اند، تصادفی بودن بعضی المان ها در مرحله هاست. هر بار که بازیباز وارد یک محیط می شود، جزییات موجود در آن به صورت تصادفی شکل می گیرند، به عنوان مثال بازیباز در هر نوبت با تعداد مختلفی دشمن در موقعیت های مختلف رو به رو می شود و با از پای درآوردن هر دشمن تجهیزات و مهمات متفاوتی در اختیار بازیباز قرار می گیرد. اما دلیل اصلی به وجود آوردن چنین سیستمی این است که در طول بازی بازیباز مجبور به برگشتن به مکان های مشخصی است. البته این بدین معنی نیست که باید همانندPOدوباره به مراحل قبلی برگردید تا نیروی بیشتری را جمع آوری کنید بلکه دلیل آن وجود ساختمان ها و راه هایی است که در ابتدای بازی قابل دسترسی نیستند و بازیباز در ادامه با به دست آوردن مهارت های گوناگونی می تواند به این نقاط بازگشته و راه ها و ساختمان های جدیدی را امتحان کند. همین نکته باعث می شود که ارزش تکرار بازی و بازگشت به مکان های قدیمی بالا برود و با وجود سیستم تصادفی این کار کمتر از گذشته ملال آور و خسته کننده می شود. از نکات دیگری که می تواند به بالارفتن ارزش تکرار مراحل بازی کمک کند سیستم رده بندی موجود در بازی است. بعد از اتمام هر مرحله با توجه به کارهایی که بازیباز در طول مرحله مانند به صدا درآوردن زنگ خطر، کشتن دشمن ها یا بیهوش کردن آن ها، دقت تیراندازی، دیده نشدن و... انجام می دهد یک درجه که شامل حروفC,B,AوSمی شود به وی تعلق می گیرد. این سیستم شاید در ظاهر کار خاصی را انجام ندهد اما در عمل اگر بازیباز تمام مراحل را با درجهAیا حتیS بگذراند می تواند از امکانات اضافه و جایزه ای بهره مند شود.
سرباز بدون مرز

* فرصتی برای استراحت

جالب است بدانید که درPWبه هیچ وجه نمی توانید بازی را متوقف کنید. حتی زمانی که وارد منوهای بازی یا وارد بخش انتخاب اسلحه و تجهیزات نیز می شوید روند بازی در حال طی شدن است و ممکن است در همان لحظه دشمنی موقعیت شما را تشخیص دهد. همین مسئله باعث شده تا سرعت عمل به یکی از فاکتورهای اصلی پیشبرد بازی تبدیل شود. فاکتوری که شاید در عناوین گذشته این سری نقش آنچنان تعیین کننده ای را ایفا نمی کرد و بازیباز می توانست با صبر و تأمل بسیاری حرکت خود را ادامه دهد.
سرباز بدون مرز

* Ramon Galvez Mena:

رامون که یکی از دستانش مصنوعی است جزو کسانی است که به همراه شاگرد خود یعنیPaz به کلمبیا می رود تا با اسنیک ملاقات کند. طبق اطلاعاتی که او به دست آورده است به نظر می رسد که نیروهای داخل خاک کاستاریکا از سوی CIAتأمین می شوند. او که استاد یکی از دانشگاه های کاستاریکا است به خاطر درخواست شاگردش از اسنیک و نیروهایش می خواهد که با این متجاوزان برخورد کند. در ادامه رامون گالوز به اسنیک ثابت می کند که از سوی دولت کاستاریکا مأمور نشده است و با نشان دادن این نکته که از هویت اسنیک باخبر است او را مجاب به انجام این کار می کند. او در یکی از صحنه های PW اسنیک را با نامBig Boss خطاب می کند. لقبی که تنها افراد نزدیک اسنیک و رؤسای نظامی از آن باخبر هستند. صداگذاری این شخصیت ها توسط صداگذارGeneدرPOیعنی Steven Blum انجام می شود.
سرباز بدون مرز

* جلوه صلح درPSP

مطمئنا بزرگترین نقطه قوتMGS PO در کنار داستان آن گرافیک بود که بی شک هنوز هم جزو بهترین ها بر روی PSPاست، اکنون کونامی با معرفیPWچند قدم جلوتر از MGS PO ایستاده است. همانند گذشته کهKojima Production تمامی عناوین این سری را با گرافیکی عالی روانه بازار کرده است این عنوان نیز از این خصوصیت دور نیست و می توان آن را جزو بهترین گرافیک های فنی رویPSP انتخاب کرد. مدل سازی شخصیت ها چه اصلی و چه فرعی در بهترین سطح ممکن قرار دارد. در این میان مدل سازی اسنیک بیشتر از بقیه شخصیت ها به چشم می آید. واقعاً این نکته خارق العاده است که صحنه هایی همانند حضور اسنیک در ساحل با وجود بارش باران و تعداد زیادی سرباز که خود به اندازه تمام شخصیت های یک بازیPSP دارای جزییات هستند توسطPSP در حال پردازش است. در کنار تمام بحث تکنیکی موجود طراحان انیمیشن های بازی باعث شده اند که حرکت های شخصیت ها کاملاً زنده و پویا جلوه کند. البته نمی توان از حرکت ها و لرزش های فوق العاده دوربین نیز گذشت که زیر نظر شخص کوجیما شکل گرفته اند. طراحی محیط فیزیکی دیگر از نقاط قوتPWبه شمار می رود. طراحی ساحل، جنگل های انبوه به همراه آبشارهای بزرگ و کوچک، پایگاه های نظامی و... همگی به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند.
سرباز بدون مرز

* اسنیک و دوستانش

هرچند ساخته شدن دو عنوان از یک سری آن هم بر رویPS3 وPSP باعث به وجود آمدن این تفکر شود که مسلماً نسخهPSP از المان و قابلیت های کمتری نسبت به نسخهPS3برخوردار است، اما کوجیما و تیمش کاملاً این طرز تفکر را نقض کرده اند. PW نه تنها در این راه دچار ضعف و کاهش قابلیت ها نشده بلکه به خود پیشرفت نیز دیده است. در اینجا واقعاً باید کار کوجیما را تحسین کرد که به این خوبی توانسته تا از امکانات موجود استفاده کند و کاری کند که عنوانش در هیچ زمینه ای آنچنان افت محسوسی را نه تنها نبیند بلکه پیشرفت هم بکند. در همین زمینه می توان به قابلیتCo oP اضافه شده به این شماره اشاره کرد که واقعاً نوید بخش یک همکاری تیمی عالی را می دهد. حتی امتحان نسخه دموی بازی تا حدی لذت بخش است که باعث می شود بخشCo opاین عنوان از بازی ای همچونTwo Army ofکه تمام تمرکز خود را بر روی این قسمت گذاشته است جذاب تر جلوه کند. زمانی که بازیباز قصد دارد این بخش را به همراه دوست یا دوستان خود بازی کند، ابتدا باید یکی از دو حالت Sneaking Mission یا Boss Battlesرا انتخاب کند. فرق اساسی این دو حالت در این است که در Mission Sneaking بازیباز ها تنها می توانند به صورت دو نفره مراحل اصلی داستان را بازی کنند ولی حالت Boss Battles این اجازه را می دهد که چهار بازیباز در کنار یکدیگر تنها سمت های مربوط به نبرد با Bossها را پشت سر بگذارند. بعد از انتخاب میان یکی از این دو حالت بازیبازی که در اصلHost یا همان میزبان است باید از میان لیست مراحل یکی را انتخاب کند و سپس یکی از 99 کانال موجود را انتخاب کند. این انتخاب میان 99 کانال کار را برای اشخاص دیگری که می خواهند به بازیباز بپیوندند راحت تر می کند. بعد از انجام این مراحل نوبت به قسمت انتخاب تجهیزات و ظاهر بازیباز می رسد.
هر بازیباز می تواند از بین 4 ظاهر موجود در بازی که شامل Jungle Fatigues Snake، Dress Snake Battle ، Sneaking SnakeوNaked Snakeمی شوند یکی را انتخاب کنند. حالت Jungle Fatigue در اصل همان قابلیت های اصلی و قدیمی اسنیک را به همراه لباس مخصوص وی که برای استتار در جنگل مناسب است به همراه دارد. در حالت Dress Battle بر روی لباس اسنیک یه نوع زره وجود دارد که مقاومت او را در مقابل حملات دشمن بیشتر می کند اما در این نوع هیچگونه camouflage ای وجود ندارد. در این حالت اسنیک می تواند یکM-19را نیز در اختیار داشته باشد. در حالت Sneaking پوشش اسنیک زیاد مقاوم نیست و در عوض سبک است و باعث می شود سرعت اسنیک بیشتر از گذشته شود. همچنین در این حالت اسلحه های اسنیک بیشتر به صورت بیهوش کننده هستند. Sneaking مناسب کسانی هست که قصد دارند بازی را به صورت مخفی کاری دنبال کنند. حالت Naked Snake که در اصل اسنیک را شبیه به رمبو می کند دارای تجهیزات و اسلحه های فوق سنگین مانندGrenade Launcherو Rocket Launcher است. در این حالت به خاطر اینکه اسنیک بدون پیراهن ظاهر می شود بیشتر از حالت های دیگر صدمه می بیند. بعد از انجام تمامی این مراحل که توضیح داده شد بازیباز ها وارد مرحله ای که انتخاب کرده اند می شوند و شروع به بازی می کنند. یکی از نکات جالبی که در حالتCo op این بازی وجود دارد حلقه زرد رنگی است که به دور هر شخصیت دیده می شود. این حلقه نشانگر محدوده ای است که هر بازیباز می تواند در آن با دیگر بازیباز ها ارتباط برقرار کند. به این صورت که زمانی که حلقه دو شخصیت به یکدیگر برسد این دو شخصیت می توانند از یکدیگر مهمات، اسلحه و تجهیزات دیگر بگیرند و حتی دارای یک نوار سلامتی مشترک باشند. در همین حالت که دو بازیباز به اصطلاح در حالت Share قرار می گیرند می توانند آرایش های تاکتیکی نیز برای خود اتخاذ کنند. در این آرایش ها بازیباز ها می توانند انواع تاکتیک های موجود را اجرا کنند و به صورت کاملاً مشترک در مراحل پیشرفت کنند. از جمله این تاکتیک ها می توان به وجود فنون جدید در زمینهCQCیا کارهایی از قبیل بالا رفتن از پشت بازیباز دیگر اشاره کرد که به خوبی حس کار تیمی را القا می کنند. در کنار تمامی این مسائل وجود چهار نوع مختلف از شخصیت اصلی بازی یعنی اسنیک خود نیز باعث به وجود آمدن کارهای تاکتیکی می شود. به طور مثال این را در نظر بگیرید که یک Naked Snake به همراه یک Sneaking Snake قصد دارند تا یک پایگاه که به وسیله چند تک تیرانداز محاصره شده است را تصرف کنند. در این حالت Sneaking Snake به صورت مخفیانه وارد عمل می شود و سعی می کند که تک تک اینSniperها را از پا دربیاورد. بعد از انجام این کار نوبت به Naked Snakeمی رسد که با استفاده از تجهیزات و اسلحه های سنگین خود یکی از ساختمان های حاوی نیروهای دشمن را نابود کند. البته در این میان اگر بازیباز اول نتواند به خوبی کار خود را انجام دهد و شناسایی شود، اینجا دوباره نوبت به بازیباز دوم می رسد که با شروع یک نبرد تمام عیار وارد معرکه شود و جان هم تیمی خود را با شلوغ کردن محیط نجات دهد. همان طور که می بینید بخش تیمی PWیکی از نکات مثبت آن به شمار می رود که می تواند باعث بالا رفتن ارزش های این عنوان در تمامی زمینه ها شود. هر چند این اولین باری است Kojima Production قصد دارد تا این قسمت را به صورت کامل در یکی از عناوین خود به کار ببرد ولی همان طور که می بینید تمامی شرایط موجود نشان دهنده این هستند که تیم طراحی این بخش به خوبی توانسته تا از پس کارهای خود بربیاید و گیم پلی چند نفره ای را طراحی کند که می تواند حتی با عناوینی همچون AoT برابری یا حتی از آنها پیشی بگیرد. در کنار تمامی این موارد که بیشتر مربوط به المان های کلاسیک و اصولی یکCo opمی شوند یک سری تجهیزات مخصوص نیز برای این بخش طراحی شده است. به طور مثال اصلی ترین مورد اضافه شده به این عنوان جعبه یا همانBoxهای معروف این سری است که بازیباز می تواند در داخل آنها مخفی شود. در PW این جعبه ها پیشرفت کرده اند و اکنون دو بازیباز به صورت همزمان می توانند داخل این جعبه ها مخفی شوند. از دیگر تغییرات این جعبه ها می توان به طرح های جدید آنها از جمله طرح تانک نیز اشاره کرد که در کنار جنبه های طنز گونه ای که در تمام کارهای کوجیما دیده می شود شاید بتواند نقش مستقیمی را نیز در گیم پلی ایفا کند. به این صورت که این جعبه های تانک شکل در مسافت های بسیار دور شاید از دید یک تک تیرانداز واقعاً شبیه به یک تانک باشد و همین باعث اشتباه تک تیرانداز شود. البته لازم به ذکر است که در کنار این حالتCo op مادی نیز برای بازی کردن بازیباز ها به صورت v33 نیز وجود دارد.
سرباز بدون مرز

* McDonell Benedict Miller:

او که با نام های Kazuhira Millerو Master Miller نیز شناخته می شود یکی از کسانی هست که در زمان فرماندهی Roy CampbellعضوFOXHOUNDبود. در سال 1974میلر به کلمبیا سفر می کند تا با اسنیک دیداری داشته باشد. بعد از این دیدار وی تصمیم می گیرد که با اسنیک همکاری کند و در اصل وظیفه پشتیبانی در پایگاه مادر را برعهده می گیرد. میلر به جز اینکه خود وارد جناح اسنیک می شود افراد دیگری را نیز به او معرفی می کند. توضیح داده می شود که بیشتر کارهای ساختاری و پشتیبانی Militaires Sans Frontieres توسط وی انجام می شود. او بعد از وقایع PW از اسنیک جدا می شود و در جاه هایی همانند SAS، Green Beret، US Marineو همچنینFOXHOUNDبه عضویت درمی آید. میلر حتی زمانی کوتاهی را نیز در FBI مشغول به کار می شود اما بنا به دلایلی از این سازمان جدا می شود. زمانی که او در FOXHOUNDمشغول به کار است وظیفه پیدا می کند که یکی از نیروهای جوان این سازمان یعنی سالید اسنیک را آموزش بدهد. میلر تجربیات خود را در اختیار سالید اسنیک قرار می دهد و او را تبدیل به یکی از بهترین نیروهای FOXHOUNDمی کند. در طول وقایع به وجود آمده درZanzibar Land توسط Big Boss میلر این وظیفه را برعهده دارد که سالید اسنیک را در طول مأموریتش راهنمایی کند. بعد از وقایعZanzibar Landمیلر از FOXHOUNDجدا می شود و به آلاسکا می رود تا زندگی خود را در آرامش سپری کند. اما او 3روز قبل از شورش لیکوئیداسنیک درShadow Mosesتوسط یک گاز سمی به قتل می رسد. در طول ماجرایMGS 1و وقایعShadow Mosesسالید اسنیک با وی از طریق Codec ارتباط برقرار می کند و از او کمک می گیرد. این ارتباط تا زمانی که سالید اسنیک Metal Gear REXرا فعال نکرده ادامه دارد اما بعد از انجام این کار مشخص می شود که میلری وجود نداشته ولیکوئید از او به عنوان یک پوشش استفاده کرده. باید دید در PWچه اتفاقاتی می افتد که میلر ازBig Boss جدا می شود.
سرباز بدون مرز

* پایگاه مادر

یکی دیگر از المان های جدیدPWپایگاه مادر(Mother Base)است. همانند نسخه قبلی که بر روی PSPعرضه شد اسنیک می تواند دشمن های خود را بیهوش کرده و آن ها در اصل Capture کند. البته مکانیزم انجام این کار با PO متفاوت است و دیگر لازم نیست که بدن دشمن بیهوش شده را تا کامیون کشیده و وی را داخل کامیون بیاندازید بلکه می توانید با استفاده ازFulton Skyhook(تکنولوژی واقعی که در فیلم هایی همچون The Dark KnightوThunderballاز سریJames Bondنیز دیده شده است)سربازهای بیهوش شده را به پایگاه مادر منتقل کنید. البته این مکانیزم را می توان به جز سربازها بر روی افراد دیگر نیز استفاده کرد. پایگاه مادر که در کاستاریکا بنا شده است در اصل پایگاه اصلی نیروهایMilitaries Sans Frontieresبه شمارمی رودکه اسنیک در آن می تواند سربازان خود آموزش داده و از آن ها در نبردها استفاده کند. در کنار این قابلیت های نظامی که مربوط به سربازها و تجهیزات آن ها می شود، اسنیک می تواند ساختمان های دیگری را نیز درMB ایجاد کند که کارهای دیگری در آنها انجام شود. از جمله این کارها می توان به قابلیت تولید اسلحه و مهمات و همچنین ارتقا دادن این اسلحه ها اشاره کرد که توسط نیروهای متخصصCaptureشده توسط اسنیک انجام می شوند. همان طور که می بینید پایگاه مادر در اصل جایی به شمار می رود که کارهای پیش زمینه انجام یک مأموریت در آن انجام می شود و بازیباز می تواند نیازهای خود را در آن برطرف کند.
سرباز بدون مرز
منبع: نشریه بازی رایانه شماره 35

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به شبهات و سوالات واقعه ی شهادت خادم الرضا، رئیس جمهور شهید
پاسخ به شبهات و سوالات واقعه ی شهادت خادم الرضا، رئیس جمهور شهید
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
play_arrow
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
play_arrow
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
play_arrow
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
play_arrow
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
play_arrow
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
play_arrow
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
play_arrow
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
play_arrow
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
play_arrow
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
play_arrow
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
play_arrow
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
play_arrow
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
play_arrow
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
play_arrow
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه