سیستم ماه

ماه گذشته بازی های خوبی برای PC منتشر شدند که تعدادی از آن ها از نظر گرافیک کیفیت بالایی داشتند و سیتسم مورد نیاز آن ها متفاوت بود. در این شماره دو سیستم پیشنهادی کاملاً متفاوت را برای شما انتخاب کرده ایم، یک سیستم
سه‌شنبه، 15 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیستم ماه
سیستم ماه

نویسنده: عباس بیات




 
ماه گذشته بازی های خوبی برای PC منتشر شدند که تعدادی از آن ها از نظر گرافیک کیفیت بالایی داشتند و سیتسم مورد نیاز آن ها متفاوت بود. در این شماره دو سیستم پیشنهادی کاملاً متفاوت را برای شما انتخاب کرده ایم، یک سیستم مخصوص بازیبازهای حرفه ای که می خواهند بازی های جدید را در بالاترین سطح کیفیت تصویری تجربه کنند و یک سیستم برای افرادی که به کارهای ویدئویی مشغول هستند اما به بازی هم علاقه دارند.
شرط اول در آزمایش این دو سیستم اجرای بازی در رزولوشن 1080× 1920 و شرط دوم سرعت 60 فریم در ثانیه بدون افت محسوس است. سیستم اول توانایی اجرای COD:Black OPS و Arcania: Gothic 4 را در بالاترین کیفیت ممکن با سرعت 60 فریم در ثانیه را دارد و سیستم دوم توانایی اجرای همان دو بازی را با کیفیت پایین تر و سرعت 60 فریم در ثانیه را دارد. کیفیت اجرای این دو بازی با توجه به دو شرط ذکر شده توسط تصاویر صفحه روبرو مشخص هستند. البته امکان اجرای هر دو بازی روی سیستم دوم با گرافیک بهتر هم وجود دارد اما به همان نسبت که تنظیمات گرافیکی را بالا ببرید از سرعت فریم کاسته خواهد شد و یا مجبورید که رزولوشن تصویر را پایین بیاورید.
معماری این دو سییستم بر اساس پردازنده های AMD است و برای کارت گرافیکی، از جدیدترین پردازنده گرافیکی شرکت ATI استفاده شده است اما در سیستم دوم برای کاهش قیمت از یک مادربرد یا پردازنده گرافیکی داخلی استفاده شده است. قطعات انتخاب شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران است و قیمت آن ها نیز با توجه به نوسان قیمت ها در بازار ایران و جهان امکان دارد تا حدودی نسبت به زمانی که شما این مقاله را می خوانید تغییر داشته باشد( در صفحه روبرو دو جدول نهایی به همراه قیمت تمام شده دو سیستم وجود دارد).

بشتابید!

پس از مدت ها نابه سامانی در بازار سخت افزار قیمت ها تقریباً ثابت شده و مانند گذشته نزول تدریجی را در پیش گرفته اند. البته در این بین قطعاتی هم هستند که به دلیل کمیاب بودن قیمت بالای خود را حفظ کرده اند که امری عادی است. در این بین می توان بیشترین و کمترین تغییر را به حافظه نسبت داد! حافظه های DDR2 همچون گذشته قیمت بالایی دارد اما قیمت حافظه های DDT3 بسیار کاهش یافته است به گونه ای که از حافظه های نسل قبل ارزان تر شده اند. دلیل این امر را نفوذ شرکت اینتل و کنترل این شرکت بر تولید کننده های حافظه می دانند. این طور که پیش می رود مانند حافظه های DDR حافظه های DDR2 هم بدون هیچ سر و صدایی از رده خارج خواهند شد. بنابراین در این بخش دیگر شاهد معرفی این نسل از حافظه ها نخواهید بود.
اولین سیستم پیشنهادی سیستمی برای اجرای بازی های روز با قطعات کاملاً به روز خواهد بود. که مورد توجه کاربران نیمه حرفه ای قرار خواهد گرفت. پردازنده مرکزی این سیستم Phenom ll x2 555 ساخت شرکت AMD است. این پردازنده بر اساس آخرین گزارش ها بهترین عملکرد را در محدوده قیمتی خود ارایه می دهد. به ویژه هنگامی که قابلیت باز کردن قفل هسته های غیر فعال این پردازنده به میان می آید. با انجام تغییرات جزیی در بایوس مادربورد می توان این پردازنده را به پردازنده چهار هسته ای و پر قدرت Phenom ll x4 955تبدیل کرد! دیگر مزیت این پردازنده کاهش توان مصرفی است که باعث کاهش درجه حرارت هنگام عملیات می شود فرکانس عملیات این پردازنده 3،2 گیگاهرتز است و 6 مگابایت حافظه Cache اشتراکی سطح 3 و 1 مگابایت حافظه Cache سطح 2 دارد. سوکت این پردازنده AM3 و ضریب مالتی پلیر آن باز است که به تنهایی ویژگی مهمی برای هر پردازنده محسوب می شود. این ویژگی در اورکلاک کمک شایانی به کار بر خواهد کرد. همراه با Phenom ll x2 555 مادربوردی محبوب از برند گیگابایت را پیشنهاد می دهیم. یکی از جنبه های مهم این مادربرد داشتن چیپ ست پل جنوبی SE710 است که برای باز کردن هسته های غیر فعال پردازنده مذکور ضروری است البته چیپ ست های دیگری از جمله SB810, SB850 SB750 نیز این قابلیت را دارند که به دلیل قیمت بالا پشتیبانی از همه ی پردازنده های روز AMD و استفاده از درگاه پر سرعت USB3.O و پشتیبانی از 16 گیگابایت حافظه های DDR3 تا فرکانس 1666 مورد توجه قرار می گیرد. استفاده از تکنولوژی انحصاری Ultra Durable 3 در این مادربورد قدرت آن را در کارهای سنگین افزایش می دهد. در مدار چاپی مادربوردهایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند. از دو لایه مسی با وزن دو انس ( 57گرم) استفاده شده که موجب افزایش دوبرابری ضخامت لایه های مسی نسبت به سایر مادربوردها شده است. این امر موجب انتقال راحت تر و سریع تر جریان الکتریکی شده و از طرفی مقاومت مادربرد را در برابر شوک الکتریکی و گرما افزایش می دهد.
همان طور که پیش تر ذکر کردیم حافظه های DDR3 میهمان سیستم های پیشنهادی خواهند بود. بدین منظور سراغ برند Patriot رفته ایم که جایگاه مناسب و فروش خوبی در ایران دارد. یک کیت حاوی دو ماژول دو گیگابایتی از این برند را به راحتی می توان زیر 70 هزار تومان در سطح بازار یافت. فرکانس حافظه های پیشنهادی 1333 مگاهرتز است و در ولتاژ 5، 1 کار می کنند. تایمینگ این ماژول های حافظه 9- 9- 9- 24 است که با توجه به قیمت مناسبی آن ها این تایمینگ نسبتاً طولانی قابل توجیه است.
کارت گرافیک Radeon HD 6850 با توجه به قدرت و قیمت آن انتخاب شده است. رقیب این کارت در بازار ایران 460GTX است که با توجه به نوع برند 30 تا 40 هزار تومان از 6850 گران تر است؛ در حالی که کارت HD6850 تقریباً در همه موارد حدود 5 تا 10 درصد از کارت 460GTX قوی تر عمل می کند بنابراین تردیدی برای انتخاب این کارت باقی نمی ماند. با این کارت می توان بیش از 90 درصد بازی های روز را در رزولوشن 1080× 1920 و با اعمال فیلترهای AA و بعضاً AF به راحتی اجرا کرد. از ویژگی های پردازنده Barts که در این کارت به کار رفته می توان به 960 واحد سایه زنی یکپارچه، 1700 میلیون ترانزیستور و فرکانس 775 مگاهرتز اشاره کرد. این کارت 1 گیگابایت حافظه از نوع GDDRS دارد و هر چیپ حافظه در فرکانس 1000 مگاهرتز با رابط 256 بیتی فعالیت می کند.
مانیتور VE228H یک نمایشگر LED خوش قیمت از Asusاست که کیفیت تصویری نسبتاً بهتری نیست به سایر نمایشگرهای LED موجود در بازار دارد. رزولوشن این مدل مانند سایر نمایشگرهای 5، 21 اینجی 1080× 1920 و کنتراست پویای آن 1: 1000000 است. تنها ایرادی که می توان به این مانیتور گرفت زمان پاسخگویی 5 میلی ثانیه ای است که البته این میزان زمان، پاسخگویی وقفه ای در تماشای محتوای رسانه ای و بازی ها ایجاد نمی کند، اما باعث ضعف در برابر سایر رقیبانش می شود.
توان مصرفی این سیستم در حد مطلوبی است و این امر باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. بیشینه توان مصرفی HD6850تنها 104 وات و میانگین آن 88 وات است که با توجه به پرفورمنسی که ارایه می دهد قابل تأمل است. توان مصرفی استاندارد پردازنده معرفی شده نیز 80 وات است. بنابراین می توان به راحتی دریافت که توان مصرفی این سیستم هرگز از 400 وات تجاوز نخواهد کرد. بنابراین پیشنهاد ما برای منبع تغذیه مدل PRO82+425W از برند خوش نام ENERMAX است. این پاور می تواند 425 وات توان خروجی پیوسته ارایه دهد و دارای بازده 88 درصد است.

سینمای خانگی

دومین سیستم پیشنهادی یک سیستم کم مصرف و خوش قیمت مختص دوستداران فیلم و سینما است و می تواند آن ها را در تبدیل انواع فرمت های ویدئویی به یکدیگر یاری کند. پردازنده این سیستم Athlon ll x3 440 از خانواده Athon ll است. می توان به این پردازنده لقب اژدهای سه سر داد؛ چرا که پا به پای بزرگانی چون پردازنده E4800 اینتل و فنوم های 3 هسته ای سری 7000 می آید و گاهی حتی از پردازنده های ذکر شده پیشی نیز می گیرد. نام رمز این پردازنده Rana است و از فناوری ساخت 45 نانومتری بهره می برد. این پردازنده سه هسته پردازشی فیزیکی دارد. فرکانس کاری Athlon ll x3 440 سه گیگاهرتز است و روی هر هسته 512 کیلوبایت حافظه Cache سطح دو قرار دارد. به دلیل کاربرد این سیستم نیازی به کارت گرافیک نیست و مادربوردی که پیشنهاد می شود دارای پردازنده گرافیکی مجتمع بوده که توانایی رمز گشایی محتوای رسانه ای HD و Full HD را دارد. این سیستم قابلیت ارتقا برای بازی در سطح متوسط را هم دارد و کاربر می تواند در آینده در صورت نیاز یک کارت گرافیک متوسط به سیستم اضافه کند (کارت گرافیک 450GTS می تواند انتخاب مناسبی باشد). در مقایسه های تصویری نیز این کارت با کارت گرافیک سیستم قبلی مقایسه خواهد شد؛ ولی این کارت را در سبد خرید جای نمی دهیم و به عنوان پیشنهاد متفرقه به حساب می آوریم.
مادر بورد M4A785T-M از برند Asus به دلیل داشتن پردازنده گرافیکی Radeon HD4200 و قیمت مناسب مورد توجه قرار می گیرد. پردازنده این مادربورد AMD 785G است.
چیت ست پل شمالی SB710 ، شش پورت ساتا، پشتیبانی از انواع RAID، 12 پورت USB2.O و پشتیبانی از حافظه های DDR3 تا 16 گیگابایت با فرکانس 1800 مگاهرتز از مزیت های این مادربورد است. M4A785T-M علاوه بر داشتن پردازنده گرافیکی مجتمع، یک اسلات PCle2.o را هم در دسترس قرار می دهد تا در آینده و در صورت نیاز، یک کارت گرافیک مجزای دیگر به سیستم اضافه کنید. استفاده از تکنولوژی EPU در غالب یک چیپ ست در این مادربورد باعث می شود هنگام پردازش های سبک مادربورد به طور هوشمند توان مصرفی سیستم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کاهش توان مصرفی مستقیماً بر افزایش طول عمر قطعات تأثیر می گذارد و از طرفی دمای قطعات به خصوص پردازنده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. برای حافظه دوباره سراغ برند Patriot می رویم و مدلی مشابه مدل بالاتر بالاتر پیشنهاد می دهیم. این مدل حافظه از نوع نقره ای (Silver) این سری بوده و دلیل نام گذاری آن نقره ای بودن هیت سینک خنک کننده حافظه است، تفاوت این رم با حافظه مدل بالاتر (سری Black) در خنک کننده آن است که از آلیاژهای ارزان تری ساخته شده است.
وقتی صحبت از تماشای سینمای خانگی به میان می آید بی اختیار ذهن متوجه محتوای رسانه ای با کیفیت HD می شود و پیشنهاد مانیتوری با پشتیبانی از رزولوشن 1080 × 1920 جز ملزومات سیستم به حساب می آید. مانیتور 2253TQ از رزولوشن ذکر شده پشتیبانی می کند. این مانیتور 215 اینچی کنتراست استاتیک 1: 1000 دارد. زمان پاسخگویی 2 میلی ثانیه و زاویه دید 170 درجه در حالت افق و 160 درجه در حالت عمود از ویژگی های بارز آن است.
این سیستم به دلیل عدم استفاده از کارت گرافیکی بسیار کم مصرف بوده و کمتر از 300 وات توان مصرفی خواهد داشت. بنابراین به خوبی می توان یک پاور مناسب و ارزان قیمت برای این سیستم انتخاب کرد پاور Silent EX L.N 370W از برند نوظهور Memonex با داشتن 370 وات توان خروجی پیوسته انتخاب مناسبی است. فن این پاور تنها 18 دسی بل نویز تولید می کند که می توان گفت در حالت عادی گوش انسان توانا به شنیدن آن نخواهد بود. بنابراین می توان با سکوت کامل به تماشای محتوای رسانه ای پرداخت و سکوت را قطعه ای فرضی ولی ضروری به حساب آورد که این سیستم در اختیارتان خواهد گذاشت!
سیستم ماه
سیستم 1

 

قطعه

مدل
تومان)

برند

قیمت (هزار

پردازنده

Phenomll x2 555

AMD

102

 

مادربورد

GA- 770T-USB3

GIGABYTE

110

 

کارت گرافیک

HD 6850 1GB

SAPPHIRE

254

 

حافظه

Black 2GB 1333

Patriot

68

 

نمایشگر

VE228H

ASUS

270

 

هارد دیسک

1 Caviar Green

Western Digital

72

 

درایو نوری

DVDRW 1270I 24X SATA

HP

5.30

 

منبع تغذیه

PRO82+425W

ENERMAX

107

 

کیس

X3

GREEN

74

 

ماوس وکی بورد

-

-

30

 

جمع کل

-

-

111305

 

سیستم ماه

سیستم 2


قطعه

مدل

برند

قیمت (هزار تومان)

پردازنده

Athlon ll x3 440

AMD

76

 

مادربورد

M4A785T-M

ASUS

99

 

کارت گرافیک

-

-

-

 

حافظه

Silver 2GB 1333

Patriot

62

 

نمایشگر

2253TQ

LG

198

 

هارد دیسک

1TB LP

Seagate

66

 

درایو نوری

DVD RW ASUS 20X SATA

ASUS

25

 

منبع تغذیه

Silent EX L. N 370W

Memonex

32

 

کیس

Gladiator

Spyo

26

 

ماوس وکی بورد

-

-

20

 

جمع کل

-

-

604

 

منبع: نشریه بازی رایانه، شماره 40.

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.