شناگر، موهایت را بپوشان!

پزشکان می‌گویند بهترین شیوه برای حفظ سلامت موی شناگران استفاده از کلاه شناست با شنیدن اسم ورزش شنا، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، لذت و خوشی و شادمانی است، اما این ورزش، عوارضی هم دارد که نباید از آنها
شنبه، 17 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شناگر، موهایت را بپوشان!
شناگر، موهایت را بپوشان!

 

ترجمه: فرشته آل‌علی




 
پزشکان می‌گویند بهترین شیوه برای حفظ سلامت موی شناگران استفاده از کلاه شناست با شنیدن اسم ورزش شنا، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، لذت و خوشی و شادمانی است، اما این ورزش، عوارضی هم دارد که نباید از آنها چشم‌پوشی کرد.
یکی از مشکل‌های شنا در استخر، آسیبی است که کلر استخر به موها می‌زند. کلر برای از بین بردن باکتری‌های آب استخر به کار می‌رود اما همزمان با این کار مفید به موهای شناگران هم آسیب می‌رساند. آسیب‌های ناشی از کلر یکی از متداول‌ترین عوارض آب استخر بر زیبایی موی شناگران است. موهایی که به هر نحوی، با استفاده از رنگ موهای مختلف و طی فرآیندهای شیمیایی رنگ‌آمیزی می‌شوند، بیشتر در معرض آسیب کلر استخر قرار دارند و شاید بتوان گفت موهای بلوند، مستعدترین موها برای آسیب‌دیدن از کلر استخر هستند چون کلر، رنگ موها را به سمت رنگ سبز می‌برد. کلر رنگ مو را تغییر می‌دهد، شکل موهای فر شده را به هم می‌زند، رطوبت موها را می‌گیرد و به همین دلیل موها خشک، شکننده و آسیب‌پذیر می‌شوند اما با رعایت توصیه‌های زیر می‌توان این آسیب‌ها را به حداقل رساند:
بهترین و مؤثرترین راهکار این است که با استفاده از کلاه شنا اصلا نگذاریم موهای‌مان با آب استخر خیس شوند. با این حال، اگر این اتفاق افتاد، محصولاتی وجود دارند که کلر را از موها پاک می‌کنند و آثار آن را به حداقل می‌رسانند. بعضی محصولات مخصوص مو هم برای پیشگیری از آسیب مو طراحی شده‌اند که قبل از شنا می‌توان از آنها استفاده کرد. برای پیشگیری از آسیب موها باید از کلاه‌های مخصوص شنا استفاده کرد. این کلاه‌ها ضدآب هستند و کل موها را می‌پوشانند اما بعضی‌ افراد اصلا از کلاه شنا خوششان نمی‌آید. در این صورت باید سایر راهکارها را امتحان کنند.
شناگر، موهایت را بپوشان!
قبل از ورود به استخر، موها را بشویید. می‌توانید از شامپو استفاده کنید یا فقط با آب موها را بشویید. سپس از نرم‌کننده استفاده کنید تا رطوبت موهایتان تامین شود. استفاده از نرم‌کننده قبل از ورود به استخر بسیار مهم است چون لایه محافظی روی موها ایجاد می‌کند و نمی‌گذارد کلر به لایه‌های طبیعی مو برسد. موها را کاملا با نرم‌کننده آغشته کنید و شانه بزنید تا همه نقاط با آن پوشانده شوند.
بعد از شنا، موها را با شامپو بشویید. شامپو، کلر را از موها پاک می‌کند زیرا قبل از شنا در آب از نرم‌کننده استفاده کرده‌اید و کلر روی سطح خارجی موها باقی‌مانده و در ساختار مو نفوذ نکرده است. دوباره موها را به نرم‌کننده آغشته کنید. گاهی استفاده از نرم‌کننده و مرطوب‌کننده موها، بهتر جواب می‌دهد؛ یعنی اول نرم‌کننده را به موها بزنید و بعد مرطوب‌کننده که باعث می‌شود دوباره رطوبت به موها برگردد.
اگر امکان یا فرصت شستشوی کامل مو را بعد از شنا ندارید، حداقل در کوتاه‌ترین زمان ممکن موها را با آب بشویید.
شناگران- به‌خصوص آنهایی که زیاد استخر می‌روند- معمولا از شامپوهای برطرف‌کننده کلر استفاده می‌کنند تا موهایشان در اثر کلر استخر آسیب نبیند. یکی از موادی که برای حذف کلر از موها در این شامپوها وجود دارد، «تیوسولفات سدیم» است. این ترکیب ضدکلر است و کلر و بوی آن را از موها پاک می‌کند، بنابراین اگر روی شامپوی ضدکلری که انتخاب کرده‌اید، نام این ترکیب قید شده، انتخاب درستی داشته‌اید. شامپوهای «اولتراسوییم کلرین» هم از حدود 20 سال قبل استفاده می‌شوند. آنها علاوه بر تیوسولفات سدیم، حاوی مرطوب‌کننده‌هایی مانند ویتامین E و آلئو هستند. این شامپوها ملایم هستند و هر روز می‌توان از آنها استفاده کرد. این ترکیب باعث حذف کلر، مس و سایر فلزات موجود در آب استخر می‌شود تا موهای رنگ یا فرشده شناگران آسیب نبیند. بعضی از این شامپوها علاوه بر تیوسولفات سدیم حاوی برخی از انواع ویتامین B و ویتامین‌های A و E هم هستند که برای موها حکم مرطوب‌کننده دارند. عصاره ذرت و روغن درخت قلم که در بعضی دیگر از این شامپوها به کار رفته‌اند، حالت نرم‌کنندگی بیشتری به موها می‌دهند.
منبع:هفته نامه سلامت



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.