پیش به سوی باشگاه های جهان

بیستمین دوره بازی های جام باشگاه های آسیا در جاکارتای اندونزی باز هم با قهرمانی نماینده بسکتبال ایران به پایان رسید. در ۲ فصل گذشته صباباتری قهرمان شده بود و در سومین سال پیاپی تیم مهرام جام را به خانه آورد تا بسکتبال ایران به دلیل
سه‌شنبه، 25 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیش به سوی باشگاه های جهان
پیش به سوی باشگاه های جهان

پژوهشگر: محمد رضاپور




 
بیستمین دوره بازی های جام باشگاه های آسیا در جاکارتای اندونزی باز هم با قهرمانی نماینده بسکتبال ایران به پایان رسید. در ۲ فصل گذشته صباباتری قهرمان شده بود و در سومین سال پیاپی تیم مهرام جام را به خانه آورد تا بسکتبال ایران به دلیل کسب ۳ مقام قهرمانی پی در پی، سرآمد تیم های آسیایی باشد. در تاریخ برگزاری این بازی ها کشوری نتوانسته ۳ بار به طور مرتب قهرمان شود. لبنانی ها ۲ بار این کار را با ساجس انجام داده بودند. تیم مهرام ابتدا در بازی های مقدماتی تیم های اسمارت گیلاس فیلیپین، الریاضی لبنان، سانگ مو کره و القادسیه کویت را شکست داد. در بازی بعد یانگ گیکرز هند را مغلوب کرد و سپس در نیمه نهایی دوباره الریاضی را پشت سر گذاشت و بالاخره با شکست دادن زین اردن قهرمانی را به دست آورد. ۱۰ تیم در ۲ گروه بازی های جام بیستم را برگزار کردند. پس از مهرام، تیم های زین و الریاضی دوم و سوم شدند.
برای تیم بسکتبال مهرام بازی های جام باشگاه های آسیا بدرستی معنا شده بود. این تیم تمامی پیش نیازهای این بازی ها را می دانست و بر تمام ابعاد، نظارت و کنترل دقیق داشت. مهرام در غرب آسیا با توجه به شیطنت های تیم های عربی آنقدر پرقدرت بازی کرد تا شبهه ای باقی نگذارد. این تیم با تجربیات مسابقات غرب و دقیق شدن روی تک تک موارد جام آسیا، تیمی فراتر از همه تیم ها در قاره کهن ساخت و گام در عرصه رقابت ها گذاشت. به خدمت گرفتن حامد آفاق و سامان ویسی در راستای برنامه های تقویتی مهرام بود. آنها بازیکنانی با تجربه بالای بین المللی هستند و در دوره های گذشته با صباباتری قهرمان آسیا شدند. بازیکنان خارجی مهرام به معنای واقعی در حد استاندارد های بین المللی قرار داشتند بویژه جکسون ورومن که از بازیکنان استثنایی خارجی در لیگ بوده است. پختگی و تمرکز این بازیکن، شیرازه دفاعی تمام تیم ها را از هم پاشیده بود و مسوولان برگزاری بازی ها لقب ارزشمندترین بازیکن جام را بی دلیل به او ندادند. لائودرداله پریست بازیکن بلغاری آمریکایی تیم مهرام با قامت بلند و اعتبار بدنی مناسب شرایط بی نظیری در زیر سبدها ایجاد کرده بود. BIG MAN مهرام به تاسی از حضور ژوزف گارس بازیکن سابق صباباتری به این تیم پیوست. این دست بازیکنان در بسکتبال تعیین کننده هستند، هر چند ایجاد هماهنگی بین آنها و سایر بازیکنان به زمان بیشتر نیازمند است، اما پیگیری مصطفی هاشمی، سرمربی تیم و تداوم بازی های لیگ و سپس جام آسیا سبب شد پریست به همان بازیکن تاثیرگذار تبدیل شود. مهدی کامرانی در اوج آمادگی قدرت بازیسازی اش را به نمایش گذاشت. با این که علی محمود و رونی فهد، ملی پوشان لبنانی حریفان کامرانی در تیم الریاضی هستند؛ اما ملی پوش ایرانی قدرتمندتر از آنها ظاهر شد و حتی به سم داگلاس یا فادل نجار گارد راس های اردنی، فرصت عرض اندام نداد. صمد نیکخواه بهرامی، دیگر ستاره مهرام، روند بازی های یک دست خود را در جاکارتا حفظ کرد. در بازی نهایی جایی که همگان به مهار ورومن می اندیشیدند، صمد فراتر از آسیا بازی کرد و اساس قهرمانی مهرام بود. بازیکن فصل گذشته پائوارتز فرانسه با حرکات خلق الساعه سبد حریفان را آماج پرتاب های خود قرارداده بود. حامد سهراب نژاد با وجود مصدومیت در جریان بازی ها، باز هم نقش موثر خود را در زیر حلقه ها انجام داد یا هومن رضایی که بهترین بازی های خود را در جام باشگاه های آسیا به نمایش گذاشت.
صمد نیکخواه بهرامی در بازی فینال فراتر از آسیا بازی کرد و اساس قهرمانی مهرام بودروند بازی های مهرام به گونه ای پیش رفت که نیمکت نشینان فرصت بازی می یافتند و در واقع با ورود آتشی، نورافزا، قریه و کبیر روح بازی تیمی همچنان حاکم بود. مهرام پیش از قهرمانی در آسیا ۲ بار در لیگ برتر قهرمان شده است و باز هم در سال آینده نماینده ایران در این بازی ها خواهد بود. این تیم سازماندهی مناسبی هم دارد و رفتار حرفه ای را در برنامه هایش مد نظر قرار داده است. وقت آن رسیده است که امیر محمد گنجی به وعده ای که پیش از حضور در جام بیستم داده بود عمل کند. مدیرعامل مهرام گفته بود در صورت قهرمانی تیمش در نظر دارد مجموعه اختصاصی مهرام را تاسیس کند.

زین، همچنان قدرتمند

امسال شاهد کاهش سرمایه گذاری در باشگاه های آسیا بودیم. تیم های لبنانی یا قطری که معمولا در یک دهه اخیر همواره با تیم های مطرح وارد بازی ها می شدند امسال از صلابت پیشین برخوردار نبودند. در تاریخ بازی های جام باشگاه های آسیا فراز و نشیب تیم ها طبیعی بوده است. تیم های لبنانی که در راس آنها ساجس قرار دارد پس از ۲ بار قهرمانی در ۲۰۰۰ ۱۹۹۹ در دوره های بعد دچار افت شد و در سال ۲۰۰۴ دوباره توانست بر بام آسیا قرار بگیرد. تیم پرافتخار بسکتبال قطر، الریان است که سابقه ۲ بار قهرمانی در جام باشگاه ها دارد، اما امسال تیم العربی به مسابقات آمده بود که به هر ترتیبی خود را به جمع ۴ تیم برتر رسانید. تیم زین اردن پس از مهرام پرقدرت ترین تیم بازی ها بود. آنها با فستلینک در سال ۲۰۰۶ قهرمان آسیا شده بودند و با تقویت همان تیم بار دیگر سودای قهرمانی در سر داشتند، اما در فینال مغلوب مهرام شدند. ایمن آیداس، اونتاریو لت، سم داگلاس و رودریک ریلی برترین های اردنی ها در این مسابقات بودند. تیم الریاضی علاوه بر مشکلات مالی، با اختلافات داخلی دست به گریبان بود. قهرمان تورنمنت امارات، اسماعیل بازیکن مصری اش را به دلیل اعتراض به مسائل مالی تیم، کنار گذاشته بود و فادی الخطیب ستاره لبنانی خود را هم به همین دلیل به طور ثابت و دائمی در اختیار نداشت و در جریان بازی ها هم گفته شد که این بازیکن مصدوم است. قهرمان باشگاه های لبنان ۲ بازیکن خارجی را در کنار ملی پوشانی مثل برایان بشارا و علی فخرالدین قرار داده بود، اما باز نتوانست جای خالی ستاره های پیشینش را پر کند. تیم العربی در بازی نیمه نهایی سنگین ترین شکست بسکتبال قطر را برابر زین اردن پذیرفت (۱۱۳ ۵۷) قطری ها معمولا با تابعیت دادن به بازیکنان آفریقایی بنیان تیم های ملی خود را تشکیل می دهند. در تیم های باشگاهی هم همین ماجرا پابرجاست با این تفاوت که بازیکن خارجی هم به جمع خارجی های قطری! افزوده می شوند. تاکنون الریان با بازیکنانی مثل اسماعیل یاسین در جام باشگاه های آسیا می درخشید، اما تیم العربی امسال از وجود ستاره ها خالی بود. تیم اسمارت گیلاس با تیم ملی که قرار است در بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو شرکت کند، به بازی ها آمد. این تیم را رایکو ترومن، سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال هدایت می کرد. فیلیپینی ها در جام باشگاه های آسیا با ۴ بار قهرمانی پر افتخارترین کشور هستند. اسمارت گیلاس نشان داد تیم سازمان یافته ای است و برای بازی های آسیایی خوب آماده می شود. آنها در جایگاه پنجم بالاتر از نماینده کره جنوبی قرار گرفتند. تیم های اندونزی، کره، هند، امارات و کویت دیگر رده های بیستمین دوره جام باشگاه های آسیا را اشغال کردند.
بیستمین دوره این بازی ها با توجه به انتخابی باشگاه های جهان با دوره های پیشین تفاوت داشته است. با وجود این تفاوت مشکلات مالی برخی قطب های بسکتبال آسیا، مانع از حضور با قدرت آنها در رقابت های جاکارتا شد. رقابت های جهانی مهرماه جاری در چین برگزار می شود. درباره تیم های شرکت کننده گفته شده مهرام و میزبان ۲ نماینده آسیا هستند و اروپا، اقیانوسیه، آفریقا، آمریکا جنوبی و شمالی و حتی NBA تیم های برگزیده خود را به این بازی ها می فرستند. تیم های پاناتینایکوس یونان و زسکا روسیه قهرمان و نایب قهرمان اروپا فعلا در صف اول بازی های جهانی ایستاده اند.
منبع : ایرانیان http://www.iichs.org

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.