فلسفه ی ماهیت (چیستی)

فنومنولوژی (پدیدارشناسی) دومین جریان بزرگ فلسفی را تشکیل می دهد که در اتحاد با فلسفه ی زندگی، اما به تقدیری بالتمام دیگر، گسستن با سده ی نوزدهم را موجب گردید. دقیقتر بگوییم، یکی از دو گرایش همانند است که از تعالیم
يکشنبه، 5 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فلسفه ی ماهیت (چیستی)
فلسفه ی ماهیت (چیستی)

نویسنده: یوزف ماری بوخنسکی
مترجم: دکتر شرف الدین خراسانی



 

«Erit igitur Veritas, etiamsi mundus intereat»
«حقیقت بر جای می ماند حتی اگر جهان از میان می رفت.»
قدیس اوگوستین
فنومنولوژی (پدیدارشناسی) دومین جریان بزرگ فلسفی را تشکیل می دهد که در اتحاد با فلسفه ی زندگی، اما به تقدیری بالتمام دیگر، گسستن با سده ی نوزدهم را موجب گردید. دقیقتر بگوییم، یکی از دو گرایش همانند است که از تعالیم فرانتس برنتانو (1) (1838- 1917) مشتق شده اند. نماینده ی گرایش دیگر آلکسیوس ماینونگ(2) (1853- 1921) است که آلوئیس هوفلر(3) (1853- 1922) و کریستیان اهرنفلز(4) (1850- 1932) به آن محلق شدند. اینان یک نظریه ی مورد(5) (اعیان خارجی) را گسترش دادند که از برخی جهات به پدیدارشناسی همانند است. اما خود فنومنولوژی، که بسی از آن نظریه مهمتر است، به وسیله ی ادموند هوسرل(6) (1859- 1938) بنیاد نهاده شد که مکتب بزرگی است با نمایندگان برجسته که نخست در آلمان و سپس در سراسر جهان پیرو آن گریدند.
دو جنبه ی بنیادی را در پدیدارشناسی باید بویژه تأکید کرد. نخست آنکه پدیدارشناسی روشی است که عبارت است از توصیف «پدیدار»(7)، یعنی آنچه بیواسطه داده شده است. به این اعتبار پدیدارشناسی از دانشهای طبیعی صرف نظر می کند؛ و از این راه در طریق مخالفت با تجربه گرایی قرار می گیرد. همچنین از نظریه ی شناخت - و از این لحاظ متضاد با ایدئالیسم است- چونان نقطه ی آغاز چشم می پوشد. در نتیجه، چونان «روش» از همه ی جنبه های مسلط بر سده ی نوزدهم مستقل می شود. علاوه بر این، موضوع آن ماهیت یا چیستی است؛ یعنی محتوای معقول و ایدئالی پدیدارها که در بینش بیواسطه یا شهود ماهیت (8) ادراک می شود. از این لحاظ نیز در تضاد با فلسفه ی سده ی نوزدهم است که نه ماهیت موجود در خود یا قائم بذات و نه امکان شناخت ماهیت را معتبر می دانست. هوسرل بعدها نظریه ای را گسترش داد که وی را به نوکانتیانیسم نزدیک می کرد. اما مکتب وی از این لحاظ بتمامی از او پیروی نکرد. پدیدارشناسی، مانند نظریه ی مور، سهم فراوانی در پیدایش و گسترش نورئالیسم (یا واقعیت گرایی نوین - نزد مور)، فلسفه ی اگزیستانس یا هستی منفرد(نزد هایدگر) و همچنین متافیزیک (نزد نیکولای هارتمان ) داشته است.
در میان پدیدارشناسان باید از این کسان نام برد: الکساندر پفندر، اسکار بکر(9) (1889- 1954)، رومان اینگاردن (10) (تولد: 1893)، هـ. کونراد- مارتیوس(11)، موریتس گایگر (1880- 1937)، ادیث اشتاین(تولد: 1891. این بانو وارد حلقه ی مسیحیان کارملیت(12) شد و در سال 1942، در یکی از اردوگاههای کار اجباری نازیهای آلمانی، زندگیش به پایان رسید) و آدولف رایناخ(13) (1883- 1916).
در میان پدیدارشناسانی که در فرانسه فعالیت دارند باید بویژه از ا. کویره (14) و ا. لویناس (15) نام برد. در امریکا ماروین فاربر(16) یکی از نمایندگان و تبلیغ کنندگان برجسته ی پدیدارشناسی است. اما همه ی این کسان در سایه ی ماکس شلر(1874- 1928) قرار دارند که مبتکرترین و پرنفوذترین اندیشمند این گروه، در کنار هوسرل، است.

پی نوشت ها :

1.Franz Brentano
2.Alexius Meinong
3.Alois Hofler
4.Christian Ehrenfels
5.Gegenstandstheorie
6.Edmund Husserl
7.phanomen
8.Wesensschau
9.Oskar Becker
10. مؤلف در اینجا در حاشیه اضافه می کند که چون کتاب بسیار مهم و اساسی اینگاردن با عنوان مجادله بر سر هستی جهان، که تا زمان تألیف این کتاب در 3 جلد به زبان لهستانی منتشر شده است و اکثر فیلسوفان اروپایی با آن آشنا نیستند، نمی تواند درباره ی وی با وجود اهمیت او، سخن بگوید و حتی وی را در شمار فیلسوفان معاصر اروپا درآورد. آنگاه اضافه می کند که کتابهای مهم فلسفی حتماً به یکی از زبان های بین المللی نوشته شوند. اکنون می گوییم خوشبختانه کتاب اینگاردن در 2 جلد به وسیله ی خود مؤلف به آلمانی ترجمه شده و در سال 1964 تا 1966 به همان نام بالا و زیرعنوان آلمانی: Der Streit um die Existenz der Welt انتشار یافته است. -م.
11.H. Conrad-Martius
12. فرقه ای از رهبانان مسیحی که در کوه کرمل، واقع در فلسطین، زندگانی می کردند. -م.
13.Adolf Reinach
14.A. Koyre
15.E. Levinas
16.Marvin Farber

منبع :بوخنسکی، اینو- سن تیوسن، (1379)، فلسفه معاصر اروپایی، ترجمه شرف الدین خراسانی، تهران: نشر علمی فرهنگی

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها