نقد بازی Battlefield3

ما با شما بازی نداریم

Battlefield3 نام جدیدترین بازی جنگی است که پاییز سال گذشته به بازار جهانی عرضه شد. در نگاه اول این بازی یک بازی تیراندازی است. در این بازی (مثل خیلی بازی های جنگی دیگر) شما نقش سرباز ارتش امریکا را دارید که
دوشنبه، 4 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ما با شما بازی نداریم
 ما با شما بازی نداریم    نقد بازی Battlefield3

نویسنده: علی مرادخانی




 

نام: Battlefield3
شرکت سازنده:
Electronic Arts(EA Games)
تیپ بازی: تیر اندازی اول شخص دستگاه های پشتیبانی کننده:
Play Station3/ PC/ XBox360
تاریخ پخش جهانی: نوامبر 2011
مخاطب بازی: 18+
تیراژ جهانی: حداقل 10 میلیون نسخه
Battlefield3 نام جدیدترین بازی جنگی است که پاییز سال گذشته به بازار جهانی عرضه شد. در نگاه اول این بازی یک بازی تیراندازی است. در این بازی (مثل خیلی بازی های جنگی دیگر) شما نقش سرباز ارتش امریکا را دارید که می خواهید برای آزادی، امنیت و مبارزه با تروریسم با اشرار و تروریست ها مبارزه کنید؛ اما تروریست های این بازی با بازی های دیگر تفاوت هایی دارند...
ما با شما بازی نداریم

داستان بازی

در سال 2014، گروهبان دوم «بلک برن» (Blackburn) از اعضای نیروی دریایی امریکا به منظور مبارزه و مقابله با عملیات های تروریستی گروه PLR به سلیمانیه عراق اعزام می شوند. این گروه آمریکایی مأموریت دارند تا یک پایگاه تسلیحات شیمیایی را که در اختیار «PLR» است شناسایی کنند. آخرین مکان شناسایی شده ی این پایگاه بازاری است که به وسیله ی یک گروه تروریستی شیعه مذهب به نام «پی ال آر» (PLR) کنترل می شود. سپس گروهبان بلک برن و گروهش برای دستگیری یک تروریست مهم و با ارزش این گروه به نام «البشیر» (Al- Bashir) که ملیت ایرانی دارد به سمت تهران فرستاده می شوند.
هنگام عملیات جستجو در تهران، گروهبان بلک برن و گروهش در می یابند که «پی ال آر» به چند دستگاه از تجهیزات هسته ای قابل حمل روسی دست یافته اند. که هر کدام از آنها می تواند یک شهر بزرگ را کاملاً ویران کند؛ اما گروهبان بلک برن که متوجه قدرت بسیار زیاد گروه «پی ال آر» می شود، از ارتش امریکا درخواست کمک می کند. و برای همین، کاروان نظامی «ام 1 آبرامز»( Abrams M1) که به وسیله ی سرجوخه «میلر» هدایت می شود، برای کمک به گروه «بلک برن» آماده می شوند. سرجوخه «میلر» به گروه «بلک برن» کمک می کند تا به وسیله ی بالگرد از مهلکه فرار کنند. پس از فرار گروه بلک برن، سرجوخه میلر مورد حمله شدید PLR قرارمی گیرد و توسط PLR اسیر می شود. سرجوخه «میلر» بلافاصله به وسیله ی «سلیمان» و «البشیر» به طرز وحشیانه ای سر بریده می شوند و ویدئوی اعدام وی تهیه و منتشر می شود؛ درست مثل کاری که القاعده در دنیای واقعی انجام می دهد. پس از آن، گروه امریکایی دیگری که برای کمک به بلک برن و سرجوخه میلر وارد تهران شده اند، موفق می شوند البشیر را دستگیر کنند.
البشیر که هنگام دستگیری در وضعیت وخیمی به سر می برد در آخرین جملات خود می گوید سلیمان به او خیانت کرده است و قصد دارد روز چهاردهم اکتبر دو سلاح هسته ای مفقود شده را در نیویورک و پاریس منفجر کند. پس از آن نیروهای امریکایی به شمال ایران می روند، جایی که ویلای شخصی به اسم کافاروف در آن قرار دارد. کافاروف کسی بوده که سلاح های هسته ای را از روسیه دزدیده و آنها را به سلیمان فروخته است و اکنون امریکایی ها قصد دارند او را دستگیر کنند. در حین عملیات، نیروهای امریکایی با نیروهای روسیه که آنها هم برای دستگیری کافاروف اقدام کرده اند درگیر می شوند و در حالی که نیروهای امریکایی برای راه یابی به ویلای کافاروف تلاش می کنند، یک تیم سه نفره از نیروهای ویژه ی روسیه موفق به دستگیری کافاروف می شوند و پس از بازجویی از وی، از نقشه سلیمان با خبر می شوند. مدتی بعد بلک برن هم موفق به ورود به ویلای کافاروف می شود و آنجا با دیما برخورد می کند.
در طول بازجویی CIA از بلک برن، گروه سه نفره روسیه ای به پاریس می روند تا جلوی وقوع انفجار هسته ای را بگیرند، اما موفق نمی شوند و سلیمان به وسیله ی سلاح هسته ای خود شهر پاریس را منفجر می کند و 80 هزار شهروند بی گناه این شهر را از بین می برد؛ این در حالی است که بازجوهای CIA حرف های بلک برن را مبنی بر دخالت سلیمان در اعمال تروریستی باور نمی کنند؛ برای همین بلک برن که دیگر راهی برایش نمانده از محل بازجویی فرار می کند و خود را به سلیمان می رساند تا جلوی انفجار را بگیرد. بالاخره پس از درگیری های فراوان، سلیمان توسط بلک برن کشته می شود و بلک برن سلاحی را که قرار است در نیویورک منفجر شود در اختیار می گیرد و از ویرانی شهر نیویورک جلوگیری می کند و هزاران شهروندش نجات پیدا می کند.
در واقع در پایان بازی ارتش امریکا گروه تروریستی و ایرانی «پی ال آر» را نابود کرده و دنیا را از خطر عملیات های تروریستی این گروه نجات می دهد.

«پی ال آر» واقعاً چیست؟

«PLR» مخفف شده ی «People's Liberation and Resistance» به معنای «گروه آزادی و مقاومت مردمی» است.
«پی ال آر» گروه تروریستی بسیارخطرناک ایرانی معرفی شده اند که به زبان فارسی صحبت می کنند و فحش های رکیک آنها به آمریکایی ها حاکی از اوج تنفر آنها از نظامیان امریکایی است جالب تر اینکه در شهر به اصطلاح سلیمانیه عراق، با افرادی مواجه می شوید که به زبان فارسی صحبت می کنند و پلاک ماشین ها، ایرانی است. و البته در پلاک یکی از ماشین ها به جای شماره نوشته شده «نشانه تهران»!
کدها و نشانه هایی که در بازی هست باعث شده تا بسیاری فکر کنند این گروه اشاره به پژاک یا حتی منافقین دارد. اما نشانه هایی که در بازی وجود دارد نشان می دهد هدف اصلی از «پی ال آر» گروه دیگری است.
نظامیان «پی آل آر» گروهی ایرانی معرفی شده اند که در داخل و خارج مرزهای ایران از تهران گرفته تا سلیمانیه و پاریس و نیویورک فعالیت های نظامی و تروریستی انجام می دهند. در بازی متوجه می شویم نظامیان «پی ال آر» مسلح به سلاحهایی چون کلاشینکف و ژ- 3 و هستند، سلاح هایی که به ترتیب سلاح سازمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اسلحه ی دیگری که در اختیار «پی ال آر» هست سلاح «خیبر 2002» است. به نظر شما پژاک و منافقین از خیبر 2002 استفاده می کنند؟!
از طرف دیگر در زمان حمله به تهران، شما با سازمان های نظامی ایران چون سپاه و ارتش مواجه نمی شوید، بلکه صرفاً با «پی ال آر» درگیر می شوید، گروهی که به اداوت نظامی چون سلاح های سازمانی نظامیان ایران، تانک، بالگرد، هواپیما، خودروهای نظامی و ...مجهز هستند آیا برداشت شما غیر از این است که «پی ال آر» نه یک گروهک نظامی تروریستی بلکه در حقیقت سازمان رسمی نیروهای نظامی ایران است؟
به نظر شما«پی ال آر» چیزی جز سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران است؟
ما با شما بازی نداریم

سلیمان کیست؟

کل بازی بتلفیلد 3 حول محور سلیمان می چرخد؛ نظامی تروریستی که محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نیست و حوزه ی عمل او در عراق، فرانسه، آمریکا و... است و به همین دلیل بسیار سفر می کند، شخصی باهوش که حتی توانایی فریب و جلب اعتماد بخشی از نیروهای امنیتی آمریکا داشته، اما در عین حال تفکرات ضد غربی و مخصوصاً ضد آمریکایی دارد و به همین منظور قصد عملیات تروریستی و انفجار بمب هسته ای در آمریکا را دارد و چنان قدرتمند است که می تواند با سلاح هسته ای خود پایتخت فرانسه را با خاک یکسان کند.
مرحله ی نهایی بازی هم درگیری با سلیمان است و یک جورهایی می شود گفت سلیمان غول مرحله ی آخر بتلفیلد 3 است.
اگر سری به آرشیو اخبار در اینترنت بزنید، پی به چند راز جالب درباره ی سلیمان و بتلفیلد 3 می برید. اول: پس از انتشار بازی بتلفیلد 3، جنجال رسانه ای غرب علیه سردار سلیمانی فرمانده ی سپاه قدس آغاز شد و خبرگزاری ها با انتشار خبری از احتمال ترور وی توسط دولت آمریکا پرده برداشتند طبق این خبر «جک کین» فرمانده ی سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا که در کنگره حضور داشت گفت: « چرا آنها را به قتل نرسانیم؟ چرا ما عامدانه آنها را ترور نکنیم؟»
همچنین، یکی از کارشناسان مؤسسه دفاع از دموکراسی گفت: «فکر نمی کنم بتوانید بدون به قتل رساندن یکی از آنها، مرعوبشان کنید. قاسم سلیمانی خیلی زیاد سفر می کند بروید او را دستگیر کنید یا به قتل برسانید!»
این چند نکته را با سلیمان بازی بتلفیلد 3 مقایسه کنید. نتیجه کاملاً باور نکردنی است؛ مگر نه؟
آیا هیچ عقل سلیمی باور می کند وقوع این اتفاقات با این توالی زمانی می تواند کاملاً تصادفی و این تحلیل فقط توهم توطئه باشد؟ دوم: نگهداری از بمب اتمی در خزانه بانکی در پایتخت ایران، بانکی که در آن اثری از ریال نیست و فقط دلار دیده می شود و اتفاقاً شباهت زیادی به بانک مرکزی ایران دارد.
سوم: نمایش صندوق صدقات در تهران که بر روی آنها نمادهایی حک شده که اعلام می کند از پول این صندوق ها برای ایجاد هرج و مرج در سراسر دنیا استفاده می شود؛ یعنی بتلفیلد 3 به تمام مخاطبانش می گوید که پول هایی که ایرانی ها در صندوق صدقاتشان می اندازند، برای ایجاد هرج و مرج و عملیات تروریستی در دنیا استفاده می شود.
ما با شما بازی نداریم

ما چه کردیم؟

یکم: هر کس نداند، شما خوب می دانید که امروزه در دنیا، بازی های رایانه ای چه تأثیرات زیادی دارند و حتی بازی های رایانه ای، با قدرت اثر بخشی چند برابر، جای فیلم های تبلیغاتی را در دنیا گرفته اند.
دوم: همه دنیا می دانند که ایرانی ها اصولاً آدم هایی نیستند که در برابر این همه دروغ و تهمتی که در این بازی درباره ی خودشان و کشورشان گفته شده ساکت بنشینند و با خوشحالی در بازی بتلفیلد 3 تفنگ به دست بگیرند و کشور خودشان را نابود کنند؛ به همین خاطر، نوجوانان و جوانان ایران در فضای اینترنت اعتراض شدید خود را نسبت به این بازی و سازندگان آن اعلام کردند:
«ما جوانان ایرانی که مانند بسیاری از هم سالانمان در دیگر نقاط دنیا، همراه با تکنولوژی های روز پیش آمده ایم و بر آنها مسلط هستیم، نسبت به ارائه این تصویر نادرست و دور از حقیقت اعتراض داریم و از شرکت EA می خواهیم تا ضمن عذرخواهی از این اقدام، در بیانیه ای رسمی برای گیمرهای دیگر نقاط دنیا توضیح دهد که داستان این بازی و وقایع آن هیچ نسبتی با واقعیت کشور صلح طلب، با سابقه و پیشرو ایران ندارد».
همچنین یکی از سایت ها که پخش کننده ی اصلی بازی ها محسوب می شود در قسمت نخست سایت خود نوشت: «3B.A.T.T.L.E.F.I.E.L.D را عرضه نخواهیم کرد، لطفاً سؤال نفرمایید!» و در ادامه لیست فروشگاه هایی که این بازی را عرضه نخواهند کرد به انضمام جمله ی «شما هم به ما بپیوندید» آورده است.

و حرف آخر

در آخر می شود گفت بازی بتلفیلد 3 به طور عجیبی سعی می کند ایران و ایرانی ها را مردمی تروریست، مخالف آزادی و قاتل معرفی کند و از آن طرف هم امریکا را منجی دنیا و مدافع آزادی و حقوق بشر نشان دهد که ایران را در این جنگ شکست می دهد متأسفانه این بازی پر است از اهانت به ایرانی ها و با توجه به مطالبی که گذشت در می یابیم جلوه های ضد ایرانی این بازی اصلاً اتفاقی نبوده و مدت ها برای این پروژه ضد ایرانی تلاش شده است.
منبع :نشریه دوماهنامه امان، شماره 42.

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.