نگرش هالیوودی به پایان تاریخ

«فیلم سازی» یکی از مهمترین قالب ها و روش های غرب برای زمینه سازی و جا نداختن فرهنگ و ایدئولوژی غربی و از جمله طرح موضوع «پایان دنیا» است. در این زمینه تمامی امکانات و توان استفاده شده و کمپانی هالیوود
دوشنبه، 2 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگرش هالیوودی به پایان تاریخ
نگرش هالیوودی به پایان تاریخ

نویسنده: سید ابوالحسن علوی طباطبایی




 
«فیلم سازی» یکی از مهمترین قالب ها و روش های غرب برای زمینه سازی و جا نداختن فرهنگ و ایدئولوژی غربی و از جمله طرح موضوع «پایان دنیا» است. در این زمینه تمامی امکانات و توان استفاده شده و کمپانی هالیوود مهمترین نقش را در این زمینه ایفا نموده است. در این نوع فیلم سازی، با استفاده از ژانر یا گونه ی علمی - تخیّلی، همواره تصویر از آینده به شکلی داستانی و گیرا ترسیم گردیده است و در آن سعی شده تا با استفاده از عناصر تخیّل، هیجان و شگفتی به تماشاگر و بیننده بقبولانند که آینده ی جهان همان گونه خواهد بود که آنها نقش کرده اند.
این تصویرسازی ریشه در ادبیات دارد و ناشی از انتشار کتب علمی - افسانه ای نویسندگان چون «ژول ورن» «ری برادبری» «هربرت جرج ولز» «آرتورسی کلارک»و تعدادی دیگر از نویسندگان رُمان های علمی - تخیّلی غربی است.
در تمام این آثار تنها بر این نکته تأکید شده که غرب سفید پوست به دلیل دسترسی به علم و فناوری و پیشرفت های تکنولوژیک برهمه چیز مسلط شده و می تواند و حق دارد که برهمه ی ارکان عالم هستی، چنگ بیاندازد. در واقع، در اندیشه ی سلطه جوی غربی و به ویژه درآینده نگری آنها به خوبی می توان ندای فرعونیّت و «انا ربّکم الاعلی» را شنید. از دیدگاه آنها معارضه و مبارزه با انسان ها در آینده همواره مسئله ای حل شده است.
غربی ها جهان را همواره شامل دو قطب «پیشرفته» و «عقب افتاده» دانسته اند. معیار تشخیص پیشرفت و پس رفت، از دیدگاه آنها ترقی علمی، صنعتی، انباشت ثروت، افزون شدن قدرت های سیاسی، نظامی و اقتصادی است. امروزه برای همگان این حقیقت آشکار گردیده که اختلاف شرق و غرب از ابتدا به ویژه در سال های جنگ سرد (1946-1991 م.) یک بازی سیاسی برای تحمیق مردم بوده است تا آنان را با انتخاب یکی از دو ابر قدرت به عنوان قیّم و سرپرست و پشتیبان، تحت سلطه داشته باشند. در حالی که حقیقت ماجرا چیز دیگری بوده است. هر دو ابرقدرت دارای یک ماهیّت استکباری و سلطه جویی بودند و بعدها مشخص شد که شرق مارکسیست خود زاییده و آلت دست غرب مال اندوز بوده است.
هالیوود همواره درباره ی جنگ جهانی آینده، خطر بمباران هسته ای، انفجار جمعیت، فاجعه ی گرسنگی، آلودگی محیط زیست، بیماری های همه گیر و مهلک و غیره تبلیغات فراوانی از طریق فیلم، نوار ویدئویی، سی دی و دی وی دی به سر تا سر جهان داشته است.
هدف اصلی و پشت پرده ی سیاستگزاران سینمایی آمریکا تنها ترساندن مردم دنیا، تحمیل راه حل های از پیش آماده و محکم کردن بندهای بردگی و اسارت آنها است و نه متوجّه کردن آنان به خطراتی که در پیش رو دارند.
باید به این نکته توجه داشت که در واقع تصویر حقیقی جهان، تصویر یک جنگ و مبارزه ی اساسی بین دو نیرو است: اوّل قدرت های استکباری با همه ی ترفندهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و مجهز به یک شبکه ی تبلیغاتی وسیع که شامل وسایل ارتباط جمعی است. اینان همواره غاصب همه ی ثروت ها، منابع، نظام بانکی، صنعت و انرژی بوده اند، مسلط بر تمام حکومت های دست نشانده و مزدور در سراسر عالم اند و در عملکردشان نیز متّکی به پیشرفت های علمی، سیستم کنترل الکترونیکی و ماهواره ای هستند.
دوم توده های عظیم و بیکران چند میلیاردی انسان ها است که در سراسر جهان، حتی در همان کشورهای به اصطلاح متمدّن و ابرقدرت و قلدر حضور دارند.
فرجام جهان از دیدگاه هالیوود اصولاً بر اساس دو اصل پایه گذاری شده است:
1- بشر به دلیل پرداختن به انرژی هسته ای و در نهایت بمب اتمی باعث نابودی حیات در کره ی زمین خواهد شد.
2- یک برخورد نهایی بین نیروهای شرّ و کافر (اعراب و مسلمانان) علیه مسیح موعود و کشور بزرگ اسرائیل در قالب یک جنگ هسته ای رخ خواهد داد، که این جنگ به نابودی و تخریب اکثر شهرهای جهان می انجامد و این همان جنگ «آرمگدون» است که بخشی از اعتقادات بنیادگرایان انجیلی آمریکا را تشکیل می دهد.
بنیادگرایان انجیلی شامل یک پنجم جمعیت آمریکا هستند. آنان ضمن درآمیختن «مسیحیت» با «صهیونیسم» منتظر واقعه ی حضور حضرت مسیح (ع)، برپایی مملکت بزرگ اسرائیل و ساخت معبد یا هیکل سلیمان بر خرابه های مسجد الاقصی هستند.

پی نوشت ها :

فهرست فیلم های مستندی که مورد استفاده قرار گرفته است
1. Atomic power for peace - 10- سیاه و سفید
2- Atomic soldiers - The Desert Rock Eercise - 27 سیاه و سفید
3- Atomic Blasts: operation Greenhouse through upshot- krothole - 30 - سایه و سفید
4. 1962 pacific Nuclear Tests -22- رنگی
5. Civil Defence- Duck and cover - 9- سیاه و سفید
6. Lets Face it! - sarving a Nuclear Attack - 15سیاه و سفید
7. Naclear Devastation- Japon- 36- سیاه و سفید

منابع و مآخذ تحقیق :
1. Naclear weapons- wikipadia
2. warfare Browse
3. Atomic Bomb - Decison
4. The History of the Atomic Bomb
5. Encyclopeadie Britanica
منابع تحقیق :
1. Jerome F.shpiro Atomic Bomb cienema, Routledge 2002
2. Denis Gifford scince Fiction Film studio vista/ dutton pictureback- London 1971
3. philip stpick scien Fiction Movios octopus Books Limited London -1976
4. John Bazter science Fiction in the cinema USA-1970
5. منابع اینترنتی به ویژه دایره المعارف Wikipedia
6. شماره های مختلف نشریه ی موعود در سال های 1384 و 1385
7. هلال، رضا، مسیح یهودی و فرجام جهان (مسیحیت سیاسی و اصولگرایی در آمریکا)- مترجم قبس زعفرانی، تهران، هلال، 1383
8. پیش گویی هاو آخرالزّمان،‌(گردآوری) واحد پژوهش و تحقیق مؤسسه فرهنگی موعود - تهران: موعود عصر (عج)، 1385
9. نجیری، محمود،آرمگدون / نویسنده محموالنجیری، ترجمه ی رضا عبّاسپور، قبس زعفرانی - تهران، هلال 1384
10. کتاب مقدّس (عهد عتیق و عهد جدید)- انجمن پخش کتب مقدّسه- 1969- چاپ لندن
منبع: علوی طباطبایی، سید ابوالحسن، (1387)، هالیوود و فرجام جهان، تهران، نشر هلال، چاپ دوم
*صحت این نوشتار به عهده ی نویسنده بوده و سایت راسخون در این خصوص مسئولیتی بر عهده ندارد.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.