معنای رزق در لغت و اصطلاح

روزی واژه ای فارسی است که به معنای خوراک روزانه، روز به روز به کسی داده می شود و قسمت او می گردد و نیز ضروریات زندگی به کار رفته است. واژه روزی در زبان پهلوی و ارمنی «رچیک» و در زبان دزفولی «روزیک» تلفظ شده است.
جمعه، 25 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معنای رزق در لغت و اصطلاح
معنای رزق در لغت و اصطلاح

نویسنده: دکتر مهدی عزیزان




 

معنای لغوی روزی و رزق

روزی واژه ای فارسی است که به معنای خوراک روزانه، روز به روز به کسی داده می شود و قسمت او می گردد و نیز ضروریات زندگی به کار رفته است. (1)
واژه روزی در زبان پهلوی و ارمنی «رچیک» (2) و در زبان دزفولی «روزیک» (3) تلفظ شده است. (4)
معادل کلمه روزی در زبان عربی واژه «رزق» است، که به معنای خوراک روزانه، موهبت، نصیب و بهره بکار رفته است. راغب اصفهانی در مفردات خود می نویسد:
روزی گاهی به عطای جاری گفته می شود، خواه دنیوی باشد یا اخروی؛ و گاه به نصیب و بهره ایشان از چیزی، رزق اطلاق می گردد.
طبرسی در مجمع البیان رزق را مقابل محرومیت معرفی می کند:
رزق، بخشش جاری و نقیض محرومیت است. (5)
صحاح جوهری و القاموس المحیط، رزق را به معنای «آنچه مورد بهره برداری قرار می گیرد» (ما ینتفع به) معنا کرده اند. (6) گرچه این تعریف شامل نعمت های مادی و معنوی هر دو می شود، اما آنچه موضوع این رساله است، رزق مادی است.

معنای اصطلاحی رزق

رزق در اصطلاح متکلمان امامیه به معنای «شیء قابل بهره برداری و غیرقابل منع» به کار رفته ست. خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب تجوید الاعتقاد در بیان معنای رزق از نظر امامیه آورده است:
رزق چیزی است که می توان از آن بهره برداری کرد و کسی نمی تواند از آن منع کند. (7)
شیخ طوسی در کتاب «الاقتصاد» (8) و محقق حلی در کتاب «المسلک فی اصول الدین» (9)، همین تعریف را ارائه کرده اند.
از نظر علامه طباطبایی، رزق عطیه ای الهی است که بدون عوض و استحقاق عطا می شود. این واژه ابتدا فقط در خوراکی ها استعمال شده است و سپس در معنای آن توسعه داده شده و به تمام چیزهایی که مورد بهره برداری انسان قرار می گیرد؛ مانند مال، جاه، فامیل، علم و ... اطلاق شده است. (10) از نظر اشاعره، رزق هر گونه خوراک حلال یا حرام است که به انسان می رسد. (11)
اما از نظر معتزله، رزق موهبتی است که مورد بهره برداری قرار می گیرد، و حرام و قابل منع نیست و شامل خوراکی و غیرخوراکی می شود. از این رو، بهره برداری های حرام و نیز علوفه چهارپایان که قابل منع از آنان است، رزق محسوب نمی شود. (12)
با توجه به تعریف اصطلاحی رزق و قید «قابلیت بهره برداری» در آن، این نکته مهم به دست می آید که رزق هر کس غیر از دارایی و ثروت اوست. چه بسا انسان ثروتمندی که به دلایل متعدد نتواند از دارایی خود استفاده کند، و چه بسا انسانی که از موهبت های فراوان بهره مند است، اما مالک آنها نیست. آن دارایی غیرقابل استفاده رزق ثروتمند نیست، اما این موهبت مورد استفاده، رزق انسان غیرمالک است. رزق هر کس، به میزان برخورداری های اوست و نه به میزان دارایی هایش. ملکیت، ثروت و دارایی اموری اعتباری و قراردادی اند، اما برخورداری و استفاده عملی از امکانات، امری واقعی و غیرقراردادی. فرزانگان به جای آنکه به امور اعتباری و میزان اسناد مالکیت خود دل خوش کنند، به امور واقعی و میزان برخورداری هایشان می اندیشند.
عالمان ژرف اندیشی همچون علامه حلی، ما را به این نکته ظریف توجه داده اند:
رزق، ملک نیست زیرا چارپایان مالک چیزی نیستند اما روزی می خورند و خداوند متعال مالک همه چیز است ولی هیچ چیز رزق او محسوب نمی شود. و نیز علم و فرزند رزق ما است اما مِلک ما شمرده نمی شود. (13)

اقسام رزق

کتاب «کشاف اصطلاحات الفنون» اقسام رزق را در چهار نوع برشمرده است: رزق مشمون، رزق مقسوم، رزق مملوک و رزق موعود.
رزق مضمون، خوردنی و نوشیدنی است که به اندازه مورد نیاز انسان از طرف خداوند ضمانت شده است.
رزق مقسوم، رزقی است که در ازل تقسیم شده و در لوح محفوظ نوشته شده است.
رزق مملوک، رزقی است که در ملکیت شخص درآمده است.
رزق موعود، رزق خاصی است که خداوند صالحان و عابدان را به آن وعده داده است.
در تقسیم بندی دیگری، می توان رزق را به دو نوع ظاهری یا مادی، و باطنی یا معنوی تقسیم کرد. رزق مادی، مانند خوردنی ها، پوشیدنی ها و ... و رزق معنوی مانند علوم و معارف، نبوت و ... (14)

پی نوشت ها :

1. لغتنامه دهخدا، واژه روزی.
2. Rocik.
3. Ruzik.
4. لغت نامه دهخدا.
5. طبرسی، مجمع البیان، ج1، ص 121
6. جوهری، الصحاح، ج4، ص 1481؛ فیروزآبادی، القاموس المحیط، ج3، ص 235.
7. علامه حلی، شرح تجرید الاعتقاد، ص 143، با تحقیق جعفر سبحانی: الرزق ما صح الانتفاع به و لم یمکن لاحد منعه.
8. شیخ طوسی، الاقتصاد، ص 104.
9. محقق حلی، المسلک فی اصول الدین، ص 113.
10. طباطبایی، محمد حسین، المیزان، ج3، ص 141.
11. جرجانی، شرح مواقف، ص 172
12. همان.
13. علامه حلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص 145: و لیس الرزق هو الملک لانّ البهیمه مرزوقه و لیست مالکه و الله تعالی مالک و لا یقال انّ الاشیاء رزق له تعالی، و الولد و العلم رزق لنا و لیسا ملکاً لنا.
14. الشیخ الطریحی، مجمع البحرین، ج5، ص 169؛ و الارزاق النوعان: ظاهره للابدان کالاقوات و باطنه للقلوب کالمعارف و العلوم.

منبع: عزیزان، مهدی، (1387)، راز رزق: عوامل افزایش و کاهش روزی، قم، نشر زمزم هدایت.

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها