فلسفه ی اندیشه (ایده)

ایدئالیسم نشان دهنده ی دومین جریان فلسفی است که تفکر نمونه ای سده ی نوزدهم را به سده ی بیستم می کشاند آن را ادامه می دهد. هر چند طی تمامی نخستین ربع قرن حاضر دارای اهمیت بسیار بود، اما اکنون نفوذ آن چنان کاهش
يکشنبه، 5 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
موارد بیشتر برای شما
فلسفه ی اندیشه (ایده)
فلسفه ی اندیشه (ایده)

نویسنده: یوزف ماری بوخنسکی
مترجم: دکتر شرف الدین خراسانی



 

«اندیشیدن و هستی هر دو یکی است.»
پارمنیدس
ایدئالیسم نشان دهنده ی دومین جریان فلسفی است که تفکر نمونه ای سده ی نوزدهم را به سده ی بیستم می کشاند آن را ادامه می دهد. هر چند طی تمامی نخستین ربع قرن حاضر دارای اهمیت بسیار بود، اما اکنون نفوذ آن چنان کاهش یافته است که موضوع آن از آمپیریسم ضغیفتر است و باید آن را چونان بی قدرت ترین گرایش تفکر معاصر ارزیابی کرد. در آلمان، مکتبهای نوکانتی، تا حدود سال 1920، هنوز هم در شکوفاترین مرحله اند و از بزرگان درجه ی دوم به شمار می روند. در فرانسه، ایدئالیسم، پس از مرگ برونشویگ دیگر نماینده ی برجسته ای ندارد. حتی در ایتالیا، که کروچه (1) و جنتیله یک نسل با یک مکتب درخشان بر اوضاع فرمانروایی داشتند، چنین به نظر می رسد که تفکر ایدئالیستی دیگر به گذشته تعلق دارد. اما نفوذ آن زمانی براستی بسیار بود و هنوز هم به شکلهایی تأثیر دارد، مثلاً نزد یاسپرس و حتی بعضی از تومیستها. بنابراین شایسته است که دست کم به اختصار بعضی از نمایندگان آن را معرفی کنیم. به این عنوان ما بندتو کروچه، لئون برونشویگ و چند تن از نوکانتیان آلمانی را بر می گزینیم. اینان در این ردیف خطی تصاعدی را نشان می دهند: کروچه به پوزیتیویسم نزدیکترین است، در حالی که بعضی از نوکانتیان تا آستانه ی فنومنولوژی پیش می روند. اختلافهای میان ایشان نیز اندک نیست: کروچه اساساً هگلی است. برونشویگ بسیار ذهنگرا(سوبژکتیویست) است. و نوکانتیان، با اینکه همه به کانت تکیه دارند، با یکدیگر تضادهای بسیاری نشان می دهند. اما یک جنبه در این میان نزد همه مشترک است: همه در نظریه ی شناخت ایدئالیست اند، و ایدئالیستهای عینی اند ( ابژکتیو)؛ یعنی برای ایشان تمامی واقعیت درونباش یک روح عینی یا برونذهنی است که صور یا شکلهایی را می آفریند که در طبیعت و روح انسانی ظاهر می شوند، یا اینکه خود آن با هر دو اینها یکی است.

پی نوشت ها :

1. Benedetto Croce

منبع :بوخنسکی، اینو- سن تیوسن، (1379)، فلسفه معاصر اروپایی، ترجمه شرف الدین خراسانی، تهران: نشر علمی فرهنگی

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
انا علی العهد؛ تجدید بیعت با شهیدان
انا علی العهد؛ تجدید بیعت با شهیدان
حضور اصحاب رسانه در محل عروج شهید نصرالله
play_arrow
حضور اصحاب رسانه در محل عروج شهید نصرالله
سردار سلامی: اگر صد بار دیگر به دنیا بیایم همین لباس را می‌پوشم
play_arrow
سردار سلامی: اگر صد بار دیگر به دنیا بیایم همین لباس را می‌پوشم
توضیحات قاضی پرونده قتل مرحوم خالقی در محل بازسازی صحنه جرم
play_arrow
توضیحات قاضی پرونده قتل مرحوم خالقی در محل بازسازی صحنه جرم
قالیباف: کشورهای فرامنطقه‌ای حق دخالت در امورات منطقه را ندارند
play_arrow
قالیباف: کشورهای فرامنطقه‌ای حق دخالت در امورات منطقه را ندارند
مرحوم خالقی چگونه به قتل رسید؟
play_arrow
مرحوم خالقی چگونه به قتل رسید؟
امضا اسناد تحویل اجساد اسرا بین القسام و صلیب سرخ
play_arrow
امضا اسناد تحویل اجساد اسرا بین القسام و صلیب سرخ
تعبیر خواب به روش جناب خان: اگر خواب لک‌لک ببینی دشمن باردار داری!
play_arrow
تعبیر خواب به روش جناب خان: اگر خواب لک‌لک ببینی دشمن باردار داری!
بازسازی صحنه قتل مرحوم خالقی با حضور فرمانده انتظامی تهران
play_arrow
بازسازی صحنه قتل مرحوم خالقی با حضور فرمانده انتظامی تهران
پیرترین کروکودیل نیل با ۱۲۴ سال سن و ۵ متر طول
play_arrow
پیرترین کروکودیل نیل با ۱۲۴ سال سن و ۵ متر طول
امکانات بی‌نظیر مرسدس بنز میباخ ۵۰ میلیاردی!
play_arrow
امکانات بی‌نظیر مرسدس بنز میباخ ۵۰ میلیاردی!
خط و نشان جدی سرلشکر باقری علیه متجاوزان به ایران
play_arrow
خط و نشان جدی سرلشکر باقری علیه متجاوزان به ایران
روایت فعال سیاسی آمریکایی از محل شهادت سید حسن نصرالله
play_arrow
روایت فعال سیاسی آمریکایی از محل شهادت سید حسن نصرالله
صحبت‌های دلنشین مرحوم منوچهر والی‌زاده در آخرین حضورش در صدا و سیما
play_arrow
صحبت‌های دلنشین مرحوم منوچهر والی‌زاده در آخرین حضورش در صدا و سیما
بازدید رییس جمهور از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر
play_arrow
بازدید رییس جمهور از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر