همچنان در مسیر موفقیت

سری Total War یکی از بهترین و باثبات ترین سری بازی های استراتژی است. از نسخه های اولیه بازی تا آخرین نسخه، دو سبک Turn Based و Real Time را به بهترین شکل ممکن ترکیب کرده و همگی در سطح بسیار بالایی
پنجشنبه، 10 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همچنان در مسیر موفقیت
همچنان در مسیر موفقیت

نویسنده: بهزاد ضیایی



 
سری Total War یکی از بهترین و باثبات ترین سری بازی های استراتژی است. از نسخه های اولیه بازی تا آخرین نسخه، دو سبک Turn Based و Real Time را به بهترین شکل ممکن ترکیب کرده و همگی در سطح بسیار بالایی قرار گرفته اند. آخریه نسخه از سریTWکه Napoleon نام دارد، همان فرمول موفق را ادامه داده و هر چند که تغییر چندان قابل توجهی در سری TW ایجاد نکرده است اما تا حدودی بسیاری از ویژگی های سری را ارتقا داده و آن ها را بهتر کرده است.
Napoleon چیزی حدود 20 سال از جنگ های رهبر افسانه ای فرانسه را به تصویر کشیده و شما را در قسمت های مختلف اروپا و بخش هایی از آفریقا در قالب نبردهای مشهور تاریخی مانند واترلو (Waterloo) و ... قرار می دهد. این بازی در مقایسه با (ETW) Empire Total War کمی محدودتر است؛ چرا که به دلیل روایت مبارزه های یک شخصیت تاریخی، خواه ناخواه انتخاب های کمتری در بازی وجود دارد. هم چنین کشورهای کمتری در Napoleon حضور دارند و آن حالت جهانی که در ETW وجود داشت، در آن دیده نمی شود. با این حال به دلیل این که NTW به شدت بر اروپا و مبارزه های آن تمرکز دارد، Campaign اروپا در مقایسه با ETW وسعت و جزییات بیشتری دارد.
در Campaign اصلی بازی، در نقش ناپلئون به کشورگشایی پرداخته و با استفاده از ویژگی هایی که برای طرفداران این سری کاملاً آشناست، در بازی پیشروی می کنید.
در Campaign دیگر بازی، می توانید در نقش کشورهایی مانند اتریش، روسیه و انگلستان، در مقابل ارتش ناپلئون قرار بگیرید. علاوه بر این دو، Campaign کوچک دیگری در بازی وجود دارد که 10 نبرد اتفاق افتاده در واترلو را روایت می کند. هر کدام از Campaign های بازی از نظر اندازه، وسعتی برابر با Thaeter های ETW و بیش از 10 ساعت گیم پلی دارند. بدین ترتیب NTW در مجموع با ده ها ساعت گیم پلی برای مدت طولانی شما را سرگرم خواهد کرد. در NTW تصمیم های سیاسی نقش مهمتری را ایفا می کنند. شما با استفاده از تصمیم گیری سیاسی درست می توانید به راحتی دو کشور دیگر را به جان هم انداخته و از پیامدهای آن نهایت استفاده را ببرید. یا می توانید در صورت تمایل مدت زمان زیادی از بازی را بدون جنگیدن دنبال کنید.
همچنان در مسیر موفقیت
ژنرال ها در NTW تقریباً نقش Hero ها در دیگر بازی های این سبک را ایفا می کنند. وجود یک ژنرال در ارتش شما از اهمیت بسیاری برخوردار است و در صورتی که ژنرال شما کشته شود، مشکلهای زیادی برایتان به وجود می آید.
ژنرال ها در NTW از توانایی های بسیار مهمی از جمله ترمیم یونیت های آسیب دیده (در صورتی که در مناطق خودی قرار داشته باشند)، ارتقا روحیه یونیت هایی که در نزدیکی ژنرال قرار دارند و هم چنین افزایش دقت هدف گیری یونیت ها برخوردارند. نکته مهم این که برخلاف سایر ژنرال ها (ژنرال هایی مانند دریاسالار
Marshod Ney ، Nelson)، ناپلئون هیچگاه نمی میرد و درصورت آسیب دیدن در جنگ، به مقر حکومت باز می گردد تا دوران نقاهت را طی کند.!
یکی دیگر از تغییرهای مهمی که در NTW وجود دارد، تغییر در سیستم ساختمان ها است. علاوه بر اضافه شدن ساختمان های جدید مانند انبار ذخایر، کارخانه های اسلحه سازی و بانک ها، ویژگی مهم دیگر این است که می توانید با پرداخت هزینه اندک، یک ساختمان را به ساختمان دیگری تبدیل کنید. این ویژگی جدید باعث می شود بتوانید با صرف هزینه و زمان کمتر، ساختمان های مورد نیاز خود را جایگزین ساختمان هایی کنید که فعلاً نیازی به آن ها ندارید. هم چنین ساختمان های مذهبی از بازی حذف شده اند و برای کسب وفاداری افرادتان می توانید از روش هایی مانند پیروزی های مقتدرانه در مبارزه ها یا آزاد کردن مناطق زیر سلطه خود استفاده کنید.
همچنان در مسیر موفقیت
یکی از ویژگی های مهمی که در اکثر بازی هایی که اخیراً در این سبک منشتر شده اند به چشم می خورد و جای آن در سری TW خالی بود، سیستم فصل ها است. اضافه شدن فصل ها به NTW یک ویژگی بسیار مهم و جذاب است که تاثیر زیادی در نحوه پیشروی شما در بازی دارد تصمیم گیری درست و انتخاب زمان مناسب برای حمله فاکتوری است که اهمیت زیادی در سرنوشت مبارزه ها دارد و زمان مناسب برای حمله، رابطه مستقیمی با فصل ها دارد. مثلاً حمله به روسیه در فصل زمستان به هیچ وجه نتیجه مطلوبی نداشته و سرما به راحتی ارتش شما را نابود خواهد کرد. از طرف دیگر، روس ها و سایر کشورهای اروپایی در فصل تابستان شانس زیادی برای پیشروی در خاک مصر ندارند.
با وجودی که NTW اکثر ویژگی های ETW را ارتقا داده، سیستم هوش مصنوعی بازی کماکان مشکل های زیادی دارد. البته این بدان معنا نیست که هوش مصنوعی بازی پیشرفتی نداشته است. در NTW پیشنهادهای هوشمندانه ای به شما داده می شود، دشمنان بدون فکر و برنامه به شما حمله نکرده و در انتظار فرصت مناسب می مانند، Turn ها (در نقشه استراتژیک) بسیار کمتر از ETW طول می کشند، ژنرال های دشمن در طول مبارزه ها تصمیم های بهتری می گیرند و ... با این حال هنوز سیستم هوش مصنوعی کاستی هایی دارد و مشکل های ابتدایی مانند جهت یابی کماکان در بازی دیده می شود که گاهی اوقات باعث بهم خوردن استراتژی شما و گاهی باعث شکست شما در نبرد می شوند.
با وجود این که NTW در مقایسه با نسخه های قبلی خود تفاوت چندان بزرگی ندارد، تغییرهای کوچک و هم چنین ارتقای ویژگی های مهم بازی (که حتی در گذشته هم در سطح بالایی قرار داشتند)، NTW را به یک بازی جذاب تبدیل کرده اند، اما به نظر می رسد این سری آرام آرام به لبه تکرار کشیده می شود و سازندگان آن باید به فکر تغییرات اساسی در نسخه های بعدی این سری بازی شوند.
بخش چند نفره (Multiplayer) در NTW پیشرفت های خوبی کرده است. در بخش چند نفره شما به همراه دوست تان می توانید Campaign های مصر، ایتالیا و اروپا را به شکل Co-Op یا رقابتی (Competitive) بازی کنید. در این بخش انتخاب های زیادی وجود دارد و به شما این امکان را می دهد تا همان رویدادهای تاریخی را بازسازی کرده یا همه چیز را به هم ریخته و اروپا را به هر شکلی که مایلید دربیاورید. مشکلی که همواره در بخش چند نفره بازی های نوبتی وجود دارد این است که بعضی از نوبت ها مدت زمان بسیاری طول می کشند. به همین دلیل بازیبازهای کم حوصله لذت چندانی از این بخش نخواهند بود. البته سازندگان NTW برای از بین بردن این زمان ها، از سیستم مشابهی که سازندگان Civ4 در بازی خود به کار برده اند، استفاده کرده اند. این سیستم به بازیباز اجازه می دهد در نوبت بازیباز دیگر به انجام کارهایی از قبیل فعالیت های سیاسی بپردازند. هم چنین دیگر ویژگی جالب بازی این است که به بازیبازها این اجازه را می دهد تا وارد بازی تک نفره سایر بازیبازها شده و در مبارزه های هم زمان، خود را جایگزین هوش مصنوعی بازی کنند.
از نظر گرافیکی، NTW در یک کلام عالی است. هر دو بخش نوبتی و هم زمان از جزییات بسیار بالایی برخوردارند و در مبارزه ها، گرافیک بازی حتی زیباتر هم می شود. محیط های وسیع بازی با جزییات بالایی طراحی شده اند و مشاهده میدان های شلوغ جنگی، آتش، سربازان و اسب هایی که آن قدر مبارزه می کنند تا کشته شوند، کشتی هایی که روی آب های زیبا مانور می دهند و ... قطعاً شما را به وجد می آورد. نکته مهمتر در مورد گرافیک بازی این است که همه موردهای بالا، بسیار روان اجرا می شوند. از نظر صداگذاری و موسیقی نیز NTW در سطح بسیار بالایی قرار دارد افکت های صوتی بسیار حرفه ای که در بازی استفاده شده اند، صدای گوش خراش افراد در حال مرگ، انفجار توپ ها، شلیک گلوله ها و ... را بسیار طبیعی جلوه می دهند. هم چنین موسیقی فوق العاده زیبا، ابهت خاصی به مبارزه ها می دهد.
منبع: نشریه بازی رایانه شماره 35

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.